Hypex (pre)amplifier
Moderator: Beheerdersteam
Hypex (pre)amplifier
Ruim een half jaar geleden heb ik besloten een versterker voor mijn zelfbouw speakers te maken.
Bouwtopic speakers zie : http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... f=3&t=9406
Het is mijn bedoeling een "all-in-one" versterker te maken waarin een volumeregeling, kanaal selectie en eindversterker zit.
De versterker gaat de volgende hardware bevatten:
-Zelfbouw kanaal selectie en volume regeling.
Bouwtopic zie: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=13827
-2xHypex UCD180HG
-Zelfbouw inschakelvertraging en power supplies.
De inschakelvertraging en power supply is nog in de ontwerpfase, maar het leek me leuk om alvast een topic te starten.
Het geheel zal in een mooie hifi2000 galaxy behuizing van 2 eenheden hoog gebouwd gaan worden.
Bouwtopic speakers zie : http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... f=3&t=9406
Het is mijn bedoeling een "all-in-one" versterker te maken waarin een volumeregeling, kanaal selectie en eindversterker zit.
De versterker gaat de volgende hardware bevatten:
-Zelfbouw kanaal selectie en volume regeling.
Bouwtopic zie: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=13827
-2xHypex UCD180HG
-Zelfbouw inschakelvertraging en power supplies.
De inschakelvertraging en power supply is nog in de ontwerpfase, maar het leek me leuk om alvast een topic te starten.
Het geheel zal in een mooie hifi2000 galaxy behuizing van 2 eenheden hoog gebouwd gaan worden.
Laatst gewijzigd door Lucas op wo 21 dec 2011, 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: all-in-one versterker
Ondertussen is het ontwerp voor het frontje ook klaar.
Het frontje zal een vfd display, een volume knop en aan/uit knop bevatten.
De volumeknop bestaat uit een rotaryencoder met drukknop.
Hiermee kan ik dan het volume regelen en het juiste kanaal selecteren.
Het frontje zal een vfd display, een volume knop en aan/uit knop bevatten.
De volumeknop bestaat uit een rotaryencoder met drukknop.
Hiermee kan ik dan het volume regelen en het juiste kanaal selecteren.
Re: all-in-one versterker
De front plaat is 10mm dik gebrushed staal.nl3prc schreef:En wat is je materiaal keuze voor het frontpaneel
Dit is een standaard behuizing van de hifi2000 shop.
Foto's volgen
- Bart0l0meus
- Berichten: 325
- Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 16:29
- Locatie: Roermond
Re: Hypex (pre)amplifier
Want?nl3prc schreef:Wel lastig frezen lijkt me
Ik heb ook een 10mm gefreesde frontplaat, gaat prima.
Re: Hypex (pre)amplifier
Dan zou ik ook even je tekening aanpassen. Anders heb je straks bij de m3 gaten, aan de voorkant, gaten van 2,5mm zitten en dat wil je niet
. Je totale plaatdikte zit op 12mm
.
Verder nog wel wat kleine opmerkingen over de bemating, maar daar ga ik me niet mee bemoeien, je bent een elektrotechnicus, geen wtb'er
Verder nog wel wat kleine opmerkingen over de bemating, maar daar ga ik me niet mee bemoeien, je bent een elektrotechnicus, geen wtb'er
Re: Hypex (pre)amplifier
Goed gezien!Lieuwe schreef:Dan zou ik ook even je tekening aanpassen. Anders heb je straks bij de m3 gaten, aan de voorkant, gaten van 2,5mm zitten en dat wil je niet. Je totale plaatdikte zit op 12mm
.
Verder nog wel wat kleine opmerkingen over de bemating, maar daar ga ik me niet mee bemoeien, je bent een elektrotechnicus, geen wtb'er
beide opmerkingen kreeg ik ook al te horen toen ik hiermee bij de werkplaats aankwam.
En ik vond nog dat ik het netjes gedaan had
Re: Hypex (pre)amplifier
Ik heb net de print voor de versterker voeding afgerond.
Zie schema en pcb in de bijlage.
Elco buffer bestaat uit 2x10.000uF slitfoil caps.
Print is enkelzijdig (de rode lijnen worden 2 draadbruggen).
Iemand nog opmerkingen of tips?
Zie schema en pcb in de bijlage.
Elco buffer bestaat uit 2x10.000uF slitfoil caps.
Print is enkelzijdig (de rode lijnen worden 2 draadbruggen).
Iemand nog opmerkingen of tips?
Re: Hypex (pre)amplifier
Ik dacht dat slitfoils 3 of 4 aansluitingen hadden ?
(kan me vergissen, zelf nooit mee gewerkt...)
Mischien een groundplane toevoegen ?
(kan me vergissen, zelf nooit mee gewerkt...)
Mischien een groundplane toevoegen ?
Re: Hypex (pre)amplifier
Ligt het aan mij of gaat die bovenste slitfoil dwars door het torretje en de weerstanden heen?
Re: Hypex (pre)amplifier
voor zover ik weet zijn die galaxy max 10mm frontplaten van alu, niet van staal. heb net 3 kastjes binnen, en die 10mm front platen zijn van alu.
Re: Hypex (pre)amplifier
Frezen van 10mm aluminium gaat prima met een houtfrees
Toevallig heb ik het van de week geprobeerd met ook een hifi2000 kast front.
Zorg alleen dat je er niet teveel in één keer afhaalt.
Toevallig heb ik het van de week geprobeerd met ook een hifi2000 kast front.
Zorg alleen dat je er niet teveel in één keer afhaalt.
Re: Hypex (pre)amplifier
Het ligt aan jou, dat zijn SMD onderdelen die aan de onderkant worden gesoldeerd.vigier schreef:Ligt het aan mij of gaat die bovenste slitfoil dwars door het torretje en de weerstanden heen?
Re: Hypex (pre)amplifier
De Caps zijn van BHC type ALC10.ray5150 schreef:Ik dacht dat slitfoils 3 of 4 aansluitingen hadden ?
(kan me vergissen, zelf nooit mee gewerkt...)
Mischien een groundplane toevoegen ?
Dit type cap heeft maar 2 aansluitingen, T-nets hebben wel weer 4 aansluitingen.
In deze datasheet staat het allemaal beknopt uitgelegd: http://www.farnell.com/datasheets/31825.pdf
Ik heb getwijfeld een gnd plane toe te voegen, maar op deze manier lopen alle stromen gedefinieerder over de pcb.
Niemand meer opmerkingen over het schema/pcb?
Zie ik misschien iets over het hoofd?
Re: Hypex (pre)amplifier
Inderdaad, ik had ze verward met T-net elko's.
Verder kan ik niks geks eraan zien, misschien iets meer ruimte tussen de diode's en de snubbers ?
Dat nog niemand iets heeft gezegd over die draadbruggen...moet ik eens doen, word er gelijk een hakbijl uit de kast gehaald...
Verder kan ik niks geks eraan zien, misschien iets meer ruimte tussen de diode's en de snubbers ?
Dat nog niemand iets heeft gezegd over die draadbruggen...moet ik eens doen, word er gelijk een hakbijl uit de kast gehaald...
Laatst gewijzigd door ray5150 op do 22 dec 2011, 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
- Bart0l0meus
- Berichten: 325
- Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 16:29
- Locatie: Roermond
Re: Hypex (pre)amplifier
Daar ben ik het mee eens.knuisje schreef:Ik zou de diodes veel dichter bij elkaar plaatsen.
Verder zou ik de "power" nets als planes gerout hebben en niet als sporen, je hebt toch meer dan plaats zat.
En als je het echt netjes wilt doen, dan zou ik de wimas bij de uitgang van je voeding neerzetten ipv aan de ingang, daar doen ze immers het meest.
Re: Hypex (pre)amplifier
Nou ja omdat je zo aandringtNiemand meer opmerkingen over het schema/pcb?
Waarom staan die twee relais parallel
Zet ze in serie zou ik zeggen en dan niet aan de nul maar de min,scheelt een weerstand
Door de kleinere stroom kunnen verschillende weerstanden hoogohmiger en de 1µF een stuk kleiner
D'r mot niks,moest je 't maar niet vragen
Anne
Re: Hypex (pre)amplifier
Bij deze een nieuwe versie van de PCB.
Zoals jullie kunnen zien heb ik een aantal adviezen overgenomen.
Bedankt hiervoor!
Ik heb toch op advies van Bart signaal vlakken getekend.
Mede omdat het vorige design meer dan een 1 uur freestijd op de freesmachine nodig had.
Dit vond ik toch te zonde voor mijn tijd en de frees zelf.
Verder heb ik de diodes bij elkaar geplaatst en de snubbers ietsjes van de diodes weg geplaatst.
@ bart
Ik deel je mening niet dat de 1uF caps NA de slitfoils moeten komen.
Deze cap is voor de lokale (pre)net filtering en niet voor geen fast response cap voor de hypex modules.
Deze zitten namelijk al lokaal op de hypex modules.
@anne
Bij het ontwerpen van PCB's heb ik een bepaalde tik met symmetrie.
Dat is eigenlijk de enige reden dat ik hiervoor gekozen heb.
Maar je hebt een punt dat in serie je eventueel nog wat kunt besparen.
wat is niet gelukt
-de draadbruggen
Zoals jullie kunnen zien heb ik een aantal adviezen overgenomen.
Bedankt hiervoor!
Ik heb toch op advies van Bart signaal vlakken getekend.
Mede omdat het vorige design meer dan een 1 uur freestijd op de freesmachine nodig had.
Dit vond ik toch te zonde voor mijn tijd en de frees zelf.
Verder heb ik de diodes bij elkaar geplaatst en de snubbers ietsjes van de diodes weg geplaatst.
@ bart
Ik deel je mening niet dat de 1uF caps NA de slitfoils moeten komen.
Deze cap is voor de lokale (pre)net filtering en niet voor geen fast response cap voor de hypex modules.
Deze zitten namelijk al lokaal op de hypex modules.
@anne
Bij het ontwerpen van PCB's heb ik een bepaalde tik met symmetrie.
Dat is eigenlijk de enige reden dat ik hiervoor gekozen heb.
Maar je hebt een punt dat in serie je eventueel nog wat kunt besparen.
wat is niet gelukt
-de draadbruggen
Re: Hypex (pre)amplifier
Zelf werk ik ook veel met groundplane's en ik zet dan bijna altijd de hoeken onder 45 graden, staat een stuk mooier dan al die haakse hoeken.
Maar ik lees dat je met een freesmachine gaat werken, dus ik neem aan dat 90 graden veel praktischer is.
Maar ik lees dat je met een freesmachine gaat werken, dus ik neem aan dat 90 graden veel praktischer is.
Re: Hypex (pre)amplifier
Nog erger, geen draadbrug meer
Een draadbrug vervangen door de evt. serieweerstnd en de min naar relais kan zonder
Anne
Een draadbrug vervangen door de evt. serieweerstnd en de min naar relais kan zonder
Anne
