Gearriveerd....Een Cassettedeck...

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Pjotr

Re: Gearriveerd....Een Cassettedeck...

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Kijk nou eens even.....Vintage Sony.... :lol: :lol:
Met dank aan de heren Duck twacy en B-force...:goedzo:
IMG_0635.JPG
Wel even een keer heen terug spoelen voordat je ze gebruikt. Als ze zolang gelegen hebben kunnen de tapelaagjes plakken en dat kan een bijzonder, maar wel ongewenst, tremolo effect aan nieuwe opnames geven.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ik zal eraan denken, heb ook wel eens iets dergelijks gelezen over new old stock banden voor spoelenrecorders.
Die zou je dan eerst een half uurtje in de oven moeten stoppen. 8-[
cool

Bericht door cool »

Ik heb nog een soortgelijke Aiwa Excelia, de XK009. Met 2 trafo's op de achterkant.
Bijlagen
aiwaXK-009.jpg
xk-009(1).jpg
xk-009(1).jpg (28.51 KiB) 1778 keer bekeken
Pjotr

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Ik zal eraan denken, heb ook wel eens iets dergelijks gelezen over new old stock banden voor spoelenrecorders.
Nee, dat is alleen met saucijzenbroodjes en een half uur is dan beslist te lang :P :mrgreen:
AatV

Bericht door AatV »

ray5150 schreef:
Je zou het wel met draadgewonden weerstanden kunnen proberen!

groet,
Aat
Pjotr

Bericht door Pjotr »

AatV schreef:
ray5150 schreef:
Je zou het wel met draadgewonden weerstanden kunnen proberen!

groet,
Aat
Ik zou het i.i.g. niet met een inductie kookplaat proberen :lol:

Het is overigens geen broodje aap. Het wordt toegepast op waardevolle oude mastertapes. Hier een recept voor een lekker hapje audiotape: http://www.tangible-technology.com/tape/baking1.html Let op de opmerking:

"Do not process food and tapes together!"

Al wordt niet duidelijk waarom :D
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
ray5150 schreef:
Ik zal eraan denken, heb ook wel eens iets dergelijks gelezen over new old stock banden voor spoelenrecorders. Die zou je dan eerst een half uurtje in de oven moeten stoppen. 8-[
Het is overigens geen broodje aap. Het wordt toegepast op waardevolle oude mastertapes.
kwam ook voorbij in die "Classic Albums" serie op TV, iirc in de aflevering over Brood
ray5150

Bericht door ray5150 »

cool schreef:
Ik heb nog een soortgelijke Aiwa Excelia, de XK009. Met 2 trafo's op de achterkant.
Nou, Loek, zo'n prachtige machine en dan zulke kleine foto's ?
Dat kan een heel stuk beter.. :lol:
3ad19d32151a970f.jpg
3c4cce053df03cda.jpg
09d666ca80c44dab.jpg
48d6ea66de57689c.jpg
538703.jpg
ceef2720b263edc5.jpg
img_387468_2302851_1.jpg
Ik kan me de XK007 en 009 nog goed herinneren, ik heb ze destijds bekeken en aan de tand gevoeld op de Firato.
De 009 was veels te duur voor me en van de 007 vond ik het verschil in mogelijkheden en specificaties te klein,
en het prijsverschil (+/- 300 gulden.) met de 880 te groot om de aanschaf van de 007 te rechtvaardigen.
Ze hebben namelijk alle drie hetzelfde loopwerk.
Daarom heb ik destijds voor de ADF-880 gekozen.

http://translate.google.nl/translate?sl ... k-009.html
cool

Bericht door cool »

[Dat kan een heel stuk beter.. ]

Helemaar waar Ray, maar het deck is opgeborgen en ik was te lui om het te voorschijn te halen, dus met google was simpel en snel een paar foto's te vinden.....
Het deck is een erfenis van een broer met een hele doos opgenomen tapes erbij.
Via Ebay nieuwe snaren gevonden en hij loopt weer als een trein.
Mijn schoonzus wilde graag een aantal cassettes op CD en mijn eigen Aiwa AD3800 is versleten dus heb ik een mooie vervanger.
p_vervoort

Bericht door p_vervoort »

Ik vraag me af hoe het geluid van zo.n topdeck is met goede metallbandjes t.o.v. een Mp3 speler ??
En hoe het geluid van een goede CD Speler t.o.v. Mp3 spelers ???
Tegenwoordig is alles bijna Mp3, en ik wil een Mp3 player kopen, iemand suggesties wat een goed merk is
ik heb van Mp3 0.0 % verstand !!

Peter
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Player met een goeie DAC is fijn.
Bijvoorbeeld een computer met een fijne geluidskaart of externe DAC.

Maar, het zit 'm meer in de bestanden.
vanaf ca. 192 kb/s vind ik het goed te pruimen, 320 kb/s is maximum.
Deze getallen hou ik aan voor "constant bitrate (cbr)".

Bij "variable bitrate (vbr)" kunnen de (gemiddelde) getallen een stuk lager uitvallen met de zelfde kwaliteit.
Bestanden met een vbr kunnen daarentegen toch groter worden dan cbr bestanden.

Verder is "flac" ook een interessant format.
'Bit identiek' met wav maar wel ca. 3 keer zo klein bestand.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

p_vervoort schreef:
Ik vraag me af hoe het geluid van zo.n topdeck is met goede metallbandjes t.o.v. een Mp3 speler ??
Tegenwoordig is alles bijna Mp3, en ik wil een Mp3 player kopen, iemand suggesties wat een goed merk is
ik heb van Mp3 0.0 % verstand !!Peter
Dat is wel wat je er zelf van maakt. :mrgreen:
In de MP3 zitten duidelijk beperkingen, en in CD ook, de meest optimale is het resultaat vanuit de studio analoog of digitaal, die het vervolgens downsamplen naar 16/44.1 voor de CD.

Je kunt dus ook kijken wat je wilt, luisteren met een beperking (leuk voor onderweg)= MP3.
Maar voor thuis is het voor mij het liefst in de hoogste kwaliteit.

Dat is voor mij dan FLAC, als het even kan op 24/96 of zelf de CD rippen naar FLAC hoger dan dit (16/44.1) kom je dan ook niet. :oops:
Met een Apple Itouch kan je ook wel hogere kwliteit afspelen, maar ik wil mij zelf niet in die zin binden aan Apple. =;
blueznl

Bericht door blueznl »

Ik heb een TCK77ES van Sony, en het geluid is zo goed, dat de meeste bezoekers wat verdwaasd staan te kijken als ze horen dat het een cassettebandje is... als ze tenminste nog weten wat dat is, een cassettebandje :-)

MP3's en FLAC een beetje off-topic, maar mijn zielige oortjes horen het verschil niet tussen FLAC, CD, en MP3 CBR320+. Als heb ik nooit echt mijn best gedaan om de verschillen te zoeken, om eerlijk te zijn. Toch geef ook ik toe dat er verschil is... Mijn Marantz CD5002 (?) klinkt goed (SPDIF) maar een DVD speler welke ik een tijdje als audio speler gebruikte was (tot mijn eigen stomme verbazing) ronduit brak via SPDIF. Gek genoeg doet een oude laptop met een externe Soundblaster USB kaart naar SPDIF het dan wel weer goed, snap er niks van.

Affijn, tapes... ja. Een goed tapedeck met wat goede tapes klinkt nog steeds als een huis. Er zullen heel wat mindere MP3 setjes rondzwerven :-)
Laatst gewijzigd door blueznl op ma 11 okt 2021, 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Ik heb gelogen 8-[ 8-[ , mijn zus, ik ben er vanmiddag geweest, heeft een ZX7 van de Nak serie.
Nog steeds niet slecht, ze gaf wel aan als er iemand interesse heeft voor die LX3 dan hoor ik het wel van je, hij staat boven. :P :P

Dus zijn er liefhebbers voor ook een LX3 Nakamichi, stuur maar een PB :D dan stuur ik je door naar mijn zus. :sure:
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

p_vervoort schreef:
ik heb van Mp3 0.0 % verstand !!

Peter
Ik luister liever naar een goed casettedeck dan naar een MP3 speler maar een goede HTPC met wav files en externe DAC gaat wel weer verder, heb recentelijk nog een Revox B710 aan de tand gevoeld en dan sta je gewoon versteld wat er uit dit medium te halen valt.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Mr Tube schreef:
Ik luister liever naar een goed casettedeck dan naar een MP3 speler maar een goede HTPC met wav files en externe DAC gaat wel weer verder
Dat suggereert dat mp3 duidelijk minder klinkt dan wav of CD. Anderzijds blijkt het bij tests vaak onmogelijk te zijn om een goed omgezette mp3's met wat hogere bitrate van het origineel te onderscheiden. Het blijft dus betrekkelijk relatief, en kan dan ook een gevoelskwestie zijn.

Zonder het een of het ander te hoeven betwisten (discussies hierover zijn er al genoeg) denk ik dat je daar in elk geval uit kan afleiden dat een goede mp3 zondermeer erg goed kan klinken t.o.v. het origineel. Dat geldt eveneens voor een goed cassettedeck, al moet ik zeggen dat ik in het verleden nog geen cassettedeck tegenkwam, ook geen Nakamichi, waarbij de opname 100% identiek klonk aan het origineel.

Wel zijn sommige casettedecks in staat zijn om de kwaliteit van een tapedeck gehoormatig zeer dicht te benaderen, waarmee je kan stellen dat zo'n cassettedeck bijzonder goed kan klinken. Zo'n cassettedeck leent zich in het bijzonder om van mooie plaatopnamen over buizenapparatuur te genieten, al zal iemand met een discrete of chipamp zich evenzeer over de weergavekwaliteit kunnen verbazen en ervan kunnen genieten.

Niet alles was vroeger zo slecht. Wel was kwaliteit toen veel en veel duurder. :)
KILLorBE

Bericht door KILLorBE »

Mooi deckje Ray!

Ik heb ook altijd een Naka willen hebben, maar die waren mij te duur.

Mijn eerste deck waar ik erg tevreden over was:
Nikko ND-790.jpg
'The following information is kindly provided by vintagecassette.com'
Nikko ND-790
MSRP$ 330
1979-1984
Helaas heeft hij last van speling op de capstan, maar een jaar of wat geleden heb ik voor €7,50 een Nikko ND-390II gekocht om 'm op te knappen (Het was een gokje, maar het lijkt erop dat het loopwerk hetzelfde is).
Nikko ND-390II.jpg
Daarna heb ik een Aiwa AD-WX929 gekocht:
AIWA AD-WX929.jpg
En uiteindelijk ben ik over een AD-F850 gestruikeld:
AIWA AD-F850.jpg
Deze heeft het probleem dat het klepje af en toe niet open wil, maar ik ben er nog niet achter waar het aan ligt.
Ik ben altijd tevreden geweest over beide Aiwa's, maar in m'n herinneringen klonk de Nikko toch beter..... hij kon in ieder geval beter overweg met cassettes die op een ander deck waren opgenomen.

Naast de bovenstaande deckjes ben ik ook nog in het bezit van een Philips EL3541 :lol: een Technics, Sharp en Marantz SD 1020 deck.

Ja ik weet het, tijd om op te ruimen :oops:
TTS

Bericht door TTS »

Henkjan schreef:
ik heb een BX125:

Afbeelding
H'e, die had ik ook. Is eens met een ex vriendinnetje meegegaan en heb ik nooit meer terug gezien.

Inmiddels staan hier dan maar 2 stuks Yamaha decks en die spelen hoorbaar beter. Paar tientjes bij de kringloop.....

Afbeelding
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

heb jaren lang een BX100 en een BX300 gehad, dezelfde ervaring dat ze kwa loopwerk heel goed waren maar de geluidskwaliteit niet kon tippen aan sommige andere merken. Dat merkte ik goed toen de volgende in huis kwam.
revoxb710mk24.jpg
absoluut het mooiste deck dat ik ooit gehad heb.
dual capstan met twee synchroon lopende motoren en twee aparte wikkelmotoren dus geheel rubberloos (behalve de aandrukrollen). Ook de electronica zoals opneem en weergave versterkers was dik in orde welke bij het ontwerp net iets meer aandacht hebben gehad.

Andere opmerkelijke decks die ik klankmatig beter vond dan andere:
Tandberg TCD340A

En een Lenco ?2000 (weet het type niet zo duidelijk meer.
dit was een bovenlader welke ook dualcapstan en drie koppen had en werd aangedreven door twee papst AC buitenrotor motortjes, prachtig loopwerk dat in Revox stijl gebouwd is. Weinig of geen info over te vinden... en ik denk zeer zeldzaam
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

mooi ding die Revox, zo een had m'n pa ook. was alleen niet zo betrouwbaar, kreeg allerlei kuren.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Henkjan schreef:
mooi ding die Revox, zo een had m'n pa ook. was alleen niet zo betrouwbaar, kreeg allerlei kuren.
Electronisch of mechanisch, bedoel je ?
Wel mooie looks, die Revox.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ja, een prachtig ding. ook defect zou die een aanwinst voor menig set zijn :lol:

problemen zaten in de besturing, niet luisteren naar de baas enzo. precies weet ik t niet mee, was al een flinke tijd geleden.
ray5150

Bericht door ray5150 »

En weer 10 jaar verder is de Nakamichi LX-3 nog steeds in mijn bezit.
Gebruik hem niet echt dagelijks, maar laat hem af en toe een rondje draaien om de boel aan de gang te houden.
stilstand is geheid achteruitgang bij dat soort mechanische dingen.
De laatste tijd ging dat allemaal wat moeizamer, niet zo vreemd met een leeftijd van ruim 35 jaar.
ik ga er van uit dat de riemen nooit eerder vernieuwd zijn, dus dat is nog een hele prestatie om het zo lang vol te houden.
elco's hoef ik me niet druk om te maken, de machine is 10 jaar geleden geheel gerecapt. Ook zijn alle 22 oranje condenstoren vervangen.
Afijn, setje besteld bij BlackReel op Ebay, week later in huis.
gelijk maar een rubber tussenwiel (ook wel idler wheel genoemd) erbij gedaan voor de zekerheid.
Eerst maar eens het loopwerk uitbouwen :
(01) Loopwerk voorzijde.jpg
(02) Loopwerk Achterzijde.jpg
(03) Loopwerk Bovenkant.jpg
(04) Loopwerk Onderkant.jpg
(05) Loopwerk Linkerzijde.jpg
(06) Loopwerk Rechterkant.jpg
Het is het grootste cassette loopwerk dat ik tot nu toe heb meegemaakt, breedte is ruim 24 centimeter.
naar ik begrepen heb is dit nog een loopwerk dat door Nakamichi zelf gebouwd is, latere series hadden een ingekocht loopwerk.
er is wel veel kunststof toegepast, maar het is wel allemaal fors en degelijk gemaakt.

Ondanks dat het "'maar" een tweekopper is zijn er wel 3 motoren toegepast. eentje voor de dubbele capstan, eentje voor het spoelen en afspelen, een derde om de koppenbrug omhoog te zetten en te laten zakken.
deze motor is ook gekoppeld aan een staalkabeltje die een hele grote schuifschakelaar laat bewegen om van playback naar recording om te schakelen, maar daarover later meer.
er moesten in totaal 2 snaren en 1 riem worden vernieuwd, de riem voor de capstan vliegwielen, 1 snaar voor de bandteller, en 1 voor de assist-motor.

De boel was niet echt vervuild, maar wel stoffig, dat heeft 2 oorzaken.
nakkiemukkie had er destijds bij de LX en de ZX serie voor gekozen om het deurtje van een open venstertje te voorzien,
dus dwarrelt stof zo lekker naar binnen.
ook hadden we in het verleden 2 langharige poezen die ook nog wel eens wat haren verloren.
(07) Stoffig.jpg

Om het idler wheel te kunnen vervangen moest het halve loopwerk en ook de reel hubs eruit.
rustig en precies werken is het devies zodat alles weer netjes op de juiste plek terugkomt.
natuurlijk heb ik ook gelijk zoveel mogelijk schoongemaakt, en oud vet verwijderd.
(08) Idler Wheel Vervangen.jpg
(9) Idler Wheel Vervangen.jpg
toen dat weer in elkaar zat, was de koppenbrug aan de beurt, pinch rollers ook gedemonteerd en grondig met alcohol schoongeboend, daarna licht opgeruwd met een stukje schuurpapier. ze zagen er nog keurig uit gezien hun leeftijd.
(10) Pinch Rollers Schoonmaken.jpg
(11) Pinch Rollers Schoonmaken.jpg

(12) Koppenbrug Schoon.jpg
Daarna nog het gedeelte rondom de assist-motor gedaan, schoongemaakt en weer netjes ingevet.
ik heb verder niet de motoren open gehad, leek me geen simpel klusje, en was ook geen aanleiding toe.

Nadat het loopwerk weer in elkaar zat ben ik me gaan richten op de grote schuifschakelaar. het ding bevat 16 wisselschakelaars in totaal.
eruit gehaald een heel voorzichtig gedemonteerd. de vervuiling viel mij mee, maar toch alles goed schoongemaakt, gesmeerd, in elkaar gezet en weer erin gesoldeerd.
ook de staalkabel kreeg met een injectiespuit een paar drupjes olie toegediend.
(13) Trekschakelaar.jpg
(14) Trekschakelaar (1).jpg
(15) Trekschakelaar (2).jpg
(16) Trekschakelaar (3).jpg
En de trekschakelaar weer terug gesoldeerd op het PCB.
(17) Trekschakelaar 4.jpg
Vervolgens de draaischakelaar voor de tapesoort. dit is een driestandenschakelaar met 6 moederkontakten. hier was de vervuiling ietsjes meer.
(18) Draaischakelaar (1).jpg
(19) Draaischakelaar (2).jpg
(20) Draaischakelaar (3).jpg
(21) Draaischakelaar (4).jpg
ook zijn nog alle potmeters (voor volume en bias) eruit gesoldeerd, gedemonteerd en schoongemaakt.
van de instelpotmeters ben ik afgebleven.

Als laatste is het loopwerk getest voordat het weer ingebouwd ging worden. dat scheelt effe wat. loopwerk is heerlijk stil en reageert vlot en goed op alle commando's .
(22) Testen.jpg
Die kan er weer een paar jaar tegenaan. :D
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Strak werk man!!! Mijn zus heeft die ook staan, maar die gebruikt hem ook niet meer zoveel naar ik weet.
Mijn Nak staat al een poosje stil, maar heeft dan, naar ik weet geen riempje.
Maar nog net voor dat Transtec stopte heeft hij een service beurt gehad en de riem/snaar vervangen door een set tandwielen.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Mooie klus zo, knap werk.
Plaats reactie