Xilica XM-2040 (was Groundsound DCN24)
Moderator: Beheerdersteam
Hoi Paul!
"Iets met PC's" is erg rekbaar
Ik doe iets specialistisch en HAAT het zelf ook als iets niet werkt en gebruik daarom nog steeds XP. Juist om het soort dingen te voorkomen waar je nu last van hebt.
Helaas heb ik niet eens Vista thuis, dus ik kan het ook niet voor je uitproberen.
Back On Topic:
Gisteren heb ik het bericht gekregen dat de Xilica verstuurd is, dus met een beetje mazzel MIS ik de bezorging vanmiddag, aangezien we om 13:30 ergens naartoe moeten
Maarrrr volgende week heb ik um
"Iets met PC's" is erg rekbaar
Ik doe iets specialistisch en HAAT het zelf ook als iets niet werkt en gebruik daarom nog steeds XP. Juist om het soort dingen te voorkomen waar je nu last van hebt.
Helaas heb ik niet eens Vista thuis, dus ik kan het ook niet voor je uitproberen.
Back On Topic:
Gisteren heb ik het bericht gekregen dat de Xilica verstuurd is, dus met een beetje mazzel MIS ik de bezorging vanmiddag, aangezien we om 13:30 ergens naartoe moeten
Maarrrr volgende week heb ik um
Echter, waarom ook niet, heb ik van G&L een oude revisie van de XM-2040 gekregen (v1.3 i.p.v. v2.0) en deze heeft een grote proprietary connector voor de outs
Dit kan 2 dingen betekenen:
1. ik stuur deze terug en geef aan v2.0 te willen (wie weet is er nog meer verbetert tussen 1.3 en 2.0)
2. ik hou deze, test het en ga met de soldeerbout aan de slag om de aansluitingen te maken (voelt fout om te doen op iets wat er niet voor bedoelt is en nieuw is EN 375 euro gekost heeft). *ZUCHT*
Vandaag pas echt de tijd gehad om alles aan te sluiten voor een eerste test en guess what: hij doet het #&*%^#&^% NIET! 
Alles wat ik hoor is een door merg en been snijdende 1Khz toon en zodra ik de module uitzet dan klapt m'n versterker in "overload/protection"
Ik heb 3 verschillende voeding uitgeprobeerd, meerdere stekkers, maar
Net maar weer een mailtje naar G&L gestuurd. So far NIET goed...
Hmprf, het is niet alsof ik niets anders te doen heb aan de speakers, maar ik word hier best wel een beetje moe ende zat van
Alles wat ik hoor is een door merg en been snijdende 1Khz toon en zodra ik de module uitzet dan klapt m'n versterker in "overload/protection"
Ik heb 3 verschillende voeding uitgeprobeerd, meerdere stekkers, maar
Net maar weer een mailtje naar G&L gestuurd. So far NIET goed...
Hmprf, het is niet alsof ik niets anders te doen heb aan de speakers, maar ik word hier best wel een beetje moe ende zat van
-
Duck Twacy
- Berichten: 530
- Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
- Locatie: Den Haag
Groundsound DCN24 = nu Xilica XM-2040
Tenminste, de handleiding spreekt over +12V, -12V en GND. Deze GND is dus GEEN GND, maar een 0. Daar zat het probleem.
Na een belletje met Interstateaudio was dit duidelijk (erg vriendelijke lui trouwens).
Ik heb zelf een symetrische voedinkje van Velleman in elkaar gezet (K8042, met een kleine ringkern trafo) en nu werkt het als een zonnetje
Re: Groundsound DCN24 = nu Xilica XM-2040
Dat is mooi!MichaelB schreef:---> het lag aan mij...
Tenminste, de handleiding spreekt over +12V, -12V en GND. Deze GND is dus GEEN GND, maar een 0. Daar zat het probleem.
Na een belletje met Interstateaudio was dit duidelijk (erg vriendelijke lui trouwens).
Ik heb zelf een symetrische voedinkje van Velleman in elkaar gezet (K8042, met een kleine ringkern trafo) en nu werkt het als een zonnetje
Heb je al gefilterd en gemeten wat het apparaat precies doet?
En wat ik zelf interessant vind. Als je er een tweeter op aansluit hoor je dan meer ruis dan zonder het filter ertussen?
Re: Groundsound DCN24 = nu Xilica XM-2040
Ik ben gisteren wat gaan spelen, was al laat en heb hierdoor nog lang niet alles geprobeerd, maar hier de eerste bevindingen:Montana schreef:Heb je al gefilterd en gemeten wat het apparaat precies doet?
En wat ik zelf interessant vind. Als je er een tweeter op aansluit hoor je dan meer ruis dan zonder het filter ertussen?
- Aanzetten gebeurt netjes met een vertraging van 5 seconden.
- Uitzetten geeft een behoorlijke *tik*, niet netjes met vertraging (jammer, maar bij mij blijft 'ie toch altijd aan staan
- Geen hoorbaar verschil tussen 12dB-18dB-24dB cross-overs. Dit lijkt me echt een fout, want vanaf 0 t/m 24dB en 24dB t/m 48dB is dit wel duidelijk waarneembaar (dat de curve dus steiler wordt). Ik ga dit nog even nameten.
- er is wat overspraak tussen de ingangen. Dit heb ik alsvolgt getest:
Alleen een XLR aangesloten op ingang 1, vervolgens de uitgang via de software op ingang 2 vol gezet (er zou nu dus niets hoorbaar moeten zijn). Er is dan zachte muziek hoorbaar. Het ingang signaal op ingang 1 is dan wel bijna maximaal (tegen de Over/Limit van het filter aan). Overigens is er geen geluid te horen als uitgang 1 netjes op ingang 1 gezet wordt en uitgang 2 op mute staat of deze "overspraak" dus erg is betwijfel ik.
- Montana: het filter is geheel ruisvrij op een aangesloten TB W2-800sl (ik had even niets anders liggen). De versterker staat dan HEEL hard.
Je moet ook oppassen dat je niet naar gebreken van de versterker luistert als het om overspraak gaat. De xillica zou toch een van de betere moeten zijn op het gebied van ruis en overspraak.
Met arta metingen maken van de verschillende filterhelingen is inderdaad het beste.
Je kan ook nog zien hoeveel vertraging het boardje heeft door de impuls respons met en zonder board ertussen te meten. Wel een aantal hellingen maken, want dat heeft invloed op de delay.
Je kan zaken ook terug zien in de faserespons van de unit. Een notch geeft bijvoorbeeld een verschuiving van de fase op de plek van de notch.
Met arta metingen maken van de verschillende filterhelingen is inderdaad het beste.
Je kan ook nog zien hoeveel vertraging het boardje heeft door de impuls respons met en zonder board ertussen te meten. Wel een aantal hellingen maken, want dat heeft invloed op de delay.
Je kan zaken ook terug zien in de faserespons van de unit. Een notch geeft bijvoorbeeld een verschuiving van de fase op de plek van de notch.
Ik heb wat info gevraagd bij Groundsound over kwaliteit, hier de reply
Groundsound:
I haven’t heard, seen or measured the Xilica (just specs from the internet) – so I can’t prove anything. When I’m talking about the Behringer it is because I have had one – and it’s not much more than a nice box with display at a very low price, but I don’t know exactly how it works in terms of algorithms and internal level but I suspect some things not perfect because it doesn’t sound right in my ears. Again I can’t prove anything.
Some “facts”:
1. Maximum Level: +20dBu – This statement in the Xilica manual indicates that you will not get very good resolution in either ADC / ADC and less good S/N ration when used in normal HiFi.
2. 100-240 VAC (50-60Hz) – and this indicates SMPS power supply. It’s said that “Avoid SMPS for sensitive audio if you can and if you can’t avoid it do it anyway…!”
3. Compressor / Limiters – not necessary when used in HiFi - on the contrary.
4. For instance Behringer uses nearly no decoupling, 2-layer board and cable for output from the DAC. All circuitry have a return path and the shorter the better - multi layer improves this. Decoupling close to the active component gives much better performance – less inductance and resistance = better impulse response in both digital and analogue circuits and less influence from other active components. I consider it stupid to run such a low level signal over a relative long unshielded cable – but other might consider it okay. I think it’s here my products wins a lot in terms of sound quality – well designed optimized PCB.
5. The possibility of FIR is good but you can’t make a sensible filter setup with only FIR filtering. Nothing is wrong with FIR, but I think a combination of FIR and IIR would be the best, if the algorithms are implemented correct of course. You don’t know what happens under the hood in the Xilica or for that matter the Behringer. A FIR filter adds pre-ringing and processing delay – so it’s not perfect either – all comes at a cost. I do not consider FIR to be usable in the lower parts of the frequency area.
6. At least the Behringer seams to have shortcomings within their algorithms to get more PEQ etc. because they use a very old processor with very limited processing power. (I can’t say this for sure, but something goes wrong in my opinion)
7. What do they do internally in the DSP with levels – you don’t know and I don’t know. Maybe they run it low to make sure that it’s not overflowing etc.
Groundsound:
I haven’t heard, seen or measured the Xilica (just specs from the internet) – so I can’t prove anything. When I’m talking about the Behringer it is because I have had one – and it’s not much more than a nice box with display at a very low price, but I don’t know exactly how it works in terms of algorithms and internal level but I suspect some things not perfect because it doesn’t sound right in my ears. Again I can’t prove anything.
Some “facts”:
1. Maximum Level: +20dBu – This statement in the Xilica manual indicates that you will not get very good resolution in either ADC / ADC and less good S/N ration when used in normal HiFi.
2. 100-240 VAC (50-60Hz) – and this indicates SMPS power supply. It’s said that “Avoid SMPS for sensitive audio if you can and if you can’t avoid it do it anyway…!”
3. Compressor / Limiters – not necessary when used in HiFi - on the contrary.
4. For instance Behringer uses nearly no decoupling, 2-layer board and cable for output from the DAC. All circuitry have a return path and the shorter the better - multi layer improves this. Decoupling close to the active component gives much better performance – less inductance and resistance = better impulse response in both digital and analogue circuits and less influence from other active components. I consider it stupid to run such a low level signal over a relative long unshielded cable – but other might consider it okay. I think it’s here my products wins a lot in terms of sound quality – well designed optimized PCB.
5. The possibility of FIR is good but you can’t make a sensible filter setup with only FIR filtering. Nothing is wrong with FIR, but I think a combination of FIR and IIR would be the best, if the algorithms are implemented correct of course. You don’t know what happens under the hood in the Xilica or for that matter the Behringer. A FIR filter adds pre-ringing and processing delay – so it’s not perfect either – all comes at a cost. I do not consider FIR to be usable in the lower parts of the frequency area.
6. At least the Behringer seams to have shortcomings within their algorithms to get more PEQ etc. because they use a very old processor with very limited processing power. (I can’t say this for sure, but something goes wrong in my opinion)
7. What do they do internally in the DSP with levels – you don’t know and I don’t know. Maybe they run it low to make sure that it’s not overflowing etc.
-
Duck Twacy
- Berichten: 530
- Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
- Locatie: Den Haag
Geen nieuwe bevindingen nog, want het ligt even op z'n derriere. Ik ben helaas de laatste weken, doordeweeks, pas tegen 19:00 uur thuis en in het weekend te druk met andere zaken.
Overigens denk ik wel dat jullie wensen / eisen anders, danwel hoger liggen dan die van mij. Ik wilde een elektronisch filter, omdat ik het geheel actief wilde maken en welke makkelijk aan te passen is
Er zal best wel een verschil zijn tussen een Groundsound en Xilica. Beide worden ze ook in totaal andere markten toegepast. Groundsound = Hifi (high-end *verschrikkelijke term*), Xilica = PA. Totaal ander gebied met dito eisen.
Overigens denk ik wel dat jullie wensen / eisen anders, danwel hoger liggen dan die van mij. Ik wilde een elektronisch filter, omdat ik het geheel actief wilde maken en welke makkelijk aan te passen is
Er zal best wel een verschil zijn tussen een Groundsound en Xilica. Beide worden ze ook in totaal andere markten toegepast. Groundsound = Hifi (high-end *verschrikkelijke term*), Xilica = PA. Totaal ander gebied met dito eisen.
