[longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Moderator: Beheerdersteam
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Zeg, moet jij eigenlijk nog een nieuw malletje voor die PHL hebben? Die slotgracht om de driver die je van plan was te maken vanwege de hotspray wil je toch vast niet meer hebben als je gaat fineren, of wel?
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
die van mij was krap aan voor het spuiten,dus waarschijnlijk zal die prima werken.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Hey Arno, thanks voor het aanbod, probleem is alleen dat de baffle van de topkasten al gefreest zijn.
De montagestrips zitten ook al verlijmd daarachter en in lijn met de montagegaten voor de bouten.
Ik zou dan de bovenste 18 mm MDF eraf moeten frezen, nieuwe plaat erop plakken en dan de hele boel opnieuw frezen.
Mijn plan was om van berken vliegtuigtriplex een stripje te maken waarmee ik de boel opvul. Na verlijming kan ik die schuren om 'm vlak te krijgen met de baffle. Daarna het fineer eroverheen en je ziet er niks meer van.
Lijkt je dat wat?
@Dre: mijn malletje is volgens mij exact hetzelfde, ik heb alleen een andere offset genomen door een kopieerring en freesdiameter te combineren tot ik de gewenste afmeting had.
De montagestrips zitten ook al verlijmd daarachter en in lijn met de montagegaten voor de bouten.
Ik zou dan de bovenste 18 mm MDF eraf moeten frezen, nieuwe plaat erop plakken en dan de hele boel opnieuw frezen.
Mijn plan was om van berken vliegtuigtriplex een stripje te maken waarmee ik de boel opvul. Na verlijming kan ik die schuren om 'm vlak te krijgen met de baffle. Daarna het fineer eroverheen en je ziet er niks meer van.
Lijkt je dat wat?
@Dre: mijn malletje is volgens mij exact hetzelfde, ik heb alleen een andere offset genomen door een kopieerring en freesdiameter te combineren tot ik de gewenste afmeting had.
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Je zou het ook kunnen vullen met "ringen" van het fineer dat je gaat gebruiken.
dan krijg je alleen rond je driver een stukje kops massief van het fineer dat je gebruikt.
dan krijg je alleen rond je driver een stukje kops massief van het fineer dat je gebruikt.
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Oh ja, natuurlijk. Dat is waar ook.MechanicalAnimal schreef:...probleem is alleen dat de baffle van de topkasten al gefreest zijn.
Met strookjes van het een of ander moet idd prima gaan. Je zou het zelfs met strookjes kuiperflex kunnen proberen, daar heb je straks vast wel wat van over.
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
hrscharft schreef:Je zou het ook kunnen vullen met "ringen" van het fineer dat je gaat gebruiken.
dan krijg je alleen rond je driver een stukje kops massief van het fineer dat je gebruikt.
Ik zou eerst opvullen en dan pas fineren. Kopse kantjes rond de drivers gaat er niet uitzien denk ik.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
yup, zoals ik al opperde...eerst het stripje erin verlijmen, vlakschuren dus gelijk met de baffle en dan fineren.
MechanicalAnimal schreef:Mijn plan was om van berken vliegtuigtriplex een stripje te maken waarmee ik de boel opvul. Na verlijming kan ik die schuren om 'm vlak te krijgen met de baffle. Daarna het fineer eroverheen en je ziet er niks meer van.
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Wat een fantastisch materiaal! Dankjewel voor de link!MechanicalAnimal schreef:
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
zo, van beide laagkasten is inmiddels de eerste plaat die de baffle vormt verlijmt
Ook heb ik even geoefende met het door Arno gefreesde kaasblok waar ik eigenlijk HPL op zou plakken.
Ik heb daar 3mm MDF opgeplakt en vlak afgeschuurd. Het MDF is verlijmt met houtlijm, dat schuurde prima.
Vraag me alleen af of contactlijm net zo makkelijk schuurt? want dat verlijmt een stuk makkelijk op die driehoekige topkasten, door die laag witte houtlijm glibbert zo'n plaatje zowat alle kanten op.
pics:
Dat komt wel goed met dat fineer
Ook heb ik even geoefende met het door Arno gefreesde kaasblok waar ik eigenlijk HPL op zou plakken.
Ik heb daar 3mm MDF opgeplakt en vlak afgeschuurd. Het MDF is verlijmt met houtlijm, dat schuurde prima.
Vraag me alleen af of contactlijm net zo makkelijk schuurt? want dat verlijmt een stuk makkelijk op die driehoekige topkasten, door die laag witte houtlijm glibbert zo'n plaatje zowat alle kanten op.
pics:
Dat komt wel goed met dat fineer
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Goede voorbereiding is het halve werk, en zo te zien ben je je goed aan het voorbereiden! Het voordeel an een dergelijke extensieve manier van projectbeschrijving is dat anderen er ook veel aan hebben 
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Daar komt ie weer, de anti-drijfspijkertjes:MechanicalAnimal schreef:door die laag witte houtlijm glibbert zo'n plaatje zowat alle kanten op.
Tik een aantal dunne spijkertjes in de kast. Met een kopkniptang knip je spijkertjes zo kort mogelijk af. Je smeert de boel in met lijm en positioneert het 3mm mdf. Een paar klappen erop en het drijft niet meer
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Wilde het net ook al zeggen: Sla wat kleine spijkertjes in de baffle, knip ze kort af en lijm dan pas de MDF erop. Wel op een punt doen waar je niet meer hoeft te frezen uiteraard.Daar komt ie weer, de anti-drijfspijkertjes
Verder ziet het er weer goed uit.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Thanks guys,
@arno & anti-drijfspijkertjes,
en wat betreft het gebruik van contactlijm vs houtlijm? Ik krijg de boel op die topkasten niet geklemd, is contactlijm dan een alternatief, is dat net zo vlak schuurbaar en af te werken als de witte houtlijm? Voordat ik een heel circus optuig met sjorbanden en weet ik wat allemaal.
Of is het gewoon aandrukken van de witte houtlijm voldoende omdat er nou niet bepaald hoge constructieve eisen gesteld worden aan de verbinding?
@arno & anti-drijfspijkertjes,
en wat betreft het gebruik van contactlijm vs houtlijm? Ik krijg de boel op die topkasten niet geklemd, is contactlijm dan een alternatief, is dat net zo vlak schuurbaar en af te werken als de witte houtlijm? Voordat ik een heel circus optuig met sjorbanden en weet ik wat allemaal.
Of is het gewoon aandrukken van de witte houtlijm voldoende omdat er nou niet bepaald hoge constructieve eisen gesteld worden aan de verbinding?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
conactlijm is rubber in een oplosmiddel, het blijft altijd een beetje flexibel
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Ja. Mits je er niet te veel tussendoet. Lijmkammetje? Persdruk is nodig bij PU-lijmen e.d.MechanicalAnimal schreef:Of is het gewoon aandrukken van de witte houtlijm voldoende
PS.
Juist contactlijmen moet je goed aandrukken/aankloppen.
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Arno, dank, zo simpel, zo elegant.Arno schreef:Daar komt ie weer, de anti-drijfspijkertjes:MechanicalAnimal schreef:door die laag witte houtlijm glibbert zo'n plaatje zowat alle kanten op.
Tik een aantal dunne spijkertjes in de kast. Met een kopkniptang knip je spijkertjes zo kort mogelijk af. Je smeert de boel in met lijm en positioneert het 3mm mdf. Een paar klappen erop en het drijft niet meer
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Echt niet! Vlakken moet je juist goed persen als je met witte houtlijm lijmt! En al helemaal als het om 3mm mdf gaat.markbakk schreef:Ja. Mits je er niet te veel tussendoet.MechanicalAnimal schreef:Of is het gewoon aandrukken van de witte houtlijm voldoende
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Overigens is contactlijm prima geschikt voor dit soort doeleinden. Het strak en klontvrij aanbrengen van contactlijm met een lijmkam is wel een slag die je te pakken moet hebben. Je moet snel werken, en als je later nog eens over en stuk gaat waar je al geweest bent, dan krijg je snel klonten. In een poging om die klonten weer weg te krijgen gaat het al snel van kwaad tot erger.
Maar ik zou zeggen, maak een proefstuk, dat is de enige manier om erachter te komen of je op die manier wilt werken.
En anders, de 2 komponenten polyurethaan-pastalijm. Bij Bison heet ie Kombi Power, maar als je er interesse in hebt moet je eens met dre praten. Die lijm is ontzettend sterk, je hebt tijd zat om het te verwerken, en je hoeft niet perse te klemmen. Als je het netjes opzet met een kam, dan is het net een soort tegelzetten.
Maar ik zou zeggen, maak een proefstuk, dat is de enige manier om erachter te komen of je op die manier wilt werken.
En anders, de 2 komponenten polyurethaan-pastalijm. Bij Bison heet ie Kombi Power, maar als je er interesse in hebt moet je eens met dre praten. Die lijm is ontzettend sterk, je hebt tijd zat om het te verwerken, en je hoeft niet perse te klemmen. Als je het netjes opzet met een kam, dan is het net een soort tegelzetten.
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Ah zo. Ik bedoelde dat je PVA-lijmen alleen maar kort hoeft aan te drukken. Klemmen tot de lijm is uitgehard zoals bij PU-lijmen is niet nodig. Contactlijmen moet je ook aandrukken. Het nadeel is volgens mij dat je, waar je nog naden tegen gaat komen, last krijgt met lak of andere afwerkingen op de lijmnaad. Met PU-lijmen loop je m.i. hetzelfde risico.Arno schreef:Echt niet! Vlakken moet je juist goed persen als je met witte houtlijm lijmt! En al helemaal als het om 3mm mdf gaat.
Die PU-pastalijm heb ik nog nooit gebruikt. Is dat voor grote vlakken bruikbaar en wordt dat dan dun genoeg?
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
pasta lijm is echt overal toepasbaar.
dun of dik aanbrengen,gaten van centimeters vullen het maakt allemaal niets uit.
verwerktijd met gemak een half uur.
fineer heb ik er nooit mee gelijmd,maar dat lijkt me absoluut geen probleem.
wel moet je het afdrukken,dat haalt weer de productiesnelheid enorm naar beneden.
dun of dik aanbrengen,gaten van centimeters vullen het maakt allemaal niets uit.
verwerktijd met gemak een half uur.
fineer heb ik er nooit mee gelijmd,maar dat lijkt me absoluut geen probleem.
wel moet je het afdrukken,dat haalt weer de productiesnelheid enorm naar beneden.
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Het ging nu over 3mm mdf als ik het goed heb.dre schreef:fineer heb ik er nooit mee gelijmd,maar dat lijkt me absoluut geen probleem.
Wat bedoel je met afdrukken?
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Ha Dre, als je het over 2K PU "pasta" lijm hebt is dat in principe waar. Echter zou ik dat toch niet zomaar overal voor gebruiken, alleen als dat niet anders kan. Er zit n.l. een groot nadeel aan 2K lijmen: Ze drogen niet maar harden uit en wel langzaam. Dat betekent dat er heel schoon en oplettend mee moet werken.
Zit er onverhoopt een veegje daar waar het niet de bedoeling is dan haal je dat niet zomaar weg. En is dat eenmaal uitgehard dan krijg je het ook helemaal niet meer weg. Valt er onverhoopt een druppel of een veegje op de tafel dan droogt dat niet maar dat smeer je onbedoeld overal aan. Normale PVA lijm droogt dan vrijwel onmiddellijk op en met een nat doekje haal je het makkelijk weer van onbedoelde plekken af.
Wat je aanmaakt moet je ook binnen een 1/2 tot 1 uur verwerken, dus je moet goed inschatten hoeveel je dan nodig hebt. Het is beslist lastiger spul dan normale lucht drogende lijmen (en ook flink duurder).
Zit er onverhoopt een veegje daar waar het niet de bedoeling is dan haal je dat niet zomaar weg. En is dat eenmaal uitgehard dan krijg je het ook helemaal niet meer weg. Valt er onverhoopt een druppel of een veegje op de tafel dan droogt dat niet maar dat smeer je onbedoeld overal aan. Normale PVA lijm droogt dan vrijwel onmiddellijk op en met een nat doekje haal je het makkelijk weer van onbedoelde plekken af.
Wat je aanmaakt moet je ook binnen een 1/2 tot 1 uur verwerken, dus je moet goed inschatten hoeveel je dan nodig hebt. Het is beslist lastiger spul dan normale lucht drogende lijmen (en ook flink duurder).
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
dat klopt peter,je moet inderdaad goed schoon werken.
als de baas betaald is het niet duur.
als de baas betaald is het niet duur.
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Oh het is top spul, daar niet van en oersterk. Wat ook wel een beetje lastig is is dat het nogal irriterend is als je het aan je handen krijgt en je dus (latex) handschoenen moet gebruiken. Daar komt dan altijd lijm aan en wat je dan daarna oppakt ook, dat heb je soms niet altijd tijdig in de gaten.
Gelukkig hardt het niet zo snel uit en heb je nog wel wat tijd om restjes weg te halen met oplosmiddel. En na een uurtje of 6 uitharden is het nog zacht genoeg om overtollige lijm weg te steken. Doe je dat niet dan is het na 24 uur dermate hard dat alleen grof schuurgeweld helpt. Maar goed dat heb je dan met PVA lijm ook.
Gelukkig hardt het niet zo snel uit en heb je nog wel wat tijd om restjes weg te halen met oplosmiddel. En na een uurtje of 6 uitharden is het nog zacht genoeg om overtollige lijm weg te steken. Doe je dat niet dan is het na 24 uur dermate hard dat alleen grof schuurgeweld helpt. Maar goed dat heb je dan met PVA lijm ook.
