Project #2: Vloerstaander

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door Arno »

Waarom maak je niet eerst de baffles en de achterkanten, en bouw je daar de rompen tegenaan? Je kunt dan de voor-/achterkanten gebruiken als 'stelmal'. Ook kun je dan de linker- en rechterkastonderdelen gescheiden houden en zo eventuele afwijkingen per onderdeel opvangen.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Hoi Arno,

Dank voor de suggestie. Ik doe denkelijk 'n variant. Ik maak de baffles en gebruik ze als basis voor het stellen van de mal. Maar ga niet direct de wanden van de romp bevestigen, dat lijkt mij lastig voor de contsructie van de midkast als je niet meer zo makkelijk van beide kanten van de romp er aan kunt komen omdat de baffle in de weg zit.

Ik dacht eerste de stelmal te maken door secuur te meten en af te tekenen, maar eerst de baffles maken is praktischer en dan pas de stelmal voor de romp.

De baffle komt niet naadloos tegen de romp. ik lijm aan de binnenkant van de baffle nog een dunne plaat die iets inspringt.

Huib
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door Arno »

Dat is ook wat ik bedoelde. Je gebruikt de baffle en de achterkant als stelmal die je later vastlijmt. Het past dan altijd en je hoeft niet later een baffle te maken aan de hand van je stelmal uit je oorspronkelijke plan. Dat scheelt weer een stap.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Okido, dan zitten we op dezelfde lijn. :D

De achterwand valt i.t.t. het klanbord niet op maar in de romp. Die achterwand schroef ik zodat ik altijd nog via de achterkant er bij kan. En de opstelling van de speakers zal nooit zo zijn dat een gelakte of gefineerde achterkant noodzakelijk is.

Heb de constructie tekening nog iets bijwerkt. Het gat voor de helmholtz resonator die in de midkast zit getekend. Verder de montage van de baffle in detail veranderd, niet meer koud tegen de romp maar met een naadje door een kleinere/dunnere plaat op de baffle te lijmen of zo.
Versie 4 - Constructie - Scrnsht.jpg
Huib
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door rho »

Ik vind het een zeer mooi ontwerp, maar ik heb bij 1 ding toch steeds een klein beetje een raar gevoel.
Heb je die BR pijp berekend zoals die nu in de tekening te zien is of is dit maar even een indicatie van waar je'm wil hebben?

Dit lijkt me een betrekkelijk kleine diameter en een redelijk grote lengte. Dat zou resulteren in een zeer lage afstemming (dat kan natuurlijk de bedoeling zijn) maar ook in redelijk wat turbulentie aan de poortmonden en veel weerstand in de buis.
Als het niet de bedoeling is om ontzettend laag te poorten dan zou ik de diameter iets groter nemen. (en zeker de poort-monden voorzien van een grote afronding/trompet)
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

rho schreef:
Ik vind het een zeer mooi ontwerp, maar ik heb bij 1 ding toch steeds een klein beetje een raar gevoel.
Heb je die BR pijp berekend zoals die nu in de tekening te zien is of is dit maar even een indicatie van waar je'm wil hebben?

Dit lijkt me een betrekkelijk kleine diameter en een redelijk grote lengte. Dat zou resulteren in een zeer lage afstemming (dat kan natuurlijk de bedoeling zijn) maar ook in redelijk wat turbulentie aan de poortmonden en veel weerstand in de buis.
Als het niet de bedoeling is om ontzettend laag te poorten dan zou ik de diameter iets groter nemen. (en zeker de poort-monden voorzien van een grote afronding/trompet)
Rho,

ahum, ja, tekening was hier inderdaad nog niet 'up to date' de poort is 10cm diameter, lengte zal ergens rond de 220 a 230cm zijn. En ja, poorten met 'flair' :)
Versie 4 - Constructie - Scrnsht.jpg
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Met die BR poort op verhouding ingetekend kom ik toch even terug op Arno's opmerking om de facetten niet zo diep te maken aan de onderkant.
Versie 4 - Constructie - Scrnsht.jpg
Links is met minder diep ingesneden facetten, rechts zoals ik eerst van plan was.

Thumbs up voor links of rechts?

Zelf neig ik nu toch ook voor minder diep ingesneden facetten aan de voorkant, anders komt de BR poort optisch erg in de klem te zitten....

Huib
Gebruikersavatar
595ss
Berichten: 326
Lid geworden op: vr 02 dec 2005, 16:26
Locatie: Gullringen, sverige

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door 595ss »

Links
piet1955
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 19:23
Locatie: Best

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door piet1955 »

595ss schreef:
Links
+1
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hannesie »

Mag nog wel iets minder. :sure: :mrgreen:
De basis moet geen instabiele indruk maken als je het ziet, en daar ga je wel naar toe. :wink:
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door rho »

Met de BR in reële maten ziet het er al een stuk beter uit.
Ik kan niet goed kiezen maar ik denk dat uiteindelijk ook de linkse het mooiste zal uitpakken.
Hoewel ikzelf mijn speakers eerder zoals de rechtse heb gemaakt, maar dat zijn geen vloerstaanders en die hebben rechte ribben links en rechts.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Left it shall be.

Ik heb de facetten aan de bovenkant ook ietsjes getemd waardoor de baffle bij de tweeter iets breder wordt, als ik de BR pijp ingeklemd vond dan moet ik dat ook van de tweeter vinden :-) ja toch?
Versie 5 - Constructie - Scrnsht.jpg
Huib
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

hannesie schreef:
Mag nog wel iets minder. :sure: :mrgreen:
De basis moet geen instabiele indruk maken als je het ziet, en daar ga je wel naar toe. :wink:
Hi,

Er komt denkelijk nog iets van een voet onder. Daar ben ik nog op aan het broeden.

Huib
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hannesie »

hsmeets schreef:
Hi,

Er komt denkelijk nog iets van een voet onder. Daar ben ik nog op aan het broeden.

Huib
Als die dan donker van kleur is geeft dat een effect van stevigheid.

Het gekke is dat mensen zich niet realiseren wat kleur en balans kunnen betekenen in het totaal plaatje.
Door gebruik te maken van b.v. mat of glanzend geeft vaak al zo een verschil.
Het geeft de indruk van zwaarder of juist niet.

En........, je bent er gevoelig voor of niet. :lol:

Maar ik kan soms met verbazing kijken wat mensen bij elkaar kunnen/durven zetten. :oops: :oops: :lol:

Ik heb hier ook les in gegeven, om dan met voorbeelden en ruilen van kleur het resultaat te zien, is voor veel mensen een openbaring.
Het moet dan natuurlijk ook in balans zijn met de omgeving/achtergrond.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Mogelijke afwerking, thumbs up voor links of rechts?
Versie 5 - Impressie - scrnsht.jpg
Links, donkere fineer, zand/beige klankbord
Recht, zwart, ivoorwit/pearl klankbord
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hannesie »

Tegen welke kleur/materiaal achterwand komt het te staan.

Ik ben zelf niet zo een houtnerf type =; , dus dan ga ik voor rechts. :?
Mogelijk is het wat minder contrasterend, om dan het front een grijstint mee te geven, meer eenheid. :mrgreen:, minder dominant in de ruimte.
Het gaat toch om de muziek? :lol:
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

witte latex muur, er staan nu al zwarte speakers tegenaan, dat is niet zo'n punt.
Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door r.ladage »

Hier ook +1 voor rechts
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hannesie »

hsmeets schreef:
witte latex muur, er staan nu al zwarte speakers tegenaan, dat is niet zo'n punt.
OK, dat maakt het helder voor mij. :) , maar dan blijf ik zeker bij rechts......!!!!!!
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Ik zat nog te sleutelen aan de voet....een poging met uitstaande voeten leken uiteindelijk meer op mickey-mouse oren dan een stel voeten. Back to basics en aan de basis vorm aansluiten is wellicht niet origineel maar wel het beste.
Versie 5 - Impressie - scrnsht.jpg
Huib
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door wouter »

Wordt het hierdoor niet wat te druk? De eenvoudige voet van een avalon werkt voor mij wel:

Afbeelding

just my 2 ct.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hannesie »

Ik zeg doen. :mrgreen:

Even zonder dollen, het is een solide indruk, en het zal niet meevallen een andere vorm dan die je hebt gemaakt, te verbeteren.

Anders kom je inderdaad met van die outriggers met het effect van Micky.
Anders alleen het ondersteunen van de zwarte donkere vorm , alleen aan de zijkanten (haaks op de kast), zodat het front vrijstaat.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

@wouter: Nah, niet mijn smaak.

@Hannesie: de voorkant van de voet er af zodat hij alleen onder de klankkast valt en het klankbord oversteekt kon mij ook niet zo bekoren.



Nu met deze voet begin ik er weer over na te denken om de BR poort van het klankbord te halen en aan de onderkant te plaatsen, dan ziet de voorkant er wat strakker uit.

Wat dunkt U, zouden er nog serieuze nadelen zijn om de poort aan de onderkant te maken? Hij zit zo weer verder van de woofer en wellicht minder interferentie in het overgangs gebied tussen woofer en poort? Maar hoe zit het dan met impuls gedrag in de gebied waar poort en woofer samenwerken? slechter of beter of is het wegens de fase verdraaiing so-wie-so al 'naadje pet' ?

Huib
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

euh, even inspiratie....

als ik de BR aan de onderkant maak, het baffle is dik genoeg om het daar in te integreren door in 3 van de 4 platen een uitsparing te maken. Ik hou die lengte kort zodat ik aan de binnenkant met een koker de finale afstemming kan doen.
Versie 6 - Constructie - Scrnsht.jpg
En nu snel naar Millenium gaan kijken.

Huib
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door rho »

Ik zou de kleuren van de body en het front verwisselen. Dus zwart of gefineerd front en een witte body.

Verder heb ik een opmerking over je idee ivm de BR in het front: Je zal genoeg afstand tussen de onderkant van het front en de vloer moeten houden. Hoe valt dat esthetisch mee? Je gaat een redelijk dikke voet of afstandshouders tussen voet en speaker moeten maken.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”