Elysium Subs
Moderator: Beheerdersteam
Re: Elysium Subs
Elysium kloon FTW!
Soms zijn eenvoudige oplossingen het mooiste en wat nu misschien een beetje saai op je kan overkomen (wat het niet is) houdt het wel het langste uit. De meest tijdloze strakke ontwerpen zijn nog steeds mooi zolas o.a. de jaren 50-60 ontwerpen van veel Braun spullen.
Nu niet meer verder ontwerpen en gewoon braaf luisteren!

Soms zijn eenvoudige oplossingen het mooiste en wat nu misschien een beetje saai op je kan overkomen (wat het niet is) houdt het wel het langste uit. De meest tijdloze strakke ontwerpen zijn nog steeds mooi zolas o.a. de jaren 50-60 ontwerpen van veel Braun spullen.
Nu niet meer verder ontwerpen en gewoon braaf luisteren!
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Elysium Subs
Daar kwam ik gisteren ook al meeVinculum schreef:Pas op he Huib!Maar even serieus, Ik heb de maten van de Elysium kloon aangepast zodat ze kloppen. Door het schalen was een 18mm mdf plank nu 25,4mm...
Nu is de inhoud gegroeid naar 16,5 liter.
En de bijbehorende pic's:
Ik ben nog steeds voor de eitjes.
Re: Elysium Subs
Ik blijf ook voor de eitjes.
Dit ook omdat ze er niet per se speaker achtig uit zien en je ze daardoor ook eventueel nog eens ergens anders in de kamer zou kunnen plaatsen zonder dat ze teveel opvallen.
Dit ook omdat ze er niet per se speaker achtig uit zien en je ze daardoor ook eventueel nog eens ergens anders in de kamer zou kunnen plaatsen zonder dat ze teveel opvallen.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Elysium Subs
Haha nou de meningen zijn weer lekker verdeeld. Ik zal morgen beide kasten even simuleren en ook even kijken of de DSP het wel aan kan. Deze kan namelijk maar tot een bepaald maximum versterken. Ik vermoed dat ik met de eitjes daar tegen aan ga lopen.
Is er niemand met nog een briljante ingeving? Dan gooien we er over een tijdje gewoon een poll tegen aan.
Oh, ja en de welstandscommissie mag natuurlijk ook een mening hebben.
Nu hebben we maar 3 kandidaten: Bol, ei en kloon (Elysiub?
).
Is er niemand met nog een briljante ingeving? Dan gooien we er over een tijdje gewoon een poll tegen aan.
Nu hebben we maar 3 kandidaten: Bol, ei en kloon (Elysiub?
Re: Elysium Subs
De eenvoudige ondiepe kastjes tegen de achterwand vallen blijkbaar af, dus ik stem alvast voor de kloon.
Isabelle
Isabelle
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
Re: Elysium Subs
eieren +1
persoonlijk wit buiten en zwart binnen, anders lijken ze zo lomp (lijken
). Donker rondom de driver doet de faseplug en de conus ook goed, maar da's persoonlijk natuurlijk.
persoonlijk wit buiten en zwart binnen, anders lijken ze zo lomp (lijken
Re: Elysium Subs
nou dan, hier eentje in de vorm van een zak patat.Vinculum schreef:Is er niemand met nog een briljante ingeving? Dan gooien we er over een tijdje gewoon een poll tegen aan.![]()
Huib
Re: Elysium Subs
de patatzak...dat krijg je bij ons grensbewonershsmeets schreef:nou dan, hier eentje in de vorm van een zak patat.Vinculum schreef:Is er niemand met nog een briljante ingeving? Dan gooien we er over een tijdje gewoon een poll tegen aan.![]()
Huib
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Elysium Subs
Grapjas...hsmeets schreef:nou dan, hier eentje in de vorm van een zak patat.
Huib
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Elysium Subs
Voor dat ik aan de simulaties begin nog even een brainfart van vannacht. Beetje dezelfde vorm als de stand aangehouden. 14 Liter inhoud. Hij oogt een beetje lomp vind ik zelf.
Re: Elysium Subs
Ook nog maar een duitje in 't zakje:
Wanneer je toch twee units per kanaal gaat gebruiken zou ik voor 'geografische spreiding' door je huiskamer gaan. Dus ofwel vier aparte subjes verspreid door de ruimte, ofwel twee zuilvormige subs met onder- en bovenin de units. Een soort halve Double Bass Array dus. Trouwens: als je een hele DBA bouwt, kun je de units plat tegen de achterwand zetten.
Wanneer je toch twee units per kanaal gaat gebruiken zou ik voor 'geografische spreiding' door je huiskamer gaan. Dus ofwel vier aparte subjes verspreid door de ruimte, ofwel twee zuilvormige subs met onder- en bovenin de units. Een soort halve Double Bass Array dus. Trouwens: als je een hele DBA bouwt, kun je de units plat tegen de achterwand zetten.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Elysium Subs
Haha mee eens. Maar het zat in mijn hoofd dus moest ik het even uitwerken.MichaelB schreef:JAAAAAA! niet mooi
Hier de simulaties van het ei (geel) in 4.6 liter per woofer dus totaal 4x en de Elysiubs (rood) 16.5 liter per 2 woofers dus totaal 2x: En de LT in de miniDSP config ingevoerd. Je ziet dat ik vooral bij het ei tegen de max aan ga lopen binnen het frequentiebereik.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Elysium Subs
Vinculum schreef:ei (geel)
@markbakk
Heb ik over nagedacht maar 4 losse subs krijg ik niet verkocht thuis. Ik heb even gezocht wat een double bass array is maar volgens mij is het dat je de subs op een bepaalde hoogte aan de muur hangt. Buiten het feit dat er niet heel positief op gereageerd word (Link) is dit ook not done thuis.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Elysium Subs
@Henkjan
Zeker apart! Zal wel een lastige klus geweest zijn om die mooi te krijgen. Blijft ook een mooie driver trouwens. Onvoorstelbaar dat ze deze en de SDX7 zomaar uit het assortiment halen...](./images/smilies/eusa_wall.gif)
Zeker apart! Zal wel een lastige klus geweest zijn om die mooi te krijgen. Blijft ook een mooie driver trouwens. Onvoorstelbaar dat ze deze en de SDX7 zomaar uit het assortiment halen...
Re: Elysium Subs
Sorry voor de off-topic, maar ik kan me niet inhouden...
Ik moet helemaal akkoord gaan met bovenstaande. Zowel de SDX7 als Trio8 gaan uit het gamma en er zou één opvolger komen die deze beide drivers moet gaan opvolgen... Niet alleen lijkt het me erg sterk dat men een driver zal kunnen ontwikkelen die zowel de Trio8 als SDX7-gebruikers zal tevreden stellen, maar bovendien is het nog maar de vraag wanneer die opvolger er dan zal komen...
De SDX15 hebben ze ook uit het gamma gehaald om plaats te maken voor de opvolger... Wel, de SDX15 is al een hele tijd niet meer verkrijgbaar en er is nog altijd geen nieuws van een opvolger! Dat ze dat misschien eerst eens doen!
Je zou toch denken dat men éérst de opvolger ontwikkelt, en dàn pas het oude model gaat vervangen? Een beetje zoals... euhm... ieder ander bedrijf dat doet!
Je zou haast gaan denken dat de boel daar beslist wordt door een bende kleuters: "Ikke dit afbreek, want ikke blokjes nodig voor iets vééééél beters te maak" --> Hele woonkamer vol blokjes en de kleine koter is intussen de nieuwe pop van zijn dus aan het molesteren...
Isabelle
Ik moet helemaal akkoord gaan met bovenstaande. Zowel de SDX7 als Trio8 gaan uit het gamma en er zou één opvolger komen die deze beide drivers moet gaan opvolgen... Niet alleen lijkt het me erg sterk dat men een driver zal kunnen ontwikkelen die zowel de Trio8 als SDX7-gebruikers zal tevreden stellen, maar bovendien is het nog maar de vraag wanneer die opvolger er dan zal komen...
De SDX15 hebben ze ook uit het gamma gehaald om plaats te maken voor de opvolger... Wel, de SDX15 is al een hele tijd niet meer verkrijgbaar en er is nog altijd geen nieuws van een opvolger! Dat ze dat misschien eerst eens doen!
Je zou toch denken dat men éérst de opvolger ontwikkelt, en dàn pas het oude model gaat vervangen? Een beetje zoals... euhm... ieder ander bedrijf dat doet!
Je zou haast gaan denken dat de boel daar beslist wordt door een bende kleuters: "Ikke dit afbreek, want ikke blokjes nodig voor iets vééééél beters te maak" --> Hele woonkamer vol blokjes en de kleine koter is intussen de nieuwe pop van zijn dus aan het molesteren...
Isabelle
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Elysium Subs
Als je de planken goed gezaagd krijgt, is het in elkaar zetten van een octaëder een centje van een fluit. En als je 'm eerst in elkaar zet, en dan pas kiest wat boven en onder wordt, dan is de succeskans helemaal groot.
Hier toch ff op reageren: vergeet niet dat CSS een "kleintje" is in luidsprekerland, niet te vergelijken met bv Peerless of Tangband; als ze net zoveel verkochten als hun naamsbekendheid sugegreert dan was Bob Reimer een rijk man en dat is hij helaas niet. Hierdoor zijn ze voor kritische punten in het productieproces afhankelijk van derden. Zit daar wat tegen (zoals bij de SDX15mk2) dan ben je dus de sjaak. Uiteraard probeer je altijd een naadloze overgang te houden tussen oud en nieuw, maar dat valt met de relatief kleine omzet van CSS gewoon niet goed te plannen (tussen opdracht geven voor productie en spullen uitleverbaar aan de klant zit al snel 3 maanden), zonder dat je enorme financiële risico's loopt: verkopen de oude net niet goed genoeg meer de laatste tijd, dan blijf je met een puist zitten; verkopen ze wel goed (zoals met de SDX15 en de SDX7 bv) dan zit je met een gat. Kiezen tussen 2 kwaden dus, waarbij het risico op op de fles gaan bij de 2e beduidend kleiner is, wat de keuze dus begrijpelijk maakt. Van de Trio8 zijn er in .nl nog voldoende aanwezig overigens...Candisa schreef:Sorry voor de off-topic, maar ik kan me niet inhouden...
Re: Elysium Subs
heb nog niet veel vierkante cilinders gezien anders ..pieha schreef:Ik vind een ronde cilinder het mooist
Ik vind zelf de eitjes of het eerste elysium ontwerp het mooist
Re: Elysium Subs
HenkJan:
Ik was niet echt in eigen belang aan het spreken. Zoals je weet zijn we intussen voorzien van een paartje Trio8, tot op heden nog steeds ongebruikt...
Aangezien we al met een stapeltje identieke breedbanders zitten, is het beter om wat variatie te behouden in de rest van de drivers om het leuk te houden (anders eindig je met 10 paar speakers die op de vorm na hetzelfde zijn), dus van onze kant is er geen vraag meer naar de Trio8.
De SDX15 zou daarentegen wel van pas kunnen komen: Deze zou het in zijn eentje namelijk het paar Dayton IB385-8 in de koffer van onze Saab kunnen vervangen (de efficiëntie gaat er dan wat op achteruit, maar vermogen kost in de caraudio-wereld weinig) mochten we deze in huis willen gebruiken.
Ik begrijp dat een fabrikant niet graag een overschot heeft van een oud model, maar als kleine fabrikant kun je het nieuws van een mogelijke opvolger relatief makkelijk stil houden, dus als deze uit blijft, dan kun je toch overwegen om een aantal exemplaren van het oude model bij te (laten) produceren om het gat te verkleinen?
Als er dan nog een paar over zijn eens de opvolger klaar is, dan is het toch een kwestie van de aankondiging er van nog even stil te houden tot de voorraad wat geslonken is en dan vervolgens de laatste exemplaren tegen een aantrekkelijkere prijs te laten gaan, naast het nieuwe model?
Mijn excuses voor de off-topic!
Isabelle
Ik was niet echt in eigen belang aan het spreken. Zoals je weet zijn we intussen voorzien van een paartje Trio8, tot op heden nog steeds ongebruikt...
Aangezien we al met een stapeltje identieke breedbanders zitten, is het beter om wat variatie te behouden in de rest van de drivers om het leuk te houden (anders eindig je met 10 paar speakers die op de vorm na hetzelfde zijn), dus van onze kant is er geen vraag meer naar de Trio8.
De SDX15 zou daarentegen wel van pas kunnen komen: Deze zou het in zijn eentje namelijk het paar Dayton IB385-8 in de koffer van onze Saab kunnen vervangen (de efficiëntie gaat er dan wat op achteruit, maar vermogen kost in de caraudio-wereld weinig) mochten we deze in huis willen gebruiken.
Ik begrijp dat een fabrikant niet graag een overschot heeft van een oud model, maar als kleine fabrikant kun je het nieuws van een mogelijke opvolger relatief makkelijk stil houden, dus als deze uit blijft, dan kun je toch overwegen om een aantal exemplaren van het oude model bij te (laten) produceren om het gat te verkleinen?
Als er dan nog een paar over zijn eens de opvolger klaar is, dan is het toch een kwestie van de aankondiging er van nog even stil te houden tot de voorraad wat geslonken is en dan vervolgens de laatste exemplaren tegen een aantrekkelijkere prijs te laten gaan, naast het nieuwe model?
Mijn excuses voor de off-topic!
Isabelle
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Elysium Subs
Ik ben het wel met Candisa eens hoor. Juist voor een klein bedrijfje is het belangrijk om te zorgen dat je naam gebruikt blijft worden. De SDX7, Trio8 en de FR125 behoren tot hun populairste types. Ik zou zorgen dat deze altijd beschikbaar zijn totdat er daadwerkelijk nieuwe zijn. Er mag best wel een korte pauze er tussen zijn van een paar weken, zelfs 3 maanden is te doen maar echt niet veel langer. Nu hebben mensen denken dat er iets aan de hand is omdat er officieel niets meer te koop is maar er ook geen nieuwe producten komen.
Zou nog best wel een setje FR125's willen voor ze echt niet meer te krijgen zijn. Leuk voor in een needle/pico lino achtig iets.
Oh nee, eerst afmaken waar ik mee bezig ben.
Ontopic maar weer. Ik zie net dat de voet van de stands van Elysium op een haar na dezelfde afmetingen heeft als de Elysiub! Toeval of vooruitziende blik?
Ik heb de sims even aangepast zodat beide om een complete sub gaat. Dan is het vergelijk wat makkelijker te maken. De FR blijft natuurlijk hetzelfde.
Zou nog best wel een setje FR125's willen voor ze echt niet meer te krijgen zijn. Leuk voor in een needle/pico lino achtig iets.
Ontopic maar weer. Ik zie net dat de voet van de stands van Elysium op een haar na dezelfde afmetingen heeft als de Elysiub! Toeval of vooruitziende blik?
Ik heb de sims even aangepast zodat beide om een complete sub gaat. Dan is het vergelijk wat makkelijker te maken. De FR blijft natuurlijk hetzelfde.
Re: Elysium Subs
Leuke thread haal je aan. Maar die reactie van 'SAC' snijdt volgens mij geen hout. Veel geblaat en weinig wol. Oplossingen voor staande golven lees ik niet en die vormen toch echt het grootste probleem qua laagweergave in de huiskamer.Vinculum schreef:Buiten het feit dat er niet heel positief op gereageerd word Link) is dit ook not done thuis.
