Voeding voor tamp (beginnersvraag)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
OldSkool
Berichten: 140
Lid geworden op: di 24 jan 2006, 21:58

Voeding voor tamp (beginnersvraag)

Bericht door OldSkool »

Hallo,

Heb een vraag.

Heb hier nog een tampje liggen op basis van ta2021b.

Om deze te gebruiken heb ik natuurlijk een voeding nodig.
Ongeveer 12v is dacht ik goed.

Nou heb ik niet veel verstand van electronica

Heb de volgende zaken nog liggen:

30va amplimo 2x9v
3x2200 uf 16v

Als ik nu die 9v gelijkricht + elkos dan heb ik volgens mij 12,7v of zoiets.
Maar dit is dan niet gestabiliseerd.

Met welke spanningsregelaar kan ik nu 12v maken?
Een normaal type zal niet gaan dus heb ik een low drop nodig?

Hebben jullie een type die ik het best dan kan gebryiken 12v 3a of zoiets?
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Voeding voor tamp (beginnersvraag)

Bericht door SuperR »

Heb je die ringkern al eens aangesloten? Misschien dat onbelast de spanning hoger is dan die 12.7 die je hebt berekend. Daarnaast kun je even opzoeken wat de maximale spanning van dat chipje is. Misschien is dat wel 14 of 15 Vdc??
OldSkool
Berichten: 140
Lid geworden op: di 24 jan 2006, 21:58

Re: Voeding voor tamp (beginnersvraag)

Bericht door OldSkool »

Hoi SuperR,

Nee heb het nog niet aangesloten. Het kan inderdaad wat hoger uitvallen. Er staat wel 230v op. Dus het 220 naar 230 v voordeel heb ik waarschijnlijk niet (amplimo 18011).
Volgens de datasheet werkt het ic tussen 8,5 en 14,6 V.
Je bedoelt dan zeker dat ik de voeding niet hoef te stabilseren als deze onbelast onder de 14,6V blijft?
Wordt het natuurlijk wel veel simpeler van.
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Re: Voeding voor tamp (beginnersvraag)

Bericht door vigier »

Als je 2x9V gelijkricht heb je minder. 9*Wortel(2) = 12,7V. Daar gaat de spanningsval over de diode nog af: 0,7 of 1,4V, afhankelijk van hoe je gelijkricht. Netjes 12V dus.
Je kunt daar geen spanningsregelaar meer achter zetten, dan wordt de spanning veel te laag. Zelfs met een low drop spanningsregelaar als de LT1085 moet je nog minimaal 1V inleveren. Je zou dan net iets onder de 11V uit komen. Moet het per se een gereguleerde voeding zijn? Anders zou ik het gewoon aansluiten zoals je in gedachten hebt. Meet hem maar eens op de uitgang van de brugcel, zal netjes op 12V uit komen (wel even een kleine belasting er aan hangen).
OldSkool
Berichten: 140
Lid geworden op: di 24 jan 2006, 21:58

Re: Voeding voor tamp (beginnersvraag)

Bericht door OldSkool »

Oke bedankt voor het antwoord.
Probeer het dan eerst gewoon zo zonder stabilisatie.
Is ook het makkelijkst. Wat mij betreft hoeft dit ook niet. Maar op internet zie je al die bouwprojectjes met stabilsatie.
Plaats reactie