2.1 actief setje: Een paar vragen
Moderator: Beheerdersteam
Re: 2.1 actief setje: Een paar vragen
Het makkelijkst is om de tweeter te filteren met een enkele condensator van bijvoorbeeld 1µF. Verzwakken kan met een L-pad (komt na de condensator), dan kan je naar eigen smaak instellen hoe hard hij staat.
Hi allemaal!
Ik heb weer wat geld binnen dus zit nu te kijken naar alle onderdelen die ik moet bestellen om de speakers af te maken. Heb terminaltjes, wat dempingsspul en de tweeters in het mandje bij Rumoh zitten alleen ik zit nog te twijfelen over het filter.
Als ik de onderdelen allemaal bij Rumoh haal betaal ik iets van 20 euro per filter. Dit lijkt me wel heel erg veel! Vooral alle caps die ik zoek zijn soms erg prijzig. Weet iemand waar je die onderdelen een beetje goedkoop kan halen? Ik heb bijvoorbeeld geen idee of ik nou 10 of 20 watt weerstanden moet hebben...
Bijgevoegd is het desbetreffende filter:
Wederom bedankt!
Ik heb weer wat geld binnen dus zit nu te kijken naar alle onderdelen die ik moet bestellen om de speakers af te maken. Heb terminaltjes, wat dempingsspul en de tweeters in het mandje bij Rumoh zitten alleen ik zit nog te twijfelen over het filter.
Als ik de onderdelen allemaal bij Rumoh haal betaal ik iets van 20 euro per filter. Dit lijkt me wel heel erg veel! Vooral alle caps die ik zoek zijn soms erg prijzig. Weet iemand waar je die onderdelen een beetje goedkoop kan halen? Ik heb bijvoorbeeld geen idee of ik nou 10 of 20 watt weerstanden moet hebben...
Bijgevoegd is het desbetreffende filter:
Wederom bedankt!
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
vraag Rumoh om advies voor het optimale type onderdelen. maar 20€ voor zo'n filter is gewoon goedkoop, dat ga je elders niet voor minder krijgen.
voor de weerstnaden is 10W voldoende
voor de weerstnaden is 10W voldoende
adkebab schreef:Hi allemaal!
http://www.rumoh.nl/nl/22-jantzen-audio-bipolair ?
http://www.rumoh.nl/nl/31-jantzen-audio-aircoil ?
http://www.rumoh.nl/nl/11-jantzen-audio ... c-resistor ?
Dat kom je op zo'n 12 euro per kant.
Aaah dankje!! Ik had dezelfde spoeltjes en weerstanden gevonden alleen de condensators waren allemaal rond de 10 /15 per stuk. Had de Jantzen categorie helemaal niet gezien, die zijn wel fatsoenlijk geprijsdSuperR schreef:adkebab schreef:Hi allemaal!
http://www.rumoh.nl/nl/22-jantzen-audio-bipolair ?
http://www.rumoh.nl/nl/31-jantzen-audio-aircoil ?
http://www.rumoh.nl/nl/11-jantzen-audio ... c-resistor ?
Dat kom je op zo'n 12 euro per kant.
En weer wat voortgang. Bestelling van rumoh was weer bijzonder snel binnen! Meteen even de filters gesoldeerd:
En het eerste kastje in de grondverf gezet. Ze gaan glanzend zwart worden.
En het eerste kastje in de grondverf gezet. Ze gaan glanzend zwart worden.
Die spoeltjes gaan elkaar echt beïnvloeden.
Is het niet mogelijk om voor optie 6 van onderstaand plaatje te gaan?
Oh kak, ik heb de kistjes gisteren dichtgelijmd en het is best wel moeilijk om daar nog wat aan te doen. Zou het effect echt heel storend zijn?r.ladage schreef:Die spoeltjes gaan elkaar echt beïnvloeden.
tsja, daar kom je maar op één manier achter.
Mijn verstand zegt van wel. De spoelen zijn immers berekend en nu zit er een andere waarde in.
Wel balen dat de boel al dicht zit!
Dan maar hopen dat het enigszins meevalt.
Mijn verstand zegt van wel. De spoelen zijn immers berekend en nu zit er een andere waarde in.
Wel balen dat de boel al dicht zit!
Dan maar hopen dat het enigszins meevalt.
Nou, ik heb met flink wat moeilijk doen met een heeel kleine schroevendraaier het er nog uit kunnen halen! Is het zo wel goed?
-
wouter
- Ook commercieel actief
eh... lijkt me wel een beetje mee vallen. Trek een gemiddelde fabrieksluidspreker open en die zou dan echt niet kunnen functioneren als dit soort schema's in de praktijk zo werken. Je afstand onderling is gering maar het kan erger. Ik denk dat er grotere invloeden zijn dan dit, bijvoorbeeld je kamer, de opstelling of de SPL curve. Eerst maar eens lekker luisteren dus 
Haha, oke gelukkig maar. Dan ga ik maar eens afwerken. Weet iemand trouwens waar je goed fineer kan halen? Gewoon in de bouwmarkt?
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Voor fineer kan je gewoonlijk het best terecht bij een goed gesorteerde houthandel, zoals de Arnhemse Fijnhouthandel, de Amsterdamse Fijnhouthandel, Fibex, enz.
Ik weet niet waar je vandaan komt.
Ik heb in ieder geval nog wel wat eiken fineer.
Dus als je in de buurt woont van Den Haag .... geef maar een gil
Bedankt voor het aanbod! Toen ik gisteren de prijzen zag van het fineer ben ik spontaan weer begonnen met vervenr.ladage schreef:Ik weet niet waar je vandaan komt.
Zweitse schreef:Kijk voor fineer eens op marktplaats.
Edit: r.ladage, ben jij Michael?
Nope, Ik sta niet op marktplaats. Mijn naam is Remco Ladage 
Ik heb een boel over van een project dat niet doorging.
Het ligt me niet in de weg
Mijn prijs is ook zo'n € 10,- per M2
Haha oké, dat is een prima prijs. Ik heb vanochtend even gekeken en de verflaag zag er wel goed uit dus ik verwacht dat ik het niet nodig ga hebben. Anders dan laat ik het je weten en krijg je net als op marktplaats 18 euro per m2 van me, dat is weer extra motivatie voor mezelf om de paintjob niet te verneukenr.ladage schreef:Nope, Ik sta niet op marktplaats. Mijn naam is Remco Ladage
Die € 18,- (iets meer misschien) Is wat ik bij de houthandel betaalde, dus weet niet wat voor prijzen jij had gezien 
Dus € 10,- M2 is prima hoor. We wachten het rustig af.
Veel succes met verven! Goed vlakschuren tussen de laagjes en de verf snel verwerken (vooral bij Acryl).
Beetje verdunnen helpt ook voor betere vloei, maar niet teveel want dan dekt het weer niet meer.
We houden het in de gaten
Veel succes met verven! Goed vlakschuren tussen de laagjes en de verf snel verwerken (vooral bij Acryl).
Beetje verdunnen helpt ook voor betere vloei, maar niet teveel want dan dekt het weer niet meer.
Bah!! Ben net weer aan het verven is de spuitbus op. Na pas een 2de laag op 1 speaker. Laat dat verven maar zitten, ik kom wel een keertje wat fineer ophalen.r.ladage schreef:Die € 18,- (iets meer misschien) Is wat ik bij de houthandel betaalde, dus weet niet wat voor prijzen jij had gezien
Hoe groot zijn de stukjes? Denk je dat ze goed mee te nemen zijn op de motor met een rugzak of moet ik een keertje met de auto langskomen? Ohja en voor ik het vergeet: wat voor soort fineer is het? Heb je er misschien een foto van? Alvast dank!!
Beide manieren van afwerken kosten gewoon geld. Als je alle spuitbussen bij elkaar optelt, kost dat toch stilletjes ook wel wat. Maar ik denk dat fineren sneller een mooi resultaat geeft, althans ik heb de handleiding van Edo gevolgd voor mijn audiomeubel en was toen zeer over het resultaat te spreken. voor spuiten heb je toch wel een vrij platte leercurve, waar je op een gegeven moment als je wat verder bent ook gewoon tegen het gemis van een spuitcabine aanloopt. Tel daarbij nog eens de extra voorbewerking op. Fineren gaat in die zin ook gewoon sneller.
Ze zijn ongeveer 3 meter langadkebab schreef:Bah!! Ben net weer aan het verven is de spuitbus op. Na pas een 2de laag op 1 speaker. Laat dat verven maar zitten, ik kom wel een keertje wat fineer ophalen.r.ladage schreef:Die € 18,- (iets meer misschien) Is wat ik bij de houthandel betaalde, dus weet niet wat voor prijzen jij had gezien
Hoe groot zijn de stukjes? Denk je dat ze goed mee te nemen zijn op de motor met een rugzak of moet ik een keertje met de auto langskomen? Ohja en voor ik het vergeet: wat voor soort fineer is het? Heb je er misschien een foto van? Alvast dank!!
We kunnen ze gewoon op rugzakformaat maken hoor.
Stuur me maar een PBtje om een afspraak te maken.
En ja, fineren is inderdaad niet moeilijk en geeft een strak resultaat.
Let wel dat je deze toch ook nog moet bewerken om hem te beschermen.
Hetzij met olie, beits of lak.
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Hoe bevalt die subwoofer in die behuizing nu eigenlijk?