SMPS vs lineaire voeding voor eindversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

SMPS vs lineaire voeding voor eindversterker

Bericht door vigier »

Hi,

ik heb tot nog toe alleen nog maar lineaire voedingen gebruikt voor eindversterkers en sinds ik wat UCD's gezien heb eens nagedacht over SMPS als voeding.
Het wordt wel regelmatig gebruikt in versterkers vanwege laag gewicht, hoge efficiency en compactheid, zeker als het om hoge vermogens gaat.
Maar ook over ruis en suis bij de SMPS en meestal best hoge prijs.

Kun je met een SMPS een beter resultaat krijgen? Is het zijn geld waard? En moet ik achter een SMPS nog een batterij elco's zetten die naast het afvlakken ook hoge piekstromen kunnen leveren? Of kan een SMPS dat ook net zo goed als die dikke elco's? Blijft de spanning bij een SMPS ook netjes op hoogte als je veel stroom trekt? En meer van dat soort vragen.

Let wel: ik stel de vraag vanuit de optiek van eindversterkers, het gaat dus om laten we zeggen 100 tot 1000W SMPS'en.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: SMPS vs lineaire voeding voor eindversterker

Bericht door ray5150 »

Ik denk dat het ook wel een punt is om rekening mee te houden is dat niet iedere SMPS geschikt is om een audio schakeling mee te voeden.
Bijvoorbeeld een ATX voeding is daar nou niet echt voor ontworpen. Een Hypex SMPS juist weer wel.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: SMPS vs lineaire voeding voor eindversterker

Bericht door satefan »

Hallo Vigier,

Ik ben inhoudelijk niet echt bekend met de verschillen tussen SMPS en linieare voedingen...ik ben echter wel 'ervaringsdeskundige'...sinds deze week draaien mijn Hypex SMPS400 en UCG400HG weer volop mee. Ik heb vanmiddag weer even een paar uurtjes zitten luisteren, geen enkele ruis te horen, zelfs met mn oor tegen de tweeter niet...

Ik heb voor de SMPS gekozen omdat het erg eenvoudig is om de boel aan te sluiten en werkend te krijgen.

Satefan
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Re: SMPS vs lineaire voeding voor eindversterker

Bericht door vigier »

Thnx voor de reacties en de ruis check! De voedingen waar ik nu naar zit te kijken zijn die van Hypex, Connexelectronic en ColdAmp. Allemaal bedoeld/geschikt voor audio :)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: SMPS vs lineaire voeding voor eindversterker

Bericht door Pjotr »

Het klopt wel dat een SMPS voor een audioversterker zijn eigen specifieke eisen stelt.

De voedingen van ColdAmp hadden in het verleden geen beste naam, onbetrouwbaar, voldeden niet aan de EMC eisen en veiligheidseisen. Daarover hebben flinke discussies gewoed op diyaudio.com en daaruit bleek dat de ontwerpers niet over de benodigde kennis beschikten om zoiets fatsoenlijk te ontwerpen. Ik weet niet hoe dat nu is, hopelijk is dat verbeterd.

Connexelectronic ken ik niet en van Hypex weet ik uit ervaring dat het wel snor zit.
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Re: SMPS vs lineaire voeding voor eindversterker

Bericht door vigier »

Van ColdAmp: goed dat je het zegt!! Connexelectronic is een van de Vendors op diyaudio (via Vendor forum). Heb er wel enthousiaste reacties over gelezen en maar een negatieve, van iemand bij wie de versterker niets doet, maar dat kan dus net zo goed aan de versterkermodule liggen :)
Prijzen bij connexelectronic zijn heel schappelijk: $99,91 voor een 800W SMPS, een heel stuk goedkoper dan bijvoorbeeld Hypex. Al ga ik wel even in de gaten houden wat de nieuwe 600W van hypex precies gaat doen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: SMPS vs lineaire voeding voor eindversterker

Bericht door Pjotr »

Heb eens even op de site http://connexelectronic.com/ rondgesnuffeld. Het is Chinees maar ziet er zo op het oog wel goed en verantwoord uit. Prijzen zijn i.d.d. aantrekkelijk, dat kan in het westen niet voor die prijs. Hou wel rekening met extra BTW en invoerrechten.

Direct geïmporteerd uit China betekent ook meestal dat het géén CE is, dat is Hypex wel. Dat betekent dat ze eigenlijk niet in Europa op de markt mogen komen. Wat zijn de meningen op diyaudio.com?

B.t.w. staat een leuke softstart module op die site voor nog geen $20 :)
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: SMPS vs lineaire voeding voor eindversterker

Bericht door Vinculum »

Ik heb in mijn Prologue 2x de SMPS500R van Connexelectronic zitten. Ik kan nog niets zeggen over de audiofiele kwaliteiten maar de bouwkwaliteit is heel goed en hij meet ook keurig de opgegeven spanningen. Ik was voor 2 modules compleet met verzenden iets van 130 euro kwijt.
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Re: SMPS vs lineaire voeding voor eindversterker

Bericht door vigier »

Kijk, ervaringen, dat is interessant :) € 130 inclusief verzenden? Kreeg je de douane nog op je dak? Had zelf verwacht dat ik het $ door een € kon vervangen om de uiteindelijke prijs te weten, dat blijkt dus wel te kloppen?
Geeft ie zoem geluiden?

@Pjotr, misschien moet ik eens een Connex groupbuy doen tegen die tijd :) CE had ik helemaal geen rekening mee gehouden, eigenlijk nog nooit bij het bestellen uit bv Hongkong. Heb eerder via eBay e.e.a. besteld, gewoon omdat ik voor de prijs nog niet eens de print had kunnen laten etsen. Is niet top, maar het werkt allemaal gewoon goed. Alleen oppassen met transistoren en elco's, die willen nog wel eens fake zijn. Op diyaudio zijn er een paar mee aan de slag gegaan, volgens mij hebben ze wat C'tjes vervangen om het nog wat te verbeteren.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: SMPS vs lineaire voeding voor eindversterker

Bericht door Pjotr »

Voor de hobby boeit CE eigenlijk niet zo veel. Betekent wel dat je zelf de kwaliteit/veiligheid moet beoordelen. Normaal is dat door CE certificering afgedekt, al zegt dat ook niet altijd alles.

Zelf gaan modden aan dergelijke voedingen is beslist af te raden als je niet echt door en door verstand van dergelijke elektronica hebt. Dit is echt hogeschoolwerk en je zit met serieuze veiligheidsrisico's.
Plaats reactie