Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Complete sets, maar ook bijvoorbeeld hifi-meubels

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door hannesie »

knuisje schreef:
Klinkt het mid/hoog ook goed?
:D
Ja hoor, ook prima, maar ik wist al hoe goed klinkt met die Rapide.
De opzet met die Blanda schalen en de Daytons erin waren een nog onbekend fenomeen.

Blanda schaal 36 cm (Ikea)+ Dayton SD215 8-8 DVC = 9 liter met Linkwitz LT. :rock:

Vandaar dat ik juist in die hoek de meeste zorg had.
Ik heb de situatie nu ook op de digitale uitgang van mijn settopbox van de IPTV aangesloten.
Nu heb ik dus 2x SP/DIF in gebruik, en hoorde toen ik even doorschakelde dat er op de optische ingang wat op overspraak lijkende effecten heb.
Later ging ik even zoeken en was het weer weg.

Nu even gespeeld met de afstanden, delay dus.
Ilk ben eigenlijk wel benieuwd of het van belang is dat je de grotere afstand in de totale breedte ook moet compenseren.
Dat soort informatie is mij onbekend.
Zoals cobaltjeh al zei, het is wel leuk spelen met de mogelijkheden.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door knuisje »

hannesie schreef:
Nu even gespeeld met de afstanden, delay dus.
Ilk ben eigenlijk wel benieuwd of het van belang is dat je de grotere afstand in de totale breedte ook moet compenseren.
Dat soort informatie is mij onbekend.
Volgens mij moet je met een rolmaat de afstand van de woofers en de afstand van het mid/hoog tot je luisterplek opmeten. Het verschil is dan je delay die je moet instellen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door hannesie »

Maar eens opgemeten dan.
Delay.png
En dan eens in gaan voeren en het resultaat beluisteren. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door Rizzo »

Hoi Hans,

Top dat je het uitendelijk toch aan het spelen hebt gekregen! Ziet er gaaf uit zo, die blanda's. Volgens mij is de manier van Knuisje inderdaad de juiste. Het gaat om het verschil in afstand van de speakers tot de luisterplek. (Je zou zelfs het afstands verschil tussen de Rapides nog kunnen corrigeren, alhoewel het me niet nodig lijkt)

Onlangs zag ik op het internet iemand die doormiddel van impuls metingen het tijdsverschil vaststelde en dat in de minidsp invoerde. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd (cornerwoofers zijn nog niet af maar het vordert gestaag), misschien dat je er iets aan hebt.

Ben benieuwd naar je vorderingen!
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door cobaltjeh »

Inderdaad aan de hand van het verschil in afstand, kan je het aantal ms berekenen en invoeren in de minidsp.

Exacte berekening weet ik alleen niet uit mijn hoofd.
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door Rizzo »

De minidsp software (ik heb de 2.1 advanced) rekent hij automatisch de ms om in cm. Gemak dient de mens!
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door hannesie »

Delay.png
Ik zie bij mij dus ook de afstand bij de ms staan. :mrgreen:
Ik zie dus nu dat het 3.36 en 2.76 ms zijn.
Net even weer wat gespeeld, het lijkt dat voor wat betreft de fase nog verder moet neuzen, lijkt dat het beter kan in het effect bij de Cd van Roger Waters Too Much Rope.
Duidelijk lijkt het links ook wat wolliger gaat klinken, dat kan door de hoeveelheid demping van de gordijnen aan die kant.
Het laag gaat echt diep, zeker voor zo een klein subje. :rock: :rock:
Rizzo schreef:
Onlangs zag ik op het internet iemand die doormiddel van impuls metingen het tijdsverschil vaststelde en dat in de minidsp invoerde. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd (cornerwoofers zijn nog niet af maar het vordert gestaag), misschien dat je er iets aan hebt.

Ben benieuwd naar je vorderingen!
Daar ben ik best benieuwd naar, dat lijkt het mij helemaal wat makkelijker instellen. :kwijl:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door knuisje »

Je delayed toch wel de tweeter en niet de woofer? :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door hannesie »

knuisje schreef:
Je delayed toch wel de tweeter en niet de woofer? :mrgreen:
Ja meester. :lol:
Echt leuk, je hebt dat toen gehoord met het laag uit de grote jongens, zo gek extreem stevig is het niet, maar wel echt mooi laag nu, weer wat bijgeschaafd. :rock:

Vanmiddag ook even flink wat orgel e.d. geluisterd.
Die kleine schalen. :shock:, worden orgelpijpen.
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door Rizzo »

Hoi Hans,

Wat voor cross-over heb je nu ingesteld tussen de Rapides en de Blanda's?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door hannesie »

Sinds vanmiddag op 300 Hz.
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door Rizzo »

Wat voor soort cross-over heb je gebruikt? LR 4e orde?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door hannesie »

Plaatjes gaat ook wel goed toch?
lr.PNG
en de LT
LT.PNG
Edit: even verbeterd. :mrgreen:
Het staat er niet helemaal op door het beperkte schermpje (resolutie)van mijn Netbookje
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door Rizzo »

Perfecto! (wel snel weer inpluggen, je batterij is bijna leeg :mrgreen: )

Mijn vraag kwam eigenlijk doordat je schreef dat het fase gedrag net niet helemaal leek te kloppen. Ik heb nog een hele hoop te leren, maar ik las onlangs dat een 4e orde LR geen fase verschuiving kent (eigenlijk een hele 360). Ik ben dus benieuwd of je het verschil hoort tussen LR 24db/oct en LR48db/oct. Wat het fase effect is van de 48db/oct is mij nog onbekend trouwens.... :oops:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door hannesie »

Nu snap ik inderdaad de vraag en de twijfel.

Met het Q-sound effect van Roger Waters heb je snel in de gaten of de afstelling van de set goed is, tenminste ik meen dat dat zo is mede door het fase effect waar zij mee werken.

Als ik dus de effecten van dat Q-sound niet goed ervaar vermoed ik zomaar dat het daar mogelijk aan kan liggen. :?
Als dat niet zo is, horen we het snel genoeg.
Het is wel lekker dat je de PC er aan knoopt, en schuiven met de handel/knoppen. :D
delay.PNG
Laatst gewijzigd door hannesie op ma 09 jan 2012, 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door Rizzo »

Dat is het geweldige van de minidsp! Ideaal om eens lekker snel en ongestoord te experimenteren (alleen die volumeregeling....brrrr....).

Als een kant dof klinkt kan het ook zijn dat het laag aan die kant harder/anders is dan de andere kant. Als live geluidsman haal ik vaker laag weg dan er hoog bij te schroeven. Klinkt voor mij beter.

Staan jouw blanda's trouwens op een gelijke afstand in de hoeken? Ik ben benieuwd hoe de metingen links zijn ten opzichte van rechts.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door hannesie »

Ik weet niet of jij ons interieur nog in je hoofd hebt, maar aan de rechterzijde is een kast aan de wand gezet en heeft wel ruimte onderdoor, maar kaatst ook tegen de kastwand.
De linkerzijde is dan ook wel beperkt door de plantenbakken als obstakel, maar er zijn ook meer dempingsmaterialen (gordijnen) :oops:

Meten heb ik nog niet gedaan, gaat wel weer gebeuren, ben even aan het studeren met Holmimpulse en een video met DSP.

Misschien krijg ik dan een beter idee wat ik het beste kan doen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door hannesie »

Met de eerste metingen na wat uitproberen e.d. toch wel duidelijke verschillen.
Meting op de luisterplaats.

HolmImpulse werkt in eerste instantie met een sweep, nu zag ik gisteren dat ik ook kan meten met MLS, of dat verschil kan maken weet ik nog niet.
Meting HolmImpulse.
BR holm.png
en dan Arta, beide op dezelfde plaats gemeten, alleen heb ik bij Arta het MLS signaal gebruikt, verder geen wijzigingen in de opstelling.
RB.PNG
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door knuisje »

Ik denk dat je de gating moet instellen Hans?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door hannesie »

knuisje schreef:
Ik denk dat je de gating moet instellen Hans?
Dat heb ik wel gedaan maar het lijkt dat het niet het juiste tijdsvenster is, ik zie dat bij de Holmimpulse het staat op 3000 Hz.
Bij Arta geef ik het aan, en waarschijnlijk door de lage frequentie, die je ook meet, waarschijnlijk te kort genomen.
Ik moet meer leren over dit fenomeen, dat is wel duidelijk. :oops:
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door cobaltjeh »

hannesie schreef:
Ik moet meer leren over dit fenomeen, dat is wel duidelijk. :oops:
Heel dit meet verhaal gaat mij al te ver :oops:, waar zijn meet cursussen te vinden? :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door hannesie »

Omdat er nu wel een beetje meer druk op komt te staan(Almelo), ben ik even wat aan het stoeien geweest, aanpassing gedaan en gemonteerd voor de nu gebruikte ongebalanceerde uitgang.
De gebalanceerde uitgangen liggen nu binnen in de kast en die heb ik nu vervangen door een plaatje aluminium van 6x3 cm. :)
Naamloos-1.jpg
Past mooi voor zo lang het duurt.

Volgende week eens even een gaatje maken in het front met een goede kolomboor voor de IR sensor.

En eens even de Cornersub Blanda gemeten met alleen het laag signaal.
De DSP werking is nu dus wel goed zichtbaar en de vorm van de schaal lijkt alleen maar positief uit ten vallen.
Blanda alleen.PNG
Nu de Burst Decay. :mrgreen:
Blanda BD1.PNG
Het totaal nog even met HolmImpulse met de verschillende meetsignalen,Chirp/Sweep/MLS.
Holmimpulse.PNG
Ik ben er nog niet uit of ik de bedieningsknop op de voorkant wil of aan de zijkant. :oops:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door hannesie »

Kom ik er vanavond achter, dat wat bij de oude HK-Dac het signaal verkeerd was, de nieuwere die er nu in zit dat duidelijk niet heeft. :mrgreen:

Ik vond het een wat vreemd effect wat ik hoorde, en toen ik met een controle nummer testCD met fase/ links/ rechts e.d. tot de conclusie kwam dat deze dat niet heeft op de analoge uitgang. :lol: :lol:
Kon ik weer gaan solderen. :-#
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door knuisje »

Dus omdat het nu goed is moet je solderen? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door Pjotr »

Volgens mij heeft ie het expres verkeerd om gedaan :mrgreen: Als excuus om zijn superduper soldeerbout weer eens op te stoken :lol: :lol: :lol:
Plaats reactie