geluidsabsorptie voor logopedieruimte

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
kaawee

geluidsabsorptie voor logopedieruimte

Bericht door kaawee »

Hallo,

Ik ben logopediste en werk voornamelijk met stempatiënten. Mijn therapielokaal geeft echter nog te veel galm. We hebben dit al deels verbeterd door vier tapijtjes aan de muur te hangen, maar er is nog steeds werk aan. Het zijn voornamelijk de spreekfrequenties die belangrijk zijn (+- 125 Hz voor mannen, +- 220 Hz voor vrouwen).

Geluidsabsorberende panelen die verkocht worden op internet vind ik te duur. Zijn er goedkopere oplossingen die ook esthetisch zijn?

Bedankt :goeie:
EricDesart
In memoriam †

Re: geluidsabsorptie voor logopedieruimte

Bericht door EricDesart »

In een dergelijke ruimte begin je gewoon met een akoestisch plafonnetje stijl rockfon. Maar er zijn tal van merken en types van relatief goedkoop tot duur, afhankelijk van de afwerking.

Je kan hier complex over doen en tal van berekeningen maken die allen op ca hetzelfde uitkomen.
Een normale start is een akoestisch plafonnetje.
Zelfs klinieken (burelen, grootwarenhuizen, industrie, weet ik veel ....) hangen er vol van, al valt het leken niet direct op.

Wil je daarna verder gaan (vermoedelijk of mogelijk onnodig) moet je je ruimte exact beschrijven.
En dunne tapijtjes tegen de muur doen vooral iets in het hoog en kunnen, terwijl ze hoorbaar effect hebben, zelfs storend werken (door non-lineariteit in absorptie).

Dus start met Googlen naar "Rockfon" of "akoestisch plafond" of "akoestisch systeemplafond" of "systeemplafond"
http://nl.wikipedia.org/wiki/Systeemplafond
Er zijn 1001 opties ....

En één en ander hangt ook af van de maatverhoudingen van die ruimte (groot? Klein?).
BertDB

Bericht door BertDB »

kan je dat niet oplossen door aan alle muren grote gordijnen te hangen ?
Dat dempt best veel ..
EricDesart
In memoriam †

BertDB schreef:
kan je dat niet oplossen door aan alle muren grote gordijnen te hangen ?
Dat dempt best veel ..
Hier heb je het weer ... typisch voor audio- en studiogerelateerde fora.
Akoestische plafonds zijn standaardtoepassingen voor dergelijke dingen véél langer dan het net bestaat en langer dan dat de meeste hier geboren zijn.

Dat behoort tot een basisuitrusting van (normale professionele) ruimtes waar akoestiek een rol speelt. Die dingen worden geproduceerd in vierkante kilometers.

Je kan verder gaan als er een reden is om verder te gaan, of als je toevallig ergens gordijnen op overschot hebt liggen.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

kaawee schreef:
Hallo,

Ik ben logopediste en werk voornamelijk met stempatiënten. Mijn therapielokaal geeft echter nog te veel galm. We hebben dit al deels verbeterd door vier tapijtjes aan de muur te hangen, maar er is nog steeds werk aan. Het zijn voornamelijk de spreekfrequenties die belangrijk zijn (+- 125 Hz voor mannen, +- 220 Hz voor vrouwen).

Geluidsabsorberende panelen die verkocht worden op internet vind ik te duur. Zijn er goedkopere oplossingen die ook esthetisch zijn?

Bedankt :goeie:
Wat is te duur? De merford panelen doen het goed. Als je een handige klusser bent (of iemand kan vragen), kan je ook op een plaat van 4mm multiplex van 1 m2 een laag dikke glaswol van minimaal zo'n 10cm dik lijmen. Dat kun je naar believen afwerken met een frame en doek eromheen. Werkt erg goed. Twee van zulke panelen zullen al veel goed doen. Goedkoper dan dat krijg je het niet.

Een systeem plafond is ook erg mooi, zoals Eric aangeeft, maar als je de merford panelen al duur vindt dan ben ik bang dat een systeemplafond ook niet binnen het budget valt.

@Eric:
Hier heb je het weer ... typisch voor audio- en studiogerelateerde fora.
Als je de negatieve emotie eruit houdt, komt je boodschap beter over.
EricDesart
In memoriam †

Er zijn meer online leveranciers:
Voorbeeld:
http://www.bestelplafond.nl/systeemplaf ... e_price_m2
1361 types van platen gaande van € 3,98 + enkele € voor de profielen + BTW tot ca € 100/m² + BTW.

En er bestaan nog andere types met onzichtbare inlegging, naadloos, ....

En het is inderdaad zo dat het net en de DIY benadering in audio en homestudio's, mensen vaak onbekend maakt met wat al decennia akoestische standaardtoepassingen zijn.

Hier komt plaatsingskost bij, maar dat geldt ook voor andere dingen. En zo'n systeemplafonds vallen ook binnen de mogelijkheden van de handige DHZ.

Edit: link iets verfijnd om meer opties per pagina te tonen. Edit 2: link herstelt.
Laatst gewijzigd door EricDesart op wo 28 dec 2011, 14:14, 2 keer totaal gewijzigd.
EppeRRR

Bericht door EppeRRR »

Zoals EricDesart het ook al had aangegeven, maar kun je iets specifieker zijn m.b.t. het therapielokaal en het eventuele budget?

Ik zie hier genoeg nuttige info voorbij komen, maar gezien het feit je al een ruimte hebt en een bepaald budget voor ogen hebt lijkt het me nuttig dat eerst mee te nemen om zo een goed advies te kunnen geven.

Zaken zoals:
- Afmeting ruimte
- Materiaal wanden, vloer en dak/daken.
- Wat heb je al zelf gedaan en waarmee.
- Eventueel hoeveel en afmeting van eventuele ramen.
- Wat kun of wil je zelf doen.
- Budget

Persoonlijk heb ik in en woonkamer de ervaring dat ook na het plaatsen van meubels (kasten en banken vooral) het galmen al stukken minder wordt. Een boekenkast zou dan een optie zijn om zo een muur deels te bedekken.
teacher

Bericht door teacher »

Kijk anders eens bij de jongens van merford; die kunnen je prima verder helpen om je akoustiekproblemen op te lossen.
http://shop.merford.nl/particulier/

Knauf cleaneo platen zijn wellicht ietsje betaalbaarder. Maar daar horen ook metal studs bij, en glas/steenwolpanelen....
Laatst gewijzigd door teacher op wo 28 dec 2011, 0:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Ivo
Contacteer:

Bericht door Ivo »

kaawee schreef:
Echt waar? Maar een werkbare akoestiek is toch onmisbaar? Daar hou je toch rekening mee als je een ruimte betrekt/een praktijk opstart?
markbakk

Bericht door markbakk »

EricDesart schreef:
Een normale start is een akoestisch plafonnetje.
Hoewel ik Eric wil bijvallen denk ik dat je ook zg. flutterecho's zult moeten bestrijden. Die moet je zien als tussen evenwijdige 'harde' wanden heen en weer kaatsende geluiden. Als je midden in de ruimte staat en eens in je handen klapt, hoor je ze vrijwel meteen. Enkel een systeemplafond doet daaraan te weinig, wellicht heb je daarvoor ook wat demping op wanden nodig. Meubilair (boekenkasten e.d.) helpt overigens ook wel.
Plaats reactie