tappen m8
Moderator: Beheerdersteam
-
studiostevus
- Berichten: 311
- Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31
tappen m8
Voor het inbouwen van een hoofdtelefoonaansluiting heb ik Schaeffer een draad laten tappen in het front panel van mijn hifi2000 kast (10mm dik). Dit is helaas gebeurd met de standaard m8 tapgrootte, wat te grof is (de draden van de schroefdraad zijn te groot voor de schroefdraad van de koptelefoonplug).
Ik hoop dit op te kunnen lossen door er met een andere m8 tap overheen te ploegen...de fijne of zeer fijne variant van de m8 tap. Als dat niet lukt moet ik wat anders bedenken (lijm, of met een boutje)
Alleeen... ik kan deze fijne of zeer fijne taps (0.75) helemaal niet vinden.... weet iemand waar ik deze los kan kopen?
Ik hoop dit op te kunnen lossen door er met een andere m8 tap overheen te ploegen...de fijne of zeer fijne variant van de m8 tap. Als dat niet lukt moet ik wat anders bedenken (lijm, of met een boutje)
Alleeen... ik kan deze fijne of zeer fijne taps (0.75) helemaal niet vinden.... weet iemand waar ik deze los kan kopen?
Re: tappen m8
http://www.borenco.nl/category/2483_Han ... risch+Fijn
Levert binnen een dag als het op voorraad is anders een dagje later. Maar M8x0,75 is toch behoorlijk standaard hoor, dat had Scheafer ook moeten kunnen.
Levert binnen een dag als het op voorraad is anders een dagje later. Maar M8x0,75 is toch behoorlijk standaard hoor, dat had Scheafer ook moeten kunnen.
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 21 jan 2012, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: tappen m8
Ik had toevallig hetzelfde afgelopen week, maar dan met tappen in MDF. Met twee componenten lijm heb ik de plugs er maar ingelijmd nu. Door bestaand draad heen trappen lijkt mij geen goed plan, alhoewel het natuurlijk niet slechter kan worden en je anders sowieso moet lijmen of dergelijke.
Mvg Reinder
Mvg Reinder
-
studiostevus
- Berichten: 311
- Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31
Re: tappen m8
Ik had me vergist in de post... het gaat over M10 (niet M8).Pjotr schreef:http://www.borenco.nl/category/2483_Han ... risch+Fijn
Levert binnen een dag als het op voorraad is anders een dagje later. Maar M8x0,75 is toch behoorlijk standaard hoor, dat had Scheafer ook moeten kunnen.
Ja klopt... Schaeffer kon het alleen niet in zulk dik materiaal. En ik had me niet gerealiseerd dat ik ze beter een gat zonder draad had kunnen laten boren, dan een gat met een verkeerde draad....
Overigens, ik heb deze aansluiting... ik DENK dat het m10 0,75 is (de kleinste standaardmaat die ik kon vinden). De datasheet geeft hier geen uitsluitsel over. http://www2.neutrik.com/uk/en/industry/ ... etail.aspx
Re: tappen m8
Weet je zeker dat het metrisch draad is? De moer is in duims maat aangegeven 1/2", grote kans dat hetstudiostevus schreef:De datasheet geeft hier geen uitsluitsel over. http://www2.neutrik.com/uk/en/industry/ ... etail.aspx
http://www2.neutrik.com/uk/en/industry/ ... etail.aspx
Laatst gewijzigd door richard op zo 22 jan 2012, 0:04, 3 keer totaal gewijzigd.
-
studiostevus
- Berichten: 311
- Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31
Re: tappen m8
Ik weet niks zeker... maar de Frontplattenausschnitt is dan weer in mm.
Kan iemand de DXF openen?
Kan iemand de DXF openen?
Re: tappen m8
Klopt, als je PDF van de bijbehorende moer bekijkt is het 3/8" 32 UNEF 2Arichard schreef:Weet je zeker dat het metrisch draad is? De moer is in duims maat aangegeven 1/2", grote kans dat hetstudiostevus schreef:De datasheet geeft hier geen uitsluitsel over. http://www2.neutrik.com/uk/en/industry/ ... etail.aspxBSW3/8" UNEF is.
http://www2.neutrik.com/uk/en/industry/ ... etail.aspx
-
studiostevus
- Berichten: 311
- Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31
Re: tappen m8
Ik was net zelf in die PDF aan het kijken en zag het. Ik weet alleen niet wat dat betekent....
Re: tappen m8
Is de frontplaat niet te dik voor het schroefdraad van deze bus? Je houdt zo'n 2 mm over waardoor de plug waarschijnlijk niet goed in de bus wordt geklemd.studiostevus schreef:De datasheet geeft hier geen uitsluitsel over. http://www2.neutrik.com/uk/en/industry/ ... etail.aspx
Re: tappen m8
Duimse diameter met metrische spoedstudiostevus schreef:![]()
..........Ik weet alleen niet wat dat betekent....
Het is gewoon een standaard maat schroefdraad verder hoor, zij het bij de NATO....
-
studiostevus
- Berichten: 311
- Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31
Re: tappen m8
Ik heb schaeffer een blind gat laten frezen aan de anderkant van de frontplaat. De bus hoeft dus maar een afstand van 7.5mm door het aluminium heen.richard schreef:Is de frontplaat niet te dik voor het schroefdraad van deze bus? Je houdt zo'n 2 mm over waardoor de plug waarschijnlijk niet goed in de bus wordt geklemd.studiostevus schreef:De datasheet geeft hier geen uitsluitsel over. http://www2.neutrik.com/uk/en/industry/ ... etail.aspx
-
studiostevus
- Berichten: 311
- Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31
Re: tappen m8
Duidelijk. En nu nog een tap met die maat!Pjotr schreef:Duimse diameter met metrische spoedstudiostevus schreef:![]()
..........Ik weet alleen niet wat dat betekent....Is een NATO erfenis. Europeanen en Amerikanen werden het destijds niet eens voor een NATO standaard voor bouten en moeren en daar is dit absurde compromis uitgekomen
![]()
Het is gewoon een standaard maat schroefdraad verder hoor, zij het bij de NATO....En aangezien veel potmeter en pluggen fabrikanten ook militair leveren kom je het ook vaak regulier tegen.
http://www.borenco.nl heeft alleen maar 24 windingen per inch (en ik heb 32 windingen nodig)
-
studiostevus
- Berichten: 311
- Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31
Re: tappen m8
Is de goede maat, maar een machinetap..... gaat dat een probleem worden?richard schreef:
Re: tappen m8
Lijkt me nauwelijks een probleem, ik gebruik ook wel eens machinetappen in de taphouder.
Je moet er alleen op passen dat de tap niet gaat 'zwalken' in het metaal. Bij handtappen heb je hier minder last van.
Je kan natuurlijk ook de machinetap in de (kolom)boormachine zetten, maar dat lijkt me nogal een risico als het fout of scheef gaat.
Je moet er alleen op passen dat de tap niet gaat 'zwalken' in het metaal. Bij handtappen heb je hier minder last van.
Je kan natuurlijk ook de machinetap in de (kolom)boormachine zetten, maar dat lijkt me nogal een risico als het fout of scheef gaat.
Re: tappen m8
Nee is geen enkel probleem. Alleen de aansnijding is wat langer en je kunt er geen "blinde" gaten mee tappen. Daar zijn dan weer speciale "terug snijdende" machine tappen voor. Voordeel is dat je maar 1 tap nodig hebt. Ik gebruik voor doorlopende gaten vrijwel uitsluitend machine tappen met de hand. Werkt veel sneller. Voor tappen tot M6 gebruik ik trouwens meestal de accuschroefboormachine op lage snelheid.
