Project #2: Vloerstaander
Moderator: Beheerdersteam
Re: Project #2: Vloerstaander
Waanzinnig mooie ontwerpen!
Vooral met de tweeter onder, puur smaak.
Woofers omhoog en tweeter tussen mid en woofers.
Straalt meer kracht uit (in mijn beleving dan).
Minder Eiffeltoren effect.
Mooi project!
Vooral met de tweeter onder, puur smaak.
Woofers omhoog en tweeter tussen mid en woofers.
Straalt meer kracht uit (in mijn beleving dan).
Minder Eiffeltoren effect.
Mooi project!
Re: Project #2: Vloerstaander
Dit vind ik ook de mooiste uitvoering. Het probleem is dat de akoestische as zo naar boven wijst en het dus misschien wel beter is om het front te kantelen. Maar het zou ook met het filter opgelost kunnen worden, of een combinatie van de 2. Eigenlijk lijkt me de combinatie het mooiste. Ik vind het wel wat hebben als bij zo'n hoge speaker het bovenste gedeelte ietsje naar voren helt. Maar 1m20 is nu ook weer niet zo gigantisch hoog hè.
Re: Project #2: Vloerstaander
Inderdaad een mooi ding zo!
De baffle is zo zelfs nog in verstek te maken, de facetten bedoel ik dan. Lekker naadloos
De baffle is zo zelfs nog in verstek te maken, de facetten bedoel ik dan. Lekker naadloos
Re: Project #2: Vloerstaander
Het was helaas drie dagen pyjama aan voor mij. Behoorlijk gammel door een verkoudheid.
Zo nu breekt de fase aan om het 'diesaign' om te zetten in een reel en realiseerbaar ontwerp.
Eerste slachtoffer zal de vorm van de achterkant van de klankast zijn. Zoals in de laatste schets kom ik niet aan de benodigde liters inhoud rekening houdende met bracing, ruimte die de midkast intern nog opslokt, de BR pijp. Daar moet ik nog eens mee puzzelen. De smalle kast dwingt je de diepte in, wellicht de kast toch breder maken. Daarvoor de baffle step eens gaan onderzoeken, ook ivm filtering straks.
Zo nu breekt de fase aan om het 'diesaign' om te zetten in een reel en realiseerbaar ontwerp.
Eerste slachtoffer zal de vorm van de achterkant van de klankast zijn. Zoals in de laatste schets kom ik niet aan de benodigde liters inhoud rekening houdende met bracing, ruimte die de midkast intern nog opslokt, de BR pijp. Daar moet ik nog eens mee puzzelen. De smalle kast dwingt je de diepte in, wellicht de kast toch breder maken. Daarvoor de baffle step eens gaan onderzoeken, ook ivm filtering straks.
Re: Project #2: Vloerstaander
Tweede slachtoffer in het van "From Design to Build" process......en niet bepaald onverwacht....we zetten de tweet toch boven de mid unit en plaatsen beiden uit het midden.
Als ik zo met de verschillende spreadsheets (o.a. Bagby en die van het FRD consortium) speel dan lijkt een klassieke "tweeter boven middentoner en uit het midden plaatsing" wederom de betere opstelling.
De baffle step loopt tussen 70hz en 400 Hz maar door diffractie stijgt het tussen de 400 en 1700hz nog 'n 1 a 1,5 dB. Al met al lijkt een passief filter goed te doen door bv de twee overname punten op deze twee frequenties van 400 en 1700hz te laten aansluiten (350hz - 2khz??) waardoor die 1,5 db (+ x dB hogere efficiency van de mid tov de woof) met een puur ohmse L-pad op de mid goed aan te pakken moet zijn. De baffle step kan dan wellicht in de filter hellingen weglopen bij de overname van woof naar mid, dus zonder apart netwerkje om dan ergens midden in de weergave band van de unit in te grijpen.
Apropos dit sluit ook aan op het in mijn achterhoofd zittende idee dat de woofers best tot een 300/350hz hun partij mogen meeblazen en niet al bij 200hz of zo afgekapt zouden moeten worden. Want zo kan de kast van de mid unit ook relatief klein gehouden worden.
Als ik zo met de verschillende spreadsheets (o.a. Bagby en die van het FRD consortium) speel dan lijkt een klassieke "tweeter boven middentoner en uit het midden plaatsing" wederom de betere opstelling.
De baffle step loopt tussen 70hz en 400 Hz maar door diffractie stijgt het tussen de 400 en 1700hz nog 'n 1 a 1,5 dB. Al met al lijkt een passief filter goed te doen door bv de twee overname punten op deze twee frequenties van 400 en 1700hz te laten aansluiten (350hz - 2khz??) waardoor die 1,5 db (+ x dB hogere efficiency van de mid tov de woof) met een puur ohmse L-pad op de mid goed aan te pakken moet zijn. De baffle step kan dan wellicht in de filter hellingen weglopen bij de overname van woof naar mid, dus zonder apart netwerkje om dan ergens midden in de weergave band van de unit in te grijpen.
Apropos dit sluit ook aan op het in mijn achterhoofd zittende idee dat de woofers best tot een 300/350hz hun partij mogen meeblazen en niet al bij 200hz of zo afgekapt zouden moeten worden. Want zo kan de kast van de mid unit ook relatief klein gehouden worden.
Re: Project #2: Vloerstaander
slachtoffers zien er dus ook behoorlijk geslachtofferd uit
Omwille van constructie had ik ook de knik uit het klankbord gehaald en gewoon recht gemaakt omdat mid en tweet toch rond de 90cm kwamen te zitten. Ik bespaar jullie de beelden.
Al die optimalisatie volgens simulatie was om links en rechts wat pieken en dalen glad te strijken, ik heb nu ook speakers die theoretisch niet optimaal zijn maar evengoed lekker klinken......
Misschien toch dichter bij de ontwerp schets blijven.
Alee jullie zijn gewaarschuwd, links is volgens schets met wat aanpassingen vanwege kast inhoud, rechts na aanpassingen vanwege simulatie, theorie etc.....
Al die optimalisatie volgens simulatie was om links en rechts wat pieken en dalen glad te strijken, ik heb nu ook speakers die theoretisch niet optimaal zijn maar evengoed lekker klinken......
Misschien toch dichter bij de ontwerp schets blijven.
Alee jullie zijn gewaarschuwd, links is volgens schets met wat aanpassingen vanwege kast inhoud, rechts na aanpassingen vanwege simulatie, theorie etc.....
Re: Project #2: Vloerstaander
juist, helder, ef-see-you-kay, die +/- 1,5 dB door het volgens het schoolboekje te willen doen. 
Re: Project #2: Vloerstaander
Het idee dat de scheiding tussen boven en ondervolume gelijk moet liggen met de knik zit alleen in je hoofd. Naderhand zie je er niets meer van als het binnenschot lager ligt.
Re: Project #2: Vloerstaander
John, ik volg je niet helemaal
Ik heb gisteren nog de freq diagrammen uit de pdfs van scan-speak ge-SPLtraced en in boxsim wat liggen spelen met de plaatsing van de units, ook de visueel fraaiste opstelling zorgt niet voor moeilijk filterbare toestanden of erg ruw freq. verloop volgens dit sim programma. Ik handaaf het ontwerp met symmetrische- en mid boven de tweeter opstelling.
Ik heb gisteren nog de freq diagrammen uit de pdfs van scan-speak ge-SPLtraced en in boxsim wat liggen spelen met de plaatsing van de units, ook de visueel fraaiste opstelling zorgt niet voor moeilijk filterbare toestanden of erg ruw freq. verloop volgens dit sim programma. Ik handaaf het ontwerp met symmetrische- en mid boven de tweeter opstelling.
Re: Project #2: Vloerstaander
Dat hoor ik vakerhsmeets schreef:John, ik volg je niet helemaal .
Re: Project #2: Vloerstaander
Zo, dit projec heeft even een tijdje zo goed als stil gelegen wegens andere activiteiten maar ook omdat ik twijfelde of ik dit priject in deze vorm moet doorzetten. Een beetje bezinningstijd genomen en nu ik voor een andere hobby ook wat geld uitgegeven heb....
Mijn eerste aanzet met scanspeak revelator drivers liep voor mijn smaak toch te zeer in de papieren (alleen al aan driver 1500 a 1800 euro). Ik heb andere drivers bekeken en kom nu uit op de Wavecor WF182BD02. Die simuleert netjes in een 30ltr kast met BR poort afstemming op +/- 32Hz. Deze driver is toch een stuk vriendelijker geprijsd.
De line-up die ik nu overweeg is 4x WF182BD02, 2x Scanspeak 10F en 2x een nog nader te bepalen tweeter. Al met al zullen de kosten voor deze samenstelling onder de 700 euro blijven.
Qua kast ga ik toch terug naar een wat eenvoudiger te realiseren ontwerp. Mijn timmer hulpmiddelen en vaardigheden zijn beperkt en qua zaagwerk ben ik afhankelijk van de lokale Hubo. Frezen e.d. lukt wel, maar allerlei hoeken en facetten aan klankbord en kast is toch iets te hoog gegrepen. Qua kast denk ik nu aan een vloerstaande variant van mij eerste bouwsel (ronde zijwanden, taps naar achteren) of een strakker recht ontwerp, dat iets achterover ligt.
Die tweeter, daar twijfel ik over: wat denken jullie een SEAS 27TDF(C) of een van de Scan-Speak/VIFA XT25 varianten? Zou het elkaar veel ontlopen?
Mijn eerste aanzet met scanspeak revelator drivers liep voor mijn smaak toch te zeer in de papieren (alleen al aan driver 1500 a 1800 euro). Ik heb andere drivers bekeken en kom nu uit op de Wavecor WF182BD02. Die simuleert netjes in een 30ltr kast met BR poort afstemming op +/- 32Hz. Deze driver is toch een stuk vriendelijker geprijsd.
De line-up die ik nu overweeg is 4x WF182BD02, 2x Scanspeak 10F en 2x een nog nader te bepalen tweeter. Al met al zullen de kosten voor deze samenstelling onder de 700 euro blijven.
Qua kast ga ik toch terug naar een wat eenvoudiger te realiseren ontwerp. Mijn timmer hulpmiddelen en vaardigheden zijn beperkt en qua zaagwerk ben ik afhankelijk van de lokale Hubo. Frezen e.d. lukt wel, maar allerlei hoeken en facetten aan klankbord en kast is toch iets te hoog gegrepen. Qua kast denk ik nu aan een vloerstaande variant van mij eerste bouwsel (ronde zijwanden, taps naar achteren) of een strakker recht ontwerp, dat iets achterover ligt.
Die tweeter, daar twijfel ik over: wat denken jullie een SEAS 27TDF(C) of een van de Scan-Speak/VIFA XT25 varianten? Zou het elkaar veel ontlopen?
Re: Project #2: Vloerstaander
Met een 10F kun je ook naar een 20mm-dome of ringradiator kijken. De NE19-serie van Vifa/Peerless bijvoorbeeld. Kleine frontplaat, zodat je 'm mooi dicht tegen de 10F aan kunt plaatsen. Lijkt mij het meest voor de hand liggen.
Re: Project #2: Vloerstaander
Ik heb 1 vraag en een suggestie: waarom geen scan speak discovery woofers, die passen precies bij de mid; en heb je al eens gedacht aan een bandje en dan mid hoog filteren ?
Re: Project #2: Vloerstaander
Hi John,
Ik zocht een woofer die net als de 18cm revelator in om en nabij de 30 ltr redelijk diep gaat (l'Orfeo, Ekta) met de 18cm discovery kom ik niet uit de voeten. Ik zou de 10F ook kunnen vervangen door een van Wavecor ook met Nomex bekleding.......
Bandje? weet niet, spreekt mij niet zo aan, ben meer van de dome's....
Huib
Ik zocht een woofer die net als de 18cm revelator in om en nabij de 30 ltr redelijk diep gaat (l'Orfeo, Ekta) met de 18cm discovery kom ik niet uit de voeten. Ik zou de 10F ook kunnen vervangen door een van Wavecor ook met Nomex bekleding.......
Bandje? weet niet, spreekt mij niet zo aan, ben meer van de dome's....
Huib
Re: Project #2: Vloerstaander
Omdat de 10F al 'petit' is, is dat inderdaad iets om over na te denken.markbakk schreef:Met een 10F kun je ook naar een 20mm-dome of ringradiator kijken. De NE19-serie van Vifa/Peerless bijvoorbeeld. Kleine frontplaat, zodat je 'm mooi dicht tegen de 10F aan kunt plaatsen. Lijkt mij het meest voor de hand liggen.
Re: Project #2: Vloerstaander
Deze Gradient MDS08 past in ieder geval optisch. Qua prijs is dit bijna niet te verslaan en als echte diepe woof vertrouw ik hem ook wel. Ik weet wel niet als je twee in serie zet of het geluidsniveau past bij de mid.hsmeets schreef:Ik zocht een woofer die net als de 18cm revelator in om en nabij de 30 ltr redelijk diep gaat.......
Huib
https://www.intertechnik.de/Shop/Lautsp ... ,6803,4434
Re: Project #2: Vloerstaander
Zucht.....
Op de wavecor website staat bij het gekozen type: suspended
Op de wavecor website staat bij het gekozen type: suspended
Re: Project #2: Vloerstaander
De SB17 geen leuk alternatief?hsmeets schreef:Op de wavecor website staat bij het gekozen type: suspended
Re: Project #2: Vloerstaander
Hi Mark,
Ja op papier zekers, maar ik vind postings dat men toch wel sterk afwijkende T/S waarden meet als men zelf deze units nameet. Dat maakte mij wat kopschuw.
Huib
Ja op papier zekers, maar ik vind postings dat men toch wel sterk afwijkende T/S waarden meet als men zelf deze units nameet. Dat maakte mij wat kopschuw.
Huib
Re: Project #2: Vloerstaander
Da's jammer.hsmeets schreef:Zucht.....
Op de wavecor website staat bij het gekozen type: suspended
Ik ben zéér tevreden over die units.
De WF182BD04 staat je niet aan?
Re: Project #2: Vloerstaander
Welkom in de wereld van zelfbouwluidsprekers! Bij mij gaat de vlag uit als ik een chassis meet met TSP uit de datasheet. Ik heb hier oudere units liggen met een fs van ongeveer drie keer die uit de datasheet. En dan heb ik het over een degelijk Noors merk. Overigens zijn het nogal eens 'communicerende vaten', die TSP.hsmeets schreef:maar ik vind postings dat men toch wel sterk afwijkende T/S waarden meet als men zelf deze units nameet.
Re: Project #2: Vloerstaander
Hoi,
Het leuke aan de Wavecor ...02 was dat deze op een bepaalde manier lijkt op de Scan Speak 18W uit revelator serie (op basis van specsheet TS parameters gesimmed in WinISD).
Ja, toen ik zag dat de 02 er niet meer is heb ik ook naar de 04 gekeken, maar beide drivers verschillen toch wel behoorlijk. Even een quick&dirty sim (18W.., ...02 en ...04)
en
Misschien moet ik dit project toch heel anders aanvliegen en in stappen gaan opbouwen, evolutionair, eerst een tweeweg bouwen met de SS 18W en mooie tweeter, in een vloerstaande kast. Dat tzt omzetten naar een 2,5 weg of 3 weg. Vervolgens dat later weer omzetten in de volgende versie.
Als je de kast slim ontwerpt zou je de verschillende config's/stadia via enkel het wisselen van het klankbord (en filter aanpassingen) kunnen doorlopen....of modulair werken en monteren in een basis frame.
Huib
Huib
Het leuke aan de Wavecor ...02 was dat deze op een bepaalde manier lijkt op de Scan Speak 18W uit revelator serie (op basis van specsheet TS parameters gesimmed in WinISD).
Ja, toen ik zag dat de 02 er niet meer is heb ik ook naar de 04 gekeken, maar beide drivers verschillen toch wel behoorlijk. Even een quick&dirty sim (18W.., ...02 en ...04)
en
Misschien moet ik dit project toch heel anders aanvliegen en in stappen gaan opbouwen, evolutionair, eerst een tweeweg bouwen met de SS 18W en mooie tweeter, in een vloerstaande kast. Dat tzt omzetten naar een 2,5 weg of 3 weg. Vervolgens dat later weer omzetten in de volgende versie.
Als je de kast slim ontwerpt zou je de verschillende config's/stadia via enkel het wisselen van het klankbord (en filter aanpassingen) kunnen doorlopen....of modulair werken en monteren in een basis frame.
Huib
Huib
Re: Project #2: Vloerstaander
Modulair:
aan de andere kant natuurlijk ook een wand.
Alternatief zou kunnen zijn om uit staal een 15x15 centrale koker te maken aan de achterkant waar je de modules aan ophangt (uitsparing aan de achterkant van de kasten). De kolom gebruiken om alle kabel werk in te verstoppen. Voordeel is dat je ook qua kast breedte niet beperkt wordt door de breedte tussen de zijwanden van het rack.
Filter en of versterkers (bij actief) ook in het rack opnemen als module.
Je zou zo ook iets d'appolito achtigs kunnen maken, mits je de units natuurlijk voldoende dicht bij elkaar kunt plaatsen.
aan de andere kant natuurlijk ook een wand.
Alternatief zou kunnen zijn om uit staal een 15x15 centrale koker te maken aan de achterkant waar je de modules aan ophangt (uitsparing aan de achterkant van de kasten). De kolom gebruiken om alle kabel werk in te verstoppen. Voordeel is dat je ook qua kast breedte niet beperkt wordt door de breedte tussen de zijwanden van het rack.
Filter en of versterkers (bij actief) ook in het rack opnemen als module.
Je zou zo ook iets d'appolito achtigs kunnen maken, mits je de units natuurlijk voldoende dicht bij elkaar kunt plaatsen.
