Ik heb ooit een nieuw filter gesimuleerd op basis van zoveel mogelijk bestaande componenten. Alleen gesimuleerd, nooit gebouwd, maar misschien heb je er wat aan.
Zo zie je dat ik heel veel extra correctienetwerken heb weg kunnen laten. Houdt het overzichterlijker.
Het kan zijn dat de tweeter uit fase moet of niet, misschien kan Jeroen kijken wat er in zijn sim gebeurt?
Ik heb hem eraf gehaald inderdaad. Dat gaat op den duur met al die ontwerpen uit het archief gebeuren.
Maar eerst moet ik nog tijd vinden om nieuwe speakers te ontwerpen.
De middentoner heeft door die bult iets scherps vind ik. Bij mij zit er een spoel van 8,2 en 54 uf aan condensator in serie met de middentoner.
Bij een spoel van 4,2 en 32Uf aan condensator was hij te schel
Een spoel van 8,2mH in serie met de mid is heel vreemd. Ook 4,2mH is errug groot. Je filtert dan wel die piek weg, maar ook heel veel middengebied dat er wél moet zijn. Het filter zoals je aangeeft heeft een nogal hoge Q-factor, je filtert nogal scherp een bepaald stukje van het spectrum eruit en maakt hiermee de mid heel smalbandig. Je benadrukt daarbij de onderkant van zijn bereik. Dit lijkt me verre van optimaal, tenzij je de tweeter heel veel werk laat doen. Zuiver eerste orde filter werkt naar mijn idee niet met deze middentoner, daarom heb ik ook een parallelcondensator van 4.7uF in het schema zitten. En dan klinkt hij niet schel, wel heel schoon en realistisch.
Ik heb ooit een nieuw filter gesimuleerd op basis van zoveel mogelijk bestaande componenten. Alleen gesimuleerd, nooit gebouwd, maar misschien heb je er wat aan.
Zo zie je dat ik heel veel extra correctienetwerken heb weg kunnen laten. Houdt het overzichterlijker.
Het kan zijn dat de tweeter uit fase moet of niet, misschien kan Jeroen kijken wat er in zijn sim gebeurt?
Dit filter komt dichter in de buurt van wat ik heb gedaan nu. Ik zal vanavond kijken wat er gebeurt met dit filter, altijd leuk!
Bij een spoel van 4,2 en 32Uf aan condensator was hij te schel
Een spoel van 8,2mH in serie met de mid is heel vreemd. Ook 4,2mH is errug groot. Je filtert dan wel die piek weg, maar ook heel veel middengebied dat er wél moet zijn. Het filter zoals je aangeeft heeft een nogal hoge Q-factor, je filtert nogal scherp een bepaald stukje van het spectrum eruit en maakt hiermee de mid heel smalbandig. Je benadrukt daarbij de onderkant van zijn bereik. Dit lijkt me verre van optimaal, tenzij je de tweeter heel veel werk laat doen. Zuiver eerste orde filter werkt naar mijn idee niet met deze middentoner, daarom heb ik ook een parallelcondensator van 4.7uF in het schema zitten. En dan klinkt hij niet schel, wel heel schoon en realistisch.
Ik volg de discussie met belangstelling en weet dat ik er nog niet ben qua filter. Als je het leuk vind zal ik vanavond mijn filter posten, om te kijken wat de verschillen zijn.
Hoi Tony, ik heb de statements bijna af (spuiter) heb jij gerekend met demping in de behuizing voor het midden en/of laag
Weet iemand of twaron dezelfde eigenschappen heeft als schapenwol
Voor het laag heb ik alle binnenwanden bekleedt met 8mm vilt en verder de inhoud losjes opgevuld met BAF. Is het laag (na inspelen) te strak, dan kun je wat BAF weglaten. De middentoonbehuizing is losjes gevuld met schapenwol.
Ik volg de discussie met belangstelling en weet dat ik er nog niet ben qua filter. Als je het leuk vind zal ik vanavond mijn filter posten, om te kijken wat de verschillen zijn.
Prima, ik kan wel een respons tevoorschijn toveren op basis van de metingen die ik heb gedaan.
Hoi Tony, ik heb de statements bijna af (spuiter) heb jij gerekend met demping in de behuizing voor het midden en/of laag
Weet iemand of twaron dezelfde eigenschappen heeft als schapenwol
Voor het laag heb ik alle binnenwanden bekleedt met 8mm vilt en verder de inhoud losjes opgevuld met BAF. Is het laag (na inspelen) te strak, dan kun je wat BAF weglaten. De middentoonbehuizing is losjes gevuld met schapenwol.
Even een reactie op basis van de metingen.
- De laagkast heeft vooral last van de staande golf in de hoogte. Die is hard. Volledig opvullen met BAF is zeker aan te bevelen. Het laagfilter zoals jij hebt gemaakt geeft meer dieplaag dan het laagfilter van Marc Heijligers voor de Milestones. Dat kan het probleem dus niet zijn! (ik heb mensen vergelijkingen zien doen op het htforum). Er zit dus niet snel teveel BAF in deze kast, hij heeft in principe ruim voldoende laag. Het is gewoon een kwestie van goede afstemming naar smaak met mid en hoog en dit kan eenvoudig met het filter zonder dat je demping uit de laagkast verwijdert.
- De middentoonkast heeft wel golfjes in de behuizing, maar die werken vooral voor de wat hogere frequenties. De backwave komt keihard terug via een staande golf tegen de achterwand. De diepte komt overeen met deze staande golf op 750Hz. Ook hier geldt dus: beslist niet weinig dempen. Twaron dempt veel beter dan BAF. In dit geval is aan te bevelen op het maximum van 10 gram per liter te gaan zitten. Zelfs met 40 gr Twaron in de 3 liter behuizing bleek de staande golf nog niet volledig te zijn onderdrukt, maar gelukkig wel naar een niveau dat niet hoorbaar zou moeten zijn. N.B. om dezelfde demping met wol te bereiken heb je al snel 5x zoveel nodig als met Twaron, voor middentoners vind ik Twaron een geweldige uitvinding.
Dit is het filter zoals het voor mij ontworpen is
Ik heb me vergist in wat ik zei over de spoel voor het midden . Deze in het ontwerp is 0,10mh en moet 0,82mh worden, de condensators moeten van 43,5 naar 63,5uf, deze mutaties vanwege de scherpte in het midden. Ik moet de veranderingen nog doorvoeren (mario als je wat overhoud)
en benieuwd wat jullie ervan vinden. Zal nog een foto van de speaker in huidige staat posten.
Hierbij de respons met het alternatieve filter van Tony, zoals bovenaan deze pagina gepost. Dit wijkt wel heel erg af van het origineel! Veel meer laag en een teruggetrokken middengebied. Als mijn metingen kloppen dan is er geen mooie optelling van de drivers met dit filter (de zwarte lijn ligt niet 6dB boven de overnamepunten). Er is een brede dip van 1.2-4kHz, met inverteren van de tweeter wordt dit nog erger (dan daalt de zwarte lijn tot het kruispunt van rood en blauw). Ik wil niet zeggen dat het slecht klinkt, maar ik zou dit toch ook niet aanbevelen.
Dit is het filter zoals het voor mij ontworpen is
Ik heb me vergist in wat ik zei over de spoel voor het midden . Deze in het ontwerp is 0,10mh en moet 0,82mh worden, de condensators moeten van 43,5 naar 63,5uf, deze mutaties vanwege de scherpte in het midden. Ik moet de veranderingen nog doorvoeren (mario als je wat overhoud)
en benieuwd wat jullie ervan vinden. Zal nog een foto van de speaker in huidige staat posten.
Dit filter lijkt ontworpen door iemand die ervan uitgaat dat drivers zich qua fasegedrag ideaal gedragen, een eerste orde filter in elkaar knalt en dan op basis van luistertesten component waardes gaat wijzigen/adviseren. Dan kom je op iets uit dat redelijk klinkt maar nooit echt goed wordt. Bij ideaal fasegedrag geven eerste orde elektrische filters een mooie optelling met alle drivers in fase aangesloten. De praktijk is echter weerbarstig. Zie hieronder wat dit filter voor resultaat geeft. De ontwerper heeft hoogstwaarschijnlijk nooit goede fasemetingen uitgevoerd en klooit maar wat aan. Het zou kunnen dat er een vergissing in het spel is en dat de bedoeling was om de middentoner om te polen, maar dat staat niet in het schema. Dan neem ik mijn negatieve woorden terug.
Het tweede plaatje geeft het resultaat met de middentoner in tegenfase aangesloten, net zoals bij het filter van Tony en dat van mij. Dat wordt al veel beter, dus dat zou ik zeker eens proberen als ik jou was. Maar ik vind het verre van ideaal. Zie wat er gebeurt rond 1200Hz, daar spelen zowel de woofer, de mid als de tweeter hun toontje mee. Dat leidt tot een akoestisch zootje. De mid mag van dit filter eigenlijk nergens alleen spelen en krijgt een hoop storing van de woofer mee.
@Jeroen Ik vind het fantastisch dat je dit uit het filterontwerp haalt, want het klopt met wat ik hoor, een rommelig beeld in het midden. Wel mooi als het acoustische muziek betreft, maar als het geluid complexer wordt dan verrommeld het enorm en ik mis heel erg de finesse die ik bij borkaenjo wel hoor. Mijn laag is echt oke, maar loopt te ver door in het middengebied, begrijp ik. Kan ik nou het eerder genoemde filter overnemen wat je gemaakt hebt voor borkaenjo en zijn de metingen die je bij hem gedaan hebt ook geldig voor mijn situatie?
Overigens heeft benny idd niet gemeten aan de hand van de luidspreker.
Ik weet niet in hoeverre jouw speaker identiek is. Die van borkaenjo helt achterover. Als dat bij jou niet zo is (ik zie dat niet op de foto) dan werkt mijn filter wel maar nog niet optimaal. Het is vooral van belang voor de overgang van de mid naar de tweeter.
@Jeroen
Respect dat je zoveel werk steekt voor de medeforummers! Is gewoonweg een heel leerzaam topic nu, al komt rijp en groen door elkaar. Overigens volg ik jouw opvatting over het sommeren van de output van drivers niet helemaal: in het laatste filter van Tony tellen mid en tweet on axis misschien maar 3dB op, maar het zijn geen perfecte puntbronnen, dus of dat in de powerresponse nu zo'n probleem gaat geven? En we hebben nu eenmaal geen passieve filters die én fase én spanning (SPL) én vermogen constant houden.
Hierbij het afstraalgedrag. Dat is erg mooi vanwege het relatief lage kantelpunt en de slappe filterhellingen die deze units toelaten -edit- en natuurlijk de naar achter hellende baffle waardoor het akoestisch centrum van mid en tweeter naar elkaar toe wordt getrokken! De bovenste curve is die op 15 graden, daarna volgen 30, 45 en 60 graden. De curve op 15 graden volgt 2de orde Bessel op 200Hz.
De middentoner heeft een resonantie op 4kHz, maar die is niet heel geprononceerd. Ik heb deze expres niet gecorrigeerd, omdat het fasegedrag dat bij de resonantie hoort, helpt om het afstraalgedrag te verbeteren.
Heb je de curves uit elkaar getrokken met REW voor betere zichtbaarheid of doet deze speaker echt -6 dB op 45 graden bij 300 Hz?
Volgens mij zijn ze identiek; gebouwd volgens dezelfde tekening van Geenius, zelfde maatvoering, zelfde materialen. Mijn speakers staan ook (ik dacht) 6 graden achterover. Als je geen bezwaar hebt dan sluit ik me maar aan bij jullie zoektocht, want er komt nu bij lange na niet uit de speakers wat er mogelijk is.
Het verbaasd me niet als er bij borkaenjo een (soldeer)foutje zit in het filter, hij mist gewoon een stuk laag, alleen het diepste laag word bij hem weergegeven. Ik had eerst ook een onbalans in het laag en toen bleek in een speaker een woofer verkeerd gepoold te zijn. Dan wordt het laag gewoon opgeheven in die luidspreker, ik had dat niet eerder meegemaakt zo duidelijk. De ruimte van zijn huiskamer( vrij groot) de harde materialen en de bank in het midden van die ruimte dragen mogelijk ook bij
@markbakk: Het zal in de power respons niet zo'n probleem geven inderdaad. Ik heb vroeger ook met akoestisch oneven filters gewerkt en die kunnen goed klinken. Maar er zijn wat nadelen. Het alternatieve filter van Tony geeft on-axis een dip in het overnamegebied, die moet worden goedgemaakt door off-axis energie die via de luisterruimte terugkomt via de vloer. Zie hier het afstraalgedrag verticaal. Schuin naar boven ontstaat een dip (blauwe lijn) en onder dezelfde hoek maar dan schuin naar beneden krijg je maximale output op het overnamegebied (zwarte lijn). De rode lijn is on-axis. Het moge duidelijk zijn dat het voor precisie in de afbeelding niet optimaal is om de klank afhankelijk te laten zijn van reflecties.
Bij mijn filtervoorstel krijg je schuin naar boven én naar beneden een dip onder dezelfde hoek terwijl je on-axis een vlakke curve hebt. Luisterervaring heeft me geleerd dat dit heel prettig klinkt als die dip rond 2-3kHz ligt. Blijkbaar wil het gehoor niet al te veel reflecties hebben bij die frequenties. Horizontaal is het afstraalgedrag een kopie van on-axis (goed voor imaging), verticaal ontstaat een dip richting vloer en plafond op het overnamegebied. Zoals gemeld, als dat overnamegebied rond 2-3kHz ligt geeft de combinatie van al deze factoren een ruimtelijk en zuiver geluid.
Hierbij het afstraalgedrag. Dat is erg mooi vanwege het relatief lage kantelpunt en de slappe filterhellingen die deze units toelaten -edit- en natuurlijk de naar achter hellende baffle waardoor het akoestisch centrum van mid en tweeter naar elkaar toe wordt getrokken! De bovenste curve is die op 15 graden, daarna volgen 30, 45 en 60 graden. De curve op 15 graden volgt 2de orde Bessel op 200Hz.
De middentoner heeft een resonantie op 4kHz, maar die is niet heel geprononceerd. Ik heb deze expres niet gecorrigeerd, omdat het fasegedrag dat bij de resonantie hoort, helpt om het afstraalgedrag te verbeteren.
Heb je de curves uit elkaar getrokken met REW voor betere zichtbaarheid of doet deze speaker echt -6 dB op 45 graden bij 300 Hz?
Ze zijn uit elkaar getrokken voor betere zichtbaarheid. Feitelijk is deze speaker bijna een rondstraler in het halfvlak naar voren, zo dicht blijft het bij elkaar onder verschillende hoeken. Hierbij een plaatje als ik ze niet uit elkaar trek.
Volgens mij zijn ze identiek; gebouwd volgens dezelfde tekening van Geenius, zelfde maatvoering, zelfde materialen. Mijn speakers staan ook (ik dacht) 6 graden achterover. Als je geen bezwaar hebt dan sluit ik me maar aan bij jullie zoektocht, want er komt nu bij lange na niet uit de speakers wat er mogelijk is.
Het verbaasd me niet als er bij borkaenjo een (soldeer)foutje zit in het filter, hij mist gewoon een stuk laag, alleen het diepste laag word bij hem weergegeven. Ik had eerst ook een onbalans in het laag en toen bleek in een speaker een woofer verkeerd gepoold te zijn. Dan wordt het laag gewoon opgeheven in die luidspreker, ik had dat niet eerder meegemaakt zo duidelijk. De ruimte van zijn huiskamer( vrij groot) de harde materialen en de bank in het midden van die ruimte dragen mogelijk ook bij