Hoi,
ook ik ben gesneuveld voor een printje en IC van het mooie LM4780 project van knuisje. Zover alles duidelijk. Kasje is er, digitale keuzeschakelaarschakeling van ray5150 geleerd, we komen er wel. Daarnaast wil ik een buizen voortrap erbij maken, die te by-passen is indien gewenst. Nou vond ik op aanraden van een mede hobbyist dit geval:
http://www.ebay.com/itm/24bit-192KHz-DA ... 25685c99c2
Dat klinkt erg prettig gebruikt bij mindere kwaliteit CD's, en digitaal geluid van TV of radio of DVD spelert. Ik speel met het volgende idee voor alle modules:
1) Input selector -> DAC -> tube pre amp -> power amp.
2) Input selector -> bypassed DAC -> tube pre amp -> power amp.
3) Input selector -> DAC -> bypassed tube pre amp -> power amp.
4) Input selector -> bypassed DAC -> bypassed tube pre amp -> power amp.
Zo kan ik kiezen wat ik wil, afhankelijk van het ingaande medium. Is dit logisch, en zonder problemen zo aan elkaar te knopen?
Dank voor input,
Hugo
Beginnersvraag over modules samenstellen tot een versterker.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Beginnersvraag over modules samenstellen tot een verster
Je zou de uitgang van de dac kunnen beschouwen als 1 van de analoge ingangen die je kunt selecteren. De dac-uitgang sluit je dan rechtstreeks aan op je ingangskeuzeschakelaar. Voor de keuze van de coaxiale of optische ingang van de dac kun je een extra schakelaartje nemen.
Daarnaast kun je een soort "source direct" schakelaar toevoegen waarmee je de buizen voorversterker kunt bypassen.
Daarnaast kun je een soort "source direct" schakelaar toevoegen waarmee je de buizen voorversterker kunt bypassen.
Aha, ik zie wat je bedoeld, en dat is een probleem; het ding heeft geen line-in. Dus het schakelen zoals ik zou willen is niet mogelijk. Helaas kan ik niet zomaar zo'n DAC vinden die ook een line in heeft. En mijn spelers hebben een line out, en geen coax of optical. Hmmm... zouden er line-naar-coax convertertjes zijn? Dat klinkt misschien vreemd, maar als het ingaande line-signaal schoon is by-pass ik het geheel, en als het niet goed is is de extra conversie stap niet zo erg, als de DAC het toch weer oppoetst. Is dat logisch? Ik ga eens een convertertje zoeken...
Hugo
Hugo
"krabt op zijn hoofd en denkt : waarom zou je in hemelsnaam een buizentrap willen bypassen ? "
Per slot van rekening gaat het er alleen maar mooier van klinken...
Per slot van rekening gaat het er alleen maar mooier van klinken...
Eigenlijk ben ik het daar wel mee eens, liefst bouw ik een vol-buizen versterker. Maar het gewenste vermogen i.c.m. het budget dicteren een gewone eindtrap. En als ik toch zelf bouw, maak ik alles kiesbaar / instelbaar, altijd handig. Overigens zie ik op veel van mijn apparatuur die coax uit, maar ook coax in (nooit eerder op gelet!). Dat er ook een ingang op zit verbaasd me, of mag ik meedere coax apparaten in serie zetten, op één ingang van de versterker?!?
[EDIT]laat maar, is een Cyrus MC-BUS systeem, kennelijk geen digitale uitgang. Bummer...[/EDIT]
Hugo
[EDIT]laat maar, is een Cyrus MC-BUS systeem, kennelijk geen digitale uitgang. Bummer...[/EDIT]
Hugo
Optie 2 en 4 kun je schrappen, als je een DAC bypassed zul je helemaal niets horen...hoogstens een zooi digitaal geknetter...HugoW schreef:
1) Input selector -> DAC -> tube pre amp -> power amp.
2) Input selector -> bypassed DAC -> tube pre amp -> power amp.
3) Input selector -> DAC -> bypassed tube pre amp -> power amp.
4) Input selector -> bypassed DAC -> bypassed tube pre amp -> power amp.
Yep, dat snap ik inmiddels. Ik had de functie van de DAC iets anders in gedachte. Leerzaam is het wel, zo'n project. Ik ga nu waarschijnlijk voor 2 ingangen. 1 analoog, en 1 digitaal. By-ass-baar buizen voortrapje, LM4780 eindtrap en klaar zijn we. Krijg ik ook een mooie symetrische voorkant van de kast (erg belangrijk...
)
Hugo
Hugo