Digitale metertjes in amp verdubbelen/verlengen...

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Candisa

Digitale metertjes in amp verdubbelen/verlengen...

Bericht door Candisa »

Hoi,

De Clarion APA4300HX versterkers die in onze Saab komen hebben een ingebouwd accessoire dat zowel erg nuttig en leuk, als verschrikkelijk nutteloos is: digitale metertjes (gemiddeld vermogen per kanaal, stroomverbruik, spanning en temperatuur).
Erg leuk en nuttig, want zoiets zie je niet vaak en het geeft je tijdens het afstellen een idee van hoeveel vermogen je nu werkelijk gebruikt en wat je dit kost aan stroom en warmte-ontwikkeling...
Maar tevens ook erg nutteloos, want een caraudio-versterker bouw je nu eenmaal niet in je dashboard, maar in je kofferbak of onder een stoel weg, waar je dus geen zicht op hebt als je aan het luisteren/rijden bent...

We zouden dus liefst deze informatie ook weergeven via displaytjes die we ergens in het dashboard verwerken. Het makkelijkste zou zijn om het hele display-printplaatje te verplaatsen naar het dashboard en de kabeltjes te verlengen, maar dat valt wat groot uit.

We zouden het liefste de displaytjes zelf verdubbelen (dus deze in de versterker laten zitten, maar aftakken naar een tweede set), zodat we deze tweede set displaytjes lekker compact in het vierkant of onder elkaar kunnen plaatsen in het dashboard (ipv op een rij met best veel plaats tussen).
Ik vrees alleen dat een tweede setje displays aftakken voor een slechte werking of zelfs schade zou kunnen zorgen (belasting voor het circuit wordt anders)?

Een andere mogelijkheid is toch de displaytjes zelf voorzichtig van het printplaatje af halen en deze verplaatsen, met lange lengtes draden tussen het printje en de displaytjes, maar ook hier weer: zal dit geen problemen geven? Dat zullen namelijk best wat draadjes zijn, dus het lijkt me aangewezen om vrij dunne draadjes te gebruiken (UTP-kabels of zo), maar die hebben dan weer een hogere weerstand over zo een lengte (pakweg 4 meter).
Verder maak ik me ook zorgen om storingen die kunnen opgepikt worden door deze lange lengtes draadjes, wat de correcte werking van de displaytjes zou kunnen verstoren, of zelfs schade toebrengen aan de versterkers...

Fotootje van de binnenkant:
Binnenzijde APA4300HX
Binnenzijde APA4300HX
Isabelle
Ah!buis

Re: Digitale metertjes in amp verdubbelen/verlengen...

Bericht door Ah!buis »

Hoi Isabele,dat ziet er bedenkelijk uit :(
Zo te zien een print met een µC die de verschillende metingen verwerkt en,bijna zeker,de resultaten met multiplex signalen op de LED-7segment uitlezing zet.
Twaalf stuks met zeven segmenten (en de punt?) zeg 20 draden+massa.Dus ook 20 drivers in de hoop dat er na x meter nog genoeg overblijft om daar de LEDs aan te sturen,anders moeten er op het eind weer 20 buffertjes komen.Wat stroom betreft verlies je over de leiding nml door minder steile flanken,verzwakking van de hoge frequenties.
Andere (moeilijke)manier is ter plaatse de 7-segment code naar een µC.Dan serieel naar een tweede µC met de andere uitlezing :shock: .
Anne
Candisa

Bericht door Candisa »

De displays die het voltage en stroomverbruik weergeven, laten 1 puntje oplichten, want deze metingen gaan namelijk tot 0.1 nauwkeurig...

De rest van uw reactie begrijp ik jammer genoeg niet goed... Ik begrijp dat er inderdaad genoeg signaal moet overblijven om deze display'tjes te doen werken, maar ik begrijp niet of je met die zin over steile flanken en hoge frequenties bedoelt dat dit wel eens een probleem kan zijn, of dat ik me daar juist weinig zorgen om moet maken in dit geval?

Die buffertjes, wat houdt dat in?
Is het mogelijk om dergelijke buffertjes te maken met een erg hoge ingangs-impedantie, zodat ik met éxtra displays kan werken en deze parallel kan zetten over de displays in de versterker (die dus behouden blijven) zonder de versterker te beschadigen/verstoren?
Als dit mogelijk is, en die buffertjes kunnen met niet te veel, betaalbare componenten in elkaar gezet worden (20 stuks en dan nog 12 7+punt segment displaytjes per versterker en dit voor 2 versterkers... moet een beetje betaalbaar blijven ook hé), dan is dat misschien wel een optie...

Isabelle
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Verlies over een kabel waar je (korte)pulsen doorstuurt komt door de zelfinduktie van de draad en de capacitiet tov naastliggende geleiders.Van een mooie rechthoekige puls blijft dan alleen een bultje over aan het eind :( .
Nu zijn die mux toestanden meestal niet zo hoog in frequentie,12 stuks ombeurten binnen 1/25 sec(langzamer gaat knipperen) aansturen bijv geeft 12x25=300Hz.Maar om een blokgolf van 300Hz ongeschonden aan de andere kant te krijgen moeten er wel de nodige harmonichen meekomen :o .
Een buffer ertussen is idd om de bron niet extra te belasten.Het hoe en waarmee hangt van het toestel af.
Op de stek van Clarion met APA4300HX ,onbekend :shock:
Stel de uilezing in toestel gemeenschappelijke kathode dan de ULN2003 (8 buffers,niet duur)ertussen en aan de andere kant uitlezing met gemeenschappelijke anode + serieweerstanden.Maar als de kabel te veel verliest moet de puls eerst weer "opgepoetst",evt met schmitt-trigger buffers.
Anne
Candisa

Bericht door Candisa »

De Clarion APA4300HX is een toestel dat rond het jaar 2005 verkocht werd, op sommige internationale Clarion sites wordt er een beter archief bijgehouden...

http://www.clarion.com/us/en/products/2 ... 37319.html

Verder heb ik een tijdje geleden nog een "Exploded view parts list" gevonden en gelukkig ook opgeslagen, deze zit in de bijlage van deze post...
Bijlagen
APA4300HX_ExplodedViewPartList.pdf
Exploded view part list voor Clarion APA4300HX
(441.28 KiB) 97 keer gedownload
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

'tJa dat is lastig.Bij de expl.v. staat alleen "INDICATOR" en een service nr.en de manual van bij Clarion helpt ook niet :evil: .
Anne
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

@isabelle:
Ah!buis bedoelt dat je de 7-segments displays kunt lossolderen en de 8 draadjes die eraan zitten verlengen. Ik vermoed dat de spanning op het einde van die verlenging te laag is om de segmenten goed te laten oplichten.

Wat je ook kunt proberen is om de 2 verbindingen tussen de "meetprint" en de onderste print kunt verlengen. Ik weet echter niet wat dat met je gemeten waardes doet.

Groeten,
Mischa
BertDB

Bericht door BertDB »

Hm, dat zijn toch rap enkele meters kabel (3 à 4) om van de kofferbak naar je dashboard te komen..
Echter niet onmogelijk, want CD-wisselaars worden ook vaak in de kofferbak geplaatst, en daar is ook bediening voor nodig.

My best guess is dat je de volledige bovenste print in het dashboard verwerkt en de 2 connectoren links en rechts verlengt.
Per display de draadjes verlengen gaatje ERG veel frustratie kosten en geen zekerheid dat het zal werken.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

BertDB schreef:
Hm, dat zijn toch rap enkele meters kabel (3 à 4) om van de kofferbak naar je dashboard te komen..
Echter niet onmogelijk, want CD-wisselaars worden ook vaak in de kofferbak geplaatst, en daar is ook bediening voor nodig.

My best guess is dat je de volledige bovenste print in het dashboard verwerkt en de 2 connectoren links en rechts verlengt.
Per display de draadjes verlengen gaatje ERG veel frustratie kosten en geen zekerheid dat het zal werken.
Volgens mij stel je hetzelfde voor als ik, toch?

Ach ja: Great minds think alike :rofl: :rofl:
Candisa

Bericht door Candisa »

De vraag is of die kabelbundeltjes tussen hoofd-print en meet-print wél zo maar 4 meter verlengd mogen worden? En dan moeten de displays alsnog losgesoldeerd worden en met (weliswaar kortere) stukjes kabel terug verbonden worden met de meet-print, want om ze mooi in het dashboard te kunnen plaatsen moeten ze wel een stuk dichter op elkaar staan dan ze op die printplaat staan...
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Mag ik dit soort dingen afraden O:)
Draden met (vermoedelijk)kleine spanningen en wie weet hoogohmig zo te grabbel te gooien :shock: om moeilijkheden vragen.
Uitsolderen van dat soort 7-segment blokjes is haast onbegonnen werk,vooral als het doorgemetaliseerde gaten zijn.
Dat spul is helemaal niet bestand tegen hoge temperaturen.Bij het insolderen blijven de pinnetjes,door de print,op z'n plaats.
Een hete pin trek je zo uit het blokje of zakt scheef weg zonder steun :cry: .
Anne
Candisa

Bericht door Candisa »

Hmmmm, gewoon een los Volt- en Ampèremetertje die over/voor beide versterkers staat zal misschien nog het beste zijn...
Zijn daar ook zelfbouw-oplossingen voor? Vooral een ampèremeter is bij bvb VDO ontzettend duur, zeker als je meer dan 60A wilt kunnen meten... Die dingen zijn dan meestal ook nog gemaakt om in 2 richtingen te kunnen meten (om zowel laden als ontladen van de accu te kunnen bekijken), terwijl het voor deze toepassing maar in 1 richting hoeft. Liever een meter die van 0 tot 120A gaat, dan van -60 tot +60A...
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Ik zou gewoon via Ebay een stroommeter bestellen. Die zijn niet meer zo duur (een paar dollar) en je kunt met de juiste meetweerstand jouw bereik aanpassen.

Als tip kan ik je deze shop aanbevelen. Niet duur en fijne spullen.

Groeten,
Mischa
ray5150

Bericht door ray5150 »

Die metertjes kun je ook hier krkijgen :

http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=1713
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=5897

Dit zijn Voltmetertjes die standaard tot 200 mV DC kunnen meten, omdat dat vrij weinig is zitten er vaak setjes met speciale meet weerstanden (0.1 %) bij.
Daar maak je een spanningsdeler mee waarmee je het spanningbereik kunt uitbreiden tot bijvoorbeeld 20 Volt.

Ze zijn ook heel eenvoudig te gebruiken als Amperemeter door middel van een shuntweerstand,
als ik het goed heb meet je dan niet echt de stroom, maar de spanningsval over de weerstand.
Op het display word dat dan aangeven als de stroom.

Mischien dat Anne dat iets beter kan uitleggen met een plaatje ?

(ik heb in het verleden wel eens een paar van die meters gebruikt in een voeding, daar zat een briefje bij met een verschillende schema's als ik dat terug kan vinden zal ik dat wel inscannen en posten.)

[edit: ik heb bij de Conrad al wat gevonden.]
126596-an-01-ml-DVM_MODUL_210_de_en_fr_nl.pdf
(545.61 KiB) 199 keer gedownload
126596-in-01-de-Strommessung_DVM_210_Modul_.pdf
(77.66 KiB) 42 keer gedownload
Candisa

Bericht door Candisa »

Op zich interessant, maar ik zie 2 problemen:
- Die metertjes moeten blijkbaar 9V voedingsspanning krijgen om te werken. Het heeft weinig nut om dit dmv weerstanden van het boordnet af te takken, want als het boordnet dan wat zakt in spanning, krijgt de meter ook een lagere spanning, waardoor deze ofwel zal uitvallen, ofwel zal blijven werken, maar een lagere referentiespanning zal gebruiken en dus een foutieve (hogere) waarde zal aangeven dan de werkelijkheid...
- Voor de stroom meter moet er een shunt-weerstand in serie gezet worden met de last. Die weerstand moet dus in ons geval 100A kunnen hebben. De weerstand zal ook zéér laag in waarde moeten zijn, want zelfs bij 0,01ohm zitten we bij 100A met een spanningsverlies van een hele Volt.
Ik vind 0,1V al méér dan genoeg om te laten verloren gaan, dus moet het al een weerstand zijn van 1milliOhm of minder, die ook nog eens 100A kan hebben... Dat zal geld kosten vrees ik...
ray5150

Bericht door ray5150 »

Oplossing voor probleem 1 :
14086.jpg
14086.jpg (13.81 KiB) 383 keer bekeken
(bij de meeste van dat soort metertjes moet de voedingspanning gescheiden zijn van de meetspanning.)

Oplossing 2 is een stuk moelijker, ik verwachte al dat dat een probleem gaat vormen.
Enkele mogelijke oplossingen zijn meerdere (zware) weerstanden paralel schakelen, er zijn ook spoelen waarmee je contactloos stroom kan meten, ik weet alleen niet of dat ook voor DC geschikt is...
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Voeden van de meter met 9V vanuit 12V-en-nog-wat kan makkelijk met een stabilisatie met een LM317(L) twee R en twee C O:) .
Voor zo'n kleine weerstand wordt wel de weerstand van de bedrading of printspoor gebruikt :o .
Je hebt al een aanduiding van de stroom,+kant van de tweede meter aan de +in en de -kant ook aan de +in maar iets verder het toestel in tot de uitlezing klopt.Of iets teveel en dan een serieweerstand om de max. meetspanning wat te verhogen.
Anne

Zie net dat Ray een batt.voorstelt.Daarmee is de spanning ook niet bepaald stabiel.Maar als er idd een verband is tussen voeding en meetpunt zou dat wel lastig zijn.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Misschien dat je een close up foto kunt maken van de "meterprint". Misschien dat het probleem een stuk eenvoudiger te tackelen valt.

Groeten,
Mischa
Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Voor de stroommeting kan je een hall element gebruiken, zoals in stroomtangen gebruikt wordt. Ook niet heel goedkoop, maar dan ben je wel van de serieweerstand van een shunt af.
En verder is het volstrekt nutteloos zo'n display... :lol: dus het hele idee lekker laten varen.
Candisa

Bericht door Candisa »

De stroom blijkt wat ingewikkeld te zijn, en inderdaad, als het té gortig wordt gaat de zekering er wel uit, dus veel nut heeft een ampèremeter nu ook weer niet...

Ik denk dat het gewoon de klassieke uitbreidingsmetertjes zullen worden: Voltage (dmv een rond 52mm metertje dat bedoeld is voor de auto en geen aparte voeding hoeft), oliedruk en olietemperatuur. De stroom meten laat ik voorlopig maar achterwege...
Zo kon je het destijds optioneel krijgen bij dit model Saab, dus het is nog lekker origineel ook...
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”