Topic mag dicht/weg

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

The_Maxx
Berichten: 266
Lid geworden op: do 21 jul 2011, 23:04
Locatie: Echt
Contacteer:

Topic mag dicht/weg

Bericht door The_Maxx »

-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 1:05, 8 keer totaal gewijzigd.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 12" Gesloten PA subjes

Bericht door wouter »

Zo, (gedeeld) schot in de zaak :wink:

Voor echt sterke verbindingen is bison PU lijm (bruis) denk ik wel het beste, moet je alleen wel heel schoon werken. Je krijgt het niet van je handen, moet slijten :rock:

Mijn verbazing is: waar verwacht je kieren te moeten opvullen? Een zuiver gezaagd pakket verlijm je luchtdicht, niet zuiver gezaagd moet je niet willen verlijmen, dat is vragen om frustratie.

Een O-vorm met boven, onder, achter en voor is af te dekken met de overstekende zijwanden. Ik zou bij zo'n vorm toch geen naden kunnen bedenken, tenzij je zelf gaat lopen zagen of je bouwmarkt zaagplan niet aangepast is aan 18mm plaatsterkte. Dan heb je je even een partij werk op de hals gehaald, maar ik weet niet wat je aanpassingen zijn geworden.
Trouwens: in je plan is 45 je minimale maat. 45x48 past met de 45 op 45 zijden perfect want het is dezelde zaagafstelling.
Die 48x48 kun je vervolgens beter een fractie groter nemen, randen wegschuren is makkelijk. Plaatwerk vlakschuren om gelijk te maken aan te korte kopse kanten is niet best.

Wel jammer dat na alle twijfel e.d. over plaatmateriaal je uiteindelijk met 18 mm zit terwijl je 15 bedacht had. Underlayment was misschien al die tijd wel een optie geweest.

Succes anyway!
The_Maxx
Berichten: 266
Lid geworden op: do 21 jul 2011, 23:04
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: 12" Gesloten PA subjes

Bericht door The_Maxx »

=
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 0:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: 12" Gesloten PA subjes

Bericht door Marp »

Kisten met naden die afgekit dienen te worden (een gelijmd hoeklatje is in dat geval beter) wijzen op prutswerk. Een luidsprekerbox van zowel hout, mdf als spaanplaat wordt gewoonlijk naadloos gelijmd.

De sterkte met witte houtlijm is meer dan uitstekend, mits stevig geklemd/geperst tijdens het drogen. Bij gewoon hout is de verbinding zelfs vaak sterker dan het materiaal. Schroeven kan je gebruiken om de platen tijdens het drogen stevig op hun plaats te houden, maar daarna zijn ze dus nog van weinig toegevoegde waarde.
The_Maxx
Berichten: 266
Lid geworden op: do 21 jul 2011, 23:04
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: 12" Gesloten PA subjes

Bericht door The_Maxx »

-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 0:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: 12" Gesloten PA subjes

Bericht door Marp »

The_Maxx schreef:
Dat afkitten heb ik voornamelijk bij fabriekskistjes gezien, wel vooral auto-spul zegmaar. Verwacht ik eigenlijk geen prutswerk van :P maargoed als jij het zegt.
Voor de behuizing van een (sub)woofer kies je gewoonlijk de meest starre constructie, wat betekent dat je ook naadloos werkt. In een omgeving met extreme klimaatschommelingen kan je ervoor kiezen om starheid ondergeschikt te maken aan de bestendigheid tegen sterke werking van het materiaal. Voor de productie biedt dat als voordeel dat minder nauwkeurig (dus sneller) kan worden gewerkt, en dat het product gedurende de droogtijd kan worden afgewerkt. Daar wordt echter een consessie gedaan waarvoor je bij meer conventionele luidsprekerbouw niet zou kiezen.

Overigens kan je de schroeven gerust laten zitten hoor, als dat je gemoedsrust ten goede komt. Het wordt er ook niet minder stevig van. ;)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 12" Gesloten PA subjes

Bericht door ray5150 »

Om een kistje in elkaar te zetten is deze ideaal :
rimg0025dc9.jpg
Zo is je verbinding altijd haaks. euro of 5 bij de gamma. 2 stuks is voldoende.

enne... :foto:
The_Maxx
Berichten: 266
Lid geworden op: do 21 jul 2011, 23:04
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: 12" Gesloten PA subjes

Bericht door The_Maxx »

-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 0:46, 1 keer totaal gewijzigd.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 12" Gesloten PA subjes

Bericht door wouter »

Een gesloten?! PA sub met kwetsbare plakfolie afwerken doet wel dubbel z'n naam geweld aan.
The_Maxx
Berichten: 266
Lid geworden op: do 21 jul 2011, 23:04
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: 12" Gesloten PA subjes

Bericht door The_Maxx »

-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 0:56, 1 keer totaal gewijzigd.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 12" Gesloten PA subjes

Bericht door wouter »

Gesloten is niet bepaald handig voor een hoge output onderin, dat als eerste.

En aangezien ik al zo'n 20 luidsprekers met folie heb afgewerkt kan ik zeggen; dat is extreem kwetsbaar. Bij de kleinste stoot krult het al op en is het plaatmateriaal zichtbaar.

Heb je niet van te voren in je hoofd hoe het er ongeveer uit moet gaan zien? Ik kan me voorstellen dat je er projecttapijt op doet ofzo. Of van die hoedenplank bedekking (carhifi), is ook vrij sterk maar wat dunner.
The_Maxx
Berichten: 266
Lid geworden op: do 21 jul 2011, 23:04
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: 12" Gesloten PA subjes

Bericht door The_Maxx »

-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 0:56, 1 keer totaal gewijzigd.
The_Maxx
Berichten: 266
Lid geworden op: do 21 jul 2011, 23:04
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: 12" Gesloten PA subjes

Bericht door The_Maxx »

-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 0:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: 12" Gesloten PA subjes

Bericht door bartsegers »

[quote="The_Maxx"
Drivers: DAP DB-12
[/quote]

Leent zich prima voor een gesloten kast, en in mindere mate voor BR. (te groot, met lage belastbaarheid)

Gesloten komt er (met evt processor/crossover) een leuke punchy bas uit.

Afwerken moet je gewoon met de allergoedkoopste vloerbedekking doen, OF tapijttegels...

kosten niet veel, en maatje 50x50 is verkrijgbaar.

http://www.kwantum.nl/vloerbedekking/tapijttegels

Bij MPM techniek in Echt haal je dan goedkoop aluminium hoekprofiel. (en evt schuim/rooster)
Zijn niet duur daar, en helpen altijd.

http://www.mpmtechniek.nl/indexgel.html

Dan wordt het nog een aardig profi setje!

Wellicht verstandig, plaats de woofer zodanig, dat je later misschien een basreflex poort kunt plaatsen naast de driver.
Je weet nooit, misschien koop je ooit betere/andere speakers...
The_Maxx
Berichten: 266
Lid geworden op: do 21 jul 2011, 23:04
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: 12" Gesloten PA subjes

Bericht door The_Maxx »

-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 0:57, 1 keer totaal gewijzigd.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 12" Gesloten PA subjes

Bericht door wouter »

Ik zou een zo vlak mogelijke baffle willen hebben waar geen gewiebel in mag komen. De driver weegt vast ook wel wat en bij heftig spelen lijkt me dit geen goed idee voor een geknutselde voorplaat. Ik zou hem lekker achter doen, en monteer dan de woofer schijf die je uitzaagt op de achterwand, wordt ie steviger.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: 12" Gesloten PA subjes

Bericht door bartsegers »

bekleden zonder hoekafwerking is eigenlijk niet mogelijk.

zou het gewoon in de spetterlak zetten, zoals iedereen dat doet. (fabrikanten etc)

die handvaten en hoeken zijn overigens van echt slechte kwaliteit. Daar ga je zeker nog meer setjes van kopen.
1x een stoot en ze liggen in twee helaas. (zijn gewoon te goedkoop)

Als je toch wilt bekleden moet je slim snijden of uitknippen. (zodanig dat je een ster/vouw krijgt op je vlak)
Bijlagen
snijplan.JPG
The_Maxx
Berichten: 266
Lid geworden op: do 21 jul 2011, 23:04
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: 12" Gesloten PA subjes

Bericht door The_Maxx »

-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 0:57, 1 keer totaal gewijzigd.
The_Maxx
Berichten: 266
Lid geworden op: do 21 jul 2011, 23:04
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: 12" Gesloten PA subjes

Bericht door The_Maxx »

-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 0:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: 12" Gesloten PA subjes, De eerste foto's! 9-1-12

Bericht door bartsegers »

ziet er goed uit hoor!
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 12" Gesloten PA subjes, De eerste foto's! 9-1-12

Bericht door wouter »

Off center niet op beide assen, alleen wat naar boven schuiven, niet ook nog naar links/rechts. Geen porem :wink:

verder leuk bezig. Bij je problemen en kosten van de kit denk ik meteen - weg is je voordeel om voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten. Goed om in je achterhoofd te houden voor een volgend project, ook hier is verkeerde zuinigheid uiteindelijk duurder.

Maar ziet er goed uit met die ingesprongen voorplaat.

Succes
The_Maxx
Berichten: 266
Lid geworden op: do 21 jul 2011, 23:04
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: 12" Gesloten PA subjes, De eerste foto's! 9-1-12

Bericht door The_Maxx »

-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 0:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: 12" Gesloten PA subjes, De eerste foto's! 9-1-12

Bericht door bartsegers »

http://link.marktplaats.nl/518922662

ECHT een decoupeerzaag kopen hoor!
Gebruikersavatar
A3Baak
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 12:38
Locatie: Alphen aan den Rijn, Netherlands

Re: 12" Gesloten PA subjes, De eerste foto's! 9-1-12

Bericht door A3Baak »

Of een frees :mrgreen:
The_Maxx
Berichten: 266
Lid geworden op: do 21 jul 2011, 23:04
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: 12" Gesloten PA subjes, De eerste foto's! 9-1-12

Bericht door The_Maxx »

-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 0:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”