Hybride speakers
Moderator: Beheerdersteam
Hybride speakers
Ik zie wel eens speakers voorbij komen met actief (dsp) laag en passief (mid)hoog.
Hoe zorg je nu dat dit perfect in fase loopt?
Op subwoofers zie je vaak een faseknop zitten, om ze mooi gelijk te laten lopen.
Hoe werkt dit met hybride speakers? Als je dsp in het laag gebruikt kun je ditgebruiken om dit aan te passen, maar je kunt natuurlijk enkel "verlaten" en niet vervroegen. Of is dit in de orde van grootte (ms?) waar we over praten niet aan de orde?
Tenslotte, stel je kunt het met dsp mooi in fase zetten, wie zegt mij dan dat dezelfde speaker met dezelfde dsp instelling ook precies goed loopt in combinatie met een andere setup, lees versterker? Dan bedoel ik dus de versterker die het passieve gedeelte aanstuurd?
Je sluit je dsp-laag aan op de pre out van een geintegreerde versterker of een b-output van een voorversterker neem ik aan. Dus de eindversterker bepaaldt vervolgens hoe snel het signaal weer bij de filters van het passieve deel in je speakers aankomt.
Iemand die me kan vertellen hoe dit in theorie en praktijk werkt? Ik denk aan hybride speakers met dsp laag (bijv hypex) dat tot zo'n 500 a 1000hz doorloopt.
Hoe zorg je nu dat dit perfect in fase loopt?
Op subwoofers zie je vaak een faseknop zitten, om ze mooi gelijk te laten lopen.
Hoe werkt dit met hybride speakers? Als je dsp in het laag gebruikt kun je ditgebruiken om dit aan te passen, maar je kunt natuurlijk enkel "verlaten" en niet vervroegen. Of is dit in de orde van grootte (ms?) waar we over praten niet aan de orde?
Tenslotte, stel je kunt het met dsp mooi in fase zetten, wie zegt mij dan dat dezelfde speaker met dezelfde dsp instelling ook precies goed loopt in combinatie met een andere setup, lees versterker? Dan bedoel ik dus de versterker die het passieve gedeelte aanstuurd?
Je sluit je dsp-laag aan op de pre out van een geintegreerde versterker of een b-output van een voorversterker neem ik aan. Dus de eindversterker bepaaldt vervolgens hoe snel het signaal weer bij de filters van het passieve deel in je speakers aankomt.
Iemand die me kan vertellen hoe dit in theorie en praktijk werkt? Ik denk aan hybride speakers met dsp laag (bijv hypex) dat tot zo'n 500 a 1000hz doorloopt.
Re: Hybride speakers
Ik ben er de persoon niet voor om een college te geven over deze materie. Wel is het handig onderscheid te maken tussen looptijdverschillen en fasedraaiing. Een subwoofer anderhalve meter achter je main speakers geeft een looptijdverschil van 4,5ms. Een DSP heeft a.g.v. de signaalverwerking ook altijd een vaste vertraging. Analoge componenten (vooral bij speakers en filteronderdelen duidelijk te zien) hebben een frequentieafhankelijke fasedraaiingen, die je ook weer aan looptijdverschillen kunt relateren, maar die zijn niet echt constant over het gehele frequentiebereik. Meestal gaan we ervan uit dat we die 'gedraaide' fasen van verschillende bronnen netjes kunnen optellen (en we zoeken ook vaak naar een 'faserein' gedrag) maar dat optellen gaat alleen maar goed bij continue signalen.
Over fasegedrag zijn boeken volgeschreven, maar of en in hoeverre alles hoorbaar is is ook (misschien wel 'juist') onderwerp van veel discussie. Je moet in elk geval niet ten koste van (bv) hoorbare vervorming het fasegedrag gaan optimaliseren.
Over fasegedrag zijn boeken volgeschreven, maar of en in hoeverre alles hoorbaar is is ook (misschien wel 'juist') onderwerp van veel discussie. Je moet in elk geval niet ten koste van (bv) hoorbare vervorming het fasegedrag gaan optimaliseren.
Wat kan ik daaruit concluderen voor het hybride laag?
Het idee is wel om met mid en hoog te werken dat minimale filtercomponenten nodig heeft doordat er al een vlakke impedantiecurve en vlakke spl response is in het werkgebied. Dus enkel een crossover en een weerstand op de tweeter om het rendement gelijk te trekken met het mid. En een correctienetwerkje omdat de tweeter 4 ohm en de mid 6 of 8 ohm nominaal zijn.
Wordt het laag nu te "langzaam" omdat het via de dsp komt? Zoja, is dat te corrigeren?
Het idee is wel om met mid en hoog te werken dat minimale filtercomponenten nodig heeft doordat er al een vlakke impedantiecurve en vlakke spl response is in het werkgebied. Dus enkel een crossover en een weerstand op de tweeter om het rendement gelijk te trekken met het mid. En een correctienetwerkje omdat de tweeter 4 ohm en de mid 6 of 8 ohm nominaal zijn.
Wordt het laag nu te "langzaam" omdat het via de dsp komt? Zoja, is dat te corrigeren?
Met wat voor DSP ben je van plan te gaan werken?
Je kan, net als mij, het met een miniDSP doen.
dan kan je een linkwitz transform voor de subwoofer doen en je sattelieten ook rechttrekken met de dsp.
Je hebt alleen wel voor alle onderdelen een apparte versterker nodig (dus 1 voor elke subwoofer en 1 voor elke satelliet)
Bij een minidsp kan je ook een vertraging instellen en als alles via de minidsp gaat zit je niet met verschillen tussen een subwoofer en speakers.
Zelf ben ik ook bezig met het filter, misschien kan je iets het topic lezen. Dat scheelt markbakk ook wat moeite denk ik
filter topic: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =6&t=15368
satelliet topic: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=13543
subwoofer versterker (minidsp met hypex UcD): http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=13956
Misschien heb je er iets aan
Je kan, net als mij, het met een miniDSP doen.
dan kan je een linkwitz transform voor de subwoofer doen en je sattelieten ook rechttrekken met de dsp.
Je hebt alleen wel voor alle onderdelen een apparte versterker nodig (dus 1 voor elke subwoofer en 1 voor elke satelliet)
Bij een minidsp kan je ook een vertraging instellen en als alles via de minidsp gaat zit je niet met verschillen tussen een subwoofer en speakers.
Zelf ben ik ook bezig met het filter, misschien kan je iets het topic lezen. Dat scheelt markbakk ook wat moeite denk ik
filter topic: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =6&t=15368
satelliet topic: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=13543
subwoofer versterker (minidsp met hypex UcD): http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=13956
Misschien heb je er iets aan
M.i. is de optie om zonder DSP voor mid en hoog alleen werkbaar bij lage scheidingsfrequenties, tot zeg 150Hz. Maar als je toch gebruik gaat maken van DSP zou ik ervoor kiezen om alles via een DSP te sturen (ook je highpassfilter voor je midhoogsectie moet je tenslotte ergens hebben). En dan is je vraag in zoverre beantwoord dat je die vertragingen en fasedraaiingen netjes kunt compenseren.
Overigens kan het tot op zekere hoogte ook actief analoog, maar dat vergt wat meer hoofdbrekens.
Overigens kan het tot op zekere hoogte ook actief analoog, maar dat vergt wat meer hoofdbrekens.
Ik heb nu mini dsp, en alle kanalen actief. Maar ik wil iets maken dat alleen het laag nog actief is, omdat ik met deze drivers vrijwel geen EQ nodig heb op het mid en hoog. En ik kijk vooral naar de hypex dsp in combinatie met hypex eindtrappen, trafo en voeding voor het actieve laag.
Eigenlijk is het dus normaal af te raden om de scheidingsfrequentie tussen actief laag en passief mid/hoog (zonder dsp) boven de 150hz te doen. Ik zoek dus naar een oplossing om toch richting de 500 of zelfs 1000hz te kunnen. Kan dit door het passieve deel iets te vertragen zonder dsp en het laag hierop af te stemmen? En stel dat dat kan, werkt het alleen op 1 setup, of kom ik in de problemen zodra ik een andere versterker gebruik voor het mid/hoog (omdat iedere eindversterker zijn eigen vertraging heeft)?
Denk dat het beter is om het mid/hoog ook door de dsp te laten gaan, zoals jullie zeggen. Wordt allemaal veel te ingewikkeld anders.
Eigenlijk is het dus normaal af te raden om de scheidingsfrequentie tussen actief laag en passief mid/hoog (zonder dsp) boven de 150hz te doen. Ik zoek dus naar een oplossing om toch richting de 500 of zelfs 1000hz te kunnen. Kan dit door het passieve deel iets te vertragen zonder dsp en het laag hierop af te stemmen? En stel dat dat kan, werkt het alleen op 1 setup, of kom ik in de problemen zodra ik een andere versterker gebruik voor het mid/hoog (omdat iedere eindversterker zijn eigen vertraging heeft)?
Denk dat het beter is om het mid/hoog ook door de dsp te laten gaan, zoals jullie zeggen. Wordt allemaal veel te ingewikkeld anders.
- Tom Magchielse
De vertraging in een analoge eindtrap is zeer laag, en verwaarlossbaar t.o.v de vertragingen (of beter fasedraaiing ) in de analoge cross-over filters. Het enige probleem zou de extra tijdvertaging in de DSP kunnen zijn. Je zou de analoge filters moeten aansturen met een signaal dat evenveel vertraging heeft ondergaan als dat van de DSP. Misschien kan de DSP dat leveren. Bij steile cross-over filters is het eigenlijk niet zo heel belangrijk of het laag-signaal een paar periodes extra vertraagd is, als het maar met de juiste fase bij het midden gevoegd wordt. Verkeerde fase is veel hoorbaarder dan extra looptijd. Groeplooptijdvariatie is m.i. so-wie-so een overschat idee.
groet, Tom
groet, Tom
Wat ik er zo van lees vertraagt een miniDSP (processing time) zo'n 1,5 tot 2ms. Bij hoger filteren (rond 500Hz) zul je dus een en ander moeten verdisconteren. Ik zou alles door de miniDSP sturen.