Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Complete sets, maar ook bijvoorbeeld hifi-meubels

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door hannesie »

knuisje schreef:
Dus omdat het nu goed is moet je solderen? :mrgreen:
Ik ging er dus van uit dat het hetzelfde probleem zich ook bij deze HK-dac zich voor zou doen. :D
Ik had namelijk al eerder een HK-Dac gebruikt die dus de fout ingebakken had.(links/recht omgedraaid)

Toen ik een wat vreemde afbeelding van het geluid kreeg, zo van Oh, er klopt geloof ik iets niet, heb ik de file die ik op de server heb staan van een oude Denon CD met een aantal test signalen.
Daar staan dus ook rechts/links en fase signalen op, en kwam ik tot de ontdekking met de cinch aansluitingen die ik dus bewust had verdraaid, nu in de fout ging.
Nu dus gewoon rood is rechts enz. :mrgreen:

En met die goede soldeerbout is dat nu zo geflikt. :rock:

PS Ik vind het toch wel erg leuk dat die sub zo een mooi meet resultaat geeft, vanavond even de Three Wishes van Roger Waters weer even gedraaid na het soldeer karweitje, als beloning voor mijzelf :D , het laag resoneert op de juiste wijze en erg lekker. :kwijl:
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door cobaltjeh »

Kijk weer een stapje verder, goed bezig! :D
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door Pjotr »

Welke "nieuwere" HK-Dac heb je nu Hans? Die met de BB chip er op?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door knuisje »

Nee, hij heeft nog die met de CS4397.
hannesie schreef:
vanavond even de Three Wishes van Roger Waters weer even gedraaid na het soldeer karweitje, als beloning voor mijzelf :D , het laag resoneert op de juiste wijze en erg lekker. :kwijl:
Mooi nummer, ik krijg bij mijn Pluto's de vrouwenstem van de eerste minuut linksachter mij te horen. :shock: Heel apart, of je naar een surroundset aan het luisteren bent. :lol:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door hannesie »

Het kasje is nu dicht. :rock:

Ik heb vanmiddag het gaatje voor het IR sensortje gemaakt met een kolomboor.
Ik ga de knop (Rotary encoder), denk ik toch niet gebruiken, dus waarom dan moeilijk doen. :)

Ik kan nu eens op het gemak kijken naar de situatie met een net uitgangstrapje.
Dan kan ik eens op mijn gemak een schema uitvoeren om de uitgang voor gebalanceerd toch te benutten i.c.m de Hypex.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door hannesie »

Vanmiddag maar eens goed gemeten.
Afstand van de microfoon tot conus, + 1,5 cm.


De Impuls meting
Impuls Rapide.PNG
De Frequentie Respons.
FR Rapide.PNG
En de Burst Decay.
BD Rapide.PNG
Ik heb nog een plusje te gaan. :D

De 1e plus was en is dus het I2S naar de DAC.

Het 2e plusje zou dus de Bohlender&Greabner Neo3 kunnen worden met een dipool opzet.

Die heb ik toch hier liggen, kan dan misschien wel heel leuk effect hebben met een 6 dB filtering.
Gemonteerd onder de Rapide, zodat het aan de achterzijde wel wat lucht heeft, maar ook reflectie van de standaard.
Ik denk dat ik daar eens mee ga stoeien. :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door hannesie »

Vanavond was mijn broer even langs, die wil eventueel ook een setje met de Rapide hebben.

Hij vroeg zich telkens af of de grote speakers soms aanstonden. :lol:

Hij kon het maar niet geloven dat die Blanda's het laag verzorgden, hij ging er voor liggen omdat hij het maar niet geloofde. :rofl: :rofl:
We konden door het wisselen van kabel van Squeezebox naar versterker snel wisselen van set.
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door cobaltjeh »

Kijk zoiets is altijd leuk :)

Ik ben wel benieuwd wat die neo3 gaat toevoegen. Je blijft maar lekker klussen en verbouwen met je projectje :).
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door b_force »

Tipje: op 1,5cm hoef je geen tijdvenster in te stellen ;)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door hannesie »

b_force schreef:
Tipje: op 1,5cm hoef je geen tijdvenster in te stellen ;)
Ik ga het proberen Bart, bedankt voor de TIP. O:)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door b_force »

Ik zit eventjes terug te lezen, maar waarom meet je eigenlijk op 1,5cm?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door hannesie »

b_force schreef:
Ik zit eventjes terug te lezen, maar waarom meet je eigenlijk op 1,5cm?
Eerdere metingen had ik gedaan en die waren op verschillende afstanden, zoals die van HolmImpulse op de luisterplaats.

Ik wilde dus nu zonder effecten van ruimte zo clean mogelijk meten, om dan te kunnen bepalen of het zinvol is er nog een tweeter bij te frutsen.

Ik zal zo even eens meten, zonder die gating en op een iets grotere afstand.
Ik heb weer even de ruimte voor mij alleen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door b_force »

Meet eens op 1 meter (evt gating) en dan dichtbij (10cm is dan al genoeg hoor ;) )
Dan kun je namelijk de bafflestep etc ook zien.

Gooi anders die .pir files van ARTA gelijk hier ff neer :)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door hannesie »

Die .pir krijg ik er niet uit, moet ik registreren. :oops:

Ga ik nog wel eens uitzoeken.
Gating.PNG
Zonder gating wilde het niet maar een klein beetje gedaan bij de 10 cm.
de andere wel natuurlijk met gating.

De resultaten op 10 en 100 cm.
RAPIDE 10-100.PNG
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door mischa72 »

Rizzo schreef:
(alleen die volumeregeling....brrrr....).
Wat is er mis met de volumeregeling?

Zo, het hele topic doorgelezen omdat ik de nabije toekomst zelf ook met de MiniDSP aan de gang wil in een nieuw project (toch een voordeel als je een week rust voorgeschreven krijgt van Herr Doktor :? ).

Welke MiniDSP heb je precies? Ik zie een parametric equalizer, vermoedelijk heb ik die naast de crossover-functie ook nodig. Zijn dat modules of zitten die standaard in de MiniDSP.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door hannesie »

Er zijn een beperkt aantal MiniDsp's, 2x4 ongebalanceerd en gebalanceerd.
2x8, die heeft Cobaltjhe, en dan nog de 8x8.
http://www.minidsp.com/onlinestore/brow ... its?sef=hc
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door hannesie »

Nu eens even 2 x 180 Hypex , de Sander Sassen editie gemaakt met SMPS voeding, had ik nog. :mrgreen:

Eens kijken of dat nog wat beter gaat dan de oude Quad 405 II.

Ik had nog wat stukjes aluminium plint en hoekprofiel, en kan er een plaatje overheen zetten voor de veiligheid voorlopig.

Het is maar een tijdelijk kastje :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door Pjotr »

hannesie schreef:
Nu eens even 2 x 180 Hypex , de Sander Sassen editie gemaakt met SMPS voeding, had ik nog. :mrgreen:

Eens kijken of dat nog wat beter gaat dan de oude Quad 405 II.

Ik had nog wat stukjes aluminium plint en hoekprofiel, en kan er een plaatje overheen zetten voor de veiligheid voorlopig.

Het is maar een tijdelijk kastje :lol:
Je bedoelt de SMPS180? Heb je dat eerste probeersel met de 180's van Jeroen nooit gezien op een kaal MDF plankie destijds? :mrgreen:

Heb toch zo'n bruin vermoeden dat je dit beter gaat vinden dan de 405 :D
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door hannesie »

Het is de SMPS400A180 voeding, met de UcD180ST die door Sander destijds zijn gemodificeerd (LM 4562), ik heb die van knuisje overgenomen.
Op de plank liggen is ook niet alles voor die dingen. :sure:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door jeroen_d »

Ja, dat zal prima gaan. Tussen twee haakjes, het zou me niets verbazen als je dit laag mooier vindt dan wat er nu uit die bandpass van je grote speakers komt (naar mijn idee verreweg de zwakste schakel). Je weet nu hoe het moet, dus sloop die bandpass er maar gauw uit. :lol:
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door Rizzo »

mischa72 schreef:
Rizzo schreef:
(alleen die volumeregeling....brrrr....).
Wat is er mis met de volumeregeling?

Zo, het hele topic doorgelezen omdat ik de nabije toekomst zelf ook met de MiniDSP aan de gang wil in een nieuw project (toch een voordeel als je een week rust voorgeschreven krijgt van Herr Doktor :? ).

Welke MiniDSP heb je precies? Ik zie een parametric equalizer, vermoedelijk heb ik die naast de crossover-functie ook nodig. Zijn dat modules of zitten die standaard in de MiniDSP.

Groeten,
Mischa
Hoi Mischa,

Het volume wordt bij mij met het bordje van Knuisje geregeld. Het is de balanced minidsp gekoppeld aan een ucd 180 en ucd 400. Het volume gaat van 0 naar 84, maar in de praktijk staat hij bij mij op 0 (toch geluid) en op 1. Soms op 10 en bij zeer zachte opnames op 15. Dan staat de minidsp al via de plugin op -15dB. Het probleem is de nauwkeurigheid op een laag volume, of eigenlijk het gebrek daaraan. Lees het topic van Vinculum ook eens over de prologue, daar wordt hetzelfde beschreven.

Dit ligt trouwens niet aan het bordje van Knuisje. Er is een draadje op het minidsp forum waarin wordt beschreven dat de manier waarop de volume regeling is geprogrammeerd gewoon niet optimaal is.

Verder best tevreden met de minidsp. Mijn tentlabs b-dac had zo'n fijne volume regeling (in de praktijk schakelde ik van 35 tot max 85 van de 99) dat de minidsp echt wat primitief aanvoelt.

Groeten,

Frank
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door Rizzo »

hannesie schreef:
Nu eens even 2 x 180 Hypex , de Sander Sassen editie gemaakt met SMPS voeding, had ik nog. :mrgreen:

Eens kijken of dat nog wat beter gaat dan de oude Quad 405 II.

Ik had nog wat stukjes aluminium plint en hoekprofiel, en kan er een plaatje overheen zetten voor de veiligheid voorlopig.

Het is maar een tijdelijk kastje :lol:
Mijn ucd 180 heeft ook die SMPS voeding, klinkt erg goed! Wordt een erg gave set zo Hans!
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door mischa72 »

Duidelijk Rizzo,

Dat wordt dus een ingangsselectie, de minidsp ZONDER volumeregeling en daarna een 4-kanaals volumeregeling.

Bedankt voor je uitleg.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door knuisje »

Rizzo schreef:
Het volume gaat van 0 naar 84, maar in de praktijk staat hij bij mij op 0 (toch geluid) en op 1. Soms op 10 en bij zeer zachte opnames op 15. Dan staat de minidsp al via de plugin op -15dB. Het probleem is de nauwkeurigheid op een laag volume, of eigenlijk het gebrek daaraan. Lees het topic van Vinculum ook eens over de prologue, daar wordt hetzelfde beschreven.

Dit ligt trouwens niet aan het bordje van Knuisje. Er is een draadje op het minidsp forum waarin wordt beschreven dat de manier waarop de volume regeling is geprogrammeerd gewoon niet optimaal is.
Als je in de plugin software het volume wat verzwakt dan kun je het volume met het printje veel beter regelen. Ik heb de verzwakking in de plugin zodanig ingesteld dat stand 0 bijna onhoorbaar is en stand 20 flink luid. Dit werkt bij mij uitstekend.
Dus zet het volume op het printje op 20 en regel dan op de plugin de verzwakking zodanig in dat het volume flink luid is.
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door Rizzo »

Bedankt voor de tip Knuisje. Bij mij stond het volume al op -15dB, maar wellicht moet het nog wat zachter. Het geluid leek destijds doffer te worden als het lager dan -15dB ging. Misschien lig het gewoon aan de balanced versie (deze ruist nog altijd). Ik zal er nog eens mee experimenteren.
Plaats reactie