Ik ben bezig een scheidingsfilter te maken en daar ik dit zo goed mogelijk wil doen, heb ik de moeite genomen om de impedantie te meten. Ik ga te werk zoals beschreven is op: http://sound.westhost.com/tsp.htm sinusgenerator op versterker, weerstand van 10 Ohm in de driverkring. Eerst versterkervoltage afregelen op 1 volt, daarna de spanningsval meten over de 10 Ohm weerstand, stroom berereken, resterende spanning delen door de stroom en voila, de impedantie van de speaker. Speaker onder test is een Morel CAW938, met een DC weerstand van 6.3 Ohm (wat klopt). Nominale impedantie 8 Ohm. Wat vreemd echter is: in het gebied waar ik 'm wil gebruiken (tot 500Hz) komt ie nauwelijks hoger uit dan de DC weerstand. Kom de hele tijd dik onder de 7 Ohm uit. Uiteraard kan ik iets fout doen. Ik neem aan dat als ik bijv. gemiddeld op een Ohm of 6.5 kom dit moet gaan gebruiken voor mijn spoelberekingen i.p.v. de nominale 8 Ohm. Komt het vaker voor de de nominale impedantie niet gehaald wordt voor een woofer? Alvast dank voor de reacties!
Mark
impedantie meten voor filter
Moderator: Beheerdersteam
-
MarkAnisette
Re: impedantie meten voor filter
Dat kan wel kloppen hoor, de impedantie van een woofer stijgt op een bepaald punt heel sterk.
Wat wel cruciaal is, is dat je een AC mV meter gebruikt die lineair is over het te meten frequentiebereik.
Dat zijn dus vaak analoge meters.
De digitale multimeters kunnen dat meestal niet (meten pakweg maar tot een paar honderd Hz) of je komt op hele dure modellen uit.
Eigenlijk is de methode die Rod Elliott gebruikt ook een beetje ouderwets. Het laat wel mooi zien hoe de meetmethode in zijn werk gaat, maar tegenwoordig kan je veel beter een geluidskaart gebruiken i.c.m. met een meetbox en bijvoorbeeld 'Limp' (van Arta).
Veel nauwkeuriger en vooral véél makkelijker.
Na twee metingen kan het programma ook gelijk de parameters voor je uitrekenen
.
Het probleem is namelijk dat de impedantie van de woofer meestal enorm stijgt in het werkgebied waardoor de filterwerking teniet wordt gedaan.
Je kan dit eventueel wel compenseren door brute force te gaan met een zobel (deze vlakt de impedantie van de woofer af), maar het is vaak 'eenvoudiger' om grotere waarden voor de spoel(en) en condensator(en) te nemen.
Eenvoudiger tussen aanhalingstekens omdat je daarbij het beste een filter simulatiesoftware kunt gebruiken (SpeakerWorkshop, Boxim etc.).
Daar moet je meestal wel even voor zitten om het onder de knie te krijgen (luidsprekers opmeten is daarbij noodzakelijk).
Niet om je te ontmoedigen hoor, er komt simpelweg alleen veel bij een filterontwerp kijken (het is ook niet voor niets het lastigste onderdeel bij een luidspreker ontwerp).
Wat wel cruciaal is, is dat je een AC mV meter gebruikt die lineair is over het te meten frequentiebereik.
Dat zijn dus vaak analoge meters.
De digitale multimeters kunnen dat meestal niet (meten pakweg maar tot een paar honderd Hz) of je komt op hele dure modellen uit.
Eigenlijk is de methode die Rod Elliott gebruikt ook een beetje ouderwets. Het laat wel mooi zien hoe de meetmethode in zijn werk gaat, maar tegenwoordig kan je veel beter een geluidskaart gebruiken i.c.m. met een meetbox en bijvoorbeeld 'Limp' (van Arta).
Veel nauwkeuriger en vooral véél makkelijker.
Na twee metingen kan het programma ook gelijk de parameters voor je uitrekenen
Helaas zal dat niet zo makkelijk gaan. Zelfs al zou de nominale impedantie overeenkomen met de datasheet, dan nog kun je deze vaak niet gebruiken om de spoelwaarde te bepalen.MarkAnisette schreef:Ik neem aan dat als ik bijv. gemiddeld op een Ohm of 6.5 kom dit moet gaan gebruiken voor mijn spoelberekingen i.p.v. de nominale 8 Ohm.
Het probleem is namelijk dat de impedantie van de woofer meestal enorm stijgt in het werkgebied waardoor de filterwerking teniet wordt gedaan.
Je kan dit eventueel wel compenseren door brute force te gaan met een zobel (deze vlakt de impedantie van de woofer af), maar het is vaak 'eenvoudiger' om grotere waarden voor de spoel(en) en condensator(en) te nemen.
Eenvoudiger tussen aanhalingstekens omdat je daarbij het beste een filter simulatiesoftware kunt gebruiken (SpeakerWorkshop, Boxim etc.).
Daar moet je meestal wel even voor zitten om het onder de knie te krijgen (luidsprekers opmeten is daarbij noodzakelijk).
Niet om je te ontmoedigen hoor, er komt simpelweg alleen veel bij een filterontwerp kijken (het is ook niet voor niets het lastigste onderdeel bij een luidspreker ontwerp).
Dat heb je natuurlijk snel genoeg gecontroleerd. Als de multimeter op 1kHz dezelfde spanning meet als op 50Hz is hij wel bruikbaar. Veel (ook goedkopere) meters hebben tegenwoordig een redelijk lineaire ingangstrap. Mijn oude Handykit uit de jaren '80 kostte geen wereldvermogen maar meet (nog steeds) lineair tot in de kiloHertzen.Chris_T schreef:De digitale multimeters kunnen dat meestal niet (meten pakweg maar tot een paar honderd Hz) of je komt op hele dure modellen uit.
Evengoed is LIMP wel véél eenvoudiger als je vaker impedanties wilt meten.
-
MarkAnisette
allen dank voor de reacties. Ik heb de woofer op vijf plaatsen even gemeten, 100 t/m 500 Hz, overal nagenoeg hetzelfde, ca. 6.7 Ohm. Woofer ga ik met eenvoudig 6dB spoelletje laten afvallen. Die spoel heeft ook nog een half ohmpje, dus ga even van 7.2 Ohm uit.
Ondertussen de middentoner ook even getest, die loopt "gelukkig" wel op.
Mark
Ondertussen de middentoner ook even getest, die loopt "gelukkig" wel op.
Mark