naamloos.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

naamloos.

Bericht door dre »

tja,na die geweldige dag gisteren maar besloten om weer eens een klein projectje op te starten.....
heb ik ook eens wat om mee te nemen naar breda! :mrgreen:

opzet is een klein gesloten 2 weg systeempje met een aparte opzet.

drivers:
15bm300b.jpg
en
ess_amt.jpg
kast kan denk ik tussen de 30 en de 60 liter worden.
nu maar eens een leuk kastje verzinnen wat geen 2 jaar kost om te maken..... :lol:

suggesties uiteraard welkom!
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: naamloos.

Bericht door dre »

als ik ook eens een datasheat van de ess kan vinden......... :roll:
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: naamloos.

Bericht door bas focal m180 »

dre schreef:
als ik ook eens een datasheat van de ess kan vinden......... :roll:
pb stuur ik je
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: naamloos.

Bericht door dre »

geniaal bas!! 8)

lijkt me prima samen te gaan met die woofer!
ESS-AMT.jpg
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: naamloos.

Bericht door AatV »

Zo dré, je laat er geen gras over groeien. Ben benieuwd hoe deze omgewone combinatie uitpakt. We hadden het er al over; dynamiek vrijwel gegarandeerd...

groet,
Aat
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: naamloos.

Bericht door b_force »

Wil je die woofer ook gaan inzetten voor laag?
Beetje weinig xmax.
Ik ken genoeg van zulke woofers die een hoop meer kunnen hebben (en net zo netjes verlopen qua freq resp)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: naamloos.

Bericht door dre »

jammer bart! :mrgreen:

woofers heb ik gekregen(nieuw) dus daar hoef ik niet over na te denken! :wink:

en hoe snel zul je die x-max aanspreken.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: naamloos.

Bericht door dre »

ess.jpg
best sterk magneetje!
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: naamloos.

Bericht door b_force »

dre schreef:
jammer bart! :mrgreen:

woofers heb ik gekregen(nieuw) dus daar hoef ik niet over na te denken! :wink:

en hoe snel zul je die x-max aanspreken.
Dat hangt er vanaf hoe wild jij je muziek draait :wink:
(en volgens mij is dat best ruig)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: naamloos.

Bericht door dre »

na wat ik gisteren heb gehoord valt dat alles mee! :mrgreen:

zal de 90db niet al te ver voorbij gaan(denk ik...... :sure: )
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: naamloos.

Bericht door SARK »

Sow Bas, je mag de glasplaat wel eens schoonmaken :wink:

Dré, ik heb de tekst even door een OCR engine gehaald ... dat scheelt weer typen :idea:

Technische Daten
Außenmaß (BxHxT): 172x154x108 mm
Durchmesser der Befestigungsbohrungen: 8,3 mm
Abstand der Befestigungsbohrungen: 112 mm
Gehäuse: Kunststoff
Membranmaterial: Polyimid
Membranfläche: 180 qcm
Nennimpedanz nach DIN: 4 Ohm
Empfindlichkeit (2,83 V, 1 m, 4 kHz): 100 dB
niedrigste Trennfrequenz: 1,5 kHz
Übertragungsbereich (-6 dB) 750 Hz - 32 kHz

Elektromechanische Parameter:
Re = 3,4 Ohm
Fs = 950 Hz
Qms = 3,8
Des = 21,0
Qts = 3,4

ESS AMT

Preis: 565 Euro
Vertrieb: Audio Int'l, Frankfurt

In den frühen siebziger Jahren entwickelte der Amerikaner
Dr. Oskar Heil mit dem Air-Motion-Transformer (AMT) einen
völlig neuartigen Schallwandler und schenkte der Lautsprecherwelt
damit eine wirklich geniale Konstruktion. Von „normalen"
Schallwandlern unterscheidet sich der AMT durch
seine gewissermaßen mit Scharnieren ausgerüstete, in
schmale Falten gelegte Membran. Die Falten bewegen sich
alternierend aufeinander zu und voneinander weg und pressen
dabei die Luft zwischen ihnen heraus. Da sie fünf mal
tiefer als breit sind, ergibt sich auf diese Weise eine gegenüber
der Membranbewegung um den Faktor fünf größere
Beschleunigung der Luft. Die AMT-Membran setzt also die
gleiche Menge Luft in Bewegung wie eine ebene Membran
mit fünf mal größerer Flächenausdehnung.

In jeder Falte liegt eine schmale Aluminium-Leiterbahn, und
alle diese Leiter sind miteinander in Reihe geschaltet: Der
Strom fließt auf der Membran abwechselnd nach oben und
nach unten. Die ganze Faltenkonstruktion befindet sich in
einem homogenen Magnetfeld, gebildet durch beiderseits
der Membran kreuzförmig angeordnete Dauermagnete.
Damit das Magnetfeld senkrecht auf der Membranebene
steht, ist die Magnetstruktur gewissermaßen schalldurchlässig:
Der Magnetpolschuh besteht aus abwechseln vor- und
zurückspringenden Eisenblechen, so dass nur jedes zweite
der etwa drei Millimeter dicken Bleche vor bzw. hinter der
Membran steht und der Schall dazwischen hindurchtritt.

Die Empfindlichkeit des AMT ist sehr hoch: 100 dB Schalldruckpegel
liefert er unter Standard-Messbedingungen, also
bei 2,83 Volt Signalpegel. Der Schalldruck-Frequenzgang
zeigt ein bemerkenswert ausgewogenes Verhalten mit einer
Schwankungsbreite von weniger als plus/minus zwei dB
zwischen 800 Hertz und 20 kHz. Die Richtwirkung ist allerdings
erheblich, im 30-Grad-Winkel verläuft der Frequenzgang
relativ ungleichmäßig.

Die Dipolabstrahlung des AMT sorgt für zusätzliche Hochtonenergie
auf der Rückseite des Lautsprechers. Diese Bauweise
erfordert mindestens einen, besser zwei Meter Abstand
zur rückwärtigen Zimmerwand, damit die Reflexionen nicht
die räumliche Darstellung stören. Alternativ kann man den
rückwärtigen Schall durch einen Reflektor zur Seite umlenken
oder den AMT in ein Gehäuse einbauen.

Fazit: Der Air Motion Transformer versetzt den Selbstbauer
in die Lage, Lautsprecherkonstruktionen zu realisieren, die
in der absoluten Weltspitze der Schallwandler mühelos einen
herausragenden Platz einnehmen werden.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: naamloos.

Bericht door dre »

dank je,maar ik kan het nog steeds niet lezen! :mrgreen:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: naamloos.

Bericht door jeroen_d »

Wellicht is het de moeite waard om voor deze AMT een box in het klein te bouwen, zoals Martijn M dat voor de woofer van de Olympus heeft gedaan (maar dan veel groter). Dwz dus een behuizing vol met gaten en flink volgestopt met demping (Twaron). Dan zorg je dat het geluid meer naar voren gaat bundelen in plaats van het dipoolgedrag zoals de AMT normaal zal hebben. Je kunt dan een betere overgang met de woofer bereiken, die bij 1,5kHz ook flink naar voren zal bundelen.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: naamloos.

Bericht door dre »

het model werkt daar niet echt voor mee,maar ik ga eens kijken.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: naamloos.

Bericht door dre »

een naam........
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: naamloos.

Bericht door MechanicalAnimal »

dre schreef:
heb ik ook eens wat nog meer om mee te nemen naar breda! :mrgreen:
:wink:
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: naamloos.

Bericht door bas focal m180 »

:oops: :oops: :oops:
Bijlagen
ESS-AMT.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: naamloos.

Bericht door dre »

MechanicalAnimal schreef:
dre schreef:
heb ik ook eens wat nog meer om mee te nemen naar breda! :mrgreen:
:wink:

snap ik niet! :mrgreen:

ze zeuren bas! :wink:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: naamloos.

Bericht door dre »

een driehoek van 40x40 en 90 hoog lijkt me een prima uitgangspositie voor het laag!

maar een kast aansluiten op de ess moet ik nog even over nadenken.
ess1.jpg.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: naamloos.

Bericht door Pjotr »

Zow, die Dre gaat weer los :lol: Leuk... :)

Zal ook wel weer een leuk filterklusje worden met die stevige resonantie van de AMT op 950 Hz.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: naamloos.

Bericht door dre »

ik heb nog nooit zo`n combinatie gehoord,dus het zal een surprise worden!
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: naamloos.

Bericht door hannesie »

dre schreef:
een naam........
De ESS.....sssshhh :-$ . :rock:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: naamloos.

Bericht door jeroen_d »

dre schreef:
maar een kast aansluiten op de ess moet ik nog even over nadenken.
Lijkt me totaal geen probleem. N.B. de kast lekt toch, moet zelfs, dus hoeft niet luchtdicht te worden aangesloten. Als je de tweeter er min of meer zuigend in kunt duwen is het al goed. Spleetje van 0,5mm lijkt me ook geen probleem. En dan fixeer je hem, nadat het akoestisch centrum middels meting is vastgesteld, met schroefjes aan de bovenkant. Beetje rubberfolie erboven en eronder zodat er niets gaat rammelen.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: naamloos.

Bericht door dre »

stukkie gedaan! :sure:
Foto0384.jpg
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: naamloos.

Bericht door hrscharft »

Hey Dre,

Heette die laatste set luidsprekers van je niet 'TERMINO'?

aan die naam ontleende ik eigenlijk het feit dat dat voorlopig je laatste project zou zijn. Maar ik zie je op het moment alleen maar in heel rap tempo allerlei nieuwe projectjes opstarten.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”