Voorversterker op basis van 12ah7gt / 6sl7gt / 6n2pev
Moderator: Beheerdersteam
Voorversterker op basis van 12ah7gt / 6sl7gt / 6n2pev
Beste forum gebruikers.
Hier mijn opzet voor een voorversterker.
Zoals je kan zien heb ik al het één en ander in elkaar gezet.
De kast maak ik overigens van oude PC kasten.
Hier mijn opzet voor een voorversterker.
Zoals je kan zien heb ik al het één en ander in elkaar gezet.
De kast maak ik overigens van oude PC kasten.
Laatst gewijzigd door nl3prc op za 12 nov 2011, 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Voorversterker op basis van 12ah7gt / 6sl7gt 6n2pev
Hier nog een update zoals ik de kast zelf heb bedacht.
Bovenkant en onderkant maak ik net als mijn ecl82 amp
Ik ga er zelf vanuit om een dichte kast er omheen te bouwen, Dit mede om te voorkomen dat er met vingers aan de buizen gezeten wordt.
Hier volgen nog wat plaatjes
Bovenkant en onderkant maak ik net als mijn ecl82 amp
Ik ga er zelf vanuit om een dichte kast er omheen te bouwen, Dit mede om te voorkomen dat er met vingers aan de buizen gezeten wordt.
Hier volgen nog wat plaatjes
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Voorversterker op basis van 12ah7gt / 6sl7gt / 6n2pev
Slim opgelost zo, de electronica mooi direkt op de buisjes. En achterin ruimte genoeg voor je trafo's neem ik aan?
Re: Voorversterker op basis van 12ah7gt / 6sl7gt / 6n2pev
Ja voor de voeding heb ik ruimte zat gelaten en ook niet te dicht op buizen om storingen te voorkomen.
Ik hoop omdat ik zo dicht bij de buizen werk dat storingen zoveel als mogenlijk worden uitgesloten.
Maar ja naar de potmeters en schakelaars ontkom je toch niet aan draadjes.
Ik heb er dan ook voor gekozen om het montageframe op zijn kant te zetten zodat de afstand minder wordt en zo heb je ook meteen genoeg koeling.
Zal van de week eens kijken wat AE aan voedings traf's in het archief heeft.
Ik denk dat het wel eentje op maat wordt laten wikkelen dus.
Ik post ook alles wat ik aan bouw beshrijving heb bedacht.
Ik lees het wel als er opmerkingen zijn.
Ik hoop omdat ik zo dicht bij de buizen werk dat storingen zoveel als mogenlijk worden uitgesloten.
Maar ja naar de potmeters en schakelaars ontkom je toch niet aan draadjes.
Ik heb er dan ook voor gekozen om het montageframe op zijn kant te zetten zodat de afstand minder wordt en zo heb je ook meteen genoeg koeling.
Zal van de week eens kijken wat AE aan voedings traf's in het archief heeft.
Ik denk dat het wel eentje op maat wordt laten wikkelen dus.
Ik post ook alles wat ik aan bouw beshrijving heb bedacht.
Ik lees het wel als er opmerkingen zijn.
Re: Voorversterker op basis van 12ah7gt / 6sl7gt / 6n2pev
Hier nog een update
Ik heb voor het motageframe een montage strip door de midden gehaald
Ook vond ik nog een trafo , alleen moet ik hier even naar kijken omdat deze alleen twee keer 6.3 volt voor de gloei draad heeft.
Zelf ben ik uitgegaan van 12,6 en 6,3 volt.
Zal dus mijn keuze van gelijkrichters moeten bijstellen.
Ook heeft deze trafo geen scherm tussen prim. en sec. windingen of dit veel problemen zal geven merk ik wel.
Ik heb voor het motageframe een montage strip door de midden gehaald
Ook vond ik nog een trafo , alleen moet ik hier even naar kijken omdat deze alleen twee keer 6.3 volt voor de gloei draad heeft.
Zelf ben ik uitgegaan van 12,6 en 6,3 volt.
Zal dus mijn keuze van gelijkrichters moeten bijstellen.
Ook heeft deze trafo geen scherm tussen prim. en sec. windingen of dit veel problemen zal geven merk ik wel.
Re: Voorversterker op basis van 12ah7gt / 6sl7gt / 6n2pev
Ik ben vandaag even aan het meten geweest op de eerste trap V1
Doordat er op pin 4 zeker zo,n 96 volt komt te staan heb ik de gloeidraad van massa los gehaalt en op zo'n 46 volt gezet.
Zie R51 R45 C26 schema preamp57
Ik heb ook de versterker getest met de scoop zie foto's er gaat zo'n 5 volt in op 50 HZ en op 20Khz er komt ongeveer 20 volt uit gemeten op C5 met een weerstand van 18Kohm.
Als potmeter VR1 helemaal terug wordt gedraaid is er nagenoeg geen versterking.
Ook zag ik dat er in het vorige schema nog een foutje zat bij SW7 dit heb ik ook verholpen zie tek 57 hieronder.
Doordat er op pin 4 zeker zo,n 96 volt komt te staan heb ik de gloeidraad van massa los gehaalt en op zo'n 46 volt gezet.
Zie R51 R45 C26 schema preamp57
Ik heb ook de versterker getest met de scoop zie foto's er gaat zo'n 5 volt in op 50 HZ en op 20Khz er komt ongeveer 20 volt uit gemeten op C5 met een weerstand van 18Kohm.
Als potmeter VR1 helemaal terug wordt gedraaid is er nagenoeg geen versterking.
Ook zag ik dat er in het vorige schema nog een foutje zat bij SW7 dit heb ik ook verholpen zie tek 57 hieronder.
Re: Voorversterker op basis van 12ah7gt / 6sl7gt / 6n2pev
Hier nog wat aanpassingen in het montageframe en schema
Overgens is de plaat dikte die ik heb gebruikt 0,7mm Zoals je kunt zien had ik nog wat doorvoeringen over het hoofd gezien voor de bedrading van voeding en naar het achter paneel.
Ik heb hier nog wat tweaks gemaakt zoals de belastings weerstand op de uitgang en een aanpassing op de gloei spanning
met name op de stabilisator.
Alle waardes zijn overgens onder voorbehoud er kunnen nog dingen veranderen.
Voor ik het overgens vergeet te melden eerder gemeten versterking op V1 is gedaan zonder Elco CX
Overgens is de plaat dikte die ik heb gebruikt 0,7mm Zoals je kunt zien had ik nog wat doorvoeringen over het hoofd gezien voor de bedrading van voeding en naar het achter paneel.
Ik heb hier nog wat tweaks gemaakt zoals de belastings weerstand op de uitgang en een aanpassing op de gloei spanning
met name op de stabilisator.
Alle waardes zijn overgens onder voorbehoud er kunnen nog dingen veranderen.
Voor ik het overgens vergeet te melden eerder gemeten versterking op V1 is gedaan zonder Elco CX
Re: Voorversterker op basis van 12ah7gt / 6sl7gt / 6n2pev
Hier nog een update de beugel voor de rifa condensator
Laatst gewijzigd door nl3prc op za 21 jan 2012, 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Voorversterker op basis van 12ah7gt / 6sl7gt / 6n2pev
Vraagje.. Waarom is je keus op een 6N2P gevallen ?
Re: Voorversterker op basis van 12ah7gt / 6sl7gt / 6n2pev
omdat ze redelijk goedkoop waren ik geloof dat ik iets van 2 euro per buis kwijt was inclusief verzend kosten.
En volgens de data sheet zijn ze bijna gelijk aan de ecc83
Mocht het in de toekomst echt moeten kan ik met wat veranderingen op de gloeidraad altijd nog naar of een 12ax7 of ecc83 gaan.
En volgens de data sheet zijn ze bijna gelijk aan de ecc83
Mocht het in de toekomst echt moeten kan ik met wat veranderingen op de gloeidraad altijd nog naar of een 12ax7 of ecc83 gaan.
- Bijlagen
-
- 6N2PEV.pdf
- (239.26 KiB) 89 keer gedownload
Re: Voorversterker op basis van 12ah7gt / 6sl7gt / 6n2pev
Ben benieuwd wat jouw klank zal zijn uit de 6n2p. Heb voor mn phonodude speciaal een schakelaartje gemaakt voor de gloeispanning zodat ik kon kiezen uit een 6n2p of een Ecc83 etc. Echter heeft de 6n2p er niet lang ingezeten bij mij. Het waren de type uit de Voskhod fabriek ( raket symbool ) maar geen EV type. Misschien dat die beter klinkt.
Re: Voorversterker op basis van 12ah7gt / 6sl7gt / 6n2pev
Ik heb er eentje getest in mijn ECL82 ampje als voorversterker zodat ik er een soort van loudness in kon zetten.
Het enige wat mij meteen opviel is dat je de gloeidraad niet met wisselsspanning moet voeden dat bromde als een gek.
Voor de rest klinkt hij wel goed nu hij op gelijk spanning gloeit
Als ampje voor een MM element dat gaan we zien als de voorversterker zo ver is.
Maar dat duurt nog wel even.
Ben nu zover dat ik hem langzaam ga opbouwen met de nadruk op langzaam want ik wacht ook nog op AE die zouden nog terug mailen.
Dus bij jouw zijn ze er al uit gefikt ofzo Deze heb ik staat ook iets van een raketje op.
Het enige wat mij meteen opviel is dat je de gloeidraad niet met wisselsspanning moet voeden dat bromde als een gek.
Voor de rest klinkt hij wel goed nu hij op gelijk spanning gloeit
Als ampje voor een MM element dat gaan we zien als de voorversterker zo ver is.
Maar dat duurt nog wel even.
Ben nu zover dat ik hem langzaam ga opbouwen met de nadruk op langzaam want ik wacht ook nog op AE die zouden nog terug mailen.
Dus bij jouw zijn ze er al uit gefikt ofzo Deze heb ik staat ook iets van een raketje op.
Re: Voorversterker op basis van 12ah7gt / 6sl7gt / 6n2pev
Das ook een Voskhod idd. Alleen de robustere versie. Als ik jou zo hoor klinkt hij ook beter dan de mijne.
6N2P's die ik hier heb klinken nergens naar
Zullen wel Maandag morgen buizen geweest zijn waarbij de fabrieks arbeiders teveel vodka'tjes hebben gedronken
6N2P's die ik hier heb klinken nergens naar
Zullen wel Maandag morgen buizen geweest zijn waarbij de fabrieks arbeiders teveel vodka'tjes hebben gedronken
Re: Voorversterker op basis van 12ah7gt / 6sl7gt / 6n2pev
Ik heb hem ook niet zo zwaar belast mischien is dat wel het probleem hij is wel lichter dan de ecc83 ik geloof iets van 0,8 watt en de ecc83 is 1 watt.
Edit
Ik heb nog eens goed naar triode dicks phone dude gekeken heb je wel rekening gehouden dat de max voltage tussen cathode header niet hoger mag zijn dan 100 volt want volgens dick is dat zo'n beetje 168 volt.
Edit
Ik heb nog eens goed naar triode dicks phone dude gekeken heb je wel rekening gehouden dat de max voltage tussen cathode header niet hoger mag zijn dan 100 volt want volgens dick is dat zo'n beetje 168 volt.
Re: Voorversterker op basis van 12ah7gt / 6sl7gt / 6n2pev
Hier nog een updatje ik ben even aan het spelen geweest met LTSPICE.
En hier de uitkomst
Ik heb in plaats de 12ah7gt de 12au7 (ecc82) gebruikt en voor de 6sl7gt de 12ax7 ( ecc83 )
Deze kwamen het best overeen aangezien ik geen andere heb kunnen vinden.
Have fun
En hier de uitkomst
Ik heb in plaats de 12ah7gt de 12au7 (ecc82) gebruikt en voor de 6sl7gt de 12ax7 ( ecc83 )
Deze kwamen het best overeen aangezien ik geen andere heb kunnen vinden.
Have fun
- Bijlagen
-
- tube-preamp1.rar
- (3.23 KiB) 97 keer gedownload
Re: Voorversterker op basis van 12ah7gt / 6sl7gt / 6n2pev
Hier nog een probeerseltje die ik mogenlijk ga gebruiken in plaats van de transistors.
Ik heb dus een FET stabilisatie in mijn gedachte.
Ik heb dus een FET stabilisatie in mijn gedachte.
- Bijlagen
-
- mosfetvoeding.rar
- (2.99 KiB) 106 keer gedownload
Re: Voorversterker op basis van 12ah7gt / 6sl7gt / 6n2pev
Hier ook wat updates in het schema
- Bijlagen
-
- tube-preamp3.zip
- (16.49 KiB) 54 keer gedownload
-
- phone-amp.zip
- (14.17 KiB) 49 keer gedownload
Laatst gewijzigd door nl3prc op zo 01 apr 2012, 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Voorversterker op basis van 12ah7gt / 6sl7gt / 6n2pev
Oke jongens even de volgende vraag/opmerking
Voor de voedings trafo had ik het volgende in mijn hoofd corigeer mij als ik wat over het hoofd heb gezien
prim. :230V aftak 115V
sec.I: 260V aftak 240V 220V 200V en 180V 75mA
sec.II: 12,6V middenaftak 6,3V 2A
sec.III: 6,3V middenaftak 3,15V 2A
Ongeveer 57 VA
Voor de voedings trafo had ik het volgende in mijn hoofd corigeer mij als ik wat over het hoofd heb gezien
prim. :230V aftak 115V
sec.I: 260V aftak 240V 220V 200V en 180V 75mA
sec.II: 12,6V middenaftak 6,3V 2A
sec.III: 6,3V middenaftak 3,15V 2A
Ongeveer 57 VA
Re: Voorversterker op basis van 12ah7gt / 6sl7gt / 6n2pev
Voor de voeding heb ik ook nog een alternatief.
Aangezien ik toch nog wat van de 6x4 buisjes in het archief heb liggen had ik het volgende bedacht.
Aangezien ik toch nog wat van de 6x4 buisjes in het archief heb liggen had ik het volgende bedacht.
Re: Voorversterker op basis van 12ah7gt / 6sl7gt / 6n2pev
Leuk zo'n archief
Heeft het archief ook nog ergens een hoop gloeistroom over?
Anne
Heeft het archief ook nog ergens een hoop gloeistroom over?
Anne
Re: Voorversterker op basis van 12ah7gt / 6sl7gt / 6n2pev
zou je dat dan niet redden met 2 Amperé
Die drie buizen trekken samen 1,8 A aan gloei
Want die andere buizen zouden op die van 12,6 moeten draaien dat moet ik dan nog even aanpassen in het schema
Maar ik denk dat het toch handiger is om de twee op de negatieve kant in diodes te veranderen 1n4007 ofzo
Die drie buizen trekken samen 1,8 A aan gloei
Want die andere buizen zouden op die van 12,6 moeten draaien dat moet ik dan nog even aanpassen in het schema
Maar ik denk dat het toch handiger is om de twee op de negatieve kant in diodes te veranderen 1n4007 ofzo
Laatst gewijzigd door nl3prc op vr 06 apr 2012, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Voorversterker op basis van 12ah7gt / 6sl7gt / 6n2pev
Zo te zien 6 buizen,geeft 6x150mA=900mA gloei-gelijkstroom
Voor de trafo mag je dan wel op de helft meer rekenen,zeg 1,5A .Volgens schema gebruik je twee wikkelingen in serie,die krijgen dus beide die stroom te verwerken (+nog wat voor de relais).Bijft voor de 6,3V wikkeling hoogstens 1,5A over.
Je hebt het over 2A trafo,iets anders dan schema
.In dat geval blijft er nog maar 1/2A over
.
Anne
Je hebt het over 2A trafo,iets anders dan schema
Anne
Re: Voorversterker op basis van 12ah7gt / 6sl7gt / 6n2pev
Ja dat in het schema zou ik dan aanpassen met schottky en dan niet in serrie maar alleen die 12,6
Maar ik zat nog eens in het pdf'je van die 6x4 te kijken en ik vindt het niet handig om ac op die cathode te zetten volgens mij kan die buis dat niet aan dus wordt het gewoon twee diodes 1n4007
Dan komt erop die 6,3 wikkel maar 1x600ma te staan.
Maar ik zat nog eens in het pdf'je van die 6x4 te kijken en ik vindt het niet handig om ac op die cathode te zetten volgens mij kan die buis dat niet aan dus wordt het gewoon twee diodes 1n4007
Dan komt erop die 6,3 wikkel maar 1x600ma te staan.
Re: Voorversterker op basis van 12ah7gt / 6sl7gt / 6n2pev
Zo had ik het dus uitgedacht
Waar Rload6X4 de gloei is en Rloadrelais is voor het vertragings print voornamelijk in gebruik voor Mute.
Waar Rload6X4 de gloei is en Rloadrelais is voor het vertragings print voornamelijk in gebruik voor Mute.
- Bijlagen
-
- voeding-preamp2-a.zip
- (15.52 KiB) 60 keer gedownload
