Trafo van acculader gedeeltelijk kapot?

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
KILLorBE

Trafo van acculader gedeeltelijk kapot?

Bericht door KILLorBE »

Een buurman vroeg of ik naar een acculader kon kijken, ik zei dat ik dat wel kon....5 seconden naar de lader gekeken en toen weg gelopen :wink:

Serieus: op de secundaire spoel meet ik ~13VAC onbelast en op de uitgang meet ik ~9VDC onbelast, het vreemde is dat ik niks raars zie of ruik.

Ik heb eerlijk gezegd nog niet alles gecontroleerd (slecht contact/kabelbreuk) maar ik vermoed dat ik 'm dood kan verklaren, of niet?

Stel dat ie dood is, wat lijkt jou dan de beste oplossing (Het is zo'n goedkoop ding van €20 ofzo)?
Een nieuwe kopen (die mogelijk weer te snel kapot gaat), trafo vervangen of....

Alvast bedankt.

Mvg,
Axel
indoubt

Bericht door indoubt »

nieuwe kopen. Als het zo'n goedkoop ding is is de reparatie vaak duurder als het apparaat.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Eerst proberen te fixen (of maybe een forum genoot die even tijd heeft), maybe is het iets simpels.
Kapot is hij toch al, dus je kunt hem enkel maken 8)

Werkt dat niet idd een nieuwe kopen :)
hilbren

Bericht door hilbren »

Kun je misschien uitleg geven over het gebruikte schema of misschien een foto posten van het binnenwerk.

Misschien dat er dan in beeld komt wat er mogelijk mis zou kunnen gaan?
ray5150

Bericht door ray5150 »

Als je 13 Volt AC gaat gelijkrichten zou je moeten uitkomen op ongeveer 18 Volt DC. je hebt nu maar de helft.

Ik vermoed dat er een diode in de gelijkrichtbrug is overleden.
op een scoop zou je dit aan de golfvorm moeten kunnen zien.
richard

Bericht door richard »

ray5150 schreef:
Als je 13 Volt AC gaat gelijkrichten zou je moeten uitkomen op ongeveer 18 Volt DC. je hebt nu maar de helft.
Zonder buffering hou je ook 13 Volt DC (minus 2 x 0,7 volt spanningsval over de diodes), met buffering wordt het 18 Volt. Misschien kun je er een nieuwe brugcel inzetten.

Als er 9 Volt AC op de uitgang wordt gemeten lijkt het me ook dat er iets mis is.
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Die 9VDC die je meet is geen normale gelijkspanning... wel een gelijkspanning omdat de plus aan de ene kant zit en de min aan de andere kant maar daar houdt het ook wel een beetje mee op..
Acculaders hebben meestal een wel heeeeeel erg simpel gelijkrichtsysteem... Meestal niet meer dan een diode.. Wellicht geeft je meter gewoon precies weer wat je zou moeten meten: 9VDC dus:
(halve periode gelijkrichten: 0,5 x 1,41 * 13V = 9VDCeff...)
Als je een elco'tje op de uitgang zet zul je zien dat die spanning richting topwaarde van 18V gaat...
Om te zien of het ding ook nog wat stroom kan leveren kun je de klemmen even snel langs elkaar vegen: dikke vonken? dan is ie goed..
Bij onbelast meten kun je de spanningval over de diode verwaarlozen.. (kijk maar eens in de datasheet, en met name de doorlaat-curve..)
In het gunstigste geval heb je dus te maken met een denk-/meet-/interpretatiefout. :lol: :twisted:

Kees
KILLorBE

Bericht door KILLorBE »

Bedankt voor de reacties.

De lader bestaat uit een trafo en 4 diodes....en 3 ledjes, 2 diodes en 3 weerstanden om de spanning weer te geven.

@ Ray: Helaas heb ik (nog) geen scoop.

@ richard: Dat er 9VDC op de uitgang staat vond ik ook al vreemd, maar de diodes lijken volgens mijn DMM in orde te zijn.

@ Kees: De trafo vonkt flink, maar een loodaccu moet toch met ruim 13V geladen worden?
13V haal ik op deze manier nooit, als het germanium diodes zijn kan het hooguit 12,3V - 12,7V zijn....als ik ervan uitga dat de 12,88V die ik meet aardig klopt (gemeten met een Klaasing 96 multimeter).
Vreemd genoeg is de opgegeven uitgangsspanning 12VDC 4A?

Ik zal het e.e.a. nog wel even controleren met een andere (goedkope) DMM, maar ik verwacht geen grote verschillen.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”