Visaton filters
Moderator: Beheerdersteam
Visaton filters
Ik zie bij de Visaton kitjes, zeker bij de goedkopere, dat de frequentierespons niet vlak is (bijv. bij Aria Light). Is dit om de speaker beter te laten klinken of heeft het een andere reden (rendement, ...)?
De units en de prijs. De units, omdat de units in de goedkopere pakketten niet van topkwaliteit zijn en van zichzelf al een minder goede respons hebben. De prijs omdat met een duur filter geen enkele pakket voor een laag budget beschikbaar is. Goedkope units zijn leuk, maar dan moet er geen filter bijkomen wat 3x zo duur is.
Groeten Mark
Groeten Mark
Ik lees wel eens mee op 't Visaton forum en heb de indruk gekregen dat ze geregeld aangeven een box op gehoor af te stemmen en dus niet per se lineair. Daarnaast worden de kleinere en goedkopere boxjes vaak afgestemd om voor de muur geplaatst te worden of om een lekkere "pop sound" te geven met volle bassen en hoge tonen. Zelf heb ik ooit een setje gebouwd dat lijkt op de Center 80, maar met een aangepast filter om het mid-hoog wat te temmen. De bas is echter niet om aan te horen en van het type 100-200 Hz boembas, dus in dat geval is de kastafstemming en de baffle-step correctie niet ideaal.
De duurdere laten bijna allemaal een lineaalvlakke response zien.
Overigens denk ik dat de Aria light niet het beste is dat je voor het geld kunt bouwen. Bij dergelijk goedkope speakers is het moeilijk om tegen de massaproducenten op te concurreren. Als je het dan tóch wilt proberen, neem dan drivers met een heel vlak verloop. Zoals hierboven al aangegeven vormt een stijl filter met hier en daar wat correcties een significant aandeel aan de totaalprijs van een budgetspeaker. 'Kies vlakke drivers' is daarom het devies. Voor ongeveer het zelfde geld zou ik kijken naar de Peerless SDS met een goedkope Vifa 25 mm ofzo.
Overigens denk ik dat de Aria light niet het beste is dat je voor het geld kunt bouwen. Bij dergelijk goedkope speakers is het moeilijk om tegen de massaproducenten op te concurreren. Als je het dan tóch wilt proberen, neem dan drivers met een heel vlak verloop. Zoals hierboven al aangegeven vormt een stijl filter met hier en daar wat correcties een significant aandeel aan de totaalprijs van een budgetspeaker. 'Kies vlakke drivers' is daarom het devies. Voor ongeveer het zelfde geld zou ik kijken naar de Peerless SDS met een goedkope Vifa 25 mm ofzo.
Het woofertje heeft wat issues. De tweeter is uitstekend.
Woofer response

Vanaf 1.5 khz komen de resonanties al in. De gemiddelde gevoeligheid tussen 1.5 khz en 10 khz is echter niet lager dan onder 1.5 khz. Dat betekent dus eigenlijk dat je stijl moet filteren om er geen last van te hebben.
Tweeter response

De tweeter meet als een plaatje. Persoonlijk zou ik het haast zonde vinden als je zo'n mooie tweeter combineert met een matig presterend woofertje als de W100. Ik zou voor de SDS 5.5" gaan.
Woofer response

Vanaf 1.5 khz komen de resonanties al in. De gemiddelde gevoeligheid tussen 1.5 khz en 10 khz is echter niet lager dan onder 1.5 khz. Dat betekent dus eigenlijk dat je stijl moet filteren om er geen last van te hebben.
Tweeter response

De tweeter meet als een plaatje. Persoonlijk zou ik het haast zonde vinden als je zo'n mooie tweeter combineert met een matig presterend woofertje als de W100. Ik zou voor de SDS 5.5" gaan.
Als ik allebei die filters simuleer krijg ik een veel te sterk hoog (komt misschien door de lage gevoeligheid van de KE25SC vergeleken met de G20SC)Ronkel schreef:Zie voor een filter met deze twee drivers deze post op het Visaton Forum, de behuizing staat hier beschreven.
Ik heb net een van m'n zuiltjes verzaagd tot twee kasten van 32.4*20*20 cm (geeft 7,7L bruto, ik weet niet of het de definitieve kasten worden). Volgens Boxsim krijg ik dan met het filter van de VIB130TL de onderste respons. Wat mij opvalt, is dat volgens de simulatie de speaker boven de 10kHz veel zachter zal weergeven dan de VIB130TL.

(boven VIB130TL, onder de Boxsim simulatie)
Klopt, o.a. het winnende ontwerp, mijn Visaton Vocale! KLIKMartijn M schreef:Is met deze combi vorig jaar ook niet een lezerswedstrijd in de hobby hifi geweest? Daar stond een aantal leuke ontwerpen bij!
Helaas voor Vuurkat is het filter hiervan niet één op één te gebruiken in het formaat kast dat hij aangeeft (totaal verkeerde bafflestep-compensatie).
Dat filter voor die 'direkt-strahler geeft inderdaad geen fraaie respons.... Maar ik heb het idee dat die daar ook niet voor is bedoeld. Het is volgens mij een effect luidspreker voor een surround installatie. Geen idee waarom die geen rechte respons zou mogen hebben, maar goed.Vuurkat schreef:Als ik allebei die filters simuleer krijg ik een veel te sterk hoog (komt misschien door de lage gevoeligheid van de KE25SC vergeleken met de G20SC).
Het filter voor de VIB130TL voor het formaat kast dat je aangeeft (frontaal: 32,4x20cm) geeft al een veel beter beeld (zoals je zelf al simuleert). Wel vreemd dat je op zo'n groot verschil komt.... Als ik hetzelfde in BoxSim simuleer dan ziet het er vrijwel hetzelfde uit.Vuurkat schreef:Ik heb net een van m'n zuiltjes verzaagd tot twee kasten van 32.4*20*20 cm (geeft 7,7L bruto, ik weet niet of het de definitieve kasten worden). Volgens Boxsim krijg ik dan met het filter van de VIB130TL de onderste respons. Wat mij opvalt, is dat volgens de simulatie de speaker boven de 10kHz veel zachter zal weergeven dan de VIB130TL.
Met een kleine aanpassing van het VIB filter kom ik trouwens op onderstaande respons. Die dip bij 4-5kHz krijg je met het filter niet weg, dat is het resultaat van de bafflestep van de kast van 34x20. Een iets bredere kast kan dit verhelpen (bv. 6 cm breder).
- Bijlagen
-
- Vib-filter in 7,7 liter gesloten kast - Aangepast filter.zip
- BoxSim file
- (25.92 KiB) 139 keer gedownload
Dit komt waarschijnlijk doordat de membraanresonantie van de AL 130 niet goed gesimuleerd wordt, die geeft in de simulatie namelijk interferentie met de tweeter. Boxsim gaat uit van een ideaal zuigergedrag van het membraan. Voor frequenties boven ca. 4-8 kHz gaat dat niet op bij de AL 130, en waarschijnlijk ook niet voor die G 20 SC want dat is een softdome. De interferentie die in de simulatie te zien is, is waarschijnlijk in de praktijk niet zo aanwezig (of meet niet zo).Vuurkat schreef:Wat mij opvalt, is dat volgens de simulatie de speaker boven de 10kHz veel zachter zal weergeven dan de VIB130TL.
Hoe dan ook, met Boxsim kom je een eind met filters, maar in de praktijk is het toch vaak net wat anders.
Martijn, bedankt voor de complimenten. Mijn luidsprekers hadden inderdaad de meest vlakke respons.Martijn M schreef:Bean, complimenten met je speaker! Heel mooi (de jouwe had ook de vlakste response in de meetruimte dacht ik, toch?). Ik zal die HH nog weer 's opsnuffelen.
Naar wat ik me kan herinneren stond er ook een speaker met een breed baffle in. Die leek me ook heel mooi, ook qua off-axisgedrag.
De Prisma's (die met brede baffle) waren inderdaad ook interessant. Een beter afstraalgedrag / rondstraalgedrag dankzij de brede baffle vond ik echter niet opvallend. Deze werden overigens derde, maar qua geluid vond ik ze beter dan de nr. 2. Ze hebben waarschijnlijk verloren door de wat grove afwerking. Daarin was nr. 2 wel errrrug goed
Bij het naast elkaar (of na elkaar) horen van de drie verschillende luidsprekers bij Visaton was trouwens goed te horen wat een kast+filter voor invloed heeft op de uiteindelijke klank. Een groot verschil
De simulaties van BoxSim zijn voor deze twee units behoorlijk goed. De resonanties van de AL130 geven daadwerkelijk problemen als deze niet voldoende worden weggefilterd.Ronkel schreef:Dit komt waarschijnlijk doordat de membraanresonantie van de AL 130 niet goed gesimuleerd wordt
De verschillen tussen de meting van de VIB en de simulatie van Vuurkat zijn voor mij niet te verklaren door een slechte simulatie. Vuurkat, kun je misschien je BoxSim-simulatie zippen en posten? Dan kunnen we er eens naar kijken.
Die Vocale ziet er inderdaad erg mooi uit.
Heeft het zin om de zijkanten van de baffle af te schuinen (45 graden)?
Edit: er zitten nu facetten aan van 2 cm (nog niet in de simulatie).
Heeft het zin om de zijkanten van de baffle af te schuinen (45 graden)?
Zie attachment.Bean schreef:Vuurkat, kun je misschien je BoxSim-simulatie zippen en posten? Dan kunnen we er eens naar kijken.
Edit: er zitten nu facetten aan van 2 cm (nog niet in de simulatie).
- Bijlagen
-
- simulatie AL130 met G20SC.zip
- Simulatie
- (26.03 KiB) 140 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Vuurkat op za 24 jan 2009, 17:01, 3 keer totaal gewijzigd.
Ja, in de BoxSim file die ik heb gepost heb ik rekening gehouden met een 3cm afschuining. (hoe groter hoe beter).Vuurkat schreef:Die Vocale ziet er inderdaad erg mooi uit.
Heeft het zin om de zijkanten van de baffle af te schuinen (45 graden)?
Ik zal er morgen eens naar kijken.Vuurkat schreef:Zie attachment.Bean schreef:Vuurkat, kun je misschien je BoxSim-simulatie zippen en posten? Dan kunnen we er eens naar kijken.
hoi vuurkat
weet niet hoeveel w100s jes je hebt gekocht maar misschien dat ik ze anders kan overnemen kan er totaal 6 gebruiken en eventueel ook die g20sc kan ik 3 keer gebruiken.
heb namelijk al fronts gebouwd op basis van de vox200 light en wil nu met dezelfde drivers een center en surround gaan bouwen.
weet niet hoeveel w100s jes je hebt gekocht maar misschien dat ik ze anders kan overnemen kan er totaal 6 gebruiken en eventueel ook die g20sc kan ik 3 keer gebruiken.
heb namelijk al fronts gebouwd op basis van de vox200 light en wil nu met dezelfde drivers een center en surround gaan bouwen.
Je hebt een PB.
Ik heb net even met Boxsim wat geprobeerd, het VIB-filter geeft samen met een 220nF C over de grote spoel en facetten van 2 cm een erg vlakke respons (80 - 20.000Hz binnen 1,5dB). Met het filter van Bean loopt het hoog ietsjes op, ik denk dat ik iets tussen het filter van Bean en van de VIB neem voor het hoog.
Ik heb net even met Boxsim wat geprobeerd, het VIB-filter geeft samen met een 220nF C over de grote spoel en facetten van 2 cm een erg vlakke respons (80 - 20.000Hz binnen 1,5dB). Met het filter van Bean loopt het hoog ietsjes op, ik denk dat ik iets tussen het filter van Bean en van de VIB neem voor het hoog.
