Scan Speak Reference afbouw
Moderator: Beheerdersteam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Scan Speak Reference afbouw
Van een forumgenoot heb ik eerder dit jaar 2 Scan Speak References overgenomen. Na het correct aansluiten aan de binnenkant blijkt er echt een super geluid in te zitten, met name het hoog is erg fraai. Laag zit er een 18W/8546-01 in, hoog een D2905/990000 'Revelator'.
Bij Dalojan thuis hebben we geprobeerd wat er te winnen viel door met een DSP het hoog en laag apart aan te sturen. Er blijkt wat winst te halen, met name in het middengebied, het geheel wordt transparanter. Echter, het verschil is klein, maar leuk om het eens te proberen.
Ben op zoek geweest naar speakerstands, maar niet gevonden. Of te duur, of niet naar smaak, te lomp, te klein, etc. Ik ga ze zelf maken, ben er vandaag mee begonnen. Eerst de units uit de kast geschroefd, en de gaten afgeplakt (het is al een compleet gebouwde speaker), en aangezien het hier vandaag mooi weer was heb ik ze buiten kunnen schuren.
De speakerstands, dit zijn 8 plaatjes MDF van 22 x 39cm. In 4 stuks gaten gezaagd zodat de 75mm en 50mm pijp erin past. De andere 4 platen komen er als 'blinde' plaat onder/boven. De pijpen worden gevuld met zand en in de gaten gelijmd. Dan de pijpen met een kunststof primer behandelen en daarna het geheel een kleurtje geven.
Nu het geheel zo staat mag er nog wel iets onder om de stabiliteit te vergroten, zodat ze niet omdonderen. Is wat voor te koop blijkbaar, 'outtriggers' heten ze, maar ik wil morgen in de bouwmarkt nog kijken of ik iets kan vinden wat ervoor zou kunnen dienen. Een grotere plaat zou een optie zijn maar ik denk dat het er wat lomper van gaat uitzien, is jammer.
Tot nu toe iets van 20 euri's aan materiaal .... wordt vervolgd.
Bij Dalojan thuis hebben we geprobeerd wat er te winnen viel door met een DSP het hoog en laag apart aan te sturen. Er blijkt wat winst te halen, met name in het middengebied, het geheel wordt transparanter. Echter, het verschil is klein, maar leuk om het eens te proberen.
Ben op zoek geweest naar speakerstands, maar niet gevonden. Of te duur, of niet naar smaak, te lomp, te klein, etc. Ik ga ze zelf maken, ben er vandaag mee begonnen. Eerst de units uit de kast geschroefd, en de gaten afgeplakt (het is al een compleet gebouwde speaker), en aangezien het hier vandaag mooi weer was heb ik ze buiten kunnen schuren.
De speakerstands, dit zijn 8 plaatjes MDF van 22 x 39cm. In 4 stuks gaten gezaagd zodat de 75mm en 50mm pijp erin past. De andere 4 platen komen er als 'blinde' plaat onder/boven. De pijpen worden gevuld met zand en in de gaten gelijmd. Dan de pijpen met een kunststof primer behandelen en daarna het geheel een kleurtje geven.
Nu het geheel zo staat mag er nog wel iets onder om de stabiliteit te vergroten, zodat ze niet omdonderen. Is wat voor te koop blijkbaar, 'outtriggers' heten ze, maar ik wil morgen in de bouwmarkt nog kijken of ik iets kan vinden wat ervoor zou kunnen dienen. Een grotere plaat zou een optie zijn maar ik denk dat het er wat lomper van gaat uitzien, is jammer.
Tot nu toe iets van 20 euri's aan materiaal .... wordt vervolgd.
Re: Scan Speak Reference afbouw
Kun je niet iets maken met een plak lood in de voet ?
Bijvoorbeeld een plaatje multiplex met daarop een randje van multiplex stroken, en daar weer de plak lood in, vervolgens weer een plaat erover.
Ik denk dat dat een heel stuk scheelt.
Bijvoorbeeld een plaatje multiplex met daarop een randje van multiplex stroken, en daar weer de plak lood in, vervolgens weer een plaat erover.
Ik denk dat dat een heel stuk scheelt.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Dat zou kunnen helpen. Er zit ook nog geen zand in de pijpen, daarmee breng je het zwaartepunt ook wel naar beneden. Misschien moet ik eerst even wachten hoe dat uitpakt, maar puur gevoelsmatig zou er wel iets in de breedte bij mogen, en dan zou de outtriggers of gewoon nederlands strips veel helpen. Het is ook niet dat het nu erg onstabiel is ofzo, en het is ook niet de bedoeling dat je er tegenaan gaat leunen natuurlijk, maar ok. Kan wel even afwachten wat het zand gaat doen.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Moet je ze niet tot bovenin vullen met zand he, dan is het geheel alleen maar zwaarder maar niet zo veel stabieler. Top zwaar compenseer je met bodemzwaar inderdaad.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Lijkt me een juiste uitspraak.wouter schreef:Moet je ze niet tot bovenin vullen met zand he, dan is het geheel alleen maar zwaarder maar niet zo veel stabieler. Top zwaar compenseer je met bodemzwaar inderdaad.
Dat ligt er helemaal aan waar het zwaartepunt van het geheel komt te liggen. Pas als het zwaartepunt door het verder vullen van de voet hoger komt, moet je stoppen met vullen.wouter schreef:Moet je ze niet tot bovenin vullen met zand he, dan is het geheel alleen maar zwaarder maar niet zo veel stabieler. Top zwaar compenseer je met bodemzwaar inderdaad.
In dit geval schat ik in dat je met het geheel vullen van de voet het zwaartepunt het laagst krijgt. Bovendien stoot je met een zware voet de boel ook minder snel om.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Als ik de diameter van die pijpen in relatie tot de rest in ogenschouw neem, denk ik dat wat meer zijdelingse stabiliteit meer zoden aan de dijk zet. Daarom zou ik zeker ook het draagvlak wat verbreden.
Het verbreden en wat volumineuzer maken van de voet geeft optisch denk ik ook een wat evenwichtiger beeld. Bovendien kun je in een bredere voet ook extra gewicht aanbrengen wat de stabiliteit ten goede komt.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Wat misschien wel een idee is, is een massief stenen voet eronder plaatsen. Komt de stabiliteit ten goed, demping, en het is wat minder 'ielig' dan zoals het nu is. Zal eens informeren wat zoiets kost... misschien heeft iemand nog wel iets liggen? Het formaat zou dan ongeveer 35 x 45cm kunnen zijn.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Het wordt een zwart granieten voet van 50 x 40 x 5 cm. Heel verhaal, bedacht me dat een oud collega er een bedrijf in heeft, contact opgenomen, is geregeld. De onderkant van de huidige voet, onderkant van de pijpen zeg maar is 39 x 22 cm, dus wordt dit een duidelijk steviger en massiever geheel. Ik zaag denk ik nog wel de pijpen 5cm extra af, de hoogte van de voet, zodat de hoogte onderkant speakers 60cm blijft. Tijd voor de verf, wordt vervolgd.
Toe maar, gelijk lekker luxe 
Ik denk dat het zwarte graniet hier perfect bij gaat passen.
Ben ook erg benieuwd naar het resultaat.
Hoe ga je de verbinding maken tussen het graniet en je pijpen?
Ik denk dat het zwarte graniet hier perfect bij gaat passen.
Ben ook erg benieuwd naar het resultaat.
Hoe ga je de verbinding maken tussen het graniet en je pijpen?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Luxe, tjsa. Kom er geschikt aankomen.
Op de laatste foto boven zie je een plaatje mdf met gaten erin gezaagd. Daar komt een 'blind' plaatje mdf onder waar de pvc in gelijmd wordt, en die blinde plaat lijm ik op de steen.
Op de laatste foto boven zie je een plaatje mdf met gaten erin gezaagd. Daar komt een 'blind' plaatje mdf onder waar de pvc in gelijmd wordt, en die blinde plaat lijm ik op de steen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Allereerst iedereen een goed 2012, goede gezondheid, met veel mooie projecten!
Heb vakantie gehad en ben met verf in weer geweest. Tijdrovend klusje, iedere speaker heeft 3 grondlagen en 3 laklagen gekregen, en aangezien ik alkydverf gebruikt heb kon ik ivm drogen pas steeds de volgende dag de nieuwe laag erop doen.
Het front heb ik getamponeerd, volgens de methode die ik hierbij officieel als de 'Arno methode' wil deponeren. Het is eens wat anders, Arno was zo vriendelijk tips te geven om dit uit te voeren, waarvoor hartelijk dank! Delta All Primer is gebruikt, een wat dikkere grondverf die snel droogt. De eerste keer werd het ook niet mooi, het is zaak de verf aan te brengen met een roller en vervolgens met een dikke ronde kwast de strustuur aan te brengen. Kon toch de verleiding niet weerstaan om een stukje bij te werken waar ik al was geweest, fout, zie je terug. Dus verf aan brengen en in 1 keer de structuur aanbrengen. Aangezien ik het binnen gedaan heb, bij kamertemperatuur dus, droogt de verf vrij snel. Ook dit had Arno me verteld me verteld, maar ok
dat moet je dan zelf ondervinden. Op zich niet zo'n punt, gewoon een nieuwe laag eroverheen.
Bijgevoegd enkele picjes van de tussenstand. Ik wil nu eerst de verf laten uitharden voor ik de units en filters erin bouw, de verf is nu nog vrij kwetsbaar.
Heb de pvc pijpen in de mdf plaatsjes gelijmd en afgekit, hier kan nu grondverf op. Waarom dit niet tegelijk doen, wilde toch zo min mogelijk stof verplaatsen zodat niet het ene werkstuk de andere van stofjes voorziet.
Oja, goed voornemen voor 2012: fototoestel kopen, excuses voor de brakke pics.
Wordt vervolgd.
Heb vakantie gehad en ben met verf in weer geweest. Tijdrovend klusje, iedere speaker heeft 3 grondlagen en 3 laklagen gekregen, en aangezien ik alkydverf gebruikt heb kon ik ivm drogen pas steeds de volgende dag de nieuwe laag erop doen.
Het front heb ik getamponeerd, volgens de methode die ik hierbij officieel als de 'Arno methode' wil deponeren. Het is eens wat anders, Arno was zo vriendelijk tips te geven om dit uit te voeren, waarvoor hartelijk dank! Delta All Primer is gebruikt, een wat dikkere grondverf die snel droogt. De eerste keer werd het ook niet mooi, het is zaak de verf aan te brengen met een roller en vervolgens met een dikke ronde kwast de strustuur aan te brengen. Kon toch de verleiding niet weerstaan om een stukje bij te werken waar ik al was geweest, fout, zie je terug. Dus verf aan brengen en in 1 keer de structuur aanbrengen. Aangezien ik het binnen gedaan heb, bij kamertemperatuur dus, droogt de verf vrij snel. Ook dit had Arno me verteld me verteld, maar ok
Bijgevoegd enkele picjes van de tussenstand. Ik wil nu eerst de verf laten uitharden voor ik de units en filters erin bouw, de verf is nu nog vrij kwetsbaar.
Heb de pvc pijpen in de mdf plaatsjes gelijmd en afgekit, hier kan nu grondverf op. Waarom dit niet tegelijk doen, wilde toch zo min mogelijk stof verplaatsen zodat niet het ene werkstuk de andere van stofjes voorziet.
Oja, goed voornemen voor 2012: fototoestel kopen, excuses voor de brakke pics.
Wordt vervolgd.
Met "paaltjes" "rechthoekjes" bouwen geeft een zwakke constructie, zelfs als de paaltjes helemaal star zijn. Er komen hoge buigkrachten in de bevestigingshoeken.
Voor een stabiele poot zou ik uit gaan van 2 platen multiplex die (eventueel met met 3-hoeks laatjes als versteviging) haaks op elkaar gelijmd zijn, zodanig dat op elke hoogte een T vormige doorsnede ontstaat.
De enige "speling" die dan over blijft is torderen, maar daar hoef je bij een symmetrische box geen rekening mee te houden.
Die PVC buizen zijn wel mooi, maar echt stevig is het niet.
Voor een stabiele poot zou ik uit gaan van 2 platen multiplex die (eventueel met met 3-hoeks laatjes als versteviging) haaks op elkaar gelijmd zijn, zodanig dat op elke hoogte een T vormige doorsnede ontstaat.
De enige "speling" die dan over blijft is torderen, maar daar hoef je bij een symmetrische box geen rekening mee te houden.
Die PVC buizen zijn wel mooi, maar echt stevig is het niet.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Het is volgens mij in de foto's niet helemaal zichtbaar, maar het is een 2 laags mdf plaat, waarvan 1 van gaten is voorzien waar de pijpen zijn ingelijmd, zowel zijkant als onderkant. Hierbovenop een blinde plaat, heb nog een foto gevonden waarop dit zichtbaar is. De pijpen worden gevuld met zand, is niet star genoeg denk je?
Chique project Barry!
En leuk te zien dat er na zoveel jaar na publicatie nog steeds nieuwe RefMon's worden gebouwd. Heb mijn projectje ook weer afgestoft...
En leuk te zien dat er na zoveel jaar na publicatie nog steeds nieuwe RefMon's worden gebouwd. Heb mijn projectje ook weer afgestoft...
Moet zoiets worden: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... f=3&t=2187 en dan in Santos Palissander gefineerd...
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Heb de pvc pijpen gevuld met zand, en de bovenplaten erop gelijmd. Heb de speakers er maar even bovenopgezet voor wat druk. Ook de granieten plaatjes opgehaald, moet een knap feestje worden willen ze nu nog omgaan.....
Als de lijm droog is nog even de randjes afkitten en dan kan vh weekend de verf erop.
Als de lijm droog is nog even de randjes afkitten en dan kan vh weekend de verf erop.
Haha dat moet inderdaad een knap feestje worden 
Wat wegen die voetstukken wel niet?
Erg mooi trouwens dat graniet. Ben erg benieuwd naar het totaalplaatje.
Wat wegen die voetstukken wel niet?
Erg mooi trouwens dat graniet. Ben erg benieuwd naar het totaalplaatje.
Heel chique die granietplaten! Zal een beste duit hebben gekost, maar het 'smoelt' nu al fantastisch! Hetzelfde geldt voor de stands... 
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Het is nu een superstar geheel met het zand in de pvc pijpen. De standaard staat in de grondverf nu. Die graniet plaatjes ben ik geschikt aangekomen, normaal zijn die aan de prijs ja, een oud collega zit in deze wereld. Ze zijn zwaar maar nog wel te tillen, eigenlijk precies goed voor het doel. Heb spikes besteld en binnengekregen, komen onder de speaker en dus op de standaard.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
En 3 lagen grondverf. "I see 2 white stands and I want to paint 'm black..."