Zelfbouw center ( eerste stappen )
Moderator: Beheerdersteam
Zelfbouw center ( eerste stappen )
Hallo,
Al vele jaren heb ik thuis mijn HT welke op geregelde tijdstippen geupgraded wordt. Reeds verschillende jaren speel ik met het idee om een center speaker te bouwen, maar het zou een kwalitatief hoogstaande center moeten zijn. Momenteel speel ik met een celestion F35c die ongeveer 40x15x15cm meet. De zelfbouw center mag gerust een pak groter zijn, max 120cm lang echter. Nu wil ik echter niet gaan experimenteren met verschillende units en of filters en kasten enz enz. Het liefst van al zou ik een bestaand beproefd ontwerp willen maken( In zo'n bouw zitten vele uren werk en toch heel wat euros), die zijn kwaliteit heeft bewezen.
Ik heb zon center zien bouwen op het Ht forum en die persoon gebruikte Thiel midwoofers en tweeters
Klein probleempje misschien; ik heb enkel nog maar een subwoofer gebouwd, dus van speakerbouw weet ik bitter weinig af.
Kan iemand mij op weg helpen met mijn idee?
Al vele jaren heb ik thuis mijn HT welke op geregelde tijdstippen geupgraded wordt. Reeds verschillende jaren speel ik met het idee om een center speaker te bouwen, maar het zou een kwalitatief hoogstaande center moeten zijn. Momenteel speel ik met een celestion F35c die ongeveer 40x15x15cm meet. De zelfbouw center mag gerust een pak groter zijn, max 120cm lang echter. Nu wil ik echter niet gaan experimenteren met verschillende units en of filters en kasten enz enz. Het liefst van al zou ik een bestaand beproefd ontwerp willen maken( In zo'n bouw zitten vele uren werk en toch heel wat euros), die zijn kwaliteit heeft bewezen.
Ik heb zon center zien bouwen op het Ht forum en die persoon gebruikte Thiel midwoofers en tweeters
Klein probleempje misschien; ik heb enkel nog maar een subwoofer gebouwd, dus van speakerbouw weet ik bitter weinig af.
Kan iemand mij op weg helpen met mijn idee?
Laatst gewijzigd door mel op za 07 jan 2012, 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: Zelfbouw center
kijk hier eens op http://www.xenophonics.net/indexnl.htm , er staan 2 hele leuke centerspeakers op gemaakt door een ervaren bouwer
heb zelf altijd de momus center zeer indrukwekkend gevonden, staat ook nog op mijn verlanglijstje
heb zelf altijd de momus center zeer indrukwekkend gevonden, staat ook nog op mijn verlanglijstje
Re: Zelfbouw center
Ik kan je niet (veel) verder helpen, maar wat belangrijk is/kan zijn:
Max kosten.
Doel van de center (t.o.v. je huidige center).
Enig idee qua klank (Heikel punt).
Ik kan wel roepen dat je een CBT moet bouwen, maar ik heb er geen ervaring mee.
Max kosten.
Doel van de center (t.o.v. je huidige center).
Enig idee qua klank (Heikel punt).
Ik kan wel roepen dat je een CBT moet bouwen, maar ik heb er geen ervaring mee.
Re: Zelfbouw center
Er zijn verschillende centers van vakkundige ontwerpers beschikbaar op het net. Met Vifa-drivers, van Visaton (de Vox Center
), John 'Zaph' Krutke heeft ook een prima model gebouwd. Ik zou niet zelf aan het ontwerpen slaan als je niet bereid bent om de best lange leerweg te gaan en het benodigde instrumentarium te gaan gebruiken (meetset).
Re: Zelfbouw center
Bedankt voor deze link... ziet er idd een ervaren bouwer uit. Misschien kan die mij ook nog op weg helpen.sander1238 schreef:kijk hier eens op http://www.xenophonics.net/indexnl.htm , er staan 2 hele leuke centerspeakers op gemaakt door een ervaren bouwer
heb zelf altijd de momus center zeer indrukwekkend gevonden, staat ook nog op mijn verlanglijstje
Waarom vind je die momus center indrukwekkend?
Re: Zelfbouw center
Ik maak me geen illusies....als ik een center wil bouwen met thiel units zal ik een pak boven de 500 euro uitkomen denk ik, maar als die dan echt de moeite waard is waarom niet.KILLorBE schreef:Ik kan je niet (veel) verder helpen, maar wat belangrijk is/kan zijn:
Max kosten.
Doel van de center (t.o.v. je huidige center).
Enig idee qua klank (Heikel punt).
Ik kan wel roepen dat je een CBT moet bouwen, maar ik heb er geen ervaring mee.
De center waar ik nu mee speel heeft een jaar of 5 geleden tussen de 100 en de 200 euro gekost, op zich geen slechte speaker maar er moet volgens mij veel meer uit een center te halen zijn.
Re: Zelfbouw center ( eerste stappen )
Na heel wat gepieker en getob eens aan het tekenen geslagen hoe die center er zou mogen uitzien, zo dus :
Dit is eigenlijk praktisch een kopie van een bestaande zelfgemaakte center speaker, ik verduidelijk even:
Middenin zou de tweeter moeten komen ( vierkant stuk dus )
Links en rechts van de tweeter een midwoofer
Helemaal links en rechts een baspijp ( of hoe dat ook genoemd wordt
)
Als afmetingen had ik in gedachten max 120cm x 20 x ? (? kan makkelijk aangepast worden om een gewenst kastvolume te verkrijgen )
Ik had eerst Thiel komponenten in gedachten, maar ze zijn niet erg goedkoop te noemen. Als iemand mij kan overtuigen thiel te nemen om kwalitatieve redenen zal ik dat zeker overwegen. Dit ontwerp met Thiel is al wel door enkele forumleden van HT forum met succes gebouwd, dus dit is al min of meer een beproefd ontwerp. Er zijn ondertussen personen die me Seas units hebben aanbevolen. Ik heb er geen idee van, zoals ik al zei ik heb zo ongeveer zeer weinig ( lees : ongeveer geen
) ervaring in speakerbouw
Dus even concreet:
Heeft iemand een suggestie voor andere units dan Thiel die ook een kwalitatief geluid kunnen afgeven?
De kastinhoud?
Waar ergens tussenschotten plaatsen?
De 2 Baspijpen behouden of gaan voor een gesloten ontwerp?
Het houtwerk zal ik wss maken in MDF en achteraf beplaten met massief eik zoals ik jaren geleden heb gedaan met mijn sub, ziehier: Ik hoop op wat hulp en tips bij dit ontwerp
Mucho gracias
Gino
Middenin zou de tweeter moeten komen ( vierkant stuk dus )
Links en rechts van de tweeter een midwoofer
Helemaal links en rechts een baspijp ( of hoe dat ook genoemd wordt
Als afmetingen had ik in gedachten max 120cm x 20 x ? (? kan makkelijk aangepast worden om een gewenst kastvolume te verkrijgen )
Ik had eerst Thiel komponenten in gedachten, maar ze zijn niet erg goedkoop te noemen. Als iemand mij kan overtuigen thiel te nemen om kwalitatieve redenen zal ik dat zeker overwegen. Dit ontwerp met Thiel is al wel door enkele forumleden van HT forum met succes gebouwd, dus dit is al min of meer een beproefd ontwerp. Er zijn ondertussen personen die me Seas units hebben aanbevolen. Ik heb er geen idee van, zoals ik al zei ik heb zo ongeveer zeer weinig ( lees : ongeveer geen
Dus even concreet:
Heeft iemand een suggestie voor andere units dan Thiel die ook een kwalitatief geluid kunnen afgeven?
De kastinhoud?
Waar ergens tussenschotten plaatsen?
De 2 Baspijpen behouden of gaan voor een gesloten ontwerp?
Het houtwerk zal ik wss maken in MDF en achteraf beplaten met massief eik zoals ik jaren geleden heb gedaan met mijn sub, ziehier: Ik hoop op wat hulp en tips bij dit ontwerp
Mucho gracias
Gino
Laatst gewijzigd door mel op zo 08 jan 2012, 16:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Zelfbouw center ( eerste stappen )
1) Staar je niet blind op Thiel. Het is de kunst om qua units, kast en filter het optimum te bereiken. Thiel-units hebben vooral zin als je ook op die andere twee vlakken echt weet wat je aan het doen bent. En dan nog zijn er genoeg alternatieven (tegen wat lagere prijzen ook).mel schreef:1) Heeft iemand een suggestie voor andere units dan Thiel die ook een kwalitatief geluid kunnen afgeven?
2) De kastinhoud?
3) Waar ergens tussenschotten plaatsen?
4) De 2 Baspijpen behouden of gaan voor een gesloten ontwerp?
2) De kastinhoud en het werkingsprincipe bepaalt de afstemming van het laag-midden van de luidspreker. Eea hangt nauw samen met de gebruikte laagunits.
3) Zoveel mogelijk zonder dat je de akoestische werking van de kast aantast.
4) Bij gebruik van een aparte sub én met units die je voor laag én mid wil gebruiken zou ik een gesloten systeem kiezen.
Re: Zelfbouw center ( eerste stappen )
Ok , bedankt voor je reactie maar wat betekent dit concreet?markbakk schreef:1) Staar je niet blind op Thiel. Het is de kunst om qua units, kast en filter het optimum te bereiken. Thiel-units hebben vooral zin als je ook op die andere twee vlakken echt weet wat je aan het doen bent. En dan nog zijn er genoeg alternatieven (tegen wat lagere prijzen ook).mel schreef:1) Heeft iemand een suggestie voor andere units dan Thiel die ook een kwalitatief geluid kunnen afgeven?
2) De kastinhoud?
3) Waar ergens tussenschotten plaatsen?
4) De 2 Baspijpen behouden of gaan voor een gesloten ontwerp?
2) De kastinhoud en het werkingsprincipe bepaalt de afstemming van het laag-midden van de luidspreker. Eea hangt nauw samen met de gebruikte laagunits.
3) Zoveel mogelijk zonder dat je de akoestische werking van de kast aantast.
4) Bij gebruik van een aparte sub én met units die je voor laag én mid wil gebruiken zou ik een gesloten systeem kiezen.
mvg
Re: Zelfbouw center ( eerste stappen )
Dit ontwerp kwam ik ook nog tegen, kan iemand hier iets over zeggen?
http://diyaudioprojects.com/Speakers/Hi ... r-Channel/
http://diyaudioprojects.com/Speakers/Hi ... r-Channel/
Re: Zelfbouw center ( eerste stappen )
1) Je hebt met resonanties te maken (Meetrillen van de kast), dit heeft invloed op de klank, ook het filter heeft invloed op de klank, als je niet weet hoe je dat aan moet pakken dan zijn Thiel drivers weggegooid geld.mel schreef:Ok , bedankt voor je reactie maar wat betekent dit concreet?markbakk schreef:1) Staar je niet blind op Thiel. Het is de kunst om qua units, kast en filter het optimum te bereiken. Thiel-units hebben vooral zin als je ook op die andere twee vlakken echt weet wat je aan het doen bent. En dan nog zijn er genoeg alternatieven (tegen wat lagere prijzen ook).mel schreef:1) Heeft iemand een suggestie voor andere units dan Thiel die ook een kwalitatief geluid kunnen afgeven?
2) De kastinhoud?
3) Waar ergens tussenschotten plaatsen?
4) De 2 Baspijpen behouden of gaan voor een gesloten ontwerp?
2) De kastinhoud en het werkingsprincipe bepaalt de afstemming van het laag-midden van de luidspreker. Eea hangt nauw samen met de gebruikte laagunits.
3) Zoveel mogelijk zonder dat je de akoestische werking van de kast aantast.
4) Bij gebruik van een aparte sub én met units die je voor laag én mid wil gebruiken zou ik een gesloten systeem kiezen.
mvg
Thiel drivers zijn misschien net dat beetje beter, maar om dat beetje eruit te halen zal je hele ontwerp ook perfect moeten zijn.
2) De gebruikte driver X presteert het best in een kast van Y liter, afhankelijk van de driver kan dat b.v. een gesloten of bas reflex kast zijn.
3) Je moet geen vernauwingen in de kast hebben, op ieder punt moet je minstens zo'n grote doorgang hebben als de oppervlakte van de openingen in de basket samen groot is.
4) Gesloten klinkt meestal wat strakker, gaat iets minder laag maar dat kan de sub/en of fronts aanvullen.
Ik moet ook nog het e.e.a. leren, dus het beste kun je even wachten op iemand die mijn uitleg kan bevestigen/ontkrachten.
BTW: Zoals je in het andere topic al verteld werd kun je met veel goedkopere drivers al een heel eind komen, het laatste beetje betaal je erg veel voor.
Alleen als je weet waar je aan begint en bereid bent om veel aanpassingen te doen dan zijn Thiel drivers misschien de moeite waard, of als je het geld kunt missen, anders zou ik er niet aan beginnen.
Je moet je ook afvragen of je het verschil zal horen, niet iedereen hoort even goed (Mijn gehoor was erg goed als ik afga op wat ik hoorde en wat anderen niet hoorde, zo kon ik aan een pieptoon horen of de TV aanstond).

