Velleman MK133 vraagje

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
595ss

Velleman MK133 vraagje

Bericht door 595ss »

Misschien een heel raar vraagje, maar ik kom (door teveel dingen aan mijn hoofd) er even niet uit.
Het gaat hier om een quizmaster printje waar ik een extra bel aan vast moet zetten.
Werkt allemaal prima met een reais over het quizmasterlampje, maar...
De bel blijft rinkelen totdat de quizmaster reset indrukt, en daar zit het probleem.
Bij indrukken van reset, schakelen ook de lampjes weer uit waardoor je niet kan zien wie er als eerste gedrukt hebt.
Voordeel is dat die kolerebel wel uit is.

Wat zoek ik nou?

Een simpel schakelingetje om het relais te laten afvallen na een seconde ofzo, ondanks dat de pulsdraad onder spanning blijft staan. (link naar schemaatje ofzo)

Rob
KILLorBE

Re: Velleman MK133 vraagje

Bericht door KILLorBE »

Ik ken het circuit niet, maar misschien een condensator voor het relais zetten? Als de condensator geladen is valt het relais af...als het goed is :wink:
Dus: +condensator- +Relais-
Misschien kun je het reset knopje ook gebruiken om de condensator te ontladen zodat de bel altijd even lang rinkelt.

Of denk ik verkeerd?

Of de knopjes gebruiken om een 555 te triggeren zoals dit: http://www.aaroncake.net/circuits/relaytim.asp
595ss

Bericht door 595ss »

Ik ga morgen even het condensatortruukje proberen, hou je op de hoogte en bedankt alvast,

Rob
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Anders misschien een inschakelvertraging waarbij het relais verbreekt i.p.v. maakt. Bijvoorbeeld met dit schema met een relais met 1x wissel.
595ss

Bericht door 595ss »

Het truukje met de condensator is gelukt, 470uF geeft een respectabele 1 tel vertraging.

Bedankt voor het meedenken en een goed weekend, Rob
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”