Dag forummers
ben hiermee bezig
http://www.cinetson.org/phpBB3/haut-ren ... 78-75.html
Dat ontwerp is voor een monacor sp200x . In dat franse forum heeft men het erover middels een een aantal componenten de curve recht te trekken van 1k-10k. Ook troelsgravesen komt met die suggestie in zijn ontwerp met de sp200x.
"It's possible to add a series notch filter to smooth the response in the treble region and 0.82 mH\\2.5 uF\\10 ohms (all in parallel) make a nice and smooth response from 1-10 kHz."
Een condensator, spoel en weerstand worden in parallel gezet hiervoor.
Bij het franse ontwerp zijn de waarden als volgt 1.2mH/3.3uF/11 ohm.
Er is ook een een tweeter die ik toe voeg aan het ontwerp en vanaf zo'n 10 khz wil zetten. Hoe breid ik dat simpele uit 3 componenten bestaande netwerkje uit zodat de tweeter het vanaf 10 khz overneemt en de Full range gaat afbouwen maar dus wel met die frequentiecurve correctie ?
Nu heb ik een simpel filter met 1 condensator op het hoog en 1 spoel op het laag voor een wisselfrequentie die dus op 10 khz ligt. Hoe ziet het schema er uiteindelijk uit als ik dat correctienetwerkje toe wil voegen ? ik heb niet zo veel filterkennis dus misschien dat iemand tips heeft hoe ik dit voor elkaar krijg.
alvast bedankt
ff lunche
advies gezocht bij filterontwerp
Moderator: Beheerdersteam
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Re: advies gezocht bij filterontwerp
Het series notch filter neemt de plaats in van de spoel welke jij nu in het laag toepast, deze vervalt dus.
De condensator voor de tweeter blijft, daarmee kun je nog wel wat met de waarde spelen om deze goed aan te sluiten op de breedbander.
De condensator voor de tweeter blijft, daarmee kun je nog wel wat met de waarde spelen om deze goed aan te sluiten op de breedbander.
Re: advies gezocht bij filterontwerp
oh, ok
dat is eigenlijk simpeler dan ik dacht.
Ik meende dat de spoel op het "laag" blijft om deze vanaf 10 khz af te laten vallen
Dus eerst het notchfilter op nemen in de plus , daarna die spoel erachter en dan naar de FR
voor het hoog daarnaast de condensator apart opnemen in de plus
ik dacht dat zo'n notchfilter niet het bereik beperkt maar wel de curve gladtrekt.
Dus vandaar mijn gedachtengang dat alle componenten nodig zijn
dus het notchfilter bestaande uit een C een R en een spoel
en dan dus ook nog een spoel en een C.
dat is eigenlijk simpeler dan ik dacht.
Ik meende dat de spoel op het "laag" blijft om deze vanaf 10 khz af te laten vallen
Dus eerst het notchfilter op nemen in de plus , daarna die spoel erachter en dan naar de FR
voor het hoog daarnaast de condensator apart opnemen in de plus
ik dacht dat zo'n notchfilter niet het bereik beperkt maar wel de curve gladtrekt.
Dus vandaar mijn gedachtengang dat alle componenten nodig zijn
dus het notchfilter bestaande uit een C een R en een spoel
en dan dus ook nog een spoel en een C.