[longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door dre »

misschien is het wel erg makkelijk praten als je er dagelijks mee werkt inderdaad. 8-[

schoon werken is erg belangrijk,met wat dan ook.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Pjotr »

Laten we zeggen dat je moet leren om er mee te werken :mrgreen: Het is verder ook geen kritiek van mijn kant maar meer denk er aan, scheelt een hoop ergernis.

Zelf blijf ik fineren met witte houtlijm en persen onovertroffen vinden. Moet dat natuurlijk wel kunnen. Met contactlijm gefineerd heeft het toch wel neiging om los te gaan op de hoeken op de lange duur.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door dre »

Pjotr schreef:
Laten we zeggen dat je moet leren om er mee te werken :mrgreen: Het is verder ook geen kritiek van mijn kant maar meer denk er aan, scheelt een hoop ergernis.

Zelf blijf ik fineren met witte houtlijm en persen onovertroffen vinden. Moet dat natuurlijk wel kunnen. Met contactlijm gefineerd heeft het toch wel neiging om los te gaan op de hoeken op de lange duur.
witte houtlijm heb ik nog nooit geprobeerd.....(eerst volgende keer!)

contactlijm werkt prima,maar kan inderdaad na lange tijd toch loslaten.....
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

heey guys, thanks voor alle input.

vandaag ff geshopt;

*anti-drijfspijkertjes;
*verse houtlijm;
*sjorbanden van de aanhangwagenboer op de hoek.

Maar eens zien wat voor middeleeuws klemfestijn ik met die sjorbanden kan gaan maken, heb al een ideetje over een opstelling. Morgen maar eens even een proefopstelling maken. :D
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Pjotr »

dre schreef:
witte houtlijm heb ik nog nooit geprobeerd.....(eerst volgende keer!)
Als dat vast zit zit het i.i.g. voor altijd goed vast :mrgreen:

Maar ook dat heeft zo zijn merites: Je moet er i.i.g. kwalitatief goed fineer voor hebben zonder scheurtjes. Anders gaat de lijm "doorslaan". Ik zelf doe om de persplaat altijd een vuilniszak of leg er een stuk PE folie tussen om te voorkomen dat ie anders onverhoopt op sommige stukjes aan het fineer gelijmd zit. Maar als je kant voor kant doet is het eindresultaat erg fraai naadloos.
frans
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 05 dec 2011, 1:46

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door frans »

hoi MechanicalAnimal (pff wat een lange naam ! ) ik had nog niet gereageerd op je post over mijn te bouwen sentinels.
dank voor je interesse. die isis die jij nabouwt is ook supermooi !
ik kwam een foto tegen van een isis waarvan ik me afvraag of dat ook een zelfbouw of "een echte " is.
het ziet er namelijk niet echt uit als avalon afwerking. ik weet dat er nog doek voor zit maar toch.... er zullen toch best veel mensen
zijn die ze altijd zonder front beluisteren.

wat denk jij er van ? gr frans en succes met de bouw
Bijlagen
avalon isis.jpg
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

frans schreef:
hoi MechanicalAnimal (pff wat een lange naam ! ) ik had nog niet gereageerd op je post over mijn te bouwen sentinels.
dank voor je interesse. die isis die jij nabouwt is ook supermooi !
ik kwam een foto tegen van een isis waarvan ik me afvraag of dat ook een zelfbouw of "een echte " is.
het ziet er namelijk niet echt uit als avalon afwerking. ik weet dat er nog doek voor zit maar toch.... er zullen toch best veel mensen
zijn die ze altijd zonder front beluisteren.

wat denk jij er van ? gr frans en succes met de bouw
Hoi Frans

MA is wat korter....werkt ook prima :wink:

Ik ben ook benieuwd naar je bouwvorderingen, jouw topic zal ik in de gaten blijven houden :D

Wat betreft de Isis, ik denk dat het een originele Avalon is maar de eigenaar is aan de slag geweest met allerlei dempingsmaterialen. Vandaar dat de baffle er een beetje rommelig uitziet. Ik vind het ook niet echt fraai, to say the least.
De website van Avalon heeft fraaie foto's van alle types staan trouwens: http://www.avalonacoustics.com/
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Inmiddels ook al weer wat kleine vorderingen gemaakt. Op beide laagkasten zitten nu de 2de platen verlijmt.

De eerste was een 22mm plaat, deze 2de is 12mm dik.
P1030119small.jpg
Ook inmiddels een 2 mallen gemaakt om de achterzijde van topkasten te kunnen vlakfrezen, 1 is inmiddels ruw gezaagd, die ander moet nog te grazen worden genomen.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Beide laagkasten voorzien van hun 2de voorplaat, zijkanten gefreest, alleen de boven en onderzijde nog.
Maar dat klusje moet even wachten op het frezen van de achterzijdes van de topkasten.
P1030136small.jpg
Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 423
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door scanspeakman »

Ik ben zo jaloers (in de meest positieve zin) hoe je dit weet te fixen (zagen, frezen, schuren) zonder een ontzettende stofzooi te maken. Petje af. :goeie: . Kan ik nog veel van leren.

Scanspeakman
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door dre »

het gaat nu opschieten! 8)
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

scanspeakman schreef:
....zonder een ontzettende stofzooi te maken
Had ik maar een garage :wink:
dre schreef:
het gaat nu opschieten! 8)
Wel lekker om steeds dichter bij de uiteindelijke vorm te komen, gaaf ook om die facetten afgetekent te zien op de baffle.

En hoe langer ik er er mee werk hoe meer ik aan het formaat begin te wennen :wink: .
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Nog even een testje gedaan op Arno zijn gemaakte test-kaas/case MDFbrok :D

Ditmaal een facetje beplakt met 3mm MDF door middel van contactlijm en vastkloppen met een blokje en een hamer.

Het overduidelijke voordeel is natuurlijk 2-zijdig insmeren, ff wachten, vastbonzen en klaar :rofl:
Verlijmen met wittehoutlijm geeft, imho, een strakker resultaat.

Daarnaast zit ik nog even met de opmerking van HJ
Henkjan schreef:
conactlijm is rubber in een oplosmiddel, het blijft altijd een beetje flexibel
Iemand daar nog nare ervaringen mee of wijze woorden over?


resultaat contactlijm:
P1030137small.jpg
P1030143small.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door dre »

En hoe langer ik er er mee werk hoe meer ik aan het formaat begin te wennen .
da`s best fijn in dit geval! :rofl:
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Wowly »

dat beetje flexibel zijn is juist erg fijn in veel gevallen: knalharde verbindingen kunnen alleen maar knappen.....
erik van voorst
In memoriam †
Berichten: 23
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 13:42

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door erik van voorst »

Hoi,

Leuk leesvoer voor een regenachtige nieuwjaarsdag !

Ik blijf hem volgen ziet er allemaal zeer goed uit al die moeite ga je straks serieus terughoren :rock:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

dre schreef:
da`s best fijn in dit geval! :rofl:
Met mijn 42" plasma was dat minder slim, hele dag TV/stereo-meubel aanpassen en uitmesten en dan de hele dag om de nog ingepakte panasonic heen moeten lopen, doos van 80x180x30 ofzo.

Valt dan vies tegen als je 'm uit de doos tilt :lol:

Wowly schreef:
dat beetje flexibel zijn is juist erg fijn in veel gevallen: knalharde verbindingen kunnen alleen maar knappen.....
hmmm, daar zeg je wat, maar uiteindelijk komt er weer fineer overheen. Ik denk dat ik dus ga voor de witte houtlijmmethode met anti-drijfspijkertjes. Alleen het klemmen nog uitvogelen.


erik van voorst schreef:
Hoi,

Leuk leesvoer voor een regenachtige nieuwjaarsdag !

Ik blijf hem volgen ziet er allemaal zeer goed uit al die moeite ga je straks serieus terughoren :rock:
Ha Erik,

Bedankt voor het compliment! dat waardeer ik zeer. Ik heb genoten van jou bijdagen in je HT-topics.
Leuk je dan ook hier tegen te komen.

het peloton Avalon-klonen breidt zich gestaag uit hier :rock:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door dre »

ahum........... :sure:
Gebruikersavatar
morca
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 300
Lid geworden op: za 25 jun 2011, 23:34

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door morca »

MechanicalAnimal schreef:
dre schreef:
da`s best fijn in dit geval! :rofl:
Met mijn 42" plasma was dat minder slim, hele dag TV/stereo-meubel aanpassen en uitmesten en dan de hele dag om de nog ingepakte panasonic heen moeten lopen, doos van 80x180x30 ofzo.

Valt dan vies tegen als je 'm uit de doos tilt :lol:

Wowly schreef:
dat beetje flexibel zijn is juist erg fijn in veel gevallen: knalharde verbindingen kunnen alleen maar knappen.....
hmmm, daar zeg je wat, maar uiteindelijk komt er weer fineer overheen. Ik denk dat ik dus ga voor de witte houtlijmmethode met anti-drijfspijkertjes. Alleen het klemmen nog uitvogelen.


erik van voorst schreef:
Hoi,

Leuk leesvoer voor een regenachtige nieuwjaarsdag !

Ik blijf hem volgen ziet er allemaal zeer goed uit al die moeite ga je straks serieus terughoren :rock:
Ha Erik,

Bedankt voor het compliment! dat waardeer ik zeer. Ik heb genoten van jou bijdagen in je HT-topics.
Leuk je dan ook hier tegen te komen.

het peloton Avalon-klonen breidt zich gestaag uit hier :rock:
Ik zit ook al een poosje mee te lezen,en heb Erik en Dre z,n speakers en nog een paar met bewondering zitten bekijken.
Ik wil ook wel zoiets bouwen maar vermoed dat het ver buiten mijn buget is.

Wel heb ik een mooie 3 weg gezien met die mooie schuine kanten voor,misschien later als dat nog een haalbaar is ....
Afbeelding

Succes met de laatste stappen,ben wel erg benieuwd hoe deze speaker zometeen gaat spelen MA.
Wat heb je er voor amp voor op het oog,of heb je al misschien.
Deze jongens lusten van wel wat sap voor optimale aansturing.
mangew
Berichten: 4
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 23:12

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door mangew »

Nice looking project! one question i have built an Avalon Eidolon look a like speaker. Been searching for a material similar to the one around tweeter/woofer on these speakers : http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/downl ... &mode=view

Does anyone know what kind of material to look for, webpages/shops to buy?
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

dre schreef:
ahum........... :sure:
jajajajaja, verbouwing gehad, stucadoors in huis, dikke griep, ontstoken ogen......had ff de prioriteiten elders helaas :(
morca schreef:
Ik zit ook al een poosje mee te lezen,en heb Erik en Dre z,n speakers en nog een paar met bewondering zitten bekijken.
Ik wil ook wel zoiets bouwen maar vermoed dat het ver buiten mijn buget is.

Wel heb ik een mooie 3 weg gezien met die mooie schuine kanten voor,misschien later als dat nog een haalbaar is ....
Afbeelding

Succes met de laatste stappen,ben wel erg benieuwd hoe deze speaker zometeen gaat spelen MA.
Wat heb je er voor amp voor op het oog,of heb je al misschien.
Deze jongens lusten van wel wat sap voor optimale aansturing.
Heey Morca, deze bouwdoos die kost wel een paar knaken ja :-#

Wat misschien leuk is om eens te kijken naar de Soup Sandwich van Tony Gee, die stond eigenlijk in de planning maar was nergens te luisteren en de G's kon ik bij Toto wel aan de tand voelen.
Maar Tony kennende denk ik dat de Sandwich, met misschien een midbudget-filter (genoeg keuze daar) misschien iets kan zijn voor je? Laat maar weten of je nog vragen over het een en ander hebt.

Qua aansturing denk ik aan eigenbouw met de 2x400 watt UcD van Hypex.
mangew schreef:
Nice looking project! one question i have built an Avalon Eidolon look a like speaker. Been searching for a material similar to the one around tweeter/woofer on these speakers : http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/downl ... &mode=view

Does anyone know what kind of material to look for, webpages/shops to buy?
Thanks Mangew!

you might try to contact Frans on this forum, he is building a pair of Sentinel-clones and is planning on using that exact method of putting some kind of dampening material on the baffle.
Gebruikersavatar
morca
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 300
Lid geworden op: za 25 jun 2011, 23:34

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door morca »

Dat is niet mis,mooie goeie amps,ik heb er 2 op mijn sub,s staan.

Die speakers die jij tipt vind ik prachtig,wat zijn de kosten daarvan,die zie ik zo gauw nergens staan,of moet ik alle componenten even optellen?

Hoe is het nu,alles klaar in huis en weer opgeknapt?
Ik zit al een poosje mee te lezen wel eens intressant om te kijken wat zo,n systeem kost die jij voorstelde.

Plus je woont niet te ver weg dacht misschien mag ik eens komen luisteren,maar daar ben ik een beetje vroeg mee :lol: plus dat je me niet kent.
En het schiet niet echt op zo O:) haha ik ben baldadig,Dre ook al kon het niet laten.

Ben wel benieuwd hoe je dit af gaat werken,ik heb hier nog een bandpas staan waar fineer ofzo opmoet komen,maar het word de eerste keer fineren.
Jij nog tips hoe te doen ,of waar mooi fineer voor een mooi prijsje te halen?

grtz Marco
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

morca schreef:
Dat is niet mis,mooie goeie amps,ik heb er 2 op mijn sub,s staan.

Die speakers die jij tipt vind ik prachtig,wat zijn de kosten daarvan,die zie ik zo gauw nergens staan,of moet ik alle componenten even optellen?

Hoe is het nu,alles klaar in huis en weer opgeknapt?
Ik zit al een poosje mee te lezen wel eens intressant om te kijken wat zo,n systeem kost die jij voorstelde.

Plus je woont niet te ver weg dacht misschien mag ik eens komen luisteren,maar daar ben ik een beetje vroeg mee :lol: plus dat je me niet kent.
En het schiet niet echt op zo O:) haha ik ben baldadig,Dre ook al kon het niet laten.

Ben wel benieuwd hoe je dit af gaat werken,ik heb hier nog een bandpas staan waar fineer ofzo opmoet komen,maar het word de eerste keer fineren.
Jij nog tips hoe te doen ,of waar mooi fineer voor een mooi prijsje te halen?

grtz Marco
Had je de link op Tony Gee zijn site gezien?

Toen ik in 2009 neigde naar de Soup Sandwich zat ik op 715 euro aan drivers per speaker. Met het filter kun je het natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt. Tony mailde mij het volgende:
De kosten van het filter kan nogal verschillen, het is erg afhankelijk van de gekozen kwaliteit. Als je gaat voor nette middenklasser componenten, dan kom je uit op iets van 150,- tot 200,- euro per kant. Ga je voor hele mooie kwaliteit (bijvoorbeeld Jantzen Superior Z-Cap condensatoren en koper-folie spoelen) dan ga je al snel richting het twee- tot zelfs drievoudige.

Reken ook nog een behoorlijke kostenpost voor MDF, houtlijm, gereedschap etc. Ook de afwerking kost geld, verven kan goedkoper dan fineren natuurlijk.
Fineer (kuiperflex) ga ik (waarschijnlijk) halen bij de Arnhemse Fijnhouthandel (AF.nl).
(zie ook fineren en de fineerles van AF)

Ik heb voor de G's enkele grote uitgaven verspreid. Eerst een hele zwik MDF (prijzige vochtbestendige Spanolux), na verloop van tijd de tweeters en de mid's. Daarna de 12 en 15 inch woofers en als laatste de filtercomponenten.

Vragen? Stel ze gerust!
Gebruikersavatar
morca
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 300
Lid geworden op: za 25 jun 2011, 23:34

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door morca »

Toch eens een pdfreader installen,ik ga even leven hoor je vast nog wel van me.
Hout koop ik in net om de hoek bij je,jammer genoeg was je al erg ver toen ik mee begon te lezen,maar de fillipo bij jouw verkoopt het ook volgens mij.
Daar komen mijn sub,s vandaan :wink:
ToTo
Berichten: 445
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 19:52
Locatie: Mol-Postel België

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door ToTo »

Wanneer kan ik nou eens komen luisteren?
:rock: :D
maar je bent heeeeel goed bezig hoor.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”