MESA. (Mijn Eerste Stereo Amp)
Moderator: Beheerdersteam
MESA. (Mijn Eerste Stereo Amp)
Hallo mede forumers.
Hier een kleine showcase en nog wat vraagjes over mijn eerste versterkertje.
Wat is het:
-een redelijk recht toe recht aan LM4780 stereo ampje van ong 2x 60 Watt.
Wat zou ik nog graag willen weten?
-Ik zou er nog graag een hoofdtelefoon aansluiting op willen kan ik deze gewoon dmv een keuze schakelaar (speakers out/headphone out) parallel aan de uitgang hangen? of komt er nog meer bij kijken?
-Er moeten nog wat gaatjes/sleufjes in de kap om zijn warmte wat beter kwijt te kunnen wie heeft er tips om dit mooi netjes te krijgen? De kap is 1.5 mm alu.
-En als laatste. Ik kan niet kiezen kap zo laten of nog mat zwart spuiten.
Hieronder de plaatjes.
Groet,
Harm.
Hier een kleine showcase en nog wat vraagjes over mijn eerste versterkertje.
Wat is het:
-een redelijk recht toe recht aan LM4780 stereo ampje van ong 2x 60 Watt.
Wat zou ik nog graag willen weten?
-Ik zou er nog graag een hoofdtelefoon aansluiting op willen kan ik deze gewoon dmv een keuze schakelaar (speakers out/headphone out) parallel aan de uitgang hangen? of komt er nog meer bij kijken?
-Er moeten nog wat gaatjes/sleufjes in de kap om zijn warmte wat beter kwijt te kunnen wie heeft er tips om dit mooi netjes te krijgen? De kap is 1.5 mm alu.
-En als laatste. Ik kan niet kiezen kap zo laten of nog mat zwart spuiten.
Hieronder de plaatjes.
Groet,
Harm.
Re: MESA. (Mijn Eerste Stereo Amp)
Dat is een leuk kastje geworden ik zou de bovenkant gewoon beplakken met een nette soort plakplastic of dat 3M 'carbon' spul.
Dan kan je als het niets is het altijd gewoon nog er af halen.
Mooie hoofdtelefoon trouwens, ik heb dezelfde en nog steeds erg veel plezier van.
Voor het maken van de sleufjes zou je een mal kunnen maken voor een bovenfrees. Echter zal dit erg veel werk zijn, en je moet het spul erg goed vast zetten dan.
Ik denk dat het netjes boren van een set gaten een betere oplossing is. Dit had Arno volgensmij ook gedaan bij zijn versterker.
Zeker als je een kolomboor tot je beschikking hebt is dat, best wel goed zelf te doen.
Dan kan je als het niets is het altijd gewoon nog er af halen.
Mooie hoofdtelefoon trouwens, ik heb dezelfde en nog steeds erg veel plezier van.
Voor het maken van de sleufjes zou je een mal kunnen maken voor een bovenfrees. Echter zal dit erg veel werk zijn, en je moet het spul erg goed vast zetten dan.
Ik denk dat het netjes boren van een set gaten een betere oplossing is. Dit had Arno volgensmij ook gedaan bij zijn versterker.
Zeker als je een kolomboor tot je beschikking hebt is dat, best wel goed zelf te doen.
Heb helaas geen kolomboor tot mijn beschikking maar ik zal het allemaal nog eens laten bezinken.
Heb zojuist wel een ander testje gedaan en wilde de uitkomst toch even met jullie delen. Zoals velen van jullie vast wel weten kun je dmv een laserprinter en fotopapier je PCBtjes bedrukken en vervolgens etsen.
Ik dacht nu ik wil graag nog een tekst op het front van mijn versterker hebben zou deze zelfde methode ook werken met aluminium.
En.. IDD het werkt perfect.
Heb zojuist wel een ander testje gedaan en wilde de uitkomst toch even met jullie delen. Zoals velen van jullie vast wel weten kun je dmv een laserprinter en fotopapier je PCBtjes bedrukken en vervolgens etsen.
Ik dacht nu ik wil graag nog een tekst op het front van mijn versterker hebben zou deze zelfde methode ook werken met aluminium.
En.. IDD het werkt perfect.
- Vinculum
- Contacteer:
En hoe heb je dat precies gedaan? Ziet er op de foto wel goed uit. Is het ook een beetje slijtvast/krasbestendig?
Hey vinculum,
Het is eigenlijk niet zo heel moeilijk, Het moeilijkste gedeelte is nog om het fotopapier (dat van de hema werkt goed) door mijn laserprinter heen te krijgen.
Die heeft een beetje moeite met de dikte van het papier.
Maar als dat eenmaal gelukt is is het een eitje, datgene wat je er op wilt hebben gespiegeld afdrukken.
Dit leg je dan op de kop op je aluminium plaat en vervolgens gewoon strijken op de heetste stand.
Als je dan het idee hebt dat het papier er goed op vast geplakt zit kun je proberen om het voorzichtig los te trekken of het los weken in een bak water.
Denk wel om je vingers want die alu plaat wordt ook gloepende heet uiteraard.
Hoe het qua krasvastheid enz is weet ik niet ik heb het direct gefixeerd met een laagje blanke spuitlak.
Het schijnt dat je het van koper er zo met aceton weer af kunt poetsen maar heb op mijn printjes flink zitten boenen met thinner en het bleef hardstikke vast zitten
ook een tandenborstel heeft het doorstaan om de papier resten weg te poetsen.
Groet,
Harm.
PS: als ik het ontwerp klaar heb en het front van mijn versterkertje ga doen denk ik dat ik wel even een foto Tutorial maak ofzo iets.
Het is iig een handige manier om je teksten netjes bij je knopjes te krijgen ed.
Het is eigenlijk niet zo heel moeilijk, Het moeilijkste gedeelte is nog om het fotopapier (dat van de hema werkt goed) door mijn laserprinter heen te krijgen.
Die heeft een beetje moeite met de dikte van het papier.
Maar als dat eenmaal gelukt is is het een eitje, datgene wat je er op wilt hebben gespiegeld afdrukken.
Dit leg je dan op de kop op je aluminium plaat en vervolgens gewoon strijken op de heetste stand.
Als je dan het idee hebt dat het papier er goed op vast geplakt zit kun je proberen om het voorzichtig los te trekken of het los weken in een bak water.
Denk wel om je vingers want die alu plaat wordt ook gloepende heet uiteraard.
Hoe het qua krasvastheid enz is weet ik niet ik heb het direct gefixeerd met een laagje blanke spuitlak.
Het schijnt dat je het van koper er zo met aceton weer af kunt poetsen maar heb op mijn printjes flink zitten boenen met thinner en het bleef hardstikke vast zitten
ook een tandenborstel heeft het doorstaan om de papier resten weg te poetsen.
Groet,
Harm.
PS: als ik het ontwerp klaar heb en het front van mijn versterkertje ga doen denk ik dat ik wel even een foto Tutorial maak ofzo iets.
Het is iig een handige manier om je teksten netjes bij je knopjes te krijgen ed.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Dat is een fantastisch alternatief voor wrijfletters. Met wrijfletters alle letters en markeringen in onopvallend aansluitende stijl terugkrijgen op een klassieke versterker leek me een onbegonnen werk, dus ik dacht dat ik niet anders kon dan het zeefdrukvenster van de zolder halen. Nu weet ik dat ik het eenvoudiger ga doen.
Leuk gevonden!
Ga zometeen een poging doen tot het maken van de sleufjes in de kap.
heb een poosje gepeinsd over het hoe en wat en vervolgens is dit apparaat aan mijn brein ontsproten.
Het is een soort mal voor de kopieerring welke doormiddel van een draadeind steeds een stukje te verzetten is.
Op hoop van zegen en eerst maar eens flink testen want ik heb maar 1 Kap
heb een poosje gepeinsd over het hoe en wat en vervolgens is dit apparaat aan mijn brein ontsproten.
Het is een soort mal voor de kopieerring welke doormiddel van een draadeind steeds een stukje te verzetten is.
Op hoop van zegen en eerst maar eens flink testen want ik heb maar 1 Kap
Tonertransfer werkt prima.
Ik heb het gebruikt voor de belettering van mijn modulaire synth (in aanbouw...)
Ik heb het gebruikt voor de belettering van mijn modulaire synth (in aanbouw...)
- sander1238
Zeker een mooie tip. Maar ik vind die sleuvenmal ook erg goed bedacht en uitgevoerd.
Bij deze dan een klein foto verslagje van het "toner strijken"
en de voltooide versterker.
PS: zou er iemand nog een antwoord kunnen geven op de vraag voor de hoofdtelefoon aansluiting van een stukje terug?
Groet,
Harm.
PS: zou er iemand nog een antwoord kunnen geven op de vraag voor de hoofdtelefoon aansluiting van een stukje terug?
Groet,
Harm.
Dat ziet er netjes uit.
Dit ga ik onthouden bedankt voor de tip!!
Dit ga ik onthouden bedankt voor de tip!!
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
Harm,hrscharft schreef:Bij deze dan een klein foto verslagje van het "toner strijken"
Groet,
Harm.
Zou je dit in de wiki willen zetten?
Nee, dat gaat niet zomaar lukken, een hoofdtelefoon aansluiting moet door middel van een spanningsdeler met twee weerstanden paralelel aan de luidspreker uitgangen geschakeld worden. ieder kanaal z'n eigen deler.hrscharft schreef:-Ik zou er nog graag een hoofdtelefoon aansluiting op willen kan ik deze gewoon dmv een keuze schakelaar (speakers out/headphone out) parallel aan de uitgang hangen? of komt er nog meer bij kijken?
De waarden van die weerstanden kan ik niks zinngs over zeggen, wel dat je weerstanden van 2 of 3 Watt moet gebruiken.