driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren etc...
Moderator: Beheerdersteam
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et
En een kolomboor met een paar duizend Watt 
Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et
En dan wil jij vast een vierkanteLeeuwarden schreef:Een 30cm gatenzaag
Er was hier ooit een leuk Youtube filmpje gepost hoe je dat doet. Het principe is simpel: Teken een cirkel met een passer op een plankje en zaag dan dat plankje ongeveer op maat. Dan een spijker in het midden er door heen wat je op een ander plankje spijkert. Dat onderste plankje zet je dan vast met een paar lijmklemmen op de zaagtafel, dan draai je het bovenste plankje langs de cirkelzaag.
Bij het snijden van de rubber ringen heb je die spijker ook nodig. Eerst de buitenrand en dan met een kleinere cirkel de binnenrand. Zo krijg je een mooie concentrische ring. Doe je het andersom heb je geen center meer in het midden van het rubber om de spijker doorheen te steken... Ik gebruik meestal zo'n Xilite hobby mesje, werkt wat makkelijker en nauwkeuriger dan een Stanley mes.
Voor de bevestigingsgaten gebruik ik zo'n leer/papier gaatjestang, ook wel revolvertang genoemd:
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et
Ha! Je doet het echt met een cikelzaag! Cool!
Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et
Ha Jan, hier is dat filmpje:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Wxbzrf4z_cg[/youtube]
Die meneer doet het nog geavanceerder en eigenlijk ook wel makkelijker dan ik het doe
Maar ik heb ook niet zo'n zaagplank. Moet ik voor de volgende keer toch maar eens maken.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Wxbzrf4z_cg[/youtube]
Die meneer doet het nog geavanceerder en eigenlijk ook wel makkelijker dan ik het doe
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et
Ja, dat werkt inderdaad. Wist ik eigenlijk ook wel. Ik denk dat ik zelf eerder een bovenfrees zou pakken...
Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et
Is geweldig, zo'n zaagplank. Die van mij heeft een groter blok aan het einde (kant waar je staat, zeg maar). Die is precies haaks op de zaagsnede. Plank hout erop en door de zaag: steeds een perfect haakse snede. Het grotere blok zorgt ervoor dat ik niet het te zagen stuk hout vast hoef te houden: altijd twee handen op het stopblok, ruim links en rechts van de snede. Geen vingers aan het hout dat door het zaagblad gaat. Zo hou je je kostbare ledematen ver weg van het verderfelijke zaagblad. Want het blijven doodenge dingen.Pjotr schreef:Maar ik heb ook niet zo'n zaagplank. Moet ik voor de volgende keer toch maar eens maken.
Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et
Ha Anton,
Ik heb wel zoiets maar dan anders: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 4#p1452594
Werkt op zich prima om haaks te zagen maar zo'n plank die helemaal over de zaag loopt met een blok er op is toch ook wel handig. En voor de veiligheid heb ik een voetschakelaar die terugveert, dus als ik hem loslaat stopt de zaag.
Ik heb wel zoiets maar dan anders: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 4#p1452594
Werkt op zich prima om haaks te zagen maar zo'n plank die helemaal over de zaag loopt met een blok er op is toch ook wel handig. En voor de veiligheid heb ik een voetschakelaar die terugveert, dus als ik hem loslaat stopt de zaag.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3259
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et
tis gewoon een soort dichtband inderdaad. Beetje foamig, gesloten celstructuur.Leeuwarden schreef:Is dat Monacor spul gewoon een soort tochtstrip-spul? (hoe heet dat ook alweer... schuimplastic, wat ook in stoelen zit e.d.)
- Lars Oosterveen
- Berichten: 89
- Lid geworden op: wo 26 okt 2011, 9:06
- Locatie: de Wijk
- Contacteer:
Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et
SSassen schreef:http://www.rigometaal.nlLeeuwarden schreef:En waar haal je die Sander?
Alleen niet goedkoop, voor 250 stuks M4x12 (ja, ik ben heel wat van plan) betaalde ik 101,75 euro.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Gediplomeerd kabelfluisteraar
Ik ben er bijna aan toe, dus bij deze maar even een oud topic omhoog rammen......
Voor de set die ik aan het maken ben moet ik er 12x2=24 hebben, maar dan ga ik er geen 250 aanschaffen.
Kan ik er van iemand een paar overnemen?
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3259
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et
Hoi Lars,
even voor jouw info: forumlid "ssassen" zit tegenwoordig op http://audioforum.nl/
Door een voorvalletje hier post hij hier niet meer.
Je kunt hem gerust via dat forum een mailtje sturen, min ervaring is dat hij altijd wel behulpzaam is. Of hij je aan moertjes kan helpen weet ik niet maar misschien weet hij wel hoe je er kan komen.
sucses!
even voor jouw info: forumlid "ssassen" zit tegenwoordig op http://audioforum.nl/
Door een voorvalletje hier post hij hier niet meer.
Je kunt hem gerust via dat forum een mailtje sturen, min ervaring is dat hij altijd wel behulpzaam is. Of hij je aan moertjes kan helpen weet ik niet maar misschien weet hij wel hoe je er kan komen.
sucses!
Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et
Bij http://www.rvspaleis.nl heb je 24 stuks rvs tussen de €2,50 - €3,50 (afhankelijk van de soort schroef)
- Lars Oosterveen
- Berichten: 89
- Lid geworden op: wo 26 okt 2011, 9:06
- Locatie: de Wijk
- Contacteer:
Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et
Hoe heten die dingen daar?
Ik kan ze niet vinden op de site.
Ik kan ze niet vinden op de site.
Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et
Jammer dat ik deze in NL nog niet ben tegengekomen: http://www.rockler.com/product.cfm?page=2349
Misschien wat duurder dan normale inslagmoeren, maar deze kunnen na bevestiging niet meer uit het hout worden gedrukt.
Misschien wat duurder dan normale inslagmoeren, maar deze kunnen na bevestiging niet meer uit het hout worden gedrukt.
Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et
Heb je dat zelf geprobeerd? Die haakjes lijken mij niet dusdanig dat je ze niet meer uit het hout zou kunnen krijgen. Heb je toch ook epoxylijm voor nodig als je dat zou willen.Bean schreef:Misschien wat duurder dan normale inslagmoeren, maar deze kunnen na bevestiging niet meer uit het hout worden gedrukt.
Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et
Het ligt er natuurlijk ook aan in wat voor hout je dat gebruikt, spaanplaat en MDF zal het niet veel uitmaken, denk ik.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et
het gaat niet om de haakjes, maar dat je het deel dat aan de binnenkant zit wat omkrult:
Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et
Ja op die fiets, lijkt mij nou niet echt prettig om daar je speakers tegenaan te schroeven. Daar ging ik niet van uit.Henkjan schreef:het gaat niet om de haakjes, maar dat je het deel dat aan de binnenkant zit wat omkrult:
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et
Inderdaad niet ideaal om een chassis zo vlak mogelijk tegen de baffle te monteren. Ook niet als je een verzinking aanbrengt, voordat iemand dat roept, want dan trek je weer het chassis krom. Voor andere toepassingen kan ik me voorstellen dat die moeren wel handig kunnen zijn.
Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et
Je kunt de gaatjes in het hout natuurlijk wel iets verzinken en de moeren precies op lengte vijlen zodat ze niet meer uitsteken. Dan trek je ze nog steeds wel vast met een klein kraagje. Maar dat is dan weer zo'n gedoe.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et
Ook dat, maar mogelijk is het zelfs moeite voor niets. Al eens een chassis horen resoneren dat nét niet helemaal vlak is aangetrokken? Ik vrees dat je dat risico loopt als het hout gaat werken en die moer met kraag niet.
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et
Wat doen jullie toch moeilijk.
Gewoon twee schroefjes (3 x 15 ) langs de inslagmoeren in het hout schroeven.
Er zijn bij mij nog nooit inslagmoeren losgekomen. (zie ook één pagina terug)
Paul.
Gewoon twee schroefjes (3 x 15 ) langs de inslagmoeren in het hout schroeven.
Er zijn bij mij nog nooit inslagmoeren losgekomen. (zie ook één pagina terug)
Paul.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et
dat is de simpelste oplossing, maar erg lastig uit te voeren voor de gevallen waar je de moeren er pas in zet als de kast al in elkaar zit
Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et
De discussie is m.i. wat academisch. Inslagmoeren zijn vooral nuttig als je verwacht de unit in kwestie nog minstens vijf maal los te gaan halen en weer vast te zetten (bij MDF, triplex houdt het nog wel wat langer vol). Anders kun je net zo goed schroeven gebruiken. En dat geldt m.i. voor het gros der zelfbouwers.

