krakende tweeter dtw95 + dmr120
Moderator: Beheerdersteam
krakende tweeter dtw95 + dmr120
Ik heb een paar boxen van 20 jaar oud, zelfbouw.
De kasten heb ik een paar jaar geleden gewijzigd omdat ze niet helemaal meer bevielen in het laag.
Na de wijziging met een nieuw filter klonken ze weer perfekt.
Echter de laatste maanden gaan de dmr120 en de dtw94 een soort van kraakgeluiden weergeven.
Meestal als ze een tijdje wat harder dan gemiddeld staan.
Ik heb inmiddels al meerdere filters/instellingen geprobeerd, voornamelijk met een hogere crossover, zodat ze minder belast worden, maar de kraak blijft terugkomen.
Heeft iemand hier al iets dergelijks aan de hand gehad ?
Met visaton, de producent, al contact gehad, maar die weten het niet zo meteen. Hun advies om ze op te sturen, maar dat is lastig als je de verpakking niet meer hebt. Zowiezo een dure grap denk ik.
Ik baal ervan want het setje klonk altijd erg prettig. wsp21/dmr21/dtw94.
Na de wijziging had ik ook weer een lekker strak laag.
De wsp21 doet het nog prima.
De kasten heb ik een paar jaar geleden gewijzigd omdat ze niet helemaal meer bevielen in het laag.
Na de wijziging met een nieuw filter klonken ze weer perfekt.
Echter de laatste maanden gaan de dmr120 en de dtw94 een soort van kraakgeluiden weergeven.
Meestal als ze een tijdje wat harder dan gemiddeld staan.
Ik heb inmiddels al meerdere filters/instellingen geprobeerd, voornamelijk met een hogere crossover, zodat ze minder belast worden, maar de kraak blijft terugkomen.
Heeft iemand hier al iets dergelijks aan de hand gehad ?
Met visaton, de producent, al contact gehad, maar die weten het niet zo meteen. Hun advies om ze op te sturen, maar dat is lastig als je de verpakking niet meer hebt. Zowiezo een dure grap denk ik.
Ik baal ervan want het setje klonk altijd erg prettig. wsp21/dmr21/dtw94.
Na de wijziging had ik ook weer een lekker strak laag.
De wsp21 doet het nog prima.
Laatst gewijzigd door kuifje09 op ma 26 dec 2011, 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: krakende tweeter dtw94 + dmr120
Ik neem aan dat het bij een speaker gebeurd (het kraken )
Zou ze eens omruilen van kant , om zeker te weten of het niet je versterker is .
En je speaker unit rechtstreeks zonder filter op de versterker en zacht spelen , kraken ze weer loopt de spreekspoel aan .
Zou ze eens omruilen van kant , om zeker te weten of het niet je versterker is .
En je speaker unit rechtstreeks zonder filter op de versterker en zacht spelen , kraken ze weer loopt de spreekspoel aan .
Re: krakende tweeter dtw94 + dmr120
Had ik wellicht aan moeten geven, maar het komt bij alle 4 speakers/ beide boxen voor.
Tot gisteren had ik niet in de gaten dat ook de dtw94 kraakte...
Het zijn niet de spreekspoelen, dat heb ik vast kunnen stellen. Je kan de membramen eventueel ook vernieuwen... De dmr heb ik al met plakpapier etc schoongemaakt, en er kwam bij een van de twee wat metaal gruis ( productie ? ) uit. De dtw nog niet gedemonteerd, maar "voelen" goed aan.
Het is ook niet konstand, maar na een tijdje harder dan normaal spelen... Je hoort het dan bij bepaalde klanken het meest. Het is heel irritand. Beetje moeilijk aangeven hoe precies, het lijkt wel of de muziek dan met een rauwe keel gespeeld wordt. De volgende dag klinkt alles weer redelijk, totdat er weer wat langer harder gespeeld word. Membraam moeheid zou de term kunnen zijn, maar wat is er aan te doen. Of zijn de speakertjes gewoon versleten.
Tot gisteren had ik niet in de gaten dat ook de dtw94 kraakte...
Het zijn niet de spreekspoelen, dat heb ik vast kunnen stellen. Je kan de membramen eventueel ook vernieuwen... De dmr heb ik al met plakpapier etc schoongemaakt, en er kwam bij een van de twee wat metaal gruis ( productie ? ) uit. De dtw nog niet gedemonteerd, maar "voelen" goed aan.
Het is ook niet konstand, maar na een tijdje harder dan normaal spelen... Je hoort het dan bij bepaalde klanken het meest. Het is heel irritand. Beetje moeilijk aangeven hoe precies, het lijkt wel of de muziek dan met een rauwe keel gespeeld wordt. De volgende dag klinkt alles weer redelijk, totdat er weer wat langer harder gespeeld word. Membraam moeheid zou de term kunnen zijn, maar wat is er aan te doen. Of zijn de speakertjes gewoon versleten.
Laatst gewijzigd door kuifje09 op za 24 dec 2011, 22:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: krakende tweeter dtw94 + dmr120
Jep, ook al op een andere versterker geprobeerd etc. De speakers op mijn huidige installatie, meegeleverde boxen, klinken goed, tenminste niet de bijgeluiden die ik hier bedoel.
Maar plastic achtig en een resonantie van de kast. Maar best aardig.
De storing die ik heb is echt van de laatste tijd. Ik draai nooit zo hard maar kan me herinneren dat ik het wel eens eerder hoorde. ( Dat komt nu weer bovendrijven )
Maar dat was er nooit tevoren de eerste jaren draaide ik wel veel harder ( de jeugd he.. ) en nooit last van gehad toen. Het is echt van de laatste jaren, en is volgens mij gekomen na de verandering van de kasten en het nieuwe filter.
Ik denk dat die te laag stonden, en dat dat de storing veroorzaakte. Maar met andere filters zoals ik al aangaf, blijft het probleem.
( De kraak is niet het ritselende raspen van aanlopende spreekspoelen... )
Maar plastic achtig en een resonantie van de kast. Maar best aardig.
De storing die ik heb is echt van de laatste tijd. Ik draai nooit zo hard maar kan me herinneren dat ik het wel eens eerder hoorde. ( Dat komt nu weer bovendrijven )
Maar dat was er nooit tevoren de eerste jaren draaide ik wel veel harder ( de jeugd he.. ) en nooit last van gehad toen. Het is echt van de laatste jaren, en is volgens mij gekomen na de verandering van de kasten en het nieuwe filter.
Ik denk dat die te laag stonden, en dat dat de storing veroorzaakte. Maar met andere filters zoals ik al aangaf, blijft het probleem.
( De kraak is niet het ritselende raspen van aanlopende spreekspoelen... )
Laatst gewijzigd door kuifje09 op za 24 dec 2011, 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: krakende tweeter dtw94 + dmr120
Nog even dit,
Toch ook de dtw maar open gemaakt, je weet maar nooit. Maar daar is niet veel aan te zien.
Wel is de olie erg stroperig, wat waarschijnlijk de oorzaak is waarom ik niet meer de sprankeling hoor van vroeger, ook al twijfel ik aan mijn oren gezien de leeftijd. Maar die olie, hoort die iets dik te zijn? ik verwachte iets als naaimachine olie. Deze is denk ik zo dik als carterolie, nee dikker nog. Het zuigt echt als je de membraam ligt en terug doet.
Toch ook de dtw maar open gemaakt, je weet maar nooit. Maar daar is niet veel aan te zien.
Wel is de olie erg stroperig, wat waarschijnlijk de oorzaak is waarom ik niet meer de sprankeling hoor van vroeger, ook al twijfel ik aan mijn oren gezien de leeftijd. Maar die olie, hoort die iets dik te zijn? ik verwachte iets als naaimachine olie. Deze is denk ik zo dik als carterolie, nee dikker nog. Het zuigt echt als je de membraam ligt en terug doet.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: krakende tweeter dtw94 + dmr120
Klinkt allemaal niet gezond , mischien moet je dit aangrijpen of als excuus gebruiken om iets nieuws te gaan bouwen 
Re: krakende tweeter dtw94 + dmr120
Ha, dat zat ik zelf ook al te bedenken, maarja, ik kan het niet hebben als iets het niet doet zonder dat ik weet waarom.
Ik zat juist te bedenken de olie eruit te spoelen, als dat al gaat, en het zonder te proberen...
Maar wellicht heeft iemand dit soort mankement al eens aan de hand gehad.
In het verleden was er nogal eens kritiek op de FFL, maar je komt het nog steeds tegen. Ook bij andere dan visaton. Dus dat spul zit wel goed, maar ik kan me voorstellen dat het aan veroudering onderhevig is.
Ik zat juist te bedenken de olie eruit te spoelen, als dat al gaat, en het zonder te proberen...
Maar wellicht heeft iemand dit soort mankement al eens aan de hand gehad.
In het verleden was er nogal eens kritiek op de FFL, maar je komt het nog steeds tegen. Ook bij andere dan visaton. Dus dat spul zit wel goed, maar ik kan me voorstellen dat het aan veroudering onderhevig is.
Re: krakende tweeter dtw94 + dmr120
Ik kan van de week wellicht een duurtes zonder de filters doen, maar die zijn nu toch ook al anders dan origineel. dus... Maar ik kan het een keer proberen. Dat wordt dan na de kerst.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: krakende tweeter dtw94 + dmr120
Olie hoort dun te zijn , hoe dikker hoe slechter en dat verhoogt de resonantie frequentie , de olie dient als koelmiddel haal je die eruit wordt de spreekspoel sneller warmer en te heet , wat jouw probleem zou kunnen verergeren , als het is wat ik denk , het aanlopen van de spreekspoel .
Zonder filter zou het probleem veel sneller te horen moeten zijn .kuifje09 schreef:Ik kan van de week wellicht een duurtes zonder de filters doen, maar die zijn nu toch ook al anders dan origineel. dus... Maar ik kan het een keer proberen. Dat wordt dan na de kerst.
Re: krakende tweeter dtw95 + dmr120
Sorry, de dtw is een dtw95ffl, niet dat het veel uitmaakt...
Toch nog even tijd gehad, en jawel probleem is makkelijk reproduceerbaar.
Wellicht is mijn gebruikte term niet helemaal correct, het wellicht meer een kletterend geluid.
Zonder bas in het geluid ( los getest ) komt het harder naar voren.
Het lijkt me een beetje de eigenschap van de dome speakers op dit moment.
Ook nog even heel precies naar de JVC's van de installatie zelf geluisterd, en die doen het toch ook wel, zij het veel minder, maar die zijn ook wat nieuwer,. ze klinken wel meer plastic achtig.
Als het inderdaad veroudering is, kan het gewoon een nieuwe optredende resonantie zijn.
Welk freeware/open source programma is aan te bevelen om dit goed te meten?
Ik gebruik nu Speaker Workshop, maar dat geeft een nogal rommelige output.
Vooral in de hogere frequenties, precies die ik nodig heb, wordt het wel een hele vette lijn waaruit niet veel meer is op te maken, tenzij dat al meteen alle resonanties aangeeft...
( Liefst iets dat ook op linux draait )
Alvast bedankt, en erg goed forum zeg, snelle reakties etc.
Toch nog even tijd gehad, en jawel probleem is makkelijk reproduceerbaar.
Wellicht is mijn gebruikte term niet helemaal correct, het wellicht meer een kletterend geluid.
Zonder bas in het geluid ( los getest ) komt het harder naar voren.
Het lijkt me een beetje de eigenschap van de dome speakers op dit moment.
Ook nog even heel precies naar de JVC's van de installatie zelf geluisterd, en die doen het toch ook wel, zij het veel minder, maar die zijn ook wat nieuwer,. ze klinken wel meer plastic achtig.
Als het inderdaad veroudering is, kan het gewoon een nieuwe optredende resonantie zijn.
Welk freeware/open source programma is aan te bevelen om dit goed te meten?
Ik gebruik nu Speaker Workshop, maar dat geeft een nogal rommelige output.
Vooral in de hogere frequenties, precies die ik nodig heb, wordt het wel een hele vette lijn waaruit niet veel meer is op te maken, tenzij dat al meteen alle resonanties aangeeft...
( Liefst iets dat ook op linux draait )
Alvast bedankt, en erg goed forum zeg, snelle reakties etc.
Re: krakende tweeter dtw95 + dmr120
Niet heel snel (als reactie), maar hier komen ARTA (shareware), HOLMimpulse en REW5.0 (freeware) regelmatig voorbij. Ik vind ARTA de meest veelzijdige van de drie.kuifje09 schreef:Welk freeware/open source programma is aan te bevelen om dit goed te meten?
Overigens veroudert ferrofluid inderdaad. Verwijderen kan met keukenrol langs de spreekspoel en strookjes stevig papier in de magneetspleet. Voorzichtig met de eerste en zo lang doorgaan met de laatste totdat er nauwelijks ffl meer in het papier trekt. De resonantie is daarna niet meer gedempt en als je niet ook je filter aanpast leidt e.e.a. tot foute resultaten door de impedantiepiek van de drivers.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: krakende tweeter dtw95 + dmr120
Een driver moet zonder piepen , kraken , schuren , krassen op en neer kunnen bewegen , doet ie dat niet is ie meestal stuk .kuifje09 schreef:Sorry, de dtw is een dtw95ffl, niet dat het veel uitmaakt...
Toch nog even tijd gehad, en jawel probleem is makkelijk reproduceerbaar.
Wellicht is mijn gebruikte term niet helemaal correct, het wellicht meer een kletterend geluid.
Zonder bas in het geluid ( los getest ) komt het harder naar voren.
Het lijkt me een beetje de eigenschap van de dome speakers op dit moment.
Ook nog even heel precies naar de JVC's van de installatie zelf geluisterd, en die doen het toch ook wel, zij het veel minder, maar die zijn ook wat nieuwer,. ze klinken wel meer plastic achtig.
Je zegt dat de JVC die doen het ook maar minder , daarmee wordt het probleem van de drivers na mij idiee richting versterker verlegt , of veel drivers die je hebt zijn stuk .
Mij wordt het een raadsel wat kapot is .
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: krakende tweeter dtw95 + dmr120
Ik zou haast gaan denken aan dat laatste, want op een andere installatie kraken ze ook. Of meer installaties zijn stuk.bas focal m180 schreef:Je zegt dat de JVC die doen het ook maar minder , daarmee wordt het probleem van de drivers na mij idiee richting versterker verlegt , of veel drivers die je hebt zijn stuk .
De weg naar een oplossing ligt in het uitsluiten van wat niet stuk is. Bijv. door elke luidsprekerunit afzonderlijk te testen op een installatie waarvan je zeker weet dat die met een andere luidspreker niet kraakt.
Re: krakende tweeter dtw95 + dmr120
Nou wil het geval dat ik ben gaan meten met ARTA, dat werkt best goed denk ik en lijkt een verder uitgewerkte versie van Speaker Works. Gelukkig had ik van mijn mic ook nog een plaatje met curve liggen wat ik dus goed kon gebruiken.
De woofer doet het best, en gaat erg hoog, valt me mee maar klopt wel met het 2-way ontwerp van visaton. En doet het beter dan de specificaties die ik had liggen.
De middentoon doet het niet best meer, een heel beperkt bereik, maar veel herder dan ik volgens de specs mocht verwachten. Erg raar.
De tweeter laat het ver afweten, alleen tussen de 10 en 17 Khz doet hij nog wat.
Ik ga eens kijken of ik de FFL wat dunner kan maken met siliconenolie. ( goed idee ? ) Zoals hij nu is heb ik er toch niks meer aan. In elk geval niet in de huidige configuratie. Wel als een 2-wegs systeem, maar dan vind ik de klank niet mooi door de PVC woofer.
Als ik wat meer weet zal ik het laten weten.
ps, het is niet de versterker, dan zouden er nu 3 kapot zijn, en wel op dezelfde manier, dat lijkt me wat sterk. Overigens kan ik die in een loopback setting testen.
De woofer doet het best, en gaat erg hoog, valt me mee maar klopt wel met het 2-way ontwerp van visaton. En doet het beter dan de specificaties die ik had liggen.
De middentoon doet het niet best meer, een heel beperkt bereik, maar veel herder dan ik volgens de specs mocht verwachten. Erg raar.
De tweeter laat het ver afweten, alleen tussen de 10 en 17 Khz doet hij nog wat.
Ik ga eens kijken of ik de FFL wat dunner kan maken met siliconenolie. ( goed idee ? ) Zoals hij nu is heb ik er toch niks meer aan. In elk geval niet in de huidige configuratie. Wel als een 2-wegs systeem, maar dan vind ik de klank niet mooi door de PVC woofer.
Als ik wat meer weet zal ik het laten weten.
ps, het is niet de versterker, dan zouden er nu 3 kapot zijn, en wel op dezelfde manier, dat lijkt me wat sterk. Overigens kan ik die in een loopback setting testen.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: krakende tweeter dtw95 + dmr120
Ik weet niet of je het de moeite waard vindt, maar je zou ook dit kunnen proberen. Siliconenolie wordt niet door het magnetische veld bijeen gehouden.kuifje09 schreef:Ik ga eens kijken of ik de FFL wat dunner kan maken met siliconenolie. ( goed idee ? )
Re: krakende tweeter dtw95 + dmr120
Nou, het is zover. Alle spekers zitten weer in de box met een nieuw filter.
Een standaard LR filter 1600/6000 met een zuiger op 5000 om een vervelende piek te onderdrukken.
De poort bleek ( een recht hoek ) nu een 1.5 cm smaller te moeten.
Het klankbeeld en de meting zijn bevredigend. Helaas zit de kraak/knetter/ of ringing er nog in.
Steeds bij een hoger vermogen. Daar moet ik nog eens wat op verzinnen.
Misschien uitlijnen op een hoger vermogen, dat doe ik nu steeds op laag vermogen. Dat is mogelijk niet slim.
Al met al ben ik wel tevreden, de klank is erg goed naar mijn smaak.
Alhoewel een vlakke lijn, zo goedals ... , niet is wat ik prettig vind.
Maar 40-18000 binnen +- 3dB. veel beter doet de tweeter niet (meer).
De equalizer voor hoog zet ik nu een paar dB hoger en dan is het perfekt.
Ik vraag me af of mijn microfoon wel goed is. Maar de meetwaarden die ik had leverden bij een vriend de juiste karateristiek op voor zijn speakers. Maar dat kan ook komen omdat ik vloewrbedekking heb, dikke, en hij plavuizen. En daar ging het veel lager en veel hoger..
Als ik weer wat weet zal ik het melden.
Een standaard LR filter 1600/6000 met een zuiger op 5000 om een vervelende piek te onderdrukken.
De poort bleek ( een recht hoek ) nu een 1.5 cm smaller te moeten.
Het klankbeeld en de meting zijn bevredigend. Helaas zit de kraak/knetter/ of ringing er nog in.
Steeds bij een hoger vermogen. Daar moet ik nog eens wat op verzinnen.
Misschien uitlijnen op een hoger vermogen, dat doe ik nu steeds op laag vermogen. Dat is mogelijk niet slim.
Al met al ben ik wel tevreden, de klank is erg goed naar mijn smaak.
Alhoewel een vlakke lijn, zo goedals ... , niet is wat ik prettig vind.
Maar 40-18000 binnen +- 3dB. veel beter doet de tweeter niet (meer).
De equalizer voor hoog zet ik nu een paar dB hoger en dan is het perfekt.
Ik vraag me af of mijn microfoon wel goed is. Maar de meetwaarden die ik had leverden bij een vriend de juiste karateristiek op voor zijn speakers. Maar dat kan ook komen omdat ik vloewrbedekking heb, dikke, en hij plavuizen. En daar ging het veel lager en veel hoger..
Als ik weer wat weet zal ik het melden.
