LBVS ... nummer zoveel
Moderator: Beheerdersteam
Re: LBVS ... nummer zoveel
Heb je al geprobeerd om die lijm warm te maken met een haarfohn ?
Daar word het ook zacht van, je zou de magneetjes er dan zo uit moeten kunnen wippen.
Daar word het ook zacht van, je zou de magneetjes er dan zo uit moeten kunnen wippen.
Re: LBVS ... nummer zoveel
Wie o wie kan mij adviseren?
Als ik acryl verf schuur, krijg ik altijd van die eilandjes met verf op mijn schuurpapier.
Deze eilandjes zijn enorm hinderlijk aangezien ze het schuurvermogen verminderen en ook nog eens voor krassen zorgen.
Heeft iemand hier ervaring mee?
En zo ja, weet iemand wat je hier tegen kan doen?
Als ik acryl verf schuur, krijg ik altijd van die eilandjes met verf op mijn schuurpapier.
Deze eilandjes zijn enorm hinderlijk aangezien ze het schuurvermogen verminderen en ook nog eens voor krassen zorgen.
Heeft iemand hier ervaring mee?
En zo ja, weet iemand wat je hier tegen kan doen?
Re: LBVS ... nummer zoveel
Tsja, hoe lang laat je het dan drogen?
Ik hou de verwerkingstijd aan van het blik. Hier staat overschilderbaar na 6 uur.
Aangezien je tussen de lagen licht moet schuren, verwacht je dat deze dan ook schuurbaar is.
Hij is volledig uitgehard na 15-30 dagen! Als ik daar op moet wachten en 6 lagen wil aanbrengen dan komen de boxen nooit af
Ik hou de verwerkingstijd aan van het blik. Hier staat overschilderbaar na 6 uur.
Aangezien je tussen de lagen licht moet schuren, verwacht je dat deze dan ook schuurbaar is.
Hij is volledig uitgehard na 15-30 dagen! Als ik daar op moet wachten en 6 lagen wil aanbrengen dan komen de boxen nooit af
Re: LBVS ... nummer zoveel
Waterproof schuurpapier gebruiken
korrel 250 ofzo later 500.
Groet,
Harm.
korrel 250 ofzo later 500.
Groet,
Harm.
Re: LBVS ... nummer zoveel
Fijn schuurpapier idd en weinig kracht.r.ladage schreef:Ik hou de verwerkingstijd aan van het blik. Hier staat overschilderbaar na 6 uur.
Aangezien je tussen de lagen licht moet schuren, verwacht je dat deze dan ook schuurbaar is.
Meerdere dunne laagjes geven een beter resultaat als twee boetseerlagen.
Geduld is een schone zaak.
Rob
Re: LBVS ... nummer zoveel
tja,droog is droog.....
overschilderbaar is niet droog.......
anders met water schuren inderdaad.
overschilderbaar is niet droog.......
anders met water schuren inderdaad.
Re: LBVS ... nummer zoveel
Acrylverf + dunne laag is per definitie niet mogelijk als je het mij vraagt.
De verf moet uit kunnen vloeien en aangezien acryl verf al minder vloeit dan alkyd zal je dus iets meer moeten gebruiken.
Begrijp me niet verkeerd, ik maak er echt geen zwembad van, maar te weinig resulteerde bij mij altijd in het welbekende sinasappelhuid effect
Was vergeten te melden dat ik met water al eens geprobeerd had. Dit voorkomt inderdaad de plakaten verf, maar dan word ik weer lijp van het vacuüm effect.
Mannen alle bedankt voor de tips. Ik ga 3M Sandblaster eens proberen.
Met beloofd dat deze niet volloopt, zelfs niet bij acryl verf.
Ik zal laten weten hoe dit spul werkt.
Mocht het niet werken, dan zal nat schuren denk ik het enige alternatief zijn en zal ik gewoon wat meer moeite moeten doen
De verf moet uit kunnen vloeien en aangezien acryl verf al minder vloeit dan alkyd zal je dus iets meer moeten gebruiken.
Begrijp me niet verkeerd, ik maak er echt geen zwembad van, maar te weinig resulteerde bij mij altijd in het welbekende sinasappelhuid effect
Was vergeten te melden dat ik met water al eens geprobeerd had. Dit voorkomt inderdaad de plakaten verf, maar dan word ik weer lijp van het vacuüm effect.
Mannen alle bedankt voor de tips. Ik ga 3M Sandblaster eens proberen.
Met beloofd dat deze niet volloopt, zelfs niet bij acryl verf.
Ik zal laten weten hoe dit spul werkt.
Mocht het niet werken, dan zal nat schuren denk ik het enige alternatief zijn en zal ik gewoon wat meer moeite moeten doen
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: LBVS ... nummer zoveel
is het gewoon droge verfstof?r.ladage schreef:En zo ja, weet iemand wat je hier tegen kan doen?
ik schuur altijd met mijn stofzuiger binnen handbereik, stukkie schuren, stofzuiger over je werkstuk en je schuurplank en je kan weer schuren. Desnoods laat je je stofzuiger ff aan staan gedurende je schuurklus, hoef je 'm ook niet steeds aan/uit te zetten. Zet 'm gerust op de zachtste stand, hebben je oortjes ook wat meer rust
Re: LBVS ... nummer zoveel
Dat gaan we ook eens proberen. Helaas geen zuigkrachtregeling maar wel oordoppen
Volgens mij is het inderdaad gewoon schuurstof dat net als sneeuw gewoon wat beter hecht aan andere deeltjes en zo dus een klont veroorzaken.
We zullen zien.
Ga trouwens nog steeds eerst sanblaster proberen, ben gewoon benieuwd of dat spul doet wat het beloofd.
Zou een hoop ergernis schelen.
Volgens mij is het inderdaad gewoon schuurstof dat net als sneeuw gewoon wat beter hecht aan andere deeltjes en zo dus een klont veroorzaken.
We zullen zien.
Ga trouwens nog steeds eerst sanblaster proberen, ben gewoon benieuwd of dat spul doet wat het beloofd.
Zou een hoop ergernis schelen.
Re: LBVS ... nummer zoveel
Verf is nog niet uitgehard, wel overschilderbaar. Sommige verfsoorten blijven heel lang zacht, kan dagen duren. Veel vers schuurpapier en niet drukken is het devies, afzuigen helpt ook iets.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: LBVS ... nummer zoveel
r.ladage schreef:Wie o wie kan mij adviseren?
Als ik acryl verf schuur, krijg ik altijd van die eilandjes met verf op mijn schuurpapier.
Deze eilandjes zijn enorm hinderlijk aangezien ze het schuurvermogen verminderen en ook nog eens voor krassen zorgen.
Heeft iemand hier ervaring mee?
En zo ja, weet iemand wat je hier tegen kan doen?
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: LBVS ... nummer zoveel
En bij de eerste tekenen van klontjes krap ik het er altijd direct vanaf. Dan gaan je vellen langer mee.
Re: LBVS ... nummer zoveel
De 'groene velletjes' van 3M heb ik ook zeer goede ervaringen meeHenkjan schreef:r.ladage schreef:Wie o wie kan mij adviseren?
Als ik acryl verf schuur, krijg ik altijd van die eilandjes met verf op mijn schuurpapier.
Deze eilandjes zijn enorm hinderlijk aangezien ze het schuurvermogen verminderen en ook nog eens voor krassen zorgen.
Heeft iemand hier ervaring mee?
En zo ja, weet iemand wat je hier tegen kan doen?schuurpapier van 3M gebruiken
Re: LBVS ... nummer zoveel
Ja, nu je het zegt die groene 3M vellen heb ik ook weleens gehad, maar waren die niet heel grof?
Ik zal sowieso daar toch eens af moeten stappen, omdat ik ga schuren tot 1500 en die heb ik nog nooit van 3M gezien.
Ik zal gewoon ook even wat langer wachten voordat ik de laatste keer ga schuren/polijsten.
Denk dat ik de boel gewoon een weekje met rust laat ofzo.
Alles gebeurd eerst in de test, we testen fijn verder.
Met jullie tips en tricks moet het toch gaan lukken ... heren bedankt
Ik zal sowieso daar toch eens af moeten stappen, omdat ik ga schuren tot 1500 en die heb ik nog nooit van 3M gezien.
Ik zal gewoon ook even wat langer wachten voordat ik de laatste keer ga schuren/polijsten.
Denk dat ik de boel gewoon een weekje met rust laat ofzo.
Alles gebeurd eerst in de test, we testen fijn verder.
Met jullie tips en tricks moet het toch gaan lukken ... heren bedankt
Re: LBVS ... nummer zoveel
Voordat je gaat polijsten moet je overigens wel echt wachten tot je laatste laag volledig hard is.
Dus laat ze gerust een maandje of misschien zelfs twee lekker doorharden en ga dan polijsten.
Groet,
Harm.
Dus laat ze gerust een maandje of misschien zelfs twee lekker doorharden en ga dan polijsten.
Groet,
Harm.
Re: LBVS ... nummer zoveel
Tnx Harm. In de test was is na een dag al begonnen, dit werd een ramp.
De verf en de polijst werden één zeg maar
Oké heren, jullie gaan me waarschijnlijk keihard uitlachen maar ik gooi hem er toch uit.
Mijn idee was dus om te lakken en hier overheen een blanke lak/beits (is dit hetzelfde? ik heb in ieder geval beits) te doen.
Echter hechte de beits niet, dit vormde plasjes. Eerst dacht ik dat het kwam omdat de witte lak nog niet droog was.
Bij een volgende poging twijfelde ik nog aan het niet opschuren van de lak, maar heb gebeurd dus nog steeds.
Ik neem dus aan dat blanke lak niet over gewone lak kan?
Het is wel allebei op acryl basis. De witte lak is hoogglans en de beits is zijdeglans, maakt dit nog wat uit?
Alvast bedankt voor het antwoord en het niet al te hard uitlachen
Edit:
Vergeet bijna te melden dan ik met de sandblaster pads aan de haal ben gegaan en ondanks dat ik nog niet heel veel heb gedaan, ben ik wel heel tevreden over wat wel gedaan is.
Inderdaad geen klonten, maar ook nog eens snel, mooie gelijkmatige krasjes en strak resultaat.
er komen nog wat testjes aan waar ik voorheen moeite mee had, dus dan nog een update.
De verf en de polijst werden één zeg maar
Oké heren, jullie gaan me waarschijnlijk keihard uitlachen maar ik gooi hem er toch uit.
Mijn idee was dus om te lakken en hier overheen een blanke lak/beits (is dit hetzelfde? ik heb in ieder geval beits) te doen.
Echter hechte de beits niet, dit vormde plasjes. Eerst dacht ik dat het kwam omdat de witte lak nog niet droog was.
Bij een volgende poging twijfelde ik nog aan het niet opschuren van de lak, maar heb gebeurd dus nog steeds.
Ik neem dus aan dat blanke lak niet over gewone lak kan?
Het is wel allebei op acryl basis. De witte lak is hoogglans en de beits is zijdeglans, maakt dit nog wat uit?
Alvast bedankt voor het antwoord en het niet al te hard uitlachen
Edit:
Vergeet bijna te melden dan ik met de sandblaster pads aan de haal ben gegaan en ondanks dat ik nog niet heel veel heb gedaan, ben ik wel heel tevreden over wat wel gedaan is.
Inderdaad geen klonten, maar ook nog eens snel, mooie gelijkmatige krasjes en strak resultaat.
er komen nog wat testjes aan waar ik voorheen moeite mee had, dus dan nog een update.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: LBVS ... nummer zoveel
Ziedaar een verwarring. Houtbeits is een impregneermiddel voor hout, met daarin een kleurstof, een beschermend middel of beiden. Blanke lak daarentegen is om een beschermende laag op een materiaal aan te brengen, wat evengoed een andere laklaag kan zijn. Het heeft daarom een véél grotere hechtkracht, en er is dus een wezenlijk verschil.r.ladage schreef:Mijn idee was dus om te lakken en hier overheen een blanke lak/beits (is dit hetzelfde? ik heb in ieder geval beits) te doen.
Omdat houtbeits in het hout behoort te trekken is het zo dun dat het geen afdekkende film kan vormen, en samentrekt tot druppels of plasjes, hetgeen je hebt ervaren. Mocht je een soort van een andere samenstelling treffen die wél een film vormt, dan is de kans groot dat de gedroogde laag zo weinig hechtkracht heeft dat hij spontaan of bij het geringste loslaat. Misschien dus een geluk bij een ongeluk dat je er gelijk al achterkwam dat beits op lak niet werkt.
Re: LBVS ... nummer zoveel
Dank je voor de uitleg. Mijn verwarring is ook ontstaan omdat ik naar het pad van de beitsen verwezen werd toen ik naar blanke lak vroeg.Marp schreef:Ziedaar een verwarring. Houtbeits is een impregneermiddel voor hout, met daarin een kleurstof, een beschermend middel of beiden. Blanke lak daarentegen is om een beschermende laag op een materiaal aan te brengen, wat evengoed een andere laklaag kan zijn. Het heeft daarom een véél grotere hechtkracht, en er is dus een wezenlijk verschil.r.ladage schreef:Mijn idee was dus om te lakken en hier overheen een blanke lak/beits (is dit hetzelfde? ik heb in ieder geval beits) te doen.
Omdat houtbeits in het hout behoort te trekken is het zo dun dat het geen afdekkende film kan vormen, en samentrekt tot druppels of plasjes, hetgeen je hebt ervaren. Mocht je een soort van een andere samenstelling treffen die wél een film vormt, dan is de kans groot dat de gedroogde laag zo weinig hechtkracht heeft dat hij spontaan of bij het geringste loslaat. Misschien dus een geluk bij een ongeluk dat je er gelijk al achterkwam dat beits op lak niet werkt.
Daar kon ik dus helemaal niets van blanke lak vinden en daar dus de conclusie getrokken dat beits en blanke lak weleens hetzelfde kon zijn.
Het is nu helemaal helder en ga dus weer mijn zoektocht starten naar blanke lak.
Even voor de goede orde: men spreekt toch ook weleens over vernis. Blanke lak en vernis zijn toch wel hetzelfde toch of maak ik dan weer een fout
@arno het is dus gewoon transparante binnenbeits (zijdeglans)
Re: LBVS ... nummer zoveel
Kan ik hier uit opmaken dat als ik ergens parketlak zie, dat dit dan weer het zelfde is als blanke lak/vernis?
Re: LBVS ... nummer zoveel
Beste R.
Parketlak is EEN vernis/blanke lak met bepaalde eigenschappen die hem erg geschikt maakt om op parket te gebruiken.
Maar er zijn een heleboel soorten Blanke lak/vernis. Niet altijd allemaal even geschikt voor het doel wat je voor ogen hebt.
Op een luidpreker wil je graag een lak die lekker hard wordt en redelijk krasvast enz.
Zelf heb ik een 2 componenten lak gebruikt die wordt lekker hard en kun je lekker snel verwerken. Eigenlijk is het een Jachtlak maar ook op een luidspreker erg goed te gebruiken.
Alleen in jouw geval gaat dit niet meer werken omdat je al allemaal 1 comp grondlagen gebruikt hebt. Zou je hier nu een 2K laag over zetten kun je alles er weer af halen en van voren af aan beginnen omdat de 2K laag heel waarschijnlijk de vorige lagen zal aanvreten.
Maar goed om terug te komen op je punt is Parketlak vernis? Ja. Is het hetzelfde als alle andere vernissen/lakken? Nee.
Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar Jachtlak omdat dit over het algemeen van behoorlijk hoogwaardige kwaliteit is... ow en omdat ik daar vaak nog wel wat van heb staan. Hieronder een voorbeeldje van Jachtlak zonder dat er ook nog maar iets aan gepolijst is of iets dergelijks. Gewoon zorgen dat je te lakken oppervlak ZO GLAD mogelijk is. ALLE oneffenheden in je grondlaag zul je uiteindelijk in je LAKlaag terug zien.
Groet,
Harm
Parketlak is EEN vernis/blanke lak met bepaalde eigenschappen die hem erg geschikt maakt om op parket te gebruiken.
Maar er zijn een heleboel soorten Blanke lak/vernis. Niet altijd allemaal even geschikt voor het doel wat je voor ogen hebt.
Op een luidpreker wil je graag een lak die lekker hard wordt en redelijk krasvast enz.
Zelf heb ik een 2 componenten lak gebruikt die wordt lekker hard en kun je lekker snel verwerken. Eigenlijk is het een Jachtlak maar ook op een luidspreker erg goed te gebruiken.
Alleen in jouw geval gaat dit niet meer werken omdat je al allemaal 1 comp grondlagen gebruikt hebt. Zou je hier nu een 2K laag over zetten kun je alles er weer af halen en van voren af aan beginnen omdat de 2K laag heel waarschijnlijk de vorige lagen zal aanvreten.
Maar goed om terug te komen op je punt is Parketlak vernis? Ja. Is het hetzelfde als alle andere vernissen/lakken? Nee.
Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar Jachtlak omdat dit over het algemeen van behoorlijk hoogwaardige kwaliteit is... ow en omdat ik daar vaak nog wel wat van heb staan. Hieronder een voorbeeldje van Jachtlak zonder dat er ook nog maar iets aan gepolijst is of iets dergelijks. Gewoon zorgen dat je te lakken oppervlak ZO GLAD mogelijk is. ALLE oneffenheden in je grondlaag zul je uiteindelijk in je LAKlaag terug zien.
Groet,
Harm
Re: LBVS ... nummer zoveel
Het was toch de bedoeling om een transparante lak óver het wit heen te zetten als een soort laatste afwerking/'slijtlaag'? Voor zoiets is een polyurethaan jachtlak in principe niet geschikt. Die zijn vaak niet bepaald kleurloos. Ik had die link naar de Lucite parketlak geplaatst, omdat dat een bijzonder kleurloze lak is, en prima geschikt om over een watergedragen kleurlak heen te zetten. Ook droogt ie lekker snel en is hij dus snel stofdroog.
@ Harm:
Die 2K DD-lak die jij gebruikt hebt is waarschijnlijk een van de uitzonderingen, en wel kleurloos.
@ Harm:
Die 2K DD-lak die jij gebruikt hebt is waarschijnlijk een van de uitzonderingen, en wel kleurloos.
