Aanlopen woofer B&W DM23

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Ronkel

Aanlopen woofer B&W DM23

Bericht door Ronkel »

Een huisgenoot van me heeft een setje B&W DM23 luidsprekers. Leuk spul, alleen beginnen de woofers bijgeluiden te maken (de mid en tweeter niet). Na een inspectie (woofers er ook nog uitgehaald) bleek dat het ophoudt als de boxen liggend gehouden worden of als je je vinger op de juiste manier tegen de conus aandrukt. Het spul lijkt dus soms aan te lopen, maar niet altijd. Vaak duurde het ook even voordat het gekraak terug was als we er even aan hadden gezeten.

Die woofers zijn al 29 jaar oud. De surrounds zien er nog prima uit, maar het lijkt erop dat ze slap zijn geworden en de conus niet goed meer gecentreerd is als de box rechtop staat. Zou het probleem te verhelpen zijn door de surrounds te vervangen? Het centreren lijkt bij die drivers namelijk nogal een precisiewerkje; een kleine aanraking zorgt er al voor dat de boel erger of juist niet meer aanloopt...

Heeft iemand tips hoe het aanlopen het beste aangepakt kan worden? Nieuwe surrounds, vervangende woofers, iets anders?
John P

Re: Aanlopen woofer B&W DM23

Bericht door John P »

Probeer eerst eens de woofer 180 graden te draaien. Als de woofer wat uitgezakt is tgv eigen gewicht dan kun je hem zo "terug" laten buigen. Je moet wel de woofer even de tijd gunnen om zich te zetten, hoe lang weet ik ook niet.
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Bedankt voor de suggestie. Ik had de indruk dat bij het draaien van de unit het eigenlijk niet uitmaakte in welke richting hij hing, maar ik kan het nog wel eens proberen.
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Het omkeren van de woofers heeft even geholpen. Inmiddels is het toch echt wel een probleem. M'n huisgenoot heeft zelfs een tweede paar identieke speakers op de kop getikt die nu hetzelfde probleem gaan vertonen. Weet iemand een adresje waar deze woofers gerepareerd kunnen worden? Of misschien waar vervangende units verkrijgbaar zijn?
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Bedankt. Ervaring mee?
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

Ronkel schreef:
Bedankt. Ervaring mee?
Alleen van geluiden hier op het forum , wel een keer met die meneer gesproken en kwam mij over als zeer deskundig .
richard

Bericht door richard »

Ronkel schreef:
Zou het probleem te verhelpen zijn door de surrounds te vervangen?
Nee eigenlijk niet, meestal ligt het probleem in een uitgezakte spider.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Hm... een spider kan haast niet uitzakken in een richting anders dan naar binnen of naar buiten.
Ik heb het i.i.g. nooit gezien dat dát het probleem was.

Het kan ook het loslaten van de spider (centreerring) zijn, waar deze verlijmd is met de spreekspoel.
Dat komt vaker voor
Sowieso is de centreerring min ofmeer het scharnierpunt waar conussen op scheefzakken, dwz. meestal.
Ik zou het, als de spider nog vast zit aan de spreekspoel (zo niet, dan hoor je ook geritsel enzo, alsof er iets aan loopt) dan toch in de rolranden zoeken.
Als de conus van papier is kan het ook de conus zelf zijn, onder invloed van jaren vochtigheids en temperatuurwisselingen i.c.m. de zwaartekracht.
p_vervoort

Bericht door p_vervoort »

Mijn VIFA woofer is ook bij TOTAL SPEAKER REPAIR geweest
Spider zat los of zoiets, geluid was afgrijselijk, na repair weer
als nieuw.
Super gerepareed, iets van € 55,- excl. verzenden
Vlg mij zie ie in BODRUM, ergens in het Noorden.

Peter
RumoH
ZA-sponsor: RumoH
Contacteer:

Bericht door RumoH »

p_vervoort schreef:
Vlg mij zie ie in BODRUM, ergens in het Noorden.

Peter
Niet vloeken, we zijn geen turken 'BEDUM' :goeie:
Plaats reactie