technics SL 1500 opknappen

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

jochgem
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 17:07

technics SL 1500 opknappen

Bericht door jochgem »

Beste,

ik ben nieuw op het forum, maar heb me reeds voorgesteld.
Ik heb een oude SL 1500 gekregen die niet lekker loopt.
ik wil dan ook het een en ander eraan veranderen, beginnende bij de potmeters.
Nou is mijn vraag of iemand hier weet waar ik deze kan krijgen en of deze standaard zijn. Ik heb enige ervaring met mijn sl1200, maar bij deze 1500 lijken er 4 pitch controls te zijn. hoe ik de pickup moet afstellen is een latere zorg.
Ik wil dus graag weten of dit standaard pitch (potmeters) zijn of afwijkend.

Daarnaast las ik in een post dat iemand de condensatoren had vervangen omdat die na al die jaren ook minder gaan werken. Die wil ik ook vervangen. mijn vraag is welke ik dan moet vervangen of dat ik ze allemaal moet vervangen.
Ik heb een tekening van de printplaat toegevoegd.

Hopelijk kan iemand hier mij helpen.

alvast bedankt, Jochgem
Bijlagen
ve_technics_sl1500_service[1].pdf
in dit bestand staat de tekening
(1.15 MiB) 241 keer gedownload
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: technics SL 1500 opknappen

Bericht door ray5150 »

Condensatoren verouderen niet zo snel. Elektrolytische condensatoren wel.
het is inderdaad raadzaam om die na een jaar of 15, 20 te vervangen.
in het schema zijn dat de condensator tekens waar ook een plus bij staat. (C1, C2, en C4, bijvoorbeeld.)
ze zijn namelijk gepolariseerd. ze hebben dus een plus en een minzijde.
wel goed opletten bij het vervangen dat je ze niet omdraait anders heb je boem.
jochgem
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 17:07

Re: technics SL 1500 opknappen

Bericht door jochgem »

Super bedankt voor de tip! Weet jij ook iets over de pitch- pot meters?
Alvast bedankt
Jochgem
Gebruikersavatar
KILLorBE
Berichten: 280
Lid geworden op: do 12 jun 2008, 23:17
Locatie: Nijmegen

Re: technics SL 1500 opknappen

Bericht door KILLorBE »

Als eerste welkom op het forum!
Als tweede, ik ken de SL-1500 niet.

Het beste kun je de potmeters eruit halen en kijken of er een merk en typenummer op staat, en anders even de weerstand meten.
Meestal kun je zonder problemen iets afwijkende potmeters gebruiken als ze geen standaard waardes hebben gebruikt, dit kun je aanpassen met een paar weerstandjes, in het ergste geval is het bereik iets kleiner of groter.
Je zult ook moeten meten of de potmeters lineair of logaritmisch zijn, als de pot lineair is dan zal de weerstand tussen de loper en het linkse/rechtse pootje bij b.v. 1/4 en 3/4 slag gelijk zijn (Durf bijna te wedden dat ze lineair zijn).
Ik vermoed ook dat er een standaard gekarteld asje op de pot zit, de afmeting van het huis kan in sommige gevallen iets afwijken, maar meestal is er ruimte voor een standaard pot...maar dat is slechts mijn ervaring.
jochgem
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 17:07

Re: technics SL 1500 opknappen

Bericht door jochgem »

Bedankt voor deze uitleg. Ik ga er in het nieuwe jaar weer verder naar kijken.
Dan zal ik ook de potmeters eruithalen. Misschien hebben ze deze wel bij de electrozaak.
Ze zijn inderdaad gekarteld.
Ik zal ook de juiste condensatoren eruit halen.

Nogmaals bedankt!
Jochgem.
jochgem
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 17:07

Re: technics SL 1500 opknappen

Bericht door jochgem »

De Pickup doet het naar behoren. Maar ik heb nog een vraag over de potmeters. Achterop de meter staat 600ohm b j517. Nou ben ik online aan het zoeken. Maar vind eigenlijk alleen meters die 5kohm hebben.
Kan ik die als vervanger gebruiken? Of weet iemand hier een goed adres?

Alvast bedankt jochgem
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: technics SL 1500 opknappen

Bericht door dre »

heb je de potmeters ook al gereinigd?
misschien zijn ze wel alleen vies. :wink:
jochgem
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 17:07

Re: technics SL 1500 opknappen

Bericht door jochgem »

Dat heb ik zeker gedaan. Maar ik wil ze graag vervangen.
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: technics SL 1500 opknappen

Bericht door teacher »

Je kan ze wel vervangen, maar afregelen gaat dan verdomd lastig worden.

Ik zou zoeken naar de goede.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: technics SL 1500 opknappen

Bericht door ray5150 »

600 Ohm zal niet makkelijk zijn te vinden, veel voorkomend is 500 en 1000 Ohm.
De B zou moeten aangeven dat het een logaritmische is.

Ik zou hem eerst eens proberen schoon te maken.

Laat eens een paar (scherpe) foto's zien ?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: technics SL 1500 opknappen

Bericht door Ah!buis »

Even op het schema gekeken,handig dat het erbij is :D .
De 600 ohm potjes zijn een fijnregeling.Kunnen gerust 500 ohm zijn,het regelbereik wordt alleen iets kleiner.
En ook dat is niet erg,op de print zitten VR1 en VR2,daarmee kun je het regelbereik grof bijstellen.
Dus de 500 potjes in het midden en met VR1,VR2 op de juiste snelheid afregelen.
Anne
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Re: technics SL 1500 opknappen

Bericht door ovni »

Wat bestandjes zodat e.e.a. wat eenvoudiger is uit te leggen.
Bijlagen
ve_technics_sl-150_1500.pdf
(1.23 MiB) 220 keer gedownload
ve_technics_sl-1300_1310_1350_1500_1510_service_sup.pdf
(998.02 KiB) 183 keer gedownload
ve_technics_sl1500_brochure.pdf
(556.5 KiB) 198 keer gedownload
ve_technics_sl1500_service.pdf
(1.15 MiB) 255 keer gedownload
Duck Twacy
Berichten: 528
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Re: technics SL 1500 opknappen

Bericht door Duck Twacy »

Koel, deze heb ik ook nog staan in de kelder.

Mijn eerste serieuze platenspelert!

eigenlijk mn tweede, want had eerst een week een Micro snaar aangedreven, maar heb die weer ingeruild in de winkel voor deze DD...

Eigenlijk mn derde, want had eerst een phlieps stereo koffer grammofoon (met breedbanders :) ).

Nu ja, toch leuk :)
jochgem
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 17:07

Re: technics SL 1500 opknappen

Bericht door jochgem »

in de kelder?
zonde, zonde:)
ik heb de pitch regelaars inmiddels vervangen door 500 ohm potjes en werken naar behoren, weer lekker strak!
Alleen ben ik nog opzoek naar de andere 2 potjes. Die zien eruit als op de foto's. Weet iemand van jullie of potjes met een plastic draai stif nog te krijgen zijn en zoja hoe heten ze en waar zijn ze te halen.
Bijlagen
potmeters
potmeters
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: technics SL 1500 opknappen

Bericht door Marp »

Dat zijn standaard instelbare weerstanden met een nylon stift erop. Zit de stift erop geklikt, dan druk je hem er misschien zo uit als je aan de achterkant twee stiftdelen naar elkaar toe duwt.

Edit: aan het stoplipje te zien maken de stiften er bij nader inzien toch deel van uit.
Edit2: valt niet mee. Tegenwoordig hebben instelpotmeters een kunststof huisje. Daar zijn overigens ook opzetstiftjes voor in de handel, maar die hebben volgens mij een kleinere diameter. Anders eens informeren bij een zaak met een wat ouder assortiment, zoals Radio Twenthe?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: technics SL 1500 opknappen

Bericht door ray5150 »

Voor Piher instelpot's kun je dat soort stiftjes los krijgen :
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=viewCat&catId=359
(ik zou d'r ook gelijk een zwik nieuwe elko's insolderen.die zien er niet zo nieuw meer uit.)
jochgem
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 17:07

Re: technics SL 1500 opknappen

Bericht door jochgem »

bedankt voor de tips..
de elco's hoe zien die eruit op de foto?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: technics SL 1500 opknappen

Bericht door ray5150 »

Oud... :lol:
Nee, serieus, elko's verouderen in de loop der jaren. (en als ik die foto zie schat ik minimaal 20 jaar.)
de waarde kan ernstig gaan verlopen of, (zoals ik heb meegemaakt,) in kortsluiting gaan.
En aangezien elko's vrij goedkoop zijn, enkele dubbeltjes, afhankelijk van werkspannig en waarde, is het relatief goedkoop om ze preventief te vervangen.
jochgem
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 17:07

Re: technics SL 1500 opknappen

Bericht door jochgem »

oke, bedankt.
ik weet niet of ik ze ga vervangen, omdat ik niet zeker weet welke, of alle waardes er zijn.
gewoon weinig ervaring, wel interesse, maar heb geen idee wat die waardes betekenen.
jochgem
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 17:07

Re: technics SL 1500 opknappen

Bericht door jochgem »

ik heb de elco's gevonden in het schema geloof ik.
Ook heb ik de meeste gevonden bij de gegeven link.
Alleen de volgende niet:
C4 (1u)
C13 (22u/16)
C14 (10 u/16)
C20 (4,7 u/25)

weet iemand of dit afwijkende waardes zijn?
Moet ik nog even verder zoeken of kan ik andere vervangende waardes gebruiken?

alvat bedankt, Jochgem
jochgem
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 17:07

Re: technics SL 1500 opknappen

Bericht door jochgem »

zijn dit allemaal radiale elco's?
Nou ja jullie merken ik ben hier nieuw in. Maar vind het wel interessant ze te vervangen :)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: technics SL 1500 opknappen

Bericht door ray5150 »

Radiaal = Staand.
Axiaal = Liggend.
het is de naam voor de bouwvorm van de elko.
Radiaal is tegenwoordig standaard, dat zijn die voorop de foto staan. die grote achter de instelpotmeters is een axiaal, als je de pootjes een beetje verbuigt kun je daar wel een radiale in kwijt.

Het zijn allemaal standaard waarde's zo te zien, je kunt ze hier krijgen voor redelijke prijzen :
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=viewCat&catId=17
Let er wel op dat je minimaal dezelfde of een hogere werkspanning aanhoud.
jochgem
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 17:07

Re: technics SL 1500 opknappen

Bericht door jochgem »

Ik kon de volgende dus niet vinden op de website
C4 (1u)
C13 (22u/16)
C14 (10 u/16)
C20 (4,7 u/25)

begrijp ik goed dat het eerste getal relevant is het 2de niet echt?
En bij C4 staat er alleen 1u geen waarde erachter.
Wat betekent die 16 en 25.
Of is dat niet erg relevant, en gaat het om de eerste waarde?

alvast bedankt.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: technics SL 1500 opknappen

Bericht door ray5150 »

De tweede getal is dus de werkspanning In Volts DC of wel de maximale spanning waar de elko op mag werken.
Het is wel verstandig om daar minimaal 10 % onder te blijven.

1uF :
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=2470

22uF :
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... 270&page=0
(let op de afmetingen.)

10uF :
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=2500

4.7uF :
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=2491


En nog wat verplicht leeswerk :
http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrolyt ... ondensator
jochgem
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 17:07

Re: technics SL 1500 opknappen

Bericht door jochgem »

Ik begrijp iets niet je geeft aan dat ik 10 % onder de waarde moet blijven.
Dan moet ik dus bij de 22uf tot 14,4 gaan. Die kan ik dan weer niet vinden in de winkel.
Het begint daar bij 63.
Plaats reactie