Eerste buizenversterker: EL84pp
Moderator: Beheerdersteam
Eerste buizenversterker: EL84pp
Hee,
Ik ben begonnen aan mijn eerste buizenversterker, de EL84 pp kit van tonefactory. Dit leek mij wel een geschikte kit om mee te starten gezien de prijs.
Ik heb alleen een vraagje over het voorversterker gedeelte. Het lijkt me dat ik voor zowel het linker als het rechter kanaal oa R2 en R3 op dezelfde ECC83 aansluit?
mvg,
Sander
Ik ben begonnen aan mijn eerste buizenversterker, de EL84 pp kit van tonefactory. Dit leek mij wel een geschikte kit om mee te starten gezien de prijs.
Ik heb alleen een vraagje over het voorversterker gedeelte. Het lijkt me dat ik voor zowel het linker als het rechter kanaal oa R2 en R3 op dezelfde ECC83 aansluit?
mvg,
Sander
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Eerste buizenversterker: EL84pp
Hoi Sander,
Welkom hier. Leuk dat je een buizenversterker gaat bouwen.
V1a en V1b in het schema zitten in één glaskolf, dus twee triodes in één buis.

Je kunt hier ook de pennummers van de aansluitingen zien. Schrijf die erbij in je schema wanneer je gaat bouwen.
De pennummering is gezien vanaf de onderkant van de buis en loopt met de klok mee.
Let ook even op de kathodeweerstanden van de eindbuizen R15 en R16. Die komen bij elkaar bij de massa aansluiting en dat hoort ook zo, maar zorg er liever voor dat ze aan de andere kant elk naar hun "eigen" buis toe gaan. Zet vervolgens over elk van deze weerstanden een elco van 100uF voor ontkoppeling. Je hebt dan niet zulke precies gematchte buizen nodig en je basweergave verbetert daardoor.
Zit er een bouwbeschrijving bij de kit?
Eerst gloeibedrading en dan de rest in de juiste volgorde?
Lees anders het verslag van triodedick over Annastasia eens door, dat is heel verhelderend.
http://www.triodedick.com/annastasia_deel_1.htm
Succes.
Welkom hier. Leuk dat je een buizenversterker gaat bouwen.
V1a en V1b in het schema zitten in één glaskolf, dus twee triodes in één buis.

Je kunt hier ook de pennummers van de aansluitingen zien. Schrijf die erbij in je schema wanneer je gaat bouwen.
De pennummering is gezien vanaf de onderkant van de buis en loopt met de klok mee.
Let ook even op de kathodeweerstanden van de eindbuizen R15 en R16. Die komen bij elkaar bij de massa aansluiting en dat hoort ook zo, maar zorg er liever voor dat ze aan de andere kant elk naar hun "eigen" buis toe gaan. Zet vervolgens over elk van deze weerstanden een elco van 100uF voor ontkoppeling. Je hebt dan niet zulke precies gematchte buizen nodig en je basweergave verbetert daardoor.
Zit er een bouwbeschrijving bij de kit?
Eerst gloeibedrading en dan de rest in de juiste volgorde?
Lees anders het verslag van triodedick over Annastasia eens door, dat is heel verhelderend.
http://www.triodedick.com/annastasia_deel_1.htm
Succes.
Re: Eerste buizenversterker: EL84pp
Welkom!!
Ik ben zelf ook begonnen met een EL84 PP versterker, klinken erg goed gezien de prijs!
Hier een aantal tips voor de valkuilen waar ik inliep:
- twist je gloeidraden in elkaar zodat het elektrische veld minder is.
- hou je gloeidraden zo kort mogelijk en zorg dat ze zoveel mogelijk contact houden met de bovenplaat.
- maak gebruik van een sterpunt voor je aarde. Dus 1 punt waar alle massa verbinden samenkomen.
- verbind je gloeidraden dmv een 100 ohm weerstand aan de massa. Of via een potmeter. (ontbrompotmeter)
Zomaar een paar dingetjes waar ik tegen aan liep.
Hier op het forum heb je erg veel experts, ze kunnen je veel leren!
Geniet ervan!
Bart
Ik ben zelf ook begonnen met een EL84 PP versterker, klinken erg goed gezien de prijs!
Hier een aantal tips voor de valkuilen waar ik inliep:
- twist je gloeidraden in elkaar zodat het elektrische veld minder is.
- hou je gloeidraden zo kort mogelijk en zorg dat ze zoveel mogelijk contact houden met de bovenplaat.
- maak gebruik van een sterpunt voor je aarde. Dus 1 punt waar alle massa verbinden samenkomen.
- verbind je gloeidraden dmv een 100 ohm weerstand aan de massa. Of via een potmeter. (ontbrompotmeter)
Zomaar een paar dingetjes waar ik tegen aan liep.
Hier op het forum heb je erg veel experts, ze kunnen je veel leren!
Geniet ervan!
Bart
Re: Eerste buizenversterker: EL84pp
Dat maakt het al een stuk duidelijker! Hoe zit het met pin9 voor de gloeibedrading? Moet ik pin4 en 5 verbinden met elkaar?
Bedoel je dan dat C6 vervalt en R15 en R16 elk hun eigen krijgen of zijn die 100uF extra?
Bedankt alvast!
Bedoel je dan dat C6 vervalt en R15 en R16 elk hun eigen krijgen of zijn die 100uF extra?
Bedankt alvast!
Re: Eerste buizenversterker: EL84pp
Hoi Sander. Welkom.
idd. elke el84 zijn eigen elco vind ik het beste.
Het komt je laag ten goede.
Succes met de bouw. Blijf het volgen en natuurlijk...........

Daar zijn we allemaal dol op.
idd. elke el84 zijn eigen elco vind ik het beste.
Het komt je laag ten goede.
Succes met de bouw. Blijf het volgen en natuurlijk...........
Daar zijn we allemaal dol op.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Eerste buizenversterker: EL84pp
Ik bedoel zo:
(Even met paint gestoeid.)
Elco's allebei 100uF of 220uF.
(Even met paint gestoeid.)
Elco's allebei 100uF of 220uF.
Re: Eerste buizenversterker: EL84pp
Om onze ijverige nieuwkomer niet te omtmoedigen eerst even stellen,het kan best zo werken
.
Maar toch niet erg mooi ontwerp.
Ook de tekening van de gloeidraad-aansluitingen aan de trafo verkeert en dus verwarrend,gelukkig is er al verteld hoe het moet
.
De spanning op de EL84 is volgens de data te hoog ,richting 350V waar max.300V geldt.
Die buizen zijn op maar 25mA ingesteld dus te warm worden ze niet.
Dan zijn er twee mogelijkheden (bij gebrek aan gegevens van de uitgangstrafo).Ofwel zijn de buizen matig belast en komt er nog geen 10W uit,ofwel staat de versterker voornamlijk in klasse B te spelen,beetje in tegenspraak met de ultralineaire opstelling en ook niet zo goed samen met kathodeweerstanden voor de instelling.
De tegenkoppeling is maar een lachertje,ingangs-gevoeligheid zonder ongeveer 180mV en met nog geen 200mV.Je merkt het verschil niet eens.
Maar och,zo is er ruimte om te verbeteren
.
Anne
Maar toch niet erg mooi ontwerp.
Ook de tekening van de gloeidraad-aansluitingen aan de trafo verkeert en dus verwarrend,gelukkig is er al verteld hoe het moet
De spanning op de EL84 is volgens de data te hoog ,richting 350V waar max.300V geldt.
Die buizen zijn op maar 25mA ingesteld dus te warm worden ze niet.
Dan zijn er twee mogelijkheden (bij gebrek aan gegevens van de uitgangstrafo).Ofwel zijn de buizen matig belast en komt er nog geen 10W uit,ofwel staat de versterker voornamlijk in klasse B te spelen,beetje in tegenspraak met de ultralineaire opstelling en ook niet zo goed samen met kathodeweerstanden voor de instelling.
De tegenkoppeling is maar een lachertje,ingangs-gevoeligheid zonder ongeveer 180mV en met nog geen 200mV.Je merkt het verschil niet eens.
Maar och,zo is er ruimte om te verbeteren
Anne
Re: Eerste buizenversterker: EL84pp
Wat ik me afvraag.
Hoe kan je nu zien hoeveel zo'n schakeling aan stroom verbruikt?
Ik heb nog die 200mA Hammond trafo hier werkloos liggen.
Kan dit ontwerp draaien op deze trafo?
Hoe kan je nu zien hoeveel zo'n schakeling aan stroom verbruikt?
Ik heb nog die 200mA Hammond trafo hier werkloos liggen.
Kan dit ontwerp draaien op deze trafo?
Re: Eerste buizenversterker: EL84pp
In rust verbruikt een versterker wat de gelijkstroom-instelling er van maakt.
De grote hap gaat naar de eindbuizen dus als je dat weet doe je er een schepje bovenop voor de rest.
De stroom door de eindbuizen wordt bepaad door de kathodeweerstand (of de bedoelde neg.roosterspanning) en de voedingsspanning.
Bij een triode is het het gemakkelijkst.Je trekt een lijntje voor de kathodeweerstand in de Ia-Vg grafieken.Waar die de kromme die bij de voedingsspanning hoort snijdt(interpoleren als ontbreekt) daar lees je de stroom af
.
Een penthode heeft een schermrooster,die trekt ook stroom.Dat geeft meer spanningsval over de kath.R.Reken grofweg zo'n 6% erbij.
Als er dan geluid gemaakt moet worden veranderd er niks bij klasseA instelling.Maar bij AB en vooral B neemt het verbruik toe.Hoeveel hangt af van de belasting =o.a.de UGT wikkel-verhouding.
Om kort te gaan,deze versterker kan best op een trafo voor 200mA,als t'ie niet teveel herrie maakt
.
Anne
De grote hap gaat naar de eindbuizen dus als je dat weet doe je er een schepje bovenop voor de rest.
De stroom door de eindbuizen wordt bepaad door de kathodeweerstand (of de bedoelde neg.roosterspanning) en de voedingsspanning.
Bij een triode is het het gemakkelijkst.Je trekt een lijntje voor de kathodeweerstand in de Ia-Vg grafieken.Waar die de kromme die bij de voedingsspanning hoort snijdt(interpoleren als ontbreekt) daar lees je de stroom af
Een penthode heeft een schermrooster,die trekt ook stroom.Dat geeft meer spanningsval over de kath.R.Reken grofweg zo'n 6% erbij.
Als er dan geluid gemaakt moet worden veranderd er niks bij klasseA instelling.Maar bij AB en vooral B neemt het verbruik toe.Hoeveel hangt af van de belasting =o.a.de UGT wikkel-verhouding.
Om kort te gaan,deze versterker kan best op een trafo voor 200mA,als t'ie niet teveel herrie maakt
Anne
Re: Eerste buizenversterker: EL84pp
Zit er aan te denken om dit ontwerp ook eens te proberen.
HAhahaha weet nu wat je denkt Anne. Gaatie de HF10 weer slopen??
Nee hoor. Ik ga proberen met de spullen die ik hier heb nog wat te maken.
Dat met die stroomberekening moet ik nog even goed bekijken.
Zijn daar geen formules voor of zo? Of stel ik nu een domme vraag?
HAhahaha weet nu wat je denkt Anne. Gaatie de HF10 weer slopen??
Nee hoor. Ik ga proberen met de spullen die ik hier heb nog wat te maken.
Dat met die stroomberekening moet ik nog even goed bekijken.
Zijn daar geen formules voor of zo? Of stel ik nu een domme vraag?
Re: Eerste buizenversterker: EL84pp
Zo Theo,toch liever rekenen dan tekenen
dus dat zal dan wel
Anne
Welnee,een dom antwoord misschien.Simulatieprogrmmas rekenen het toch ook uitZijn daar geen formules voor of zo? Of stel ik nu een domme vraag?
Anne
Re: Eerste buizenversterker: EL84pp
Ik zal proberen er me in te verdiepen.
Maar er zijn zoveel vragen zoals bv wat gebeurt er met een buis als je dit doet.
Of als je dat doet. en wat voor invloed heeft het.
Net zoals je bv een versterker in triode zet dat het geluid veel mooier is.
En dat is ook zo. Maar dan wil ik graag weten waarom dat zo is.
Wat gebeurt er dan in zo'n versterker. Dat soort dingen zou ik graag willen weten.
Maar we zijn het topic aan het kapen dus weer terug naar Sander.
Blijf het zeker volgen. En ga dit ontwerp ook uitproberen.
Maar er zijn zoveel vragen zoals bv wat gebeurt er met een buis als je dit doet.
Of als je dat doet. en wat voor invloed heeft het.
Net zoals je bv een versterker in triode zet dat het geluid veel mooier is.
En dat is ook zo. Maar dan wil ik graag weten waarom dat zo is.
Wat gebeurt er dan in zo'n versterker. Dat soort dingen zou ik graag willen weten.
Maar we zijn het topic aan het kapen dus weer terug naar Sander.
Blijf het zeker volgen. En ga dit ontwerp ook uitproberen.
Re: Eerste buizenversterker: EL84pp
Nog wat vorderingen hier?
Heb al een proefopstelling draaiende maar ben er niet tevreden mee.
Heb al een proefopstelling draaiende maar ben er niet tevreden mee.
Re: Eerste buizenversterker: EL84pp
Zit er trouwens buiten het schema geen bouwbeschrijving bij.
Re: Eerste buizenversterker: EL84pp
Ik heb helaas geen tijd meer gehad om eraan te werken, komt binnenkort. Er zit inderdaad geen bouwbeschrijving bij, alleen wat onscherpe foto's waar je niet veel aan hebt.
Re: Eerste buizenversterker: EL84pp
Nou het volgende is aan de hand.RobertD schreef:Niet tevreden, wat mankeert eraan Theo?
Bij normaal huiskamer volume is de klank wel aardig ok.
Bij wat hoger volume treed al gauw vervorming op.
Vooral in het laag.
Qua brom is hij redelijk stil. Nu ben ik wat met die tegenkoppeling aan het stoeien geweest.
Krijg niet een mooi geluid eruit.
Wel heb ik elke EL84 zijn eigen elco gegeven.
Heb een plaatje gemaakt van de testopstelling. Ziet er rommelig uit maar werkt wel.
De UGT gemeten. vanuit b+.(midden van de UGT) naar 8 Ohm en het uiteinde 17,3 Ohm
En ik heb de gemeten voltages even op het schema gezet. En de afgeweken onderdelen omdat ik die niet had.
Wat in rood aangeven is zijn mijn metingen en gewijzigde waardes.
En op pen 3 van de EL84 meet 11,9 volt.
Re: Eerste buizenversterker: EL84pp
Probeer het 's met R7=22k en R6=2k2.
C2 is veeel te dik , 220pF lijkt er meer op
Anne
C2 is veeel te dik , 220pF lijkt er meer op
Anne
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Eerste buizenversterker: EL84pp
Je kunt om te beginnen C2 en R8 ook even helemaal weglaten.
Wat is de spanning over C3? Anne geeft ook al aan dat je die groter moet maken, door R7 te verkleinen.
De spanning over R10 zou 312 - 240 = 72V moeten zijn. Klopt dat?
De instelling van de eerst triode lijkt me nogal zuinig. Die R3 van 470k lijkt me nogal groot, misschien dat Anne daar eens zijn licht over kan laten schijnen.
Wat is de spanning over C3? Anne geeft ook al aan dat je die groter moet maken, door R7 te verkleinen.
De spanning over R10 zou 312 - 240 = 72V moeten zijn. Klopt dat?
De instelling van de eerst triode lijkt me nogal zuinig. Die R3 van 470k lijkt me nogal groot, misschien dat Anne daar eens zijn licht over kan laten schijnen.
Re: Eerste buizenversterker: EL84pp
Ik ga morgen met jullie tips aan de gang.
Moet nu weg. Jammer.
Moet nu weg. Jammer.
Re: Eerste buizenversterker: EL84pp
Ben nu aardig het topic aan het kapen maar dat is niet de bedoeling hoor Sander.
Maar is ook ten goede voor jou.
Heb de tips uitgevoerd van Anne en Robert en moet zeggen dat hij een heel stuk beter geworden is.
Heb het schema aangepast met mijn modificaties.
Plus de gemeten voltages. Ook de spanning over R10 Robert.
De spanning over C3 is 285 volt nu.
Zonder tegenkoppeling speelt hij ook al beter maar niet zoals ik gewend ben.
Tips zijn weer welkom.
Maar is ook ten goede voor jou.
Heb de tips uitgevoerd van Anne en Robert en moet zeggen dat hij een heel stuk beter geworden is.
Heb het schema aangepast met mijn modificaties.
Plus de gemeten voltages. Ook de spanning over R10 Robert.
De spanning over C3 is 285 volt nu.
Zonder tegenkoppeling speelt hij ook al beter maar niet zoals ik gewend ben.
Tips zijn weer welkom.
Re: Eerste buizenversterker: EL84pp
Zoals ik al eerder zei,niet erg mooi ontwerp.Je kunt blijven modderen het wordt geen HF10
Dat de eindbuizen op een laag pitje staan ingesteld doet vermoeden dat de voeding niet meer trekt.
Zie ook dat bij C2 staat 39p en als 't ie daarmee stabiel blijft des te beter,geeft wat meer hoog.
Je zou nog kunnen proberen om de kathodeweerstand van de eerste buis van 2k2 naar 1k5 te verminderen en dan de twee 100k van de fasedraaier naar 82k.Maar of het veel uithaalt
.
Anne
Dat de eindbuizen op een laag pitje staan ingesteld doet vermoeden dat de voeding niet meer trekt.
Zie ook dat bij C2 staat 39p en als 't ie daarmee stabiel blijft des te beter,geeft wat meer hoog.
Je zou nog kunnen proberen om de kathodeweerstand van de eerste buis van 2k2 naar 1k5 te verminderen en dan de twee 100k van de fasedraaier naar 82k.Maar of het veel uithaalt
Anne
Re: Eerste buizenversterker: EL84pp
Heb je gelijk in Anne. Hij tipt niet aan de HF10.
Maar de trafo die ik gebruik met zijn 200mA houdt het heel mooi vol.
Hij speelt nu een paar uur en ben nu toch wel gecharmeerd door de klank.
En om de eindbuizen harder te laten werken kan de trafo weer niet doen.
En aangezien ik niks anders hier heb staan laat ik hem zo.
Ik ga hier een mooi framepje omheen maken en heb er weer een versterker bij.
Maar nu mag Sander weer verder. Het is zijn draadje.
Kan hij ook de wijzigingen toepassen.
Als ik hem klaar heb zal ik nog even een plaatje plaatsen.
Maar de trafo die ik gebruik met zijn 200mA houdt het heel mooi vol.
Hij speelt nu een paar uur en ben nu toch wel gecharmeerd door de klank.
En om de eindbuizen harder te laten werken kan de trafo weer niet doen.
En aangezien ik niks anders hier heb staan laat ik hem zo.
Ik ga hier een mooi framepje omheen maken en heb er weer een versterker bij.
Maar nu mag Sander weer verder. Het is zijn draadje.
Kan hij ook de wijzigingen toepassen.
Als ik hem klaar heb zal ik nog even een plaatje plaatsen.
Re: Eerste buizenversterker: EL84pp
Ook is het heel fijn dat tijdens het nameten de weerstanden niet allemaal overeenkomen met degene die ik nodig heb voor het ontwerp...
Andere componenten heb ik op een montagestrip gesoldeerd en de gloeibedrading aangesloten. Komende week even wat echte vorderingen maken en wat pics:P
Andere componenten heb ik op een montagestrip gesoldeerd en de gloeibedrading aangesloten. Komende week even wat echte vorderingen maken en wat pics:P
