MiniDsp 2x8 Project.

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

cobaltjeh

Re: MiniDsp 2x8 Project.

Bericht door cobaltjeh »

BertDB schreef:
die zelfklevende kabelhouders, waar vind je die ?
Hebben ze dat bij conrad ? vind het niet in 1-2-3 terug :sure:
Ik heb ze via Ebay (HK), ik zal eens kijken of ik nog een linkje kan vinden voor je.

http://www.ebay.nl/itm/HS101-Self-Adhes ... 2c4d9e5427

http://www.ebay.nl/itm/HS101B-Bk-Self-A ... 2c61c42ace

Je hebt ze in verschillende maten / kleur, zoek op ebay op een van deze keywords en je vind er genoeg: Self-Adhesive-Cable-Wire-Tie-Mounts
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Hmm eerste probleem, er begon iets te stinken in de kast.

Alles uit gezet, en daarna proberen te achterhalen wat er aan het stinken was.

Het lijkt een brugdiode van het type 2W04 te zijn, in de datasheet van deze lees ik dat deze tot 2A kan werken.
Echter zit ik nu geschat ergens rond de 1,5A en lijkt de diode al dermate warm te worden, dat hij zichzelf aan het opstoken is.

Moet ik hier een groter/degelijker exemplaar op zetten, of kan iets anders aan de hand zijn?
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Er zit nu een 6A brugcel tussen, echter lijkt deze ook al een lekkere temperatuur te krijgen.

Hmm, vreemd. Het lijkt me toch sterk dat ik een nog grotere brugcel nodig heb.
Aangezien deze ook geen montage mogelijkheid heeft voor aan een koelblok, neem ik aan dat hij met die max 2A toch geen probleem moet hebben?
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Als er 1.5A loopt moet die 2W04 het ook kunnen trekken. Loopt er niet meer stroom dan je denkt, kun je dat meten? (staat er iets met weerstand naar grond toe oid)
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Barry2001 schreef:
Als er 1.5A loopt moet die 2W04 het ook kunnen trekken. Loopt er niet meer stroom dan je denkt, kun je dat meten? (staat er iets met weerstand naar grond toe oid)
Ik zal mijn multimeter er eens tussen hangen. Want de 6A versie wordt ook te warm om vast te houden en dat lijkt me ook niet normaal. :oops:
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Ok de multimeter geeft aan 0,69 A, dus hmm waar kan het dan in zitten.

Er zit ook nog een 2e brugcel in voor een andere voedingslijn, en deze geeft geen probleem. Dus aan het gedeelte aan de trafo kan het ook niet liggen lijkt me.
Het kan zijn dat de spanningsregelaar contact maakt met massa, maar die zou geïsoleerd moeten zitten van de koelplaat.
BertDB

Bericht door BertDB »

0,69A ?
Daar gaat een bruggelijkrichter van 6A toch niet warm van lopen ? das een tiende van wat ie aankan ? :shock:
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

BertDB schreef:
0,69A ?
Daar gaat een bruggelijkrichter van 6A toch niet warm van lopen ? das een tiende van wat ie aankan ? :shock:
Dat leek mij ook al, ik vermoed iets van een massa probleem. Ik zal het complete schema vanavond eens uitwerken.
Wellicht doe ik iets wat niet mag, en dan is het meteen duidelijk hoe alles aangesloten zit.
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Hierbij het schema, Het geheel bestaat uit 2 voedingsbordjes. Een voor de minidsp.

De andere stuurt een relais aan, wat de remote onderbreekt zodra de spanning weg valt. Dit is een beveiliging om de minidsp dan toch netjes te laten afsluiten.
De 60.000uf zit daarom ook als buffer op de voeding van de minidsp.

De lijn naar de remote heeft tevens nog een schakelaar voor het aan / uit schakelen.

Al met al zou het onderste stuk van de voeding/relais veel eenvoudiger kunnen, echter werk ik liever met de kant en klare bordjes.

Zit er toevallig iets fout in dit schema, want naar mijn weten is alles gewoon prima.

Edit: er zit een foutje in het schema, voor correcte versie zie 2 berichten verder.
Bijlagen
Schema voeding.png
Laatst gewijzigd door cobaltjeh op vr 30 dec 2011, 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
BertDB

Bericht door BertDB »

Waarom gebeurt dit (zie rood omcirkeld) ?

Je lust het AC signaal door naar de 'ground' van de spanningsstabilisator-schakeling !
Dat hoort volgens mij niet !

De referentie voor de LM317 is compleet weg, hij heeft geen ground.
Zou me niets verbazen mocht die ook lekker heet lopen .. :)

In het blauw aangegeven hoe het aangesloten moet en de lijn doorstreept in het rood moet weg
Bijlagen
Schema%20voeding.png
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

BertDB schreef:
Waarom gebeurt dit (zie rood omcirkeld) ?
Omdat het laat was tijdens het maken van het schema. :oops:
Het loopt zoals het blauwe in jouw schema.

Beide voedingen doen het ook perfect, echter de spanningsbrug in de bovenstaande voeding wordt erg warm.
Maar het geheel functioneert wel prima.
Laatst gewijzigd door cobaltjeh op vr 30 dec 2011, 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Hierbij het verbeterde schema.
Bijlagen
Schema voeding.png
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Bah alles al los lopen te gooien, met weinig tot geen resultaat ik kan ook geen massa probleem vinden, alles zit met nylon pootjes en de chip zit ook met isolatiemateriaal vast.
Daarnaast ook al randaarde etc los gegooid met weinig tot geen resultaat.

Het enige wat ik aan het bordje vervangen heb is de spanningsregelaar, dit is nu een 2 amp versie geworden van het type 78s12cv.
Het lijkt wel of er iets loopt te oscilleren waardoor de brugcel warm wordt. Kan het zijn dat deze regelaar een iets andere configuratie in condensatoren om zich heen moet hebben?
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Heb je die 60.000uF al eens losgegooit?? Je kunt niet eindeloos de buffercapaciteit vergroten, de elco's trekken ook stroom.

GRG
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

ds23man schreef:
Heb je die 60.000uF al eens losgegooit?? Je kunt niet eindeloos de buffercapaciteit vergroten, de elco's trekken ook stroom.

GRG
Dat is een goede, ik zal die eens los gooien, mocht het dat zijn is het dan een gevalletje van een nog zwaardere brugcel plaatsen, met koeling bijvoorbeeld?
Ik kan hem natuurlijk ook na de regelaar zetten, maar dat werkt minder goed volgens mij.
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Ok de buffer heb ik losgekoppeld, de KBL608 brugcel wordt nog steeds aangenaam lekker warm.
Is het normaal dat deze 4A tot 6A brugcel warm wordt bij een verbruik van max 1A?
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Je zit ook met je trafo. Een goede vuistregel voor afvlakelco's is 2200uf per geleverde ampere. Daar zit je "ruimschoots" boven. Het is geen eindtrap!

GRG
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

En dan praat ik nog niet eens over de inschakelpiek!

GRG
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Ik snap de argumenten, echter heb ik de buffer nodig om de Minidsp netjes af te laten sluiten bij spanningsverlies. :oops:

De voeding werkt overigens perfect wanneer de belasting laag is. Juist als ik de volumeprint en minidsp er op zet dan wordt de brugcel warm.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Hoeveel ampere kan je trafo leveren?? Vermoedelijk trek je die waarschijnlijk in de verzadiging als je de zaak gaat belasten, zit waarschijnlijk al aan zijn max met al die bufferelco's. Zet voor de gein eens een stroommeter in serie met de secundaire wikkeling, dan weet je meer. Meten is weten ( anders is de uitkomst bescheten!).

GRG
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Het is een 2x12V 30VA Amplimo transformator.

Ik heb de 2 secundaire wikkelingen samengevoegd om de 2x 1,25A te verhogen naar 2,5A.
Het geheele circuit verbruikt iets van 0,7A en tegen de 1A bij het opstarten. De trafo zou dan toch wel zwaar genoeg moeten zijn?

Ik zal de multimeter er vanavond even tussen hangen, dan weten we het zeker. Nu moet ik helaas even weg.

(Tevens ook zonder de grote buffer blijft de brugcel erg warm worden, tot een punt dat vasthouden niet fijn meer is. Alleen als ik de minidsp los koppel is het probleem weg. Deze zou volgens specs max 1,5A verbruiken werkelijk verbruik zit onder de 1A omdat ik de gebalanceerde uitgangen niet gebruik.)
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Heb net even de manual van je minidsp doorgelezen, die trekt alleen al 1,5A. Dus je spanningsregelaar is sowieso te licht! ( 78serie is 1A).

Groet Gerhard
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Daarom zit er een 78s12cv in die is 2A. Dan heb ik nog wat marge over.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Dat scheelt weer! Meet even na of de - voedingsaansluiting van de minidsp verbonden is met de signaalaarde. Zo nee - van je voeding nergens met de signaalaarde verbinden. Dus voeding laten zweven.

GRG
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Bedoel je met de signaalaarde de aarde van het stopcontact?
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”