LBVS ... nummer zoveel

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: LBVS ... nummer zoveel

Bericht door hrscharft »

@ Arno,

Klop deze is idd zo goed als kleurloos alleen kan de TS deze denk ik 100% zeker niet gebruiken want dan gaat zoal ik al zij zijn onderlaag er volledig aan. Of hij moet ze eerst al een jaartje of 5 laten staan maar denk niet dat dat de bedoeling is.

Waar je alleen wel mee zit is het vergelen door zonlicht.
Normaliter gebruik ik zit soort lakken op mijn waarschip en na 1 seizoen in de buitenlucht is het al weer "gelig"

Overigens wilde ik ook niet zeggen dat de TS jachtlak zou moeten gebruiken maar was meer als voorbeeld.

Dat dus parketlak een vernis is maar niet alle vernissen parketlak.
Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: LBVS ... nummer zoveel

Bericht door r.ladage »

Beide heren heel erg bedankt!
Ik ben dus gegaan voor een kleurloze parketlak. Hierbij stond onder andere expliciet vermeld dat deze niet vergeelt.
Dit is wel erg belangrijk aangezien het dus over een witte lak heen gaat.

Parketlak moet haast ook wel sterk genoeg zijn voor dit doel. Het is immers ontworpen om een object te beschermen dat enorm op zijn donder krijgt :)

We zullen zien hoe het in de test gaat uitpakken.

Ik ben in ieder geval alweer een heel stuk wijzer.

Oh ja, dat van die gladde ondergrond heb ik inderdaad aan den lijve ondervonden.
Je ziet echt werkelijk ieder minuscuul krasje :shock:
de 3M sanblaster is hierbij echt een hele goede uitkomst, het zorgt voor een mooi gelijkmatig kraspatroon.
Vergis je niet in schuren, dat is ook nog een vak :D
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: LBVS ... nummer zoveel

Bericht door hrscharft »

Gheghe met naast luidsprekers ook nog een 36 jaar oud houten bootje als hoby weet ik hier alles van R ;).
Ennuh lakken met de Kwast he ;). Het is nog wel een kunst maar als je het goed doet krijg je een veel mooiere laag als met roller.
Bijlagen
Dsc_0578.jpg
Dsc_0574.jpg
Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: LBVS ... nummer zoveel

Bericht door r.ladage »

Dat zal best maar nu nog zeker niet!
Ik ben dus bezig met kwasten op de proefstukjes.
Ik heb er zelfs professionele acryl kwasten voor aangeschaft.

Ik krijg alleen altijd een paar strepen, hoe zacht ik ook doe.
Nou had ik ook al ergens gelezen dat een echte schilder zijn nieuwe kwasten het eerste halfjaar voor de grondverf gebruikt.
Hierna word deze pas gepromoveerd voor het lakwerk.
Wellicht is mijn kwast dus nog wat te stug.

Je boot ziet er in ieder geval perfect uit zo!
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: LBVS ... nummer zoveel

Bericht door Arno »

De meeste acrylverven gaan helemaal niet goed met een kwast. Met watergedragen lakken moet je heel snel werken, omdat het maar een beperkte tijd heeft waarbinnen het nog een beetje wil vloeien. Met een roller kun je nou eenmaal veel sneller werken. Sommige duurdere watergedragen lakken, zoals bijvoorbeeld Sigma Nova, drogen wat minder snel. Die zijn nog wel aardig met de kwast te doen.
Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: LBVS ... nummer zoveel

Bericht door r.ladage »

Zo, de nieuwe magneten zijn er bij gepropt.
Dit was ook niet echt makkelijk. Bij de eerste speaker moesten er twee magneetjes nog een mm meer verzonken worden.
Het uitboren van een magneet valt niet echt mee :) wat is dat spul hard zeg!

De tweede box zaten de magneten minder diep. Uitboren leek geen optie, dus ik heb ze er "uitgebroken".
Vervolgens het gat iets verder uitgeboord en daarna opnieuw de magneten erin gelijmd.

De hele boel afwerken met MDF vuller en ik ben erg tevreden over het resultaat.
De covers zitten heerlijk stevig en zijn toch nog makkelijk te verwijderen.

Dadelijk laatste beetjes schuren en dan ........ in de grondverf! yay!
Heb er zin in. Eindelijk lekker bezig zijn met de afwerking.

Keep you posted.
Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: LBVS ... nummer zoveel

Bericht door r.ladage »

Ik ben helemaal klaar met die kl*te lakken.
Heb het nu dus met die vloerlak geprobeerd, krijg ik hetzelfde resultaat.
Ondertussen € 40,- naar de knoppen en dan heb je nog niets.

Kap ermee, hou het wel bij gewoon lakken, doe wel een laagje extra en zal dan een krasje zo nu en dan maar voor lief moeten nemen :|
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: LBVS ... nummer zoveel

Bericht door wouter »

eh, de beste wensen dan maar :wink:
Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: LBVS ... nummer zoveel

Bericht door r.ladage »

:oops: Jullie ook allemaal de beste wensen!!
Dat het maar een mooi speakerbouwjaar mag worden.

Was natuurlijk weer even de teleurstelling die sprak, stiekum weet ik ook wel dat zelfs inclusief die € 40,- verprutsing, ik nog steeds een paar honder euro bespaart heb.
Dit alles was ook niet mogelijk zonder jullie.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: LBVS ... nummer zoveel

Bericht door Arno »

Vertel dan eens precies wat je gedaan hebt. Merk verf, type, etc...
Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: LBVS ... nummer zoveel

Bericht door r.ladage »

Alles is eigen merk van gamma.
Begonnen met MDF grondverf
Daarna witte hoogglans PU acryl lak
Daarna dus een acryl vloerlak.

Staat dus verder echt weinig bruikbare info op.

Het leek overigens in eerste instantie goed te gaan.
De kwast zorgde alleen weer voor diepe groeven, dus had hem nagestreken met de platte kwast.
Deze was wel flink vochtig. Kan dit een zo'n anti hecht reactie veroorzaken?

Ik ga in ieder geval verder met het verven van de boxen.
De één krijgt zijn tweede grondlaag en de ander zijn eerste laklaag.
De grondverf is trouwens ook al mooi wit :) ,krijg al wel een goed beeld over hoe het gaat worden.

edit:
Net test herhaald zonder nastrijken met vochtige kwast.
Zelfde resultaat, het hecht gewoon niet goed.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: LBVS ... nummer zoveel

Bericht door Arno »

Heb je de hoogglans laag wel goed mat geschuurd voordat je de vernis ging aanbrengen?
Gebruikersavatar
A3Baak
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 12:38
Locatie: Alphen aan den Rijn, Netherlands

Re: LBVS ... nummer zoveel

Bericht door A3Baak »

Tsjeez Remco :shock:

Naar man, dat had ik echt niet verwacht dat die lak niet ging hechten.
Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: LBVS ... nummer zoveel

Bericht door r.ladage »

Arno schreef:
Heb je de hoogglans laag wel goed mat geschuurd voordat je de vernis ging aanbrengen?
Sorry, was even vergeten dat jullie geen glazen bol hebben :rofl:
Ik heb inderdaad netjes geschuurd tussen alle lagen door.

Maar ik staak hier de tocht. bij een eventuele volgende ga ik er weer energie in steken.
Ik ga deze gewoon met veel lak lagen doen en dan een goeie maand wachten en vervolgens polijsten.
Komt wel goed denk ik. Die blanke lak was altijd bedoeld als extra bescherming.
De witte lak zelf is ook versterkt met poly-urethaan dus misschien valt het wel mee :)

Arno, in ieder geval bedankt voor jou moeite om me te helpen.
Bij een volgend project stap ik eens binnen bij een speciaalzaak i.p.v. de Gamma.

@Adrie, ik was ook echt stomverbaasd. Dat van die beits is logisch, dat was gewoon dom.
Dacht dat dit het inderdaad was.
Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: LBVS ... nummer zoveel

Bericht door r.ladage »

Vandaag lekker rustig aan gedaan.
Één speaker dus een tweede laag grondverf, de ander een eerste laklaag.
Voordeel van goed gronden is dat de laklaag er eigenlijk meteen goed uitziet.
De kleur is dus al goed, nu de glans nog.

Hoe dan ook. ik ben heel tevreden. De mensen die mij kennen weten dat ik dat nagenoeg nooit ben dus het zegt wel wat :)

alvast een teasertje:
teaser.JPG
Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: LBVS ... nummer zoveel

Bericht door r.ladage »

Zo, voorlopig zijn we klaar. Waarschijnlijk over een maand of twee polijsten, maar nu eerst genieten!!!

Ondanks dat dit misschien een simpel projectje is, heb ik er toch de nodige uurtjes in mogen steken, maar het resultaat mag er wezen, in ieder geval qua geluid want de rest is weer persoonlijk.

Genieten jullie maar van de plaatjes :)
Bijlagen
IMG_2267.jpg
IMG_2268.jpg
IMG_2269.jpg
IMG_2271.jpg
IMG_2272.jpg
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: LBVS ... nummer zoveel

Bericht door markbakk »

=D>
Ziet er geslaagd uit!
Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: LBVS ... nummer zoveel

Bericht door r.ladage »

Weet je nou wat zo toevallig is?
Zo klinken ze ook! :D
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: LBVS ... nummer zoveel

Bericht door dre »

mooi project! 8)
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: LBVS ... nummer zoveel

Bericht door Walt »

Netjes gedaan, ook mooie spikes uitgekozen!

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Tymen
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 21:14
Locatie: Haarlem

Re: LBVS ... nummer zoveel

Bericht door Tymen »

"Niets is zo moeilijk als iets simpel doen lijken"
zei een beroemde voetballer eens.

Erg mooi resultaat, gefeliciteerd!
Gebruikersavatar
A3Baak
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 12:38
Locatie: Alphen aan den Rijn, Netherlands

Re: LBVS ... nummer zoveel

Bericht door A3Baak »

Mooi hoor, kom nog wel een keertje luisteren samen met m'n vrouw :mrgreen:
jnijboer
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 31 dec 2006, 1:03
Locatie: Tijnje

Re: LBVS ... nummer zoveel

Bericht door jnijboer »

Erg mooi hoor! :kwijl: Ik hoop dat je er een hoop plezier aan beleeft.
Heeft de "voet" waar de spikes op rusten trouwens nog toegevoegde waarde nu je ze op een harde ondergrond (hout / laminaat) hebt staan?
Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: LBVS ... nummer zoveel

Bericht door r.ladage »

Heren bedankt voor de complimenten :)
Voet heeft als enige toegevoegde waarde dat het er mooi uitziet.

In het originele ontwerp zaten geen spikes en was de voet nodig om de pootjes in vast te zetten.
Heb er heel even over nagedacht om ze weg te laten, maar vind het wel mooi zo :)

@Adrie, wat vind je vrouw er van .... ze zijn in ieder geval recht! :rofl:
Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: LBVS ... nummer zoveel

Bericht door r.ladage »

Even een leuk updatje.

De speakers zijn dus hageltje nieuw en moeten nog wat inspelen.
Geen idee hoe wat en waar, het enige dat ik nog niet in balans vond was het laag.
En dan heb ik het over het hele lage. Dit kwam gewoon niet overtuigend over.

Als referentie gebruik ik: Use somebody van Laura Jansen.
Niet een heel dynamisch nummer, maar het piano spel kruist zo'n beetje alle frequenties.
Hier was ook goed te horen dat alles klopte behalve de allerlaagste toetsaanslagen.
Dat klopte gewoon net niet.

Op zich ook wel logisch natuurlijk, als de woofer nog wat stijfjes is, dan kan deze gewoon minder lucht verplaatsen.
Dus ik ben gewoon lekker aan het inspelen (houd me niet aan bepaalde schematjes overigens) en verwacht dus dat het nog wel een paar weekjes gaat duren voordat het laag een beetje los is gekomen.

Komt op de radio ineens A Team van Ed Sheeran voorbij.
In ene word daar een lage bas aangeslagen en ik denk ineens ... heh? Dat klonk zowaar heel goed!!
Zoals je het verwacht!! Niet wetende of dit nou komt omdat hier een lagere bas werd weergegeven dan die van de piano (in mijn beleving horen ze ongeveer even laag te klinken), heb ik snel weer Laura opgezet ... en ja hoor .... BOEM!

Daar gingen ze, precies zoals ze horen!!
Ik ben dus echt super blij! Wel frappant dat dit al bij ongeveer 20 uur spelen dus al zo enorm verschil is.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”