Logitech squeezebox classic

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

TonioRoffo
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 21 jul 2010, 11:54

Re: Logitech squeezebox classic

Bericht door TonioRoffo »

Heeft iemand al eens in de richting van een squeezebox + ZAPfilter gedacht, in plaats van een externe DAC?

Thanks
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Logitech squeezebox classic

Bericht door hannesie »

TonioRoffo schreef:
Heeft iemand al eens in de richting van een squeezebox + ZAPfilter gedacht, in plaats van een externe DAC?

Thanks
Dan moet je mij eerst eens uitleggen wat een ZAP filter is, nooit van gehoord, maar dat zal dan wel aan mij liggen :mrgreen:
TonioRoffo
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 21 jul 2010, 11:54

Re: Logitech squeezebox classic

Bericht door TonioRoffo »

Een volledig discrete analoge uitgang om achter eender welke DAC chip naar keuze te plaatsen:

http://www.lcaudio.com/

The ZAPfilter 2 is a complete analogue stage, which does all the functions from the DAC chip to the output plugs. So it doesn't matter what model or brand it should interface to, but rather the instructions are tied to the type of DAC chip used in your player.
Everything on the ZAPfilter 2 is state of the art quality: Vertical linear low noise transistors in pure single Class A mode, filter caps in MICA / Silver types, bypassing is not capacitors, but true shunt regulators, that are linear from DC to 10 MHz. A separate mains power supply is bundled with the ZAPfilter, to make it fully independent of the CD, SACD or DVD player.

The ZAPfilter is a costly solution, and will lift almost any CD player up in the high-end class, even modest models, as it turns out that any transport can read discs almost without errors, and most modern DAC chips sound pretty much the same. The ZAPfilter can not make your 200 $ CD player look like a 2000 $ model, but it can sure make it sound like it!

ZapFilter features:

Fully discrete class-A design.
Real silver/mica/silver filter capacitors.
Integrated shunt regulators, effective from DC to 10Mhz.
Compatible with both current and voltage outputs.
Can give any CD player true balanced outputs.
Schottky supply with toroidal transformer included
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Logitech squeezebox classic

Bericht door Pjotr »

TonioRoffo schreef:
ZapFilter features:

Fully discrete class-A design.
Real silver/mica/silver filter capacitors.
Integrated shunt regulators, effective from DC to 10Mhz.
Compatible with both current and voltage outputs.
Can give any CD player true balanced outputs.
Schottky supply with toroidal transformer included
Kan aan mij liggen maar ik mis de alu cone speakers capable of playing from 15 Hz - 50 kHz :? :mrgreen:

Maar zonder gekheid, denk niet dat Zap iets kan toevoegen aan de DAC's in de classic zelf. Kun je toch beter een andere DAC er aan hangen voor dat geld (met eventueel een Zapfilter daarachter).
Laatst gewijzigd door Pjotr op vr 23 jul 2010, 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Logitech squeezebox classic

Bericht door hannesie »

Als ik nu hoor welk een geluid ik nu heb met de HK Dac, die zonder opamps, direct gebalanceerd uit, dan een details geeft en meters diepe informatie.
Gisterenavond nog even met iemand geluisterd, geschakeld tussen interne en externe dac geeft inderdaad hele grote verschillen, de piano stond ineens meters naar achteren :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Logitech squeezebox classic

Bericht door Pjotr »

hannesie schreef:
Gisterenavond nog even met iemand geluisterd, geschakeld tussen interne en externe dac geeft inderdaad hele grote verschillen, de piano stond ineens meters naar achteren :mrgreen:
Ai, dat zal een bende gegeven hebben bij jou. Heb je wel een goede glasverzekering? :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Logitech squeezebox classic

Bericht door hannesie »

De schuifpui stond open, konden de buren ook meegenieten :lol: :lol: :lol:
Goodtube
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 16 jun 2006, 21:55

Re: Logitech squeezebox classic

Bericht door Goodtube »

Bij mij speelt al weer een maand of 6 een Squeezebox Touch, aangesloten via SP/DIF op de Tentlabs b-DAC.

Onlangs de laatste puntjes op de i gezet door de voeding van de SB te vervangen door de "Dick van de Merwe" voeding.

Het verschil is ONMIDDELIJK hoorbaar. Meer rust. Meer sprankeling. Schoner.
Ik had dit niet verwacht in deze mate, vanwege de goede kwaliteiten van de b-DAC, maar echt: de SB heeft, zoals alle audio, gewoon een superschone voeding nodig.
Voor wie nog twijfelt of het zin heeft om de SB beter te voeden bij gebruik van een externe DAC: JA !!
Laatst gewijzigd door Goodtube op ma 02 jan 2012, 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Logitech squeezebox classic

Bericht door hannesie »

+1
:mrgreen:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Logitech squeezebox classic

Bericht door Barry2001 »

Uhh, wat is een Dick van Merwe voeding?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Logitech squeezebox classic

Bericht door hannesie »

Een printje van Guido Tent met een stevige Trafo.

http://www.tentlabs.com/Components/Tube ... index.html
Goodtube
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 16 jun 2006, 21:55

Re: Logitech squeezebox classic

Bericht door Goodtube »

Hier de informatie en bouwbeschrijving

http://www.tentlabs.com/Components/Tube ... supply.pdf


Eenvoudig, doeltreffend. Geweldig.


Bij mij paste het bestelde 5V plugje niet, heb ik de originele plug van Logitech maar gebruikt ( = snoer doorgeknipt )
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”