Kapotte bass-speaker vervangen

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Kessel10

Kapotte bass-speaker vervangen

Bericht door Kessel10 »

Hallo allemaal,

Heb 2 zelfbouwzuiltjes (Monacor) van een oom van mij gekregen waarvan ik 1 bass speaker heb opgeblazen. Nou blijkt deze speaker niet meer leverbaar te zijn waardoor ik beide bass speakers wil gaan vervangen

Nou ben ik er achter gekomen dat ik niet zomaar een willekeurige bass speaker er in kan flatsen vanwege filter enz. dus dacht ik dat iemand op dit forum me misschien zou kunnen helpen met het vinden van een geschikte vervanging.

Heb al vernomen dat ik niet het neusje van de zalm heb met Monacor :wink: dus dan hoeft de vervanging ook niet al te duur te zijn.

Hieronder wat info van filter ,tweeter enzo

http://www.msdaudio.nl/monacor-dn5bc-p-35013.html (FILTER)
http://www.msdaudio.nl/monacor-spp225-p-39461.html (BASS)
http://www.soundsec.com/store/en/view_product/x/499/ (TWEETER)
Midrange speaker geen info meer te verkrijgen alleen een fototje.

Zuil is 230mm breed gat voor bass-speaker is 185mm groot.

Alvast bedankt voor jullie moeite
Groetjes Edwin

Afbeelding
bartsegers

Bericht door bartsegers »

Ik snap het niet helemaal.
je linkt naar producten van monacor, maar die zijn toch gewoon te bestellen ?

Je woofer filter je af op 1,5Khz en dat is toch redelijk kritisch voor een 8" woofer. (uitgaande van de gatafmeting)
Kessel10

Bericht door Kessel10 »

Hoi Bart,

De bass-speaker van Monacor (spp-225) is niet meer te verkrijgen. Heb zelfs naar een duits bedrijf gebeld waar hij ook niet meer leverbaar was.

Op de link naar de bass-speaker op msdaudio staat de spp-225 dus wel op maar had ook gebeld en deze was niet meer op voorraad er werd mij wel verteld dat hij misschien besteld kon worden maar dat betwijfel ik omdat het duitse bedrijf dat ook niet meer kon.

Nou weet ik dus niet met wat voor een speakers ik de spp-225 kan vervangen, en wilde hier voor hulp vragen.

Bedankt voor je reactie
Groetjes Edwin
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Heb je ook al bij N-Joy Music geinformeerd of bij andere webshops die hem nog vermelden, bijv. in Engeland? De driver is nog niet lang uit het assortiment, dus met een beetje geluk ligt hij misschien nog ergens op de schappen.
KILLorBE

Bericht door KILLorBE »

Heb je het bij Schlotzhauer geprobeerd?

Bij Cosew zou je het ook nog kunnen proberen.
KILLorBE

Bericht door KILLorBE »

BTW: Als ze bij Schlotzhauer nog te verkrijgen zijn dan zou ik sowieso overwegen om er 2 te kopen, voor die €35 p/st. is dat goed te doen.

Het is wel een beetje afhankelijk van de leeftijd van de woofers (en dus ook de staat van de surrounds) en de reden van het kapotgaan van de woofer. Als het komt doordat de uitslag te groot is geweest en daardoor de spreekspoeldrager vervormt is dan kan het meevallen bij de andere woofer.
Als het komt door het clippen van de versterker dan heeft de ander woofer er waarschijnlijk ook onder geleden, in dat geval zou ik er sowieso 2 kopen.
Plaats reactie