Avelon Isis cloon, eerste zelfbouw speaker

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

arjank

Bericht door arjank »

Als ze zo dicht bij elkaar liggen, dan verwacht ik dat in een blindtest geen verschil kan worden aangetoond. Maar omdat spelers verder uit elkaar kunnen liggen, moeten we dat eerst checken. Ik wil niet zomaar voorbij gaan aan het feit dat jij zo duidelijk verschil hoort.
Juist, als het verschil inderdaad zo duidelijk hoorbaar is dan moet het ook duidelijk aan de response te zien zijn.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Het gaat denk ik ook om de muziek-beleving.

Een kennis van mij heeft een mooi snaar aangedreven loopwerk van CEC. Hij gebruik geen losse DAC.
Deze speler klinkt op zijn setup ( single ended 2A3 en Sonatines van Musical Affairs ) echt heel mooi.
We hebben op diezelfde spullen met zijn drieën een keer een Tentlabs speler beluisterd en waren alle drie zeer teleurgesteld in het resultaat. De Tentlabs was een demo unit die goed was ingespeeld, maar het klonk allemaal heel doods en kil.
Inmiddels heeft deze vriend een EERA speler van pakweg drie mille, en dat verschil hoor je dus echt.

In mijn beleving worden de verschillen gemaakt in het analoge gedeelte. Op het digitale vlak is ook wel wat te halen, maar wij luisteren nou eenmaal analoog.

Binnenkort ga ik beginnen met de HongKong DAC en het in gebruik nemen van een SONY CDP-XB930 waarin ik later een tentclock ga inbouwen. Ik zal mijn ervaringen wel posten.
Zelf ben ik vooral benieuwd naar wat verschillende loopwerken op dezelfde DAC laten horen.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Gisteren heb ik met RobertJan 2 loopwerken vergeleken met de vraag of het een verschil maakt welk loopwerk je aan mijn Lyngdorf aansluit (omdat het signaal digitaal blijft tot in de eindtrap).

De geprezen Lyngdorf CD-1 hebben we hier laten opnemen tegen een 15 jaar oude Marantz DR-800, eigenlijk een CD recorder.

In beide spelers hebben we dezelfde CD gestoken die gelijktijdig werd gestart. De Lyngdorf hadden we dan nog laten upsamplen tot 192 khz om het verschil nog drastischer te maken.

Dmv een blindtest konden we het toestel echt niet aanduiden. Als je ziet welk toestel er speelt dan 'denk' je een verschil te merken. Een zachter, mooier hoog voor de Marantz (ting ipv tsing) en een strakker (dunner) laag voor de Lyngdorf.
Als er wel degelijk een hoorbaar verschil was, dan was het wel echt zeer klein!

Analoog was wel een heel ander verhaal. Daar was in direct vergelijk de Marantz gewoon niet genietbaar.
Bijlagen
HPIM3210cd [640x480].JPG
arjank

Bericht door arjank »

Analoog was wel een heel ander verhaal. Daar was in direct vergelijk de Marantz gewoon niet genietbaar
Daarom denk ik ook dat het vooral aan de DAC ligt hoe de cd-speler klinkt, dus, hoe zet hij het digitale signaal om naar analoog.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Heb je al wav-bestanden gemaakt?
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

asterduc schreef:
Analoog was wel een heel ander verhaal. Daar was in direct vergelijk de Marantz gewoon niet genietbaar.
Dat kan kloppen, dit heb ik ook meegemaakt. Maar dan bleek de oorzaak niet in de DAC te zitten, maar in de analoge uitgangsectie. Zit in die DR-800 het vermaledijde HDAM-circuit? Dat heb ik voor iemand met een CD-67 eens compleet gebypassed en de opamp vervangen door een gewone OPA2134 (voor de zekerheid, de af-fabriek originele opamp behoort bepaald niet tot de beste). Met als gevolg dat het typische Marantz geluid compleet verdwenen was en we met een gewoon goede CD-speler te maken kregen.

-edit- ook een oud SAA7220P/A digitaal filter is vaak een veroorzaker van hoorbare troep in het geluid.
arjank

Bericht door arjank »

Heb je al wav-bestanden gemaakt?
Helaas nog niet, ik ben even druk in de weer met het configureren van mijn nieuwe pc 8)
just-sounds
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door just-sounds »

Een vraagje over de galactica

Zit de Ciare in een apart volume? Hoeveel liter?
Is dat dan een gesloten kast of BR?
ToTo

Bericht door ToTo »

just-sounds schreef:
Een vraagje over de galactica

Zit de Ciare in een apart volume? Hoeveel liter?
Is dat dan een gesloten kast of BR?
Ik zal je een tekening sturen.
Bijlagen
ISIS_bouwtekening_01d.pdf
(25.99 KiB) 341 keer gedownload
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Contacteer:

Bericht door Geenius »

60 liter gesloten. Geeft een Qtc van circa 0,55.
MechanicalAnimal

Re: Avelon Isis cloon, eerste zelfbouw speaker

Bericht door MechanicalAnimal »

.....en in DIT topic vind je een verslagje van de luistersessie die ik bij Toto heb mogen ervaren!

:mrgreen:
Gesloten