Heren,
Een vriend van mij is bezig met het opzetten van een surround-systeempje. Hij weet heel goed wat mooi is, maar aangezien hij niet erg bekend is met het 'technische geneuzel', heeft hij mij gevraagd wat uitzoekwerk te verrichten m.b.t. de versterker. Zijn niet al te rekbare budget is ~200 euro, wat neerkomt op iets tweedehands.
Om eerlijk te zijn ontbreekt het mij een beetje aan ervaring op surround gebied. Goed, gaandeweg kom ik er dus achter, dat zo'n beetje alle DTS-receivers zijn gespecificeerd voor een belasting van 6 tot 8 ohm, op zo'n beetje alle Yamaha's en wat los grut na. Dat was ik niet gewend. Het 'vervelende' is dat hij een heel mooi setje luidsprekers heeft van 4 ohm. Speaker&Co Trapezium 3's om precies te zijn; ze duiken vrij breedbandig onder de 4 ohm, met name in het laag/midlaag. Deze gaan absoluut niet weg. Al zijn overige luidsprekers zijn wel netjes 8 ohm.
Mijn vraag aan jullie is driedelig :
1. Hoe serieus moet ik die 6-8 ohm specificatie nemen ? Is het een kwestie van 'ach, kan best', of 'neee, dat kan echt niet !' ?
2. Hebben jullie misschien tips voor een receiver binnen dit budget,voor fronts van 4 ohm, buiten de Yamaha's ? De keuze is anders zo beperkt. Er zijn geen eisen behalve dolby digital, dts, enige kwaliteit.
3. Kan iemand zijn ervaringen delen met 4 ohm fronts op een (budget) DTS receiver, welke dat ook is ?
Alvast mijn grote dank,
Marco.
DTS Receivers, 4 ohm ?
Moderator: Beheerdersteam
Enkele jaren geleden had ik een pioneer 5.1 receiver van destijds €300,- nieuw die ging bij hoger volume op 4ohm iig in protectie....
Een denon AVC A10SE had er geen enkel probleem mee, maar das nieuw ook niet bepaald budget
Heeft je kennis nu al een stereo versterker die de 4ohm aankan? misschien eens kijken naar die Yamaha DSP processors met 3 versterkerkanalen kosten niet veel op mp...
Een denon AVC A10SE had er geen enkel probleem mee, maar das nieuw ook niet bepaald budget
Heeft je kennis nu al een stereo versterker die de 4ohm aankan? misschien eens kijken naar die Yamaha DSP processors met 3 versterkerkanalen kosten niet veel op mp...
Dat protectiegebeuren was ik inderdaad al een beetje bang voor. Goed dat je het iig even bevestigt.
Nee, er is geen bestaande stereo-versterker. Althans, hij heeft een harman kardon, maar die blijft in de normale stereo-opstelling staan, niet in de surround-ruimte.
De enige betaalbare Yamaha processors die ik zie staan op MP zijn overigens Prologic processors, geen DTS. Anders was het inderdaad een heel aardige optie.
EDIT. Geen gezeur en gewoon genoegen nemen met wat er WEL is : als het goed is, heeft hij vanavond een Yamaha rx-v795 opgehaald. Kan me niet voorstellen dat die hem zal teleurstellen
.
Dus : problem solved, bedankt voor het aanbieden en meedenken weer !
Nee, er is geen bestaande stereo-versterker. Althans, hij heeft een harman kardon, maar die blijft in de normale stereo-opstelling staan, niet in de surround-ruimte.
De enige betaalbare Yamaha processors die ik zie staan op MP zijn overigens Prologic processors, geen DTS. Anders was het inderdaad een heel aardige optie.
EDIT. Geen gezeur en gewoon genoegen nemen met wat er WEL is : als het goed is, heeft hij vanavond een Yamaha rx-v795 opgehaald. Kan me niet voorstellen dat die hem zal teleurstellen
Dus : problem solved, bedankt voor het aanbieden en meedenken weer !