Project #2: Vloerstaander
Moderator: Beheerdersteam
Re: Project #2: Vloerstaander
Mischien kun je nog op een andere manier meer vorm aan de kast geven, pas op creativiteit in de vroege morgen:
Re: Project #2: Vloerstaander
ja, zie tekeningmarkbakk schreef:Je kunt toch gewoon een kast voor een 2,5-weg bouwen in twee compartimenten (heeft m.i. toch wel de voorkeur) en het onderste compartiment leeg laten? Of vullen met zand. De Revelators hebben zo'n 30 liter nodig voor een mooie BR-afstemming. Zou je units gaan gebruiken die wat minder lucht nodig hebben kun je ook het bovenste compartiment nog bijvullen met een emmertje (droog!) zand.Verplaatsbare tussenschotten zijn m.i. een compromis: de kast wordt er minder stijf van.
Huib
Re: Project #2: Vloerstaander
Hoi John,John P schreef:Mischien kun je nog op een andere manier meer vorm aan de kast geven, pas op creativiteit in de vroege morgen:
Dank voor de suggestie maar ik ben niet zo van de organische vormen, ik ben rechtlijniger
Huib
Re: Project #2: Vloerstaander
[quote="hsmeets"Dank voor de suggestie maar ik ben niet zo van de organische vormen, ik ben rechtlijniger
Huib[/quote]
Ik was vroeger ook rechtlijnig maar toen kwam het buikje.
Ik was vroeger ook rechtlijnig maar toen kwam het buikje.
Re: Project #2: Vloerstaander
John P schreef:Ik was vroeger ook rechtlijnig maar toen kwam het buikje.
Re: Project #2: Vloerstaander
A la de reclame van Belvilla, daar is wat aan te doen.r.ladage schreef:John P schreef:Ik was vroeger ook rechtlijnig maar toen kwam het buikje.klinkt bekend
Re: Project #2: Vloerstaander
Variatie op een thema:
okay, okay, okay, een vleugje Ekta Grande en een snufje Avalon.
Huib
okay, okay, okay, een vleugje Ekta Grande en een snufje Avalon.
Huib
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Project #2: Vloerstaander
Mee eens. Of een deel van de top er af. Hier kloppen de verhoudingen niet helemaal naar mijn idee. Ook erg lastig om een facet te maken in zo'n hoek.rho schreef:Ik zou de drivers iets hoger in het front plaatsen.
Re: Project #2: Vloerstaander
Hi,
de kast is +- 1,20mtr hoog, tweeter/mid zitten nu op luisterhoogte. Indien kast lager dan moet deze breder of nog dieper (is al diep) worden om het volume te behouden.
Ja, dat facet boven de tweet is heftig, maar het heeft ook wel weer wat......
Een optie is ook om er een focal achtige opzet van te maken, dus "een halve maan gezicht". Dan wel geen losse units maar een baffle uit een stik, mogelijk dan ook tweeter en mid omdraaien.
Huib
de kast is +- 1,20mtr hoog, tweeter/mid zitten nu op luisterhoogte. Indien kast lager dan moet deze breder of nog dieper (is al diep) worden om het volume te behouden.
Ja, dat facet boven de tweet is heftig, maar het heeft ook wel weer wat......
Een optie is ook om er een focal achtige opzet van te maken, dus "een halve maan gezicht". Dan wel geen losse units maar een baffle uit een stik, mogelijk dan ook tweeter en mid omdraaien.
Huib
Re: Project #2: Vloerstaander
Ik ben het met je eens dat zijn hoge voorhoofd dit ontwerp zijn smoel geeft, het hoeft niet altijd gemiddeld te zijn. persoonlijk vind wel dat de overgang van front naar "doos" erg abrupt. Je gaat van een uitgesproken kristallijne vorm direct over naar een "saaie" doos. Ik zie twee strategieën om dit op te lossen:
1- Verzoen de vormen meer : geef de doos ook facetten en maak front en rest in een kleur.
2- Vergroot het verschil: maak de baffle breder als de kast en "wild" van vorm: je krijgt een doos met een deksel aan de voorkant.
Tot zo ver mijn morfologische redekaveling, doe er mee wat je wilt.
1- Verzoen de vormen meer : geef de doos ook facetten en maak front en rest in een kleur.
2- Vergroot het verschil: maak de baffle breder als de kast en "wild" van vorm: je krijgt een doos met een deksel aan de voorkant.
Tot zo ver mijn morfologische redekaveling, doe er mee wat je wilt.
Re: Project #2: Vloerstaander
Howdie,
Ja, het klankbord een overmaat geven van bv 2cm tov de kast is zeker een optie. Als ik het mij zo even voor de geest haal kan dat visueel goed uitpakken. Lost ook het 'probleem' op van de pasvorm tussen kast en klankbord
MarkBak schreef dat de 18cm revelator het goed doet in 30ltr. Als ik met de SS spreadsheet of WinISD aan de slag ga lijkt dat eerder 40ltr te moeten zijn bij een afstemming op 32hz.
Kijk ik echter naar een ontwerp als de Ekta en Ekta Grande van Troels of die van Zaphaudio dan ga je inderdaad meer richting de 30 a 34 liter.
In eerste instantie raar maar bij nadere betrachting snap ik wel waarom, het zit'm in de group delay die er nog iets vriendelijker uit ziet zonder heel veel in te leveren op de f3 van de box.
Okay, dat geeft wat meer ruimte om de kast zelf weer iets kleiner te maken.
Huib
Ja, het klankbord een overmaat geven van bv 2cm tov de kast is zeker een optie. Als ik het mij zo even voor de geest haal kan dat visueel goed uitpakken. Lost ook het 'probleem' op van de pasvorm tussen kast en klankbord
MarkBak schreef dat de 18cm revelator het goed doet in 30ltr. Als ik met de SS spreadsheet of WinISD aan de slag ga lijkt dat eerder 40ltr te moeten zijn bij een afstemming op 32hz.
Kijk ik echter naar een ontwerp als de Ekta en Ekta Grande van Troels of die van Zaphaudio dan ga je inderdaad meer richting de 30 a 34 liter.
In eerste instantie raar maar bij nadere betrachting snap ik wel waarom, het zit'm in de group delay die er nog iets vriendelijker uit ziet zonder heel veel in te leveren op de f3 van de box.
Okay, dat geeft wat meer ruimte om de kast zelf weer iets kleiner te maken.
Huib
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Project #2: Vloerstaander
Kijk daar dan even lang genoeg naar, dan zou ik het wel weten althanshsmeets schreef:Kijk ik echter naar een ontwerp als de Ekta en Ekta Grande van Troels of die van Zaphaudio dan ga je inderdaad meer richting de 30 a 34

Mjam!
Re: Project #2: Vloerstaander
+1wouter schreef:Mjam!
En dat is volgens mij ook nog een goed klinkend ontwerp van een top-DIY-ontwerper. Zit meer slimmigheid in dan je op het eerste gezicht denkt (neem de 2 BR-openingen boven- en onderin de kast). Was 'm een tijd geleden bijna zelf gaan bouwen, maar tsja, dat was me toch te weinig ambitieus. Hoewel, die kast is qua houtbewerking wel uitdagend.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Project #2: Vloerstaander
Tja, ik vind het dus een sublieme afwerking maar dat hoge voorhoofd van die Ekta vind ik echt niets. Het is niet in verhouding vind ik.
Re: Project #2: Vloerstaander
Hoe doet de 6.5 Magnesium Seas Excel? het in zo een kast?
Qua theoretische haalbare f3 ontlopen ze elkaar niet, revelator tegen excel. Zet je beide in een iets kleinere kast om de group delay wat te temmen lever je een paar hertz in op de F3. Op basis van de gepubliceerde FR grafiek lijkt de excel minder diep te gaan dan de Revelator, maar dat is een conclusie met vele slagen om de arm want in de praktijk zal je er waarschijnlijk niet veel van merken.
Zet je beide dus in een kleinere kast om de group delay nog een beetje te temmen dan lukt dat met de Revelator beter dan met de Excel. Maar dat lijkt zo alleen op het eerste oog: want als je de grafiek goed bekijkt zie dat rond de f3 voor beide de group delay in een kleinere kast identiek is. Bij de Excel loopt de GD op onder de f3 maar dan valt de output dermate af dat je dat waarschijnlijk nooit zult horen. Met de Excel kun je dus nog met een kleinere kast uit de voeten komen dan de Revelator. Vraag blijft: waar ligt de hoorbaarheid van de group-delay.
Oranje: Revelator in door WinISD default berekende afstemming (40ltr, 32hz)
Geel: Revelator in kleinere kast zoals in veel ontwerpen (32Ltr, 32Hz)
Groen: Excel in door WinISD default berekende afstemming (32ltr, 32hz)
Cyan: Excel in kleinere kast (25ltr, 32hz).
Huib
Qua theoretische haalbare f3 ontlopen ze elkaar niet, revelator tegen excel. Zet je beide in een iets kleinere kast om de group delay wat te temmen lever je een paar hertz in op de F3. Op basis van de gepubliceerde FR grafiek lijkt de excel minder diep te gaan dan de Revelator, maar dat is een conclusie met vele slagen om de arm want in de praktijk zal je er waarschijnlijk niet veel van merken.
Zet je beide dus in een kleinere kast om de group delay nog een beetje te temmen dan lukt dat met de Revelator beter dan met de Excel. Maar dat lijkt zo alleen op het eerste oog: want als je de grafiek goed bekijkt zie dat rond de f3 voor beide de group delay in een kleinere kast identiek is. Bij de Excel loopt de GD op onder de f3 maar dan valt de output dermate af dat je dat waarschijnlijk nooit zult horen. Met de Excel kun je dus nog met een kleinere kast uit de voeten komen dan de Revelator. Vraag blijft: waar ligt de hoorbaarheid van de group-delay.
Oranje: Revelator in door WinISD default berekende afstemming (40ltr, 32hz)
Geel: Revelator in kleinere kast zoals in veel ontwerpen (32Ltr, 32Hz)
Groen: Excel in door WinISD default berekende afstemming (32ltr, 32hz)
Cyan: Excel in kleinere kast (25ltr, 32hz).
Huib
Re: Project #2: Vloerstaander
Toch dat Avalon en Ekta Grande design eens loslaten, dat is eigenlijk toch al weer zooooo 2011
Nog niet helemaal wat het moet zijn, woofers iets omhoog? mid/hoog klankbord nog iets kleiner en woofer deel iets langer? Mid en Tweet omdraaien?
Omdat de kast dik 1,20mtr hoog is heb ik het klankbord geknikt, de hoek die het bovenste klankbord maakt is uitgericht op 90cm hoogte op 3mtr afstand. De tweet op een eigen klankbord werd mij visueel net iets te druk.
Huib
Nog niet helemaal wat het moet zijn, woofers iets omhoog? mid/hoog klankbord nog iets kleiner en woofer deel iets langer? Mid en Tweet omdraaien?
Omdat de kast dik 1,20mtr hoog is heb ik het klankbord geknikt, de hoek die het bovenste klankbord maakt is uitgericht op 90cm hoogte op 3mtr afstand. De tweet op een eigen klankbord werd mij visueel net iets te druk.
Huib
Re: Project #2: Vloerstaander
Je kunt beter de akoestische as van het systeem uitrichten op de luisterplek. Voor wat het waard is. Maar de 'optische' as uitrichten is uit akoestisch oogpunt niet zinvol.hsmeets schreef:de hoek die het bovenste klankbord maakt is uitgericht op 90cm hoogte op 3mtr afstand.
Re: Project #2: Vloerstaander
Ik vind dit anders wel een mooi ontwerp.
Het is misschien wel moeilijk om de akoestische as mooi op 90cm te krijgen op 3m afstand als je passief zou filteren. Maar daar zijn hier mensen op het forum die daar een meer betrouwbare uitspraak over kunnen doen.
Het is misschien wel moeilijk om de akoestische as mooi op 90cm te krijgen op 3m afstand als je passief zou filteren. Maar daar zijn hier mensen op het forum die daar een meer betrouwbare uitspraak over kunnen doen.
Re: Project #2: Vloerstaander
Nou ja, eerlijk gezegd vind ik dit dus wel een geslaagd ontwerp, niet veel aan veranderen zou ik zo zeggen...
Re: Project #2: Vloerstaander
Noch ein wenig Feinschliff, oftetwel nog wat detail aanpassingen. Kastvorm nog wat aangepast om het wat minder weus te maken en wat maar 'diesaign' mee te geven 
Br poort aan de achterkant of de twee woofers iets omhoog en de poort er onder?
Huib
Br poort aan de achterkant of de twee woofers iets omhoog en de poort er onder?
Huib
Re: Project #2: Vloerstaander
Toch even met woofers iets omhoog (rechts
voor wie het niet ziet) , maar de BR blijft aan de achterkant...
Ik moet zeggen dat met die woofers iets omhoog mij nog beter bevalt.
En als ik de mid en tweet op klassieke manier plaats oogt dat ook beter, de top wordt minder zwaar.
Zo, nu moet ik gaan afronden, vriend die wat verder weg woont komt op bezoek met zijn ega en die goeie gast heeft mij wat engelenhaar geregeld via waar hij vroeger werkte en nu pensioenada is. Dus tracteer ik hem, caprese voorgerecht, lasagne en vervolgens tiramisu, allemaal zelf gemaakt en nee, ik heb geen italiaanse pedigree
Huib
Ik moet zeggen dat met die woofers iets omhoog mij nog beter bevalt.
En als ik de mid en tweet op klassieke manier plaats oogt dat ook beter, de top wordt minder zwaar.
Zo, nu moet ik gaan afronden, vriend die wat verder weg woont komt op bezoek met zijn ega en die goeie gast heeft mij wat engelenhaar geregeld via waar hij vroeger werkte en nu pensioenada is. Dus tracteer ik hem, caprese voorgerecht, lasagne en vervolgens tiramisu, allemaal zelf gemaakt en nee, ik heb geen italiaanse pedigree
Huib
Re: Project #2: Vloerstaander
Ik vind het met de tweeter onderaan mooier.
Je zou dan de tweeter en de mid iets kunnen laten zakken.
Je zou dan de tweeter en de mid iets kunnen laten zakken.
Re: Project #2: Vloerstaander
Hoe hoog was het systeem ook al weer? Als de MT op oorhoogte zit. Positie van de HT maakt dan minder uit. Hou de baffle van de MT/HT maar gewoon verticaal.
