Reference Monitor SE of Seas Nexus, of....
Moderator: Beheerdersteam
Reference Monitor SE of Seas Nexus, of....
Hoi forumleden,
Ik ben van plan binnenkort mijn eigen speakers te bouwen en heb de volgende twee speakers op mijn short list staan.
Reference Monitor SE en de Seas Nexus van Klang &Ton.
De Ref Mon SE heb ik beluisterd bij speaker & Co en het geluid bevalt goed alleen vind ik de doos niet mooi.
De Seas Nexus heb ik nog niet gehoord maar de look van de speakers, en voorbeelden van showcase trokken mijn aandacht.
Nu is mijn vraag hebben jullie nog suggesties voor andere speakers die ik eventueel mee kan nemen in mijn overweging? Budget ligt rond de 650 p/s.
Groeten!
De Haas
Ik ben van plan binnenkort mijn eigen speakers te bouwen en heb de volgende twee speakers op mijn short list staan.
Reference Monitor SE en de Seas Nexus van Klang &Ton.
De Ref Mon SE heb ik beluisterd bij speaker & Co en het geluid bevalt goed alleen vind ik de doos niet mooi.
De Seas Nexus heb ik nog niet gehoord maar de look van de speakers, en voorbeelden van showcase trokken mijn aandacht.
Nu is mijn vraag hebben jullie nog suggesties voor andere speakers die ik eventueel mee kan nemen in mijn overweging? Budget ligt rond de 650 p/s.
Groeten!
De Haas
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12450
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Reference Monitor SE of Seas Nexus, of....
Zolang je de voorkant maar (ongeveer) hetzelfde laat en het volume, kun je de "doos" zo mooi maken als je zelf wil
Re: Reference Monitor SE of Seas Nexus, of....
Ah Bedankt voor het idee. Ik was er al mee aan het spelen voor ik over de Nexus struikelde.
Ik was eigenlijk ook opzoek naar wat voors en tegens van beide speakers een mischien een plek waar de nexus te beluisteren is.
Suggesties zijn welkom
.
Ik was eigenlijk ook opzoek naar wat voors en tegens van beide speakers een mischien een plek waar de nexus te beluisteren is.
Suggesties zijn welkom
Re: Reference Monitor SE of Seas Nexus, of....
Hoi forum,
Ik volg jullie nu een tijdje en heb de zelfbouw sprong besloten te wagen. In overleg met Speaker en Co wordt het de scan speak reference se in de seas nexus behuizing (multiplex ringen), http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=5965. Omdat ik in een relatief klein appartement woon heb en niet veel plek voor houtbewerking heb ik een groot deel van mijn speaker besteld bij Ebel Holz techniek in duitsland.
Maar er blijven een aantal klussen over die wel moeten gebeuren.
Gereedschap regelen bij vrienden en collega's;
De ringen lijmen;
Demping monteren;
Het maken van de gaten voor de woofer en tweeter;
Het maken van een gat voor de bas reflex poort; en
Kabel aansluiting maken;
Lakken met Hoogglans of zijde glans;
De boel is nu in bestelling. Maar ik ben alvast aan het bedenken hoe ik de bovenstaande klussen ga aanpakken. Aangezien vele van jullie al vaker met dit bijltje hebben gehakt hier mijn eerste vraag.
Hoe maak ik het beste een gat van 50mm in de achter kant van mijn speaker voor de bas relflex poort. Doe je dat het beste met een boor (wat voor?) of bovenvrees (Hoe?).
Groeten!
Ik volg jullie nu een tijdje en heb de zelfbouw sprong besloten te wagen. In overleg met Speaker en Co wordt het de scan speak reference se in de seas nexus behuizing (multiplex ringen), http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=5965. Omdat ik in een relatief klein appartement woon heb en niet veel plek voor houtbewerking heb ik een groot deel van mijn speaker besteld bij Ebel Holz techniek in duitsland.
Maar er blijven een aantal klussen over die wel moeten gebeuren.
Gereedschap regelen bij vrienden en collega's;
De ringen lijmen;
Demping monteren;
Het maken van de gaten voor de woofer en tweeter;
Het maken van een gat voor de bas reflex poort; en
Kabel aansluiting maken;
Lakken met Hoogglans of zijde glans;
De boel is nu in bestelling. Maar ik ben alvast aan het bedenken hoe ik de bovenstaande klussen ga aanpakken. Aangezien vele van jullie al vaker met dit bijltje hebben gehakt hier mijn eerste vraag.
Hoe maak ik het beste een gat van 50mm in de achter kant van mijn speaker voor de bas relflex poort. Doe je dat het beste met een boor (wat voor?) of bovenvrees (Hoe?).
Groeten!
Re: Reference Monitor SE of Seas Nexus, of....
Aangezien je ook gaten voor speakers moet maken, zul je m.i. toch aan de bovenfrees met cirkelgeleider moeten. Die laatste kun je prima zelf maken van een plankje, een balkje en wat draadeinden (voorbeelden zat op dit forum). Een bovenfrees zal je niet op de plank hebben liggen, maar is voor een beetje serieus houtbewerken onmisbaar. Het enige voldoend nauwkeurige alternatief dat ik kan bedenken is (met de hand) figuurzagen, een decoupeerzaag is onnauwkeurig en met een zevengatenboor o.i.d. zit je er qua maat altijd net naast.
Re: Reference Monitor SE of Seas Nexus, of....
Goeie keuze, die reference monitor SE. Heb ze ook na een heleboel luisteren gekozen voor mijn keuken. De behuizing is bij mij een kleine ultimo geworden, wel met het wat achterover vallende Front.
Wat mij opviel bij het opbouwen in een iets andere kast is hoe kritisch de filtering en baspijp van de originele SE setup is. Ik heb aardig wat moeten meten en tweaken om de boel echt lekker klinkend te krijgen.
Succes met bouwen van deze mooie speakers.
P.
Wat mij opviel bij het opbouwen in een iets andere kast is hoe kritisch de filtering en baspijp van de originele SE setup is. Ik heb aardig wat moeten meten en tweaken om de boel echt lekker klinkend te krijgen.
Succes met bouwen van deze mooie speakers.
P.
Re: Reference Monitor SE of Seas Nexus, of....
Hoi peter,
Leuk dat jij deze speakers hebt. Staan er foto's op het forum?
Heb je daarbij met jou ontwerp ook aan de maten van het origineel gehouden (bijv. inhoud)? of wijkt jou ontwerp veel af? Mijn kast is namelijk iets groter een litertje of anderhalf groter.
Groet, de Haas
Leuk dat jij deze speakers hebt. Staan er foto's op het forum?
Heb je daarbij met jou ontwerp ook aan de maten van het origineel gehouden (bijv. inhoud)? of wijkt jou ontwerp veel af? Mijn kast is namelijk iets groter een litertje of anderhalf groter.
Groet, de Haas
Re: Reference Monitor SE of Seas Nexus, of....
Hoi iedereen, Ben ongeveer een jaar verder en
en ben ondertussen bijna klaar met mijn Ref monitor SE seas nexus kast combo. Ze zijn bijna klaar voor de spuiter.
Ben niet een van de puurste zelfbouwers heb de vorm laten vrezen in duitsland. Daarna we zelf gelijmd en het bas reflex gedeelte gefreest. De gaten waren hier bij niet bepaald goed rond. Heb daarom besloten de front gaten door Speaker en Co te laten frezen.
Ik heb ze spelend gehad. Ze klinken echt goed. Nu nog spuiten en een stand aan schaffen.
Dit weekend het laatste schuurwerk.
PS Weet iemand hier een truukje om te checken of er geen lijm sporen op het hout zit?
Oh hier is wat beeld van mijn project.
Ben niet een van de puurste zelfbouwers heb de vorm laten vrezen in duitsland. Daarna we zelf gelijmd en het bas reflex gedeelte gefreest. De gaten waren hier bij niet bepaald goed rond. Heb daarom besloten de front gaten door Speaker en Co te laten frezen.
Ik heb ze spelend gehad. Ze klinken echt goed. Nu nog spuiten en een stand aan schaffen.
Dit weekend het laatste schuurwerk.
PS Weet iemand hier een truukje om te checken of er geen lijm sporen op het hout zit?
Oh hier is wat beeld van mijn project.
- CoenvanDongen
- Berichten: 875
- Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Reference Monitor SE of Seas Nexus, of....
Prachtige kastjes!
Ga je ze hoogglans laten spuiten?
Zal wel mooi worden
De plekjes waar nog lijm zit zullen niet donkerder kleuren.
Ga je ze hoogglans laten spuiten?
Zal wel mooi worden
Nat maken.De_Haas schreef:
PS Weet iemand hier een truukje om te checken of er geen lijm sporen op het hout zit?
Oh hier is wat beeld van mijn project.
De plekjes waar nog lijm zit zullen niet donkerder kleuren.
Re: Reference Monitor SE of Seas Nexus, of....
Hoi Coen,
Thanks voor de tip. Ja ik ga ze met blanke hoog glans aflakken. Dit weekend de plekken met lijm er alleen nog uit schuren en dan met korrel 180 glad schuren.
Dan volgende week naar de spuiter
.
Thanks voor de tip. Ja ik ga ze met blanke hoog glans aflakken. Dit weekend de plekken met lijm er alleen nog uit schuren en dan met korrel 180 glad schuren.
Dan volgende week naar de spuiter
Re: Reference Monitor SE of Seas Nexus, of....
Hoi Iedereen, Bij deze het resultaat van mijn knutsel werk!
. Ik heb ze laten spuiten me UV lak. Ze klinken als een klok. Heb nog wel een stel mooie stands nodig. Dacht zelf aan dynaudio stand 3.
Ben verder wel een beetje met het zelf bouw audio virus... wil nu een versterker met dac bouwen....
Kijkse.
Ben verder wel een beetje met het zelf bouw audio virus... wil nu een versterker met dac bouwen....
Kijkse.
- CoenvanDongen
- Berichten: 875
- Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Reference Monitor SE of Seas Nexus, of....
Erg netjes, maar zie ik nu rietjes in een soort van basspoort zitten?
Re: Reference Monitor SE of Seas Nexus, of....
Ja de rietjes dit horen bij het ontwerp van de Refernce Monitor SE van Scan Speak.
Re: Reference Monitor SE of Seas Nexus, of....
Ok duidelijk, je zou nog een stukje speakerdoek er voor kunnen spannen om de rietjes weg te werken.De_Haas schreef:Ja de rietjes dit horen bij het ontwerp van de Refernce Monitor SE van Scan Speak.
Ik weet alleen niet of dit nadelige dingen kan doen voor het geluid.
Als de achterkant niet in het zicht zit, hoef je er natuurlijk niets aan te doen.
Re: Reference Monitor SE of Seas Nexus, of....
Geen slecht idee! Dacht zelf zwarte rietjes te regelen ergens.
Re: Reference Monitor SE of Seas Nexus, of....
Als het goed is zie je de achterkant niet toch?
En anders vind ik het wel een ludiek element
Verder zien ze er prachtig uit!
En anders vind ik het wel een ludiek element
Verder zien ze er prachtig uit!
