Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Moderator: Beheerdersteam
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 2:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Toch maar vast de voorlopige meetresultaten, met de drivers on-ingespeeld. In die zin de metingen dus nog met een korreltje zout nemen (kan het toch niet laten de voorlopige resultaten te posten haha).
Alle metingen zijn nearfield, op afstand van 0,5cm. Blauw van de FRS8 en rood het hoornreflex kanaal.
Mvg Reinder
Alle metingen zijn nearfield, op afstand van 0,5cm. Blauw van de FRS8 en rood het hoornreflex kanaal.
Mvg Reinder
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
@The-Maxx: Ja dat is inderdaad een stuk chiquer, ben nog aan het kijken of ik ergens goedkoop een stukje aluminium kan scoren maar om er nu ~28 euro voor een plaat voor neer te leggen vind ik iets te gortig gezien de low budget insteek. Misschien komen ze er nog op als ik ergens voor een schijntje wat rest materiaal kan krijgen!
Mvg Reinder
Mvg Reinder
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Ik heb hier nog een paar 4 of 5 mm circels liggen die er zeg maar uit zijn gevallen bij het maken van mijn alu inzet in mijn baffles. Heb ff geen idee wat het weegt en wat het verzenden zou kosten maar die stukkies mag je wel overnemen.
centre punt zit er nog in Kun je zo mooi een paar ringen van frezen.
Als je de diameters doorgeeft wil ik het tegen een kleine vergoeding ook wel voor je maken.
Ik kan toch niets met die plakken maar vond het destijds zonde om ze weg te gooien zal ff kijken waar ze gebleven zijn.
Gr,
Harm.
centre punt zit er nog in Kun je zo mooi een paar ringen van frezen.
Als je de diameters doorgeeft wil ik het tegen een kleine vergoeding ook wel voor je maken.
Ik kan toch niets met die plakken maar vond het destijds zonde om ze weg te gooien zal ff kijken waar ze gebleven zijn.
Gr,
Harm.
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Dat zou te gek zijn! De buiten diameter zou 94mm zijn, lukt dat denk je?
Mvg Reinder
Mvg Reinder
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
ik had bijv zo iets in gedachten.
Heb ik natuurlijk wel wat meer diameters nodig enz.
misschien ff linkje naar een datasheet?
Het mooiste zou natuurlijk zo een speakertje zelf zijn dan kan ik ze precies pas maken en eerst een paar proefstukjes maken. Zou zonde zijn als het net niet paste en heb niet zo veel over dat ik het me kan veroorloven een fout te maken.
Gr,
Harm.
Heb ik natuurlijk wel wat meer diameters nodig enz.
misschien ff linkje naar een datasheet?
Het mooiste zou natuurlijk zo een speakertje zelf zijn dan kan ik ze precies pas maken en eerst een paar proefstukjes maken. Zou zonde zijn als het net niet paste en heb niet zo veel over dat ik het me kan veroorloven een fout te maken.
Gr,
Harm.
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
schijven hebben een buitenmaat van 128mm dus vlees genoeg.
Gr,
Harm.
Gr,
Harm.
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Hee hrscharft,
ik heb de afmetingen van de Visaton site nagemeten, klopt precies (Deutsche grundlichkeit). Heb het plaatje bijgevoegd, de mijne zitten vast met inbusboutjes waarvan de kop een diameter van 6mm dus de gaatjes moeten een diameter van 6,1mm hebben
Wat zou je daar voor willen hebben, als je ze ook voor mij freest? Ik heb nogal dure freesjes, die ga ik niet vern***** op metaal
.
Mvg Reinder
ik heb de afmetingen van de Visaton site nagemeten, klopt precies (Deutsche grundlichkeit). Heb het plaatje bijgevoegd, de mijne zitten vast met inbusboutjes waarvan de kop een diameter van 6mm dus de gaatjes moeten een diameter van 6,1mm hebben
Wat zou je daar voor willen hebben, als je ze ook voor mij freest? Ik heb nogal dure freesjes, die ga ik niet vern***** op metaal
Mvg Reinder
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
even een met de exacte maten en verhoudingen.
buiten diameter is hier 100 mm. Ben bang dat er bij minder niet genoeg blijft staan als randje. 3mm is al niet zo veel.
buiten diameter is hier 100 mm. Ben bang dat er bij minder niet genoeg blijft staan als randje. 3mm is al niet zo veel.
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Ja dat is heel mooi, klein schuin randje is mooi naar niet meer dan afbramen zeg maar om het in de stijl vd volume knop te houden.
Mvg Reinder
Mvg Reinder
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Chique de friemel, schuin randje mag nog wel minder hoor, we gaan hier voor minimalistisch design, diffractie staat op een tweede plaats.
Mvg Reinder
Mvg Reinder
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
i know heb em ook nog niet aan gepast dan moest ik helemaal een nieuwe maken
maar komt goed.
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Helemaal te gek Harm, denk dat ik maar een bier pakketje moet laten bezorgen
!
Mvg Reinder
Mvg Reinder
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Nou ze liggen klaar hoor.
Alvast even een paar brakke foonpics en de passing op een W3-871
Wel toevallig dat het daarbij zo precies past.
Gr,
Harm.
Alvast even een paar brakke foonpics en de passing op een W3-871
Wel toevallig dat het daarbij zo precies past.
Gr,
Harm.
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Helemaal te gek! ziet er super uit!
Mvg Reinder
Mvg Reinder
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Dat vond ik nou ook denk dat ik ze maar zelf hou whehehe 
Nee grapje als je via pb je adres enz even laat weten handelen we het daar af.
Nee grapje als je via pb je adres enz even laat weten handelen we het daar af.
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Nogmaals gemeten, ze hebben er ongeveer 6 speeluren op zitten, niet zo veel maar mijn vriendin had fijntjes de radio uitgezet toen ik op slaapdienst ging. Kwam terug en dacht er weer 16 speeluren bij te hebben maar dat viel dus tegen haha.
Ik heb deze metingen gemaakt om een vergelijk tussen de Eevil mini horn (recent overgenomen van 595ss) te maken en mijn mini monitortje. Daar steekt die van mij lang niet slecht tegen af durf ik te stellen, ook in ogenschouw genomen dat de frs8 in de mini horn al volledig ingespeeld zijn en over een filtertje (simpel 0,82mH spoeltje parallel aan 9ohm weerstandje) beschikken om een en ander bij te stellen.
Beide metingen zijn nearfield gedaan op 0,5cm van de driver en de hoorn / hoornreflex kanaal. Natuurlijk is die van mijn mini monitor gemaakt met de ta2040 ingebouwde T-amp, de mini horn is aangesloten op mijn Denon versterker wat het verschil in output verklaard, Holmimpuls was ingesteld voor het meten aan de mini monitor.
Mvg Reinder
Ik heb deze metingen gemaakt om een vergelijk tussen de Eevil mini horn (recent overgenomen van 595ss) te maken en mijn mini monitortje. Daar steekt die van mij lang niet slecht tegen af durf ik te stellen, ook in ogenschouw genomen dat de frs8 in de mini horn al volledig ingespeeld zijn en over een filtertje (simpel 0,82mH spoeltje parallel aan 9ohm weerstandje) beschikken om een en ander bij te stellen.
Beide metingen zijn nearfield gedaan op 0,5cm van de driver en de hoorn / hoornreflex kanaal. Natuurlijk is die van mijn mini monitor gemaakt met de ta2040 ingebouwde T-amp, de mini horn is aangesloten op mijn Denon versterker wat het verschil in output verklaard, Holmimpuls was ingesteld voor het meten aan de mini monitor.
Mvg Reinder
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Korte update:
De aluminium ringen die Hrscharft had gemaakt geprobeerd bij te werken door een soort van draaibankje te knutselen met de boor als aandrijving. Dit omdat de ringen goed aan de maat waren maar nog wat fijn bewerken nodig hadden. Dit wilde niet zo lukken dus de ringen maar even gelaten voor wat ze zijn (sorry Harm, ze zullen nog een keer geplamuurd en gespoten terugkomen in het volgende cadeau heb ik besloten
).
Het is nu namelijk zo, dat deze kleine bureau speakertjes in de smaak vallen in mijn kennissen kring. Er gaat dus wéér een setje gemaakt worden. Daar komen deze ringen in het zwart gespoten op met de FSR uit dit setje. In dit al gebouwde setje gaan nu de Fountek FE85 spelen. Deze belachelijk goedkope driver (goedkoper dan de FRS8!) biedt zoveel waar voor zijn geld én ziet er goed uit, ik moet hem gewoon eens proberen. Ook omdat de datum waarop dit setje van eigenaar gaat veranderen er aan zit te komen en ik toch wil dat de luidsprekertjes er iets meer gepolijst uit zien besloten voor deze driver te gaan ipv nog verder te knutselen aan blank aluminium ringen.
Zodra ze in huis zijn en er in zitten post ik een frequentie respons en natuurlijk fototjes
De aluminium ringen die Hrscharft had gemaakt geprobeerd bij te werken door een soort van draaibankje te knutselen met de boor als aandrijving. Dit omdat de ringen goed aan de maat waren maar nog wat fijn bewerken nodig hadden. Dit wilde niet zo lukken dus de ringen maar even gelaten voor wat ze zijn (sorry Harm, ze zullen nog een keer geplamuurd en gespoten terugkomen in het volgende cadeau heb ik besloten
Het is nu namelijk zo, dat deze kleine bureau speakertjes in de smaak vallen in mijn kennissen kring. Er gaat dus wéér een setje gemaakt worden. Daar komen deze ringen in het zwart gespoten op met de FSR uit dit setje. In dit al gebouwde setje gaan nu de Fountek FE85 spelen. Deze belachelijk goedkope driver (goedkoper dan de FRS8!) biedt zoveel waar voor zijn geld én ziet er goed uit, ik moet hem gewoon eens proberen. Ook omdat de datum waarop dit setje van eigenaar gaat veranderen er aan zit te komen en ik toch wil dat de luidsprekertjes er iets meer gepolijst uit zien besloten voor deze driver te gaan ipv nog verder te knutselen aan blank aluminium ringen.
Zodra ze in huis zijn en er in zitten post ik een frequentie respons en natuurlijk fototjes
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Na een weekje googlen naar leuke DIY speakers voor op het werk (wat een erg leuke tijdsbesteding is btw) kwam ik ook op dit topic terecht. En omdat meiborg een leuk, simpel en goedkoop ontwerpje heeft gemaakt kon ik het niet laten om ze ook te bouwen!
Zie hieronder de resultaten.
Mijn hout bewerking's skills zijn niet zo goed als die van meiborg, maar toch zijn het geen lelijke speakertjes geworden (al zeg ik het zelf) Het hout is 18mm MDF, en de zijkanten zijn van 16mm timmer panelen gemaakt. Deze zijn gebeitst. Het leer wat ik heb gebruikt is van een oud bankstel, waar we de bekleding ooit van af gehaald hebben. Ik heb gekozen om de versterker (ook een ta2024) los te laten, om het flexibel te houden mocht er ooit bijv ook een subje bij komen.
Bij de eerste luister test viel mijn mond open. Ik had niet verwacht dat er zoveel geluid uit deze kleine speakertjes konden komen. Helemaal gezien hun prijs. Ik heb wel de ta2024 versterker wel wat aangepast (de bekende weerstand mod), zodat er met gebruik van bijv een ipod iets meer volume beschikbaar is (meer dan genoeg om de buren te pesten!).
De speakertjes klinken erg goed als je er recht voor zit. Zit je er iets naast dan valt het hoog wel wat weg. Het laag is ook voldoende aanwezig. Ik luister nu al een paar uur met fascinatie naar de speakertjes. En ben ook aan het twijfelen of ik ze uberhaubt wel naar mijn werk mee neem, of dat ze gewoon naast mijn laptop blijven staan
Geweldige speakertjes! Dank meiborg

Zie hieronder de resultaten.
Mijn hout bewerking's skills zijn niet zo goed als die van meiborg, maar toch zijn het geen lelijke speakertjes geworden (al zeg ik het zelf) Het hout is 18mm MDF, en de zijkanten zijn van 16mm timmer panelen gemaakt. Deze zijn gebeitst. Het leer wat ik heb gebruikt is van een oud bankstel, waar we de bekleding ooit van af gehaald hebben. Ik heb gekozen om de versterker (ook een ta2024) los te laten, om het flexibel te houden mocht er ooit bijv ook een subje bij komen.
Bij de eerste luister test viel mijn mond open. Ik had niet verwacht dat er zoveel geluid uit deze kleine speakertjes konden komen. Helemaal gezien hun prijs. Ik heb wel de ta2024 versterker wel wat aangepast (de bekende weerstand mod), zodat er met gebruik van bijv een ipod iets meer volume beschikbaar is (meer dan genoeg om de buren te pesten!).
De speakertjes klinken erg goed als je er recht voor zit. Zit je er iets naast dan valt het hoog wel wat weg. Het laag is ook voldoende aanwezig. Ik luister nu al een paar uur met fascinatie naar de speakertjes. En ben ook aan het twijfelen of ik ze uberhaubt wel naar mijn werk mee neem, of dat ze gewoon naast mijn laptop blijven staan
Ik ben erg benieuwd! Toen ik het gister avond over mijn speakers had, kreeg ik ook al meteen de vraag of ik niet nog een setje kon maken.meiborg schreef:Het is nu namelijk zo, dat deze kleine bureau speakertjes in de smaak vallen in mijn kennissen kring. Er gaat dus wéér een setje gemaakt worden. Daar komen deze ringen in het zwart gespoten op met de FSR uit dit setje. In dit al gebouwde setje gaan nu de Fountek FE85 spelen. Deze belachelijk goedkope driver (goedkoper dan de FRS8!) biedt zoveel waar voor zijn geld én ziet er goed uit, ik moet hem gewoon eens proberen. Zodra ze in huis zijn en er in zitten post ik een frequentie respons en natuurlijk fototjes
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Een emotioneel moment (snik), de eerste die ze ook gebouwd heeft
Wat leuk om te lezen dat ze jou ook goed bevallen, misschien moet ik maar een bouwtekening maken met een filter suggestie erbij, mochten er nog meer gegadigden zijn! Staat ze goed, dat blauwe leer, ik hoop dat je er veel plezier aan mag beleven!
Mvg Reinder
P.S.
Het setje met Fountek drivers zal nog even duren, ze zijn momenteel uitverkocht en Rudy kon mij niet vertellen wanneer hij er weer binnen kreeg.
Wat leuk om te lezen dat ze jou ook goed bevallen, misschien moet ik maar een bouwtekening maken met een filter suggestie erbij, mochten er nog meer gegadigden zijn! Staat ze goed, dat blauwe leer, ik hoop dat je er veel plezier aan mag beleven!
Mvg Reinder
P.S.
Het setje met Fountek drivers zal nog even duren, ze zijn momenteel uitverkocht en Rudy kon mij niet vertellen wanneer hij er weer binnen kreeg.
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Die bouwtekening zie ik graag. Heb nog een TA2024 liggen en wil ook nog pc speakers maken.
Dit is wel erg cheap te maken en leuk
. Heb ook nog wat leer (zwart) dus ik kan de trend doorzetten.
Dit is wel erg cheap te maken en leuk
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
@Meiborg : je voorstel om een bouwtekening en filtersuggestie te maken klinkt net zo goed als deze speakertjes verondersteld worden te klinken
Die kastjes komen dan zeker ook naast mijn PC te staan.
Die kastjes komen dan zeker ook naast mijn PC te staan.
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Vind ik ook HenkJan met gelijk de bouwtekening erbij
.
