MiniDsp 2x8 Project.

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

cobaltjeh

Re: MiniDsp 2x8 Project.

Bericht door cobaltjeh »

Dus nu de grote vraag kan ik het i2s signaal muten door het naar massa te zetten?
knuisje

Bericht door knuisje »

Lijkt mij nogal een paardenmiddel. =;
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

knuisje schreef:
Lijkt mij nogal een paardenmiddel. =;
Hmm, het stomme is gewoon zodra ik maar 1 kabel aan die pennen hang, dan heb ik meteen een antenne. Dat is iedere keer het hele probleem bij de minidigi.
Ze zouden gewoon zelf intern moeten schakelen, en met een stuurlijntje werken. Dan zou je al deze storingsproblemen niet hebben.

Maar misschien heb jij nog een ander idee?
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Dit lijkt te werken:
P1050142.jpg

De kabels met zwarte krimpkous zijn de signalen, die met rood de ingang van de minidsp. Zolang deze kabels niet langs elkaar lopen lijkt de storing weg. De ontstorings-blokken doen niet veel maar houden de kabels nu uit elkaar. :)

Het lijkt er dus op dat je echt haast afgeschermde kabel moet gebruiken. Of ze zo naast elkaar leggen dat ze geen storing kunnen overbrengen.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Die dunne coaxiaal kabel die ik had, en dan de mantel aan aarde hangen, zou dat een idee zijn??
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

hannesie schreef:
Die dunne coaxiaal kabel die ik had, en dan de mantel aan aarde hangen, zou dat een idee zijn??
Zou een optie kunnen zijn, ik kan ook de mantel slopen van een andere kabel, en deze netjes met krimpkous bevestigen.
Had jij niet vergelijkbare problemen tijdens het aansluiten van jouw minidigi bordje?
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Zo specifiek als jij nu tot in de details gaat ben ik niet aan toe gekomen.
Maar ik herken er zeker wel punten uit, en heb ook geconstateerd dat een goede verbinding wel belangrijk was.
Zoals jij nu de problemen omschrijft lijkt het wel herkenbaar, maar wel voor een deel.
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Dan gaan we dit weekend gewoon extra afscherming er omheen bouwen, mocht dat niet werken zal ik eens gaan kijken naar de afgeschermde kabeltjes die jij gebruikt.

En inderdaad ik ben altijd wel aan het mierenneuken tot in de details. Maar als die kap dicht geschroefd wordt, wil ik er zeker van zijn dat alles 200% goed werkt. :)
BertDB

Bericht door BertDB »

I²S wordt eigenlijk altijd op pcb's gebruikt en ook daar moet je goed opletten op je layout als je wat langere (> 10cm) signaalwegen hebt. Altijd zo kort mogelijk.
Als je er dan draden aan soldeert zijn dat net als antennes die storing inkoppelen.
Altijd afgeschermde coax gebruiken voor zulke dingen en dan nog zo kort mogelijk houden :sure:
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

BertDB schreef:
I²S wordt eigenlijk altijd op pcb's gebruikt en ook daar moet je goed opletten op je layout als je wat langere (> 10cm) signaalwegen hebt. Altijd zo kort mogelijk.
Als je er dan draden aan soldeert zijn dat net als antennes die storing inkoppelen.
Altijd afgeschermde coax gebruiken voor zulke dingen en dan nog zo kort mogelijk houden :sure:
Ok duidelijk dat verklaart het een en ander, dan ga ik maar eens zoeken naar een mooie nette afgeschermde kabel. Dien ik de afscherming dan ook aan massa te leggen, of is dit overbodig?
En tevens ook maar eens kijken of ik iets profesionelere klemmetjes kan vinden voor op de pins. Wat ik nu heb is ook maar gammel.
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Moet het verplicht coax kabel zijn, of mag het ook afgeschermde microfoon / signaal kabel zijn?

Moet namelijk wel een enigzins dun kabeltje blijven, aangezien er 8 naast elkaar moeten lopen :).

Ik zou bijvoorbeeld de Tasker c133 kunnen gebruiken, dit is een mooie compacte kabel die Hannesie ook gebruik in zijn kast.
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Ok zojuist het analoge signaal kortgesloten op het relais van de volumeprint. Dit werkt perfect! Kraakhelder analoog signaal, dat is ook voor het eerst! :)

Nu alleen even weer uitvogelen hoe ik die ic ook al weer moet programmeren. Software aanpassing zal minimaal zijn. Ik moet alleen zorgen dat het relais van de analoge input altijd 0 is en bij de analoge selectie aan gaat. Tevens even de 2e analoge ingang er uit halen aangezien ik deze niet nodig zal hebben.
Het zal meer werk zijn om de software goed in te stellen. :sure:

Daarnaast heb ik al wat kabels iets netter vast gezet. En hulsjes om de digitale selectie kabels gedaan, dit lijkt nu compleet storingsvrij te zijn. Op de IR ontvanger na zit nu alles in de kast aangesloten.

Met een beetje geluk zit hij dit weekend dus helemaal goed in elkaar, dan is het alleen nog het front paneel naar Duitsland sturen, en dan kan ik aan de slag met de laatste stap de speakers.
Bijlagen
P1060143.jpg
BertDB

Bericht door BertDB »

afscherming van de kabel aan één kant aan massa leggen !

Je hebt ook dunne coaxkabeltjes hé :-$
Ik gebruikte er destijds altijd coax voor.
Heb er hier vast nog wel wat liggen, zal even voor je opzoeken wat het was..

edit: RG174.
Heel dunne en buigzame coaxkabel.
Zal iets van een 2,5mm diameter zijn
Ik heb er nog wel enige metertjes van liggen dus pb me maar even mocht je interesse hebben :wink:
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Ik zie eigenlijk alleen maar 50 Ohm bij dat type nummer, moet het geen 75 Ohm zijn??
BertDB

Bericht door BertDB »

hannesie schreef:
Ik zie eigenlijk alleen maar 50 Ohm bij dat type nummer, moet het geen 75 Ohm zijn??
voor S/PDIF wel ..
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Mijn zelfbouw kabeltjes lijken het goed te doen nu, eens kijken of dat dit goed blijft gaan, anders toch maar eens de juiste kabels er in hangen.

Ik gebruik nu bijvoorbeeld gewone microfoonkabel voor de spdif aansluiting. :oops:
knuisje

Bericht door knuisje »

cobaltjeh schreef:
Nu alleen even weer uitvogelen hoe ik die ic ook al weer moet programmeren. Software aanpassing zal minimaal zijn. Ik moet alleen zorgen dat het relais van de analoge input altijd 0 is en bij de analoge selectie aan gaat. Tevens even de 2e analoge ingang er uit halen aangezien ik deze niet nodig zal hebben.
Het zal meer werk zijn om de software goed in te stellen. :sure:
Dat is voor een IT-er toch een eitje? :lol:
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

knuisje schreef:
Dat is voor een IT-er toch een eitje? :lol:
De code wel :) dat kan ik eenvoudig dromen, maar mijn HK programmer onder Windows 7 aan de gang krijgen, en de juiste vakjes selecteren onder de software is een stuk lastiger!
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Het lijkt gelukt te zijn :goeie:, display heb ik ook nog minimaal aangepast.

Ergerde me aan de volumes 1 tot 8 die niet netjes rechts uitgelijnd stonden maar links. :oops:
Daarnaast coax vervangen door spdif en opt naar toslink, vond ik persoonlijk wat beter staan.

Daarnaast natuurlijk de analoge uitgang 2 verwijderd, en het analoge relais gereset wanneer de digitale selectie actief is.
Nu maar eens kijken of het ook daadwerkelijk wil werken. :D
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Hmm mijn volumeregeling lijkt niet meer te werken.

op 0 krijg ik 3,7 volt op 84 heb ik 1,7 volt. Ik heb de originele software geprobeerd, zelfde probleem.
Fusebits gecontroleerd, lijken ook goed te staan. Weer een lekker vaag probleem!
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Ik gok nu dat ik de chip verneukt heb, aangezien geen enkel programma hem meer ziet. :(
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Je zit lekker in jezelf te lullen. :D

Wat kan je nu vernachelen aan zo een chip...?
Zat hij niet goed in de basis ofzo? Windows 7 probleem.??
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

hannesie schreef:
Je zit lekker in jezelf te lullen. :D

Wat kan je nu vernachelen aan zo een chip...?
Zat hij niet goed in de basis ofzo? Windows 7 probleem.??
Ik heb geen idee, maar ik ben bijna in staat om z'on chip op te eten van frustratie. :evil:

Ik weet niet waar het mis gaat, ik gok dat mijn usb poort niet genoeg sap wil geven. Ik heb er 3 liggen en geen van alle wil nu meer communiceren met de programmer.
Windows 7 lijkt prima de programmer te vinden, alleen de power on van de chip wil niet. Ik heb de oude nog wel en deze werkt wel correct met het volume.

Maar het het proberen te veranderen van de fuse bit wil ineens niets meer werken met die programmer redelijk frustrerend. Maar ach het meeste heeft al tegen gezeten dus dit kan er ook nog wel bij :lol:.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Volhouden, ik heb inmiddels ook al veel betere resultaten. :rock:
Dus zullen die bij jou ook wel komen.
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

hannesie schreef:
Volhouden, ik heb inmiddels ook al veel betere resultaten. :rock:
Dus zullen die bij jou ook wel komen.
Doe ik ook :D, alleen dit is redelijk simpel, waarom moet het dan zo tegen werken. Dit moet gewoon een Windows ding zijn, kan niet anders.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”