ESL met...... dipole/gesloten of rondstraler

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Soundexcel

ESL met...... dipole/gesloten of rondstraler

Bericht door Soundexcel »

Ik was in een ver gevorderd stadium in het ontwerp van een dipole/gesloten ontwerp welke gaat welke in combinatie met een Quad ESL 57 mid/hoog paneel.
In het verleden heb ik dit eerder gedaan. Toen was het met twee maal 10". Hiervan was ik zeer onder de indruk. Het laag was zeer gedetailleerd, strak en droog.
Het enige nadeel was dat het niet echt laag ging. De oplossing hiervoor was dus de combinatie tussen gesloten en dipole.

Het geheel wordt actief aangestuurd. Filtering is daarmee geen issue.

Echter. Sinds een paar weken ben ik verhuisd en is mijn woonkamer gekrompen. Het initiële ontwerp past eigenlijk niet meer. Maar ik wil uiteraard wel goed geluid
en dan het liefst in combinatie met de ESL panelen. Om toch licht in de buurt te komen van het dipole gedrag van de ESL (het ESL paneel wordt wel gedempt aan de achterkant)
leek het mij een goed experiment om een rondstraler te gaan gebruiken.

het laag wordt gefilterd met 24db/oct op 250hz
Voor het laag worden 10" drivers gebruikt.

Er zijn nu een aantal zaken waar ik erg benieuwd naar ben:
Weet iemand een goed simulatie programma voor afstraalgedrag?
Wat is jullie mening over het klank verschil tussen dipole laag en gesloten rond stralend laag?

Onderstaand twee simpele tekeningen. De laag driver kan eventueel ook onderaan worden gemonteerd i.p.v. rond stralend.
Bijlagen
MA21_ESL_Half_dipole_esl_render.png
MA21_ESL_rond_render.png
Soundexcel

Re: ESL met...... dipole/gesloten of rondstraler

Met afstraal gedrag bedoel ik trouwens niet de frequentie karakteristiek. Hiervoor gebruik ik naar volle tevredenheid Edge.
het gaat mij om het afstraal gedrag op het horizontale vlak.
johnrtd2
In memoriam †

Bericht door johnrtd2 »

Bij een bas dipool worden de twee basunits (met de magneten naar elkaar toe) aan de voor- en achterkant van de behuizing geplaatst. De tweede unit wordt dan in tegenfase aangesloten.

John
Ronkel

Bericht door Ronkel »

johnrtd2 schreef:
Bij een bas dipool worden de twee basunits (met de magneten naar elkaar toe) aan de voor- en achterkant van de behuizing geplaatst. De tweede unit wordt dan in tegenfase aangesloten.

John
Huh?
Soundexcel

De tweede unit wordt dan in tegenfase aangesloten.
Je zult deze dan in een aparte behuizing moeten plaatsen en een lichte delay mee geven (afhankelijk van de afstand).
Dit gaat echter niet echt in op mijn vraag :)
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Een dipoolbas is gewoon een open speaker zonder kast. Een tweede luidspreker aan de achterkant, uit fase, doet hetzelfde maar dan met meer kosten.

Een unit aan de achterkant, uit-fase, met een delay levert een cardioide constructie op.

@Soundexcel: je hebt toch vaak zat een gesloten box gehoord neem ik aan? Het heeft vaak meer punch dan een dipool, maar het hangt ook allemaal weer af van de plaatsing...
Soundexcel

De plaatsing is op zicht vrij optimaal. Dit is ruim een meter van de achtermuur.
De zij muur is wel wat dichterbij.

Gesloten heb ik inderdaad vaak zat gehoord en prefereer het absoluut boven een basreflex systeem.
Ik heb ook nog een derde optie. De driver aan de voorzijde van de kast plaatsen.

Dit is de voornaamste reden waarom ik het afstraal gedrag wil simuleren.
Wanneer het geluid op 250hz nog dusdanig diffuus is, heeft het geen functie om de driver aan de bovenkant (als rondstraler) te monteren.
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Ik denk dat het op 250 Hz bar weinig uitmaakt. Ligt ook een beetje aan het formaat van je kast (je driver bundelt daar sowieso niet). Je kunt dit in Boxsim wel simuleren, je kunt daar de driver ook naar boven richten.
Soundexcel

Dat was ook mijn gedachte. Maar altijd goed om het even gezien te hebben.
Schept weer wat mogelijkheden. Zeker met de driver aan de voorkant is er een erg compact kastje van te maken.
richard

Bericht door richard »

johnrtd2 schreef:
Het afstraalpatroon wat je dan krijgt komt meer overeen met dat van een woofer in een H-frame. De Celestion system 6000 heeft ook vergelijkbare eigenschappen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”