Humble Statement

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

pieha
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 25 dec 2011, 12:19

Re: Humble Statement

Bericht door pieha »

@jeroen Fijn dat ik kan meeprofiteren van de kennis hier op het forum en die van jou in het byzonder op dit moment. Ik zit even te kijken wat ik heb en wat niet; De c4 en c5 in jouw ontwerp, wat zijn dat voor condensators?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door jeroen_d »

borkaenjo heeft op pagina 2 van dit topic de onderdelenlijst geplaatst. http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 7#p1460787 Daar kun je zien hoe het zit met C4 en C5. Alle componenten met een groen streepje zijn nieuw en staan niet op deze lijst. Die heb ik daarom op het schema nader gespecificeerd.

Ik geef nog even het filterschema een extra keer, dat gaat anders verloren in al die bladzijden. @borkaenjo: je zei iets tegen me over dat die 820uF verkeerd was, dat dat een bipolair had moeten zijn en oorspronkelijk niet was. Ik neem aan dat dat nu wel in orde is en dat je daar inmiddels een ruwe folie bipolair voor hebt.
Bijlagen
nieuw filter.png
pieha
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 25 dec 2011, 12:19

Re: Humble Statement

Bericht door pieha »

Dank je wel, ik ga ernaar kijken
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Humble Statement

Bericht door markbakk »

jeroen_d schreef:
Bij mijn filtervoorstel krijg je schuin naar boven én naar beneden een dip onder dezelfde hoek terwijl je on-axis een vlakke curve hebt. Luisterervaring heeft me geleerd dat dit heel prettig klinkt als die dip rond 2-3kHz ligt. Blijkbaar wil het gehoor niet al te veel reflecties hebben bij die frequenties. Horizontaal is het afstraalgedrag een kopie van on-axis (goed voor imaging), verticaal ontstaat een dip richting vloer en plafond op het overnamegebied. Zoals gemeld, als dat overnamegebied rond 2-3kHz ligt geeft de combinatie van al deze factoren een ruimtelijk en zuiver geluid.
Kijk, dat is een logisch verhaal dat ik ook nog onderschrijf. Ik heb dezelfde ervaring met MTM-systemen. Sommige mensen zouden nu zeggen: d'Appolito, maar daarin zit 't hem niet volgens mij. Wat vervolgens wel lastig kan worden is de redelijk rappe stijging van het geluidvermogen boven de 3k. Gelukkig dempt een beetje tapijt hoge frequenties goed.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door jeroen_d »

Met d'Appolito heb ik toch wat minder goede ervaringen, je krijgt dan al behoorlijke lobing bij 1000Hz. Dat klinkt wel schoon, maar mij iets té. Het omgekeerde effect klankmatig van wat Tony vroeger met zijn afstemming deed door het gebied rond 1kHz te benadrukken.

Het oplopen van de energie boven 4kHz heb ik niet snel als een probleem ervaren en is klankmatig te tunen op de ruimte door de tweeter wat meer of minder te dempen. Door condensator C14 (4.7uF) nog iets te vergroten naar 5.6uF of 6.8uF is subtiele aanpassing van het gebied bij 4kHz mogelijk. Met 6.8uF speelt het daar dan ruim 1dB zachter, bovendien zijn de resonanties van de mid dan nog een stuk meer onderdrukt. Dat wordt straks de moeite waard om te beluisteren, ik zal mijn doos met componenten wel meenemen als borkaenjo het nieuwe filter klaar heeft.
borkaenjo
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 20:24

Re: Humble Statement

Bericht door borkaenjo »

Eindelijk mag ik zelf aan de computer. Gisteren is ie de hele avond gehyjacked geweest
door zoonlief, en daarna door vrouwlief.
Daarom heb ik gisteren nog maar eens goed naar het schema van Tony en het filter
gekeken. In mijn onbekwame ogen kon ik geen soldeerfout in het laaggedeelte herkennen.
Het volgende heb ik ontdekt en getest:
2012-01-29%2011_19_46.jpg
L2 is inderdaad L2 zoals in het schema van Tony.
L3 is conform schema L4

Eerst heb ik R2 er tussenuit gehaald. Dit gaf al redelijk wat meer laag.
Daarna heb ik L2 er nog eens tussenuitgehaald en dat gaf nog veel meer laag.
Het werd wel een beetje rommelig, maar helemaal goed heb ik niet kunnen
luisteren omdat onze jongen al op bed lag. Dan mag de muziek niet zo hard.
C4 heb ik weer parallel aangesloten en vreemd genoeg hoor ik daarin nauwelijks
verschil.

Verder heb ik nog eens goed naar het schema van Jeroen en het filter gekeken.
Volgens mij hoef ik niet eens heel mijn filter uit elkaar te slopen en kan een groot
deel qua opbouw behouden worden.

Ik ga vandaag de onderdelen bestellen. Helaas hebben ze de foliespoel 1,30 mm2
0,59 Ohm 2,2 mH nergens op voorraad.

Mocht iemand die hebben liggen en niet meer gebruiken, hoor ik dat graag.

Dan nog een soldeervraagje.
Mag de lijningang (bron) op elk punt in het filter gesoldeerd worden,
of zit daar ook een bepaalde volgorde in?
Evenzo met de aansluiting van de woofer. C4 en (L2 + C5) staan parallel
voor de woofer, maar soldeer ik dan de + van de woofer op L2 en de -
op C5 of mag dat op elk punt in die parallel schakeling zolang de polen
maar goed zitten.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door jeroen_d »

Laatste vragen: maakt niet uit. Voor de bron: het filter bestaat uit drie secties, eentje voor laag, eentje voor midden en eentje voor hoog. Ze hebben allemaal een ingang en die ingangen zijn met elkaar doorverbonden. Waar je de bron dan aansluit maakt niet veel uit. Wat ik zelf altijd doe is de bron rechtstreeks naar de ingang van het laagfilter, spoel L3 dus, zodat je minimaal interne bekabeling hebt naar de woofer en de overgangsweerstand minimaal houdt.
Of je de woofer parallel op C4 zet of op de combinatie L2-C5 maakt ook niet uit. Ik had de woofer ook links van C4 kunnen tekenen of midden tussen C4 en L2-C5 in.
HVB83
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 12:01

Re: Humble Statement

Bericht door HVB83 »

Respect voor dit project; netjes uitgevoerd, mooie spullen. Wel zuur dat er zoveel geld in het filter is gestoken en dat het uiteindelijk nog niet goed werkt. Succes bij het vinden van de oplossing!
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door Geenius »

borkaenjo schreef:
.............Eerst heb ik R2 er tussenuit gehaald. Dit gaf al redelijk wat meer laag.
Daarna heb ik L2 er nog eens tussenuitgehaald en dat gaf nog veel meer laag.
Het werd wel een beetje rommelig, maar helemaal goed heb ik niet kunnen
luisteren omdat onze jongen al op bed lag. ...................
Als je L2 eruit haalt (en dus de LCR-kring onderbreekt) hef je de impedantie corrrectie in het laag van de twee woofers op.
Door de wisselwerking tussen het filterend deel (L3+C4) en de impedantie van de woofers krijg je een piek in het laag (+4dB@90Hz).
Net alsof je een schuif van een bepaald frequentie van een EQ omhoog schuift. De keerzijde is dat de impedantie dipt naar 1,7 ohm bij 90Hz!
Zie bijlagen.
Bijlagen
IMP_met LCR.jpg
IMP_zonder LCR.jpg
SPL_met LCR.jpg
SPL_zonder LCR.jpg
Laatst gewijzigd door Geenius op di 31 jan 2012, 11:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door Geenius »

jeroen_d schreef:
Hierbij de respons met het alternatieve filter van Tony, zoals bovenaan deze pagina gepost. Dit wijkt wel heel erg af van het origineel! Veel meer laag en een teruggetrokken middengebied. Als mijn metingen kloppen dan is er geen mooie optelling van de drivers met dit filter (de zwarte lijn ligt niet 6dB boven de overnamepunten). Er is een brede dip van 1.2-4kHz, met inverteren van de tweeter wordt dit nog erger (dan daalt de zwarte lijn tot het kruispunt van rood en blauw). Ik wil niet zeggen dat het slecht klinkt, maar ik zou dit toch ook niet aanbevelen.
Tony alternatief.png
Nee, inderdaad. De speaker zal nu niet meer "schreeuwerig" klinken, maar neutraal is hij ook niet. :wink:
pieha
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 25 dec 2011, 12:19

Re: Humble Statement

Bericht door pieha »

De keerzijde is dat de impedantie dipt naar 1,7 ohm bij 90Hz!
@ Geenius
Jij bedoeld dat niet iedere versterker dit leuk vind, denk ik?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Humble Statement

Bericht door dre »

er zijn niet enorm veel versterkers die dit met gemak trekken inderdaad......
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door jeroen_d »

En het klinkt ook niet goed. Ja, het geeft meer laag maar geen kwaliteit laag. Meer kwaliteit laag zou het nieuwe filter moeten geven en als dat eenmaal goed werkt gaan we het verder afstemmen naar smaak.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Humble Statement

Bericht door hsmeets »

Geenius schreef:
jeroen_d schreef:
Hierbij de respons met het alternatieve filter van Tony, zoals bovenaan deze pagina gepost. Dit wijkt wel heel erg af van het origineel! Veel meer laag en een teruggetrokken middengebied. Als mijn metingen kloppen dan is er geen mooie optelling van de drivers met dit filter (de zwarte lijn ligt niet 6dB boven de overnamepunten). Er is een brede dip van 1.2-4kHz, met inverteren van de tweeter wordt dit nog erger (dan daalt de zwarte lijn tot het kruispunt van rood en blauw). Ik wil niet zeggen dat het slecht klinkt, maar ik zou dit toch ook niet aanbevelen.
Tony alternatief.png
Nee, inderdaad. De speaker zal nu niet meer "schreeuwerig" klinken, maar neutraal is hij ook niet. :wink:
Zou je het filter niet zo willen maken dat de overlap tussen woofer en middentoner kleiner is, stijlere filterhelling? Woofers iets minder middentonen en mid unit iets minder lage tonen laten weergeven. Filtering lijkt mij eerder 2,5 achtig dan 3 weg. Ook het overname punt tussen mid en tweet nog iets omhoog?

Huib
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door jeroen_d »

Had je deze gemist of bedoel je nog steilere hellingen (lijkt me niet nodig en zelfs ongewenst want het filter wordt een stuk complexer). Dit is wat borkaenjo nu aan het maken is.
Bijlagen
nieuw filter.png
borkaenjo
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 20:24

Re: Humble Statement

Bericht door borkaenjo »

Ik wacht nog op wat onderdeeltjes, voordat ik kan beginnen. :lol:
Jammer dat ze die foliespoel nergens op voorraad hebben.
Ik heb ondertussen de L2 er weer tussen gezet.
Mijn versterker vond dat niet zo fijn, zonder L2, en begon te klippen
op luider volume.
En misschien bedrog, maar vind het nu vrij lekker klinken zonder R2.
Moet nog wel steeds gebruik maken van bass en loudness.

...wachten duurt altijd zo lang... :(
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door jeroen_d »

Je kan de foliespoel gerust ergens anders bestellen. De Rdc hoeft niet per se 0.59 te zijn. Er in de buurt is goed genoeg. Zie bijvoorbeeld deze: http://www.rumoh.nl/nl/jantzen-audio-cr ... 20-mh.html
En Jantzen is zeker niet slechter dan Mundorf.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door jeroen_d »

Alternatief: zet er de 1.8mH in die je nog hebt in plaats van de 2.2mH. Het midden speelt dan iets harder. Kan je dempen door ipv 2.2ohm 3.3ohm in serie met de mid te zetten. Ik heb nog een 2.2mH spoel op voorraad, zodat we straks kunnen experimenteren. Als we weten welke van de twee het beste klinkt, kun je alsnog investeren in een duurdere foliespoel.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Humble Statement

Bericht door hsmeets »

jeroen_d schreef:
Had je deze gemist of bedoel je nog steilere hellingen (lijkt me niet nodig en zelfs ongewenst want het filter wordt een stuk complexer). Dit is wat borkaenjo nu aan het maken is.
Ja, gemist dus, en ja inderdaad zoiets als dit, en nee niet steiler dan in dit ontwerp.

Huib
borkaenjo
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 20:24

Re: Humble Statement

Bericht door borkaenjo »

Nou, vandaag alle onderdelen binnen.
Als ik morgen een beetje (veeeel) tijd krijg,
ga ik morgen beginnen met het nieuwe filter.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door jeroen_d »

Ok, veel succes! Geen hulp morgen van mij, want dan zit ik in Almelo. IJs en weder dienende.
borkaenjo
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 20:24

Re: Humble Statement

Bericht door borkaenjo »

Jammer, zou je hulp volgens mij goed kunnen gebruiken.
Ik kon niet wachten en heb vandaag 1 filter omgebouwd.
Voor zover ik het weer kan beoordelen geen foutje, behalve
1 MKP die 4,7 mH ipv 2,2 mH. Die moet ik morgen (vandaag)
ff vervangen.
Helaas niet de verwachtte laagweergave.
Ik ga morgen nog 1 keer kijken naar de interne bekabeling
van de woofers.
Mocht het dat niet zijn, ga ik proberen tot 101 te tellen,
zodat ik de hele handel niet in de kliko gooi. :(
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Humble Statement

Bericht door dre »

komt echt wel goed!
maak nou maar eerst beide filters en neem dan eens de tijd en de rust om een goed oordeel te vellen.
borkaenjo
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 20:24

Re: Humble Statement

Bericht door borkaenjo »

Vandaag iets beter kunnen luisteren op wat luider volume.
Wat me opvalt tov de speaker met het oude filter:

Tweeter speelt zachter.
Mid ongeveer gelijk.
Laag lijkt veel mid in te zitten en gaat dus niet diep / laag genoeg.
borkaenjo
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 20:24

Re: Humble Statement

Bericht door borkaenjo »

Nog ff aan het stoeien.
Ik heb per ongeluk op R9 een weerstand van 10 ohm zitten ipv 1,8 ohm.
Dat moet ik dus ook veranderen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”