Hypex (pre)amplifier

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Bart0l0meus
Berichten: 325
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 16:29
Locatie: Roermond

Re: Hypex (pre)amplifier

Bericht door Bart0l0meus »

Lucas schreef:
@ bart
Ik deel je mening niet dat de 1uF caps NA de slitfoils moeten komen.
Deze cap is voor de lokale (pre)net filtering en niet voor geen fast response cap voor de hypex modules.
Deze zitten namelijk al lokaal op de hypex modules.
Ben ik niet met je eens, je gebruikt die 1uF juist omdat die een stuk lagere impedantie heeft dan je elco op hoge frequenties (lees: de frequentie waarop je Hypex module werkt +/- 300kHz dacht ik).
En nu ga je door meer afstand (koper weerstand) die impedantie weer te niet doen.
Voor je (pre)net filtering doet die 1uF niks ten opzicht van die 10000uF op 100Hz en je hoogfrequent filtering wil je altijd zo dicht mogelijk bij je bron plaatsen.
Lucas
Berichten: 97
Lid geworden op: di 01 sep 2009, 12:56

Re: Hypex (pre)amplifier

Bericht door Lucas »

Bart0l0meus schreef:
Ben ik niet met je eens, je gebruikt die 1uF juist omdat die een stuk lagere impedantie heeft dan je elco op hoge frequenties (lees: de frequentie waarop je Hypex module werkt +/- 300kHz dacht ik).
En nu ga je door meer afstand (koper weerstand) die impedantie weer te niet doen.
Voor je (pre)net filtering doet die 1uF niks ten opzicht van die 10000uF op 100Hz en je hoogfrequent filtering wil je altijd zo dicht mogelijk bij je bron plaatsen.
Ik ben het nog steeds niet met je eens Bart :D
Op de hypex module zit al een cap voor hogere frequenties.
Die zit daar lokaal en daar kan ik niet tegen opboxen door op mijn voedingsprint een cap toe te voegen.
De weerstand tussen mijn voedingsprint en de hypex module zal de werking van deze cap dan helemaal teniet doen.
Ook is de afstand op de print verwaarloosbaar ten opzicht van de afstand tussen de voedingsprint en hypex module.
Ik heb deze cap geplaatst om hoogfrequent troep na de gelijkgerichte spanning te verwijderen.
Discussie blijft hoeveel "troep" er nu daadwerkelijk op de gelijkgerichte spanning staat en of deze elco misschien wel overbodig is.

@ anne en ray
Ik heb nog wat met de serie opstelling gekloot, maar het wordt er niet echt veel beter van.
Dus ik heb besloten het lekker zo te laten.
Toch bedankt voor jullie input!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hypex (pre)amplifier

Bericht door ray5150 »

Je hoeft je voor mij niet te verontschuldigen hoor, Lucas.
Ontwerp ziet er toch keurig uit ? inderdaad staat het het netste als alles symmetrisch is uitgelijnd. Het oog wil ook wat.
Of er dan ergens een draadbrugje zit boeit mij absoluut niet.

Ik ben erg benieuwd naar het hoe en wat van dat frezen, ga je daar een paar foto's van laten zien ?
Gebruikersavatar
Bart0l0meus
Berichten: 325
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 16:29
Locatie: Roermond

Re: Hypex (pre)amplifier

Bericht door Bart0l0meus »

Lucas schreef:
Ik ben het nog steeds niet met je eens Bart :D
Op de hypex module zit al een cap voor hogere frequenties.
Die zit daar lokaal en daar kan ik niet tegen opboxen door op mijn voedingsprint een cap toe te voegen.
De weerstand tussen mijn voedingsprint en de hypex module zal de werking van deze cap dan helemaal teniet doen.
Ook is de afstand op de print verwaarloosbaar ten opzicht van de afstand tussen de voedingsprint en hypex module.
Ik heb deze cap geplaatst om hoogfrequent troep na de gelijkgerichte spanning te verwijderen.
Discussie blijft hoeveel "troep" er nu daadwerkelijk op de gelijkgerichte spanning staat en of deze elco misschien wel overbodig is.
Volgens mij is de gedachte om die 1uF te plaatsen bij jou compleet anders dan die bij mij haha beide hebben we namelijk gelijk
Lucas
Berichten: 97
Lid geworden op: di 01 sep 2009, 12:56

Re: Hypex (pre)amplifier

Bericht door Lucas »

Vandaag een inschakelvertraging / supply in elkaar geflanst.

Waar is deze print voor:

Op het schema kun je een +-15VAC aansluiting zien, deze is bedoeld voor een kleine 30VA ringkerntrafo.
Op de print wordt deze spanning gelijkgericht naar ~ +- 21Vdc (aangegeven als V+ en gnd en V-).
Dit wordt de voeding voor een VFD display, deze verwacht een redelijk stabiele spanning tussen de 5 en 25Vdc.
Display en datasheet zie: http://www.quantelectronic.de/Sonstige- ... 9_8402.htm

Verder wordt de print ook gebruikt om de +-15Vac door te lussen naar de volumeregeling print die lokaal een voedingscircuit heeft.

Ook heb ik direct op deze print een inschakelvertraging toegevoegd.
Simpeler kon ik hem niet bedenken :lol:

@Ray
Ik doe de printen op mijn werk frezen.
Zal eens kijken of ik er een foto van kan maken.
Bijlagen
inschakelvertraging.png
inschakelvertraging_board.png
Lucas
Berichten: 97
Lid geworden op: di 01 sep 2009, 12:56

Re: Hypex (pre)amplifier

Bericht door Lucas »

Vandaag heb ik de printen gefreesd.
Op verzoek van Ray even 2 plaatjes geschoten.

De printen worden gefreesd met een apparaat van LPKF tools.
Ding werkt super, maar het vereist wat handigheid om hem aan de gang te krijgen.

Maar het resultaat mag er weer wezen O:)

Zit een klein schoonheidsfoutje op de print doordat ik de rubout van de bevestigingsgaten niet goed heb ingesteld.
Maar dit is eenvoudig op te lossen.
Bijlagen
1.jpg
2.jpg
Gebruikersavatar
Bart0l0meus
Berichten: 325
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 16:29
Locatie: Roermond

Re: Hypex (pre)amplifier

Bericht door Bart0l0meus »

FF uitkijken Luc dat je geen sluiting maakt via je chassis met je powersupply print.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hypex (pre)amplifier

Bericht door ray5150 »

Zo hee, Da's netjes... :goeie: :goeie:
doe mij ook zo'n werkgever.... :lol: :lol:
Lucas
Berichten: 97
Lid geworden op: di 01 sep 2009, 12:56

Re: Hypex (pre)amplifier

Bericht door Lucas »

Bart0l0meus schreef:
FF uitkijken Luc dat je geen sluiting maakt via je chassis met je powersupply print.
Klopt, goed gezien.
Dat bedoelde ik dus met de rubout fout met frezen.
Ik denk dat ik voor kunststof schroeven ga, anders moet ik even met de scalpel aan de gang.

@ray: ik heb braaf een dag vrij genomen om op het bedrijf te kunnen hobbyen :lol:.
Lucas
Berichten: 97
Lid geworden op: di 01 sep 2009, 12:56

Re: Hypex (pre)amplifier

Bericht door Lucas »

Ik loop tegen een probleem aan bij het verkrijgen van de voedings Elco 's.

Ik had voor dit design de volgende Elco voor ogen:
nl.farnell.com/bhc-components/alc10c103ec063/capacitor-10000uf-63v/dp/9347917

Helaas is deze Elco bij farnell niet meer verkrijgbaar (de komende 150 dagen).
De volgende Elco die in de buurt komt is deze:
nl.farnell.com/bhc-components/alc10c153ef063/capacitor-15000uf-63v/dp/9347941

Deze elco is al 15000uF!!!
Dat is eigenlijk 3x groter dan de recomendation rule (4700uF voor Hypex 180W).

helaas hebben de Elco's met een lagere waarde allemaal een andere footprint, dit zal dus niet netjes op de huidige print passen.
Weet iemand nog een ander goed merk Elco's, en een winkel om deze te bestellen?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex (pre)amplifier

Bericht door ds23man »

Lucas schreef:
Bart0l0meus schreef:
FF uitkijken Luc dat je geen sluiting maakt via je chassis met je powersupply print.
Klopt, goed gezien.
Dat bedoelde ik dus met de rubout fout met frezen.
Ik denk dat ik voor kunststof schroeven ga, anders moet ik even met de scalpel aan de gang.

@ray: ik heb braaf een dag vrij genomen om op het bedrijf te kunnen hobbyen :lol:.

Met een freesje op de dremel is dat zo weggehaald!

GRG
Lucas
Berichten: 97
Lid geworden op: di 01 sep 2009, 12:56

Re: Hypex (pre)amplifier

Bericht door Lucas »

De hele dag gewerkt aan de versterker.
Het begint al langzaam ergens op te lijken :D
Bijlagen
2.jpg
3.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hypex (pre)amplifier

Bericht door ray5150 »

Dus dat is wat ze met een "kitchen table amp" bedoelen ! :rofl:
Lucas
Berichten: 97
Lid geworden op: di 01 sep 2009, 12:56

Re: Hypex (pre)amplifier

Bericht door Lucas »

Weer een stapje verder.
Wat gaat er toch een hoop kabel in zo'n versterker :o
Bijlagen
1.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hypex (pre)amplifier

Bericht door ray5150 »

De elco's zijn nog niet binnen ?
Lucas
Berichten: 97
Lid geworden op: di 01 sep 2009, 12:56

Re: Hypex (pre)amplifier

Bericht door Lucas »

Vandaag binnen gekregen :kwijl: :kwijl: :kwijl:
Bijlagen
caps.jpg
Lucas
Berichten: 97
Lid geworden op: di 01 sep 2009, 12:56

Re: Hypex (pre)amplifier

Bericht door Lucas »

En het VFD display 8)
Bijlagen
vfsd1.jpg
vfd2.jpg
Lucas
Berichten: 97
Lid geworden op: di 01 sep 2009, 12:56

Re: Hypex (pre)amplifier

Bericht door Lucas »

It's alive :D :D
het projectje begint al aardig op te schieten (mag ook na een half jaar werk..).
Eindtrap moet nog getest worden en ik moet nog een hoop bugs uit de software halen.
Ook heb ik besloten een HKdac in de versterker te plaatsen.
Alleen nog even een plekje vinden...
Bijlagen
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
Plaats reactie