hij bedoelt de ground van je signaal (digitaal of analoog)cobaltjeh schreef:Bedoel je met de signaalaarde de aarde van het stopcontact?
MiniDsp 2x8 Project.
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: MiniDsp 2x8 Project.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Nee, de - van je voeding alleen op de - min aansluiting van de minidsp. Ik weet niet hoe de voeding op de minidsp zelf is verder opgebouwd, maar van de 12v worden toch ergens een + en - rail gemaakt voor de opamps. Maar nu wordt het tijd voor wat stapsgewijze probleemoplossing:
1. Meet spanning over bufferelco's zonder belasting
2. Meet stroom secundaire wikkeling zonder belasting
3. Doe de bovenstaande metingen met een 10 ohm vermogensweerstand als belasting of pak 2 12v 5 watt autolampen als belasting.
Zo kan je uitsluiten of de voeding zelf een probleem is of de rest.
Groet Gerhard
1. Meet spanning over bufferelco's zonder belasting
2. Meet stroom secundaire wikkeling zonder belasting
3. Doe de bovenstaande metingen met een 10 ohm vermogensweerstand als belasting of pak 2 12v 5 watt autolampen als belasting.
Zo kan je uitsluiten of de voeding zelf een probleem is of de rest.
Groet Gerhard
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Ik heb net even jouw detailfoto's bekeken van de minidsp. Er zit een schakelende voeding op die de verschillende voedingspanningen maakt en stabiliseert. Dus waarom een gestabiliseerde voeding ervoor?? Totaal onnodig, gewoon 12v ongestabiliseerd erin.
GRG
GRG
Ok heb wat lopen meten, ik moet alleen nog even 2 autolampen zoeken voor de alternatieve belasting.
Onbelast:
17,36V op de Elko's
0,024A door de trafo.
Belast met Minidsp en Volumeprint
15,13 op de Elko's
0,812A door de trafo.
Ik ga nu even zoeken voor een alternatieve belasting.
Ik weet niet of ik de 15 volt gewoon in de minidsp kan stoppen, in de manual staat echt 12 volt. Nu hebben ze ook al toegegeven dat alles rond de 10 tot 14 gewoon prima is maar deze marge is niet zo ruim als de kleine minidsp.
Onbelast:
17,36V op de Elko's
0,024A door de trafo.
Belast met Minidsp en Volumeprint
15,13 op de Elko's
0,812A door de trafo.
Ik ga nu even zoeken voor een alternatieve belasting.
Ik weet niet of ik de 15 volt gewoon in de minidsp kan stoppen, in de manual staat echt 12 volt. Nu hebben ze ook al toegegeven dat alles rond de 10 tot 14 gewoon prima is maar deze marge is niet zo ruim als de kleine minidsp.
Hmm nu lees ik meer en meer op internet dat een brugcel makkelijk 80 graden kan worden, aangezien ze meestal tot 125 graden kunnen werken.
En dat dat de reden is dat ze meestal ook op een koelblok worden geplaatst.
Mijn trafo zit zo ergens tussen de 0,85A en 1A in zijn verbruik. Dan zou het toch kunnen kloppen dat de brugcel net wat te warm wordt om lekker vast te houden?
Of ben ik hier compleet fout in mijn conclusie?
En dat dat de reden is dat ze meestal ook op een koelblok worden geplaatst.
Mijn trafo zit zo ergens tussen de 0,85A en 1A in zijn verbruik. Dan zou het toch kunnen kloppen dat de brugcel net wat te warm wordt om lekker vast te houden?
Of ben ik hier compleet fout in mijn conclusie?
Getest met een 12v 20w lamp, het verbruik op de trafo is van 1,85A. Voltage zakt naar 13,14.
De brugcel wordt dan binnen korte tijd een stuk warmer, verbrande haast mijn vinger. (Toch maar een keer een temp meter kopen
)
Ik zit er nu sterk aan te denken om toch maar een brugcel te pakken die ik kan monteren op de koelplaat.
De brugcel wordt dan binnen korte tijd een stuk warmer, verbrande haast mijn vinger. (Toch maar een keer een temp meter kopen
Ik zit er nu sterk aan te denken om toch maar een brugcel te pakken die ik kan monteren op de koelplaat.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Zijn die metingen met 60.000uf of zonder? Weet je zeker of je brugcel nog wel goed is, kan namelijk ook reeds stuk zijn door de inschakelpiek van die 60.000uf.
GRG
GRG
Alle metingen zijn met de 60.000uf.
Ik weet totaal niet of de brugcel nog goed is, deze heb ik los gesoldeerd uit een oude bak onderdelen.
Ik wil deze toch gaan vervangen door een nieuwe, echter moet het dan eigenlijk wel meteen goed, en met een brugcel die geen last heeft van die 60.000uf.
Het zit nu gewoon niet helemaal lekker in elkaar, en het moet eigenlijk gewoon goed in elkaar.
Ik weet totaal niet of de brugcel nog goed is, deze heb ik los gesoldeerd uit een oude bak onderdelen.
Ik wil deze toch gaan vervangen door een nieuwe, echter moet het dan eigenlijk wel meteen goed, en met een brugcel die geen last heeft van die 60.000uf.
Het zit nu gewoon niet helemaal lekker in elkaar, en het moet eigenlijk gewoon goed in elkaar.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Denk dat allebeide brugcellen overleden zijn door de hoge inschakelpiek van de 60.000uf. Ik zou eerst eens een nieuwe brugcel gaan halen en de zaak testen zonder die condesatorbank. Een gelijkrichter mag niet snoeiheet worden. Handwarm onder belasting ok, maar als je hem niet aan kan raken is het niet ok.
GRG
GRG
Als ik z'on metalen brugcel van 15A koop, zou deze de inschakelpiek wel kunnen hebben?
Of moet ik iets van weerstanden voor die buffer zetten?
Ik heb nu trouwens een klein koelblokje op de brugcel gemonteerd, hij wordt nu een beetje lauw. Overigens was hij eerst net niet vast te houden met de hand, als je hem voor 5 seconden vast pakte begon het toch wel heet te worden, maar ik gok net niet warm genoeg om je handen te verbranden.
Of moet ik iets van weerstanden voor die buffer zetten?
Ik heb nu trouwens een klein koelblokje op de brugcel gemonteerd, hij wordt nu een beetje lauw. Overigens was hij eerst net niet vast te houden met de hand, als je hem voor 5 seconden vast pakte begon het toch wel heet te worden, maar ik gok net niet warm genoeg om je handen te verbranden.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Handen zijn een slechte thermometer. Al eens gevoeld hoe "heet" 55 graden al is? Met 10 graadjes erbij raak je het al liever niet meer aan.
Daarom denk ik ook dat de brugcel wel redelijk goed werkt, alleen voor het beste resultaat zal er dus een brugcel in moeten die de inschakelspanning wel kan hebben, en eentje die ik netjes kan monteren op een koelplaat. Of ik moet een manier zoeken om de 60.000uf te remmen bij het inschakelen, met iets van een ntc?Marp schreef:Handen zijn een slechte thermometer. Al eens gevoeld hoe "heet" 55 graden al is? Met 10 graadjes erbij raak je het al liever niet meer aan.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Ik denk dat je andersom moet gaan denken.
Jouw probleem:
Uitschakelploppen naar je versterkers toe. Oplossing: minidsp langer laten doorwerken zodat versterkers eerder uit zijn dan de minidsp d.m.v. HELE grote buffercapaciteit in voeding.
Normaliter wordt dit opgelost door mutingschakelingen op de uitgangen.
Ik heb jarenlang met grote PA systemen gewerkt en daar kun je niet zomaar de stekker eruit trekken. Dus altijd eerst de eindtrappen uit voordat je je mengpaneel, x-overs en de rest uitzet. Inschakelen gaat andersom!
60.000uf is gewoon teveel voor een laagspanningsvoeding! Dan kun je nog beter gaan werken met een systeem met accu's a la Thel audio!
GRG
Jouw probleem:
Uitschakelploppen naar je versterkers toe. Oplossing: minidsp langer laten doorwerken zodat versterkers eerder uit zijn dan de minidsp d.m.v. HELE grote buffercapaciteit in voeding.
Normaliter wordt dit opgelost door mutingschakelingen op de uitgangen.
Ik heb jarenlang met grote PA systemen gewerkt en daar kun je niet zomaar de stekker eruit trekken. Dus altijd eerst de eindtrappen uit voordat je je mengpaneel, x-overs en de rest uitzet. Inschakelen gaat andersom!
60.000uf is gewoon teveel voor een laagspanningsvoeding! Dan kun je nog beter gaan werken met een systeem met accu's a la Thel audio!
GRG
In mijn vorige minidsp kast had ik relais over de uitgangen, dit werkt perfect met een kleine buffer. Echter dit is een hels karwei, en gevoelig voor storing aangezien ik zelf geen printen kan ontwikkelen.
Deze minidsp heeft een remote om in uit te schakelen ik kan proberen dit relais nog sneller te laten afvallen en de buffer te verkleinen. Echter zal ik altijd met een redelijk grote buffer blijven zitten.
Maar in versterkers is het niet ongewoon om een vergelijkbare buffer te gebruiken. Het zou in mijn geval beter zijn om de voeding aan te passen zodat deze wel geschikt is voor deze buffer. Alles zit al in de kast en voor het toevoegen van de relais zou een andere indeling nodig zijn. Ik los het liever op minn manier op maar dan correct uitgevoerd.
Echter heb ik helaas geen verstand hoe.
Maar bedankt voor het meedenken Gerhard, ik ga zo oud en nieuw vieren en ik wens een ieder zovast een fijne jaarwisseling toe.
Deze minidsp heeft een remote om in uit te schakelen ik kan proberen dit relais nog sneller te laten afvallen en de buffer te verkleinen. Echter zal ik altijd met een redelijk grote buffer blijven zitten.
Maar in versterkers is het niet ongewoon om een vergelijkbare buffer te gebruiken. Het zou in mijn geval beter zijn om de voeding aan te passen zodat deze wel geschikt is voor deze buffer. Alles zit al in de kast en voor het toevoegen van de relais zou een andere indeling nodig zijn. Ik los het liever op minn manier op maar dan correct uitgevoerd.
Echter heb ik helaas geen verstand hoe.
Maar bedankt voor het meedenken Gerhard, ik ga zo oud en nieuw vieren en ik wens een ieder zovast een fijne jaarwisseling toe.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Op zich is het geen probleem om de voeding aan te passen: zwaardere brugcel en zwaardere trafo. Maar een oplossing met relais is in jouw systeem eigenlijk zo klaar. De sturing heb je al via het tweede gedeelte van je voeding. Je hebt verder alleen 4 2 polige kleine minirelais nodig die de uitgangen naar massa kortsluiten. Hoeft niet eens in buurt van de uitgangen te zitten! Desnoods lijm je ze op de onderkant van de minidsp en een paar draadjes, klaar!
Maar alvast een zalig, plopvrij, uiteinde en een gelukkig, zonder rokende voedingen, Nieuwjaar
Groet Gerhard
Maar alvast een zalig, plopvrij, uiteinde en een gelukkig, zonder rokende voedingen, Nieuwjaar
Groet Gerhard
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Iets over inschakelstromen in verhouding met grootte bufferelco's
As you can see, the difference is very small for steady state conditions. Inrush current is another matter though, and we need to examine that to ensure that nothing is stressed so much as to cause failure after a few years of operation. Before we do that, it is fairly clear that the law of diminishing returns is in full effect with any capacitance above 10,000uF. The increase in load power is negligible for the higher values.
Cap Value ½ Cycle Peak Duration ... 50% of Max. Duration ... Steady State
4,700 uF 24 A < 1 cycle (20 ms) < 1 cycle (20 ms)
10,000 uF 30 A < 1 cycle (20 ms) 65 ms
22,000 uF 36 A < 30 ms 200 ms
50,000 uF 39 A 65 ms 345 ms
100,000 uF 41 A 125 ms 425 ms
Table 6 - Transformer Peak Current at Switch-On as a Function of Capacitance
The first value is the capacitance, followed by the transformer secondary current for the first half cycle. It does not include the transformer's inrush current. The peak secondary current is limited to a maximum value based on the effective transformer winding resistance plus diode resistance, and the peak voltage less diode forward voltage drop. The capacitor's ESR (equivalent series resistance) also has an effect, but this is generally small - especially with large value caps. Cable resistance will also affect the final result, but if the cables are thick enough the error is very small.
The third value is the time before the peak current has fallen to half the maximum. This was included to give you an idea of the duration of the inrush surge. The fourth column is an estimation, and shows the time from switch-on until the surge current has fallen to within 10% of the steady state value.
The figures shown here are an example, based on the schematic shown in Figure 2. Anyone wanting to do so can repeat the simulations I did, but you must ignore the first part of the waveform with the inrush current. If this is included in an RMS analysis, you will not get the proper steady state value, but a value that includes the steady state and inrush currents. This is simply the way 99% of simulators work. For the figures shown, I ran the simulator for 2 seconds, and ignored the first 1.9 seconds. Data was only shown (and measured) for the last 100ms. If the entire 2 second simulation's data were used, the RMS current for a 100,000uF cap will be incorrectly shown as 5.64A, which is quite clearly wrong.
Needless to say, these tests are also easily run using a real transformer, diode bridge, filter cap and load.
As you can see, the difference is very small for steady state conditions. Inrush current is another matter though, and we need to examine that to ensure that nothing is stressed so much as to cause failure after a few years of operation. Before we do that, it is fairly clear that the law of diminishing returns is in full effect with any capacitance above 10,000uF. The increase in load power is negligible for the higher values.
Cap Value ½ Cycle Peak Duration ... 50% of Max. Duration ... Steady State
4,700 uF 24 A < 1 cycle (20 ms) < 1 cycle (20 ms)
10,000 uF 30 A < 1 cycle (20 ms) 65 ms
22,000 uF 36 A < 30 ms 200 ms
50,000 uF 39 A 65 ms 345 ms
100,000 uF 41 A 125 ms 425 ms
Table 6 - Transformer Peak Current at Switch-On as a Function of Capacitance
The first value is the capacitance, followed by the transformer secondary current for the first half cycle. It does not include the transformer's inrush current. The peak secondary current is limited to a maximum value based on the effective transformer winding resistance plus diode resistance, and the peak voltage less diode forward voltage drop. The capacitor's ESR (equivalent series resistance) also has an effect, but this is generally small - especially with large value caps. Cable resistance will also affect the final result, but if the cables are thick enough the error is very small.
The third value is the time before the peak current has fallen to half the maximum. This was included to give you an idea of the duration of the inrush surge. The fourth column is an estimation, and shows the time from switch-on until the surge current has fallen to within 10% of the steady state value.
The figures shown here are an example, based on the schematic shown in Figure 2. Anyone wanting to do so can repeat the simulations I did, but you must ignore the first part of the waveform with the inrush current. If this is included in an RMS analysis, you will not get the proper steady state value, but a value that includes the steady state and inrush currents. This is simply the way 99% of simulators work. For the figures shown, I ran the simulator for 2 seconds, and ignored the first 1.9 seconds. Data was only shown (and measured) for the last 100ms. If the entire 2 second simulation's data were used, the RMS current for a 100,000uF cap will be incorrectly shown as 5.64A, which is quite clearly wrong.
Needless to say, these tests are also easily run using a real transformer, diode bridge, filter cap and load.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Als je de datasheet van bijv. een B80c5000 erbij pakt dan zie dat deze een IFSM heeft van 250A gedurende 1 cyclus ( 8.3ms). De IFRM ( repetatieve surge currunt) is slechts 30A. Deze zal dan ook geen 50.000uf overleven!
GRG
GRG
Laatst gewijzigd door ds23man op zo 01 jan 2012, 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Pak je bijv deze:
http://bihai.ic37.com/pdf1/pdf1yuikjh78 ... 37.com.pdf
Die heeft een IFRM van 50A, zit je al een stuk veiliger.
Ik blijf meedenken
GRG
http://bihai.ic37.com/pdf1/pdf1yuikjh78 ... 37.com.pdf
Die heeft een IFRM van 50A, zit je al een stuk veiliger.
Ik blijf meedenken
GRG
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Ben bang dat je trouwens je hele voeding moet gaan verzwaren, zat net even de datasheet te lezen van de gebruikte dsp. Idle verbruikt ie 100mA, full load 310mA. Het zit nu al aan de grens. Ik zou voor een 5A voeding gaan.
GRG
GRG
Ik ga nog eens wat testjes doen, en kijken hoeveel condensatoren ik minimaal nodig heb voor het afsluiten. Deze 60.000 was gewoon om het printje te vullen.
Ik had echter totaal geen idee dat ik hiermee dit soort problemen kon veroorzaken. Hopelijk kan ik deze waarde flink terug schroeven.
Ik heb ook nog een 2 tal relaisbordjes die ik eenvoudig onder de dsp kan vastmaken, ik moet hem dan alleen op iets hogere pootjes zetten. Dit zou een 2e optie kunnen zijn.
Ik ga echter liever niet de trafo aanpassen, deze moet 2,5A kunnen leveren en de spanningsregelaar 2A. Dit moet genoeg zijn voor de Minidsp, de 1,5A is alleen noodzakelijk als je de zwaardere gebalanceerde uitgangen gebruikt, deze gebruik ik niet. Daarnaast heb ik zelfs de uitgangsspanning van de uitgangen met de dipswitches naar beneden gezet.
De DSP zit nu op 0,6A, (De andere grootverbruiker is het VFD display.) dus ik zal nog wel een stel verdere metingen doen, maar ik gok dat ik met de 2A voeding ruim genoeg zit.
Als ik echt een 5A voeding moet gaan maken, dan wordt het toch echt een schakelende versie. Kosten voor de trafo's en etc zouden dan weer een extra kostenpost worden waar ik eigenlijk weinig zin in heb.
Daarnaast zat ik nog aan iets anders te denken, kan ik de condensatoren niet netjes opladen met een weerstand / ntc?
Mocht het allemaal niet willen, maak ik gewoon een simpele 2A voeding, en bouw ik de relaisborden onder de print.
Ik had echter totaal geen idee dat ik hiermee dit soort problemen kon veroorzaken. Hopelijk kan ik deze waarde flink terug schroeven.
Ik heb ook nog een 2 tal relaisbordjes die ik eenvoudig onder de dsp kan vastmaken, ik moet hem dan alleen op iets hogere pootjes zetten. Dit zou een 2e optie kunnen zijn.
Ik ga echter liever niet de trafo aanpassen, deze moet 2,5A kunnen leveren en de spanningsregelaar 2A. Dit moet genoeg zijn voor de Minidsp, de 1,5A is alleen noodzakelijk als je de zwaardere gebalanceerde uitgangen gebruikt, deze gebruik ik niet. Daarnaast heb ik zelfs de uitgangsspanning van de uitgangen met de dipswitches naar beneden gezet.
De DSP zit nu op 0,6A, (De andere grootverbruiker is het VFD display.) dus ik zal nog wel een stel verdere metingen doen, maar ik gok dat ik met de 2A voeding ruim genoeg zit.
Als ik echt een 5A voeding moet gaan maken, dan wordt het toch echt een schakelende versie. Kosten voor de trafo's en etc zouden dan weer een extra kostenpost worden waar ik eigenlijk weinig zin in heb.
Daarnaast zat ik nog aan iets anders te denken, kan ik de condensatoren niet netjes opladen met een weerstand / ntc?
Mocht het allemaal niet willen, maak ik gewoon een simpele 2A voeding, en bouw ik de relaisborden onder de print.
Heb nu 30.000uf losgekoppeld, en ik houd maar een kleine plop over. 
Eens kijken hoe ver we kunnen gaan.
De vraag is nu hoever ik de andere voeding naar beneden kan schroeven met het aantal uf.
Hier zit een enkel relais op, en 2 ledjes. De lm317 heeft nu 100uf voor en 20uf na.
Eens kijken hoe ver we kunnen gaan.
De vraag is nu hoever ik de andere voeding naar beneden kan schroeven met het aantal uf.
Hier zit een enkel relais op, en 2 ledjes. De lm317 heeft nu 100uf voor en 20uf na.
Zou dit al meer in de richting komen, van wat haalbaar is met deze voeding?
Bah nog erger het hele bufferstuk is niet eens nodig.